Ochotnicze Hufce Pracy.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 23 maja 1995 r.
w sprawie Ochotniczych Hufców Pracy. *

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1995 r. Nr 1, poz. 1) oraz art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585 oraz z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ochotnicze Hufce Pracy, zwane dalej "OHP", wykonują zadania państwa w zakresie zatrudniania i wychowania młodzieży w wieku powyżej 15 lat. Do zadań tych w szczególności należy:
1)
organizowanie hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania w celu umożliwienia młodzieży zaniedbanej wychowawczo i wymagającej specjalnej troski uzupełnienia wykształcenia i zdobycia kwalifikacji zawodowych,
2)
organizowanie ośrodków szkolenia zawodowego i innych form działalności umożliwiających podwyższanie kwalifikacji zawodowych oraz przekwalifikowanie zawodowe młodzieży,
3)
współudział w organizowaniu praktyk szkolnych i zawodowych młodzieży w kraju i za granicą,
4)
organizowanie zatrudnienia, w tym wakacyjnego i śródrocznego, młodzieży szkół ponadpodstawowych,
5)
poszukiwanie i przygotowywanie ofert zatrudnienia indywidualnego i grupowego młodzieży pozostającej bez pracy,
6)
współuczestnictwo w organizowaniu dla młodzieży prac interwencyjnych i robót publicznych,
7)
inicjowanie i organizowanie międzynarodowej współpracy w celu zatrudnienia młodzieży polskiej za granicą i młodzieży innych krajów w Rzeczypospolitej Polskiej,
8)
prowadzenie działalności wychowawczej, profilaktycznej i resocjalizacyjnej wśród młodzieży zagrożonej i niedostosowanej społecznie, wymagającej specjalnych oddziaływań.
§  2.
1.
Jednostkami organizacyjnymi OHP są:
1)
Komenda Główna OHP,
2)
komendy regionalne OHP, wraz z ich delegaturami, obejmujące swoim zasięgiem obszar co najmniej dwóch województw, oraz komendy wojewódzkiej OHP w województwach nie objętych działalnością komend regionalnych,
3)
hufce pracy, ośrodki szkolenia i wychowania.
2.
Komendą Główną OHP kieruje Komendant Główny, powoływany przez Ministra Pracy i Polityki Socjalnej. Komendant Główny:
1)
określa struktury organizacyjne OHP i zakres ich działania,
2)
tworzy i znosi jednostki organizacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2,
3)
powołuje komendantów regionalnych i wojewódzkich OHP oraz ich zastępców,
4)
może tworzyć i znosić jednostki organizacyjne inne niż wymienione w ust.1.
3.
Komendami regionalnymi i wojewódzkimi OHP kierują komendanci regionalni i wojewódzcy. Komendanci regionalni i wojewódzcy:
1)
tworzą i znoszą - za zgodą Komendanta Głównego - hufce pracy oraz ośrodki szkolenia i wychowania,
2)
nawiązują stosunek pracy z komendantami hufców pracy oraz z kierownikami ośrodków szkolenia i wychowania, a także innych jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 2 pkt 4.
§  3.
Mogą być tworzone w szczególności następujące hufce pracy:
1)
stacjonarne lub bez zakwaterowania dla niepracującej i nieuczącej się młodzieży w wieku od 15 do 18 lat, w których zdobywa ona przygotowanie zawodowe i uzupełnia wykształcenie,
2)
stacjonarne lub bez zakwaterowania dla niepracującej i nieuczącej się młodzieży w wieku powyżej 18 lat, w których zdobywa ona zawód lub przyucza się do wykonywania określonej pracy oraz uzupełnia wykształcenie,
3)
wakacyjne i śródroczne dla młodzieży szkolnej w kraju i za granicą,
4)
dla uczestników międzynarodowych obozów młodzieży.
§  4.
Ośrodki szkolenia i wychowania tworzy się jako stacjonarne lub bez zakwaterowania dla młodzieży zaniedbanej wychowawczo i wymagającej specjalnej troski w celu umożliwienia jej uzupełnienia wykształcenia i zdobycia zawodu albo przekwalifikowania zawodowego, w zależności od potrzeb miejscowego rynku pracy.
§  5.
Zatrudnienie uczestników hufca pracy odbywa się zgodnie z warunkami określonymi w umowie zawartej z pracodawcą przez komendanta regionalnego lub wojewódzkiego OHP, która ustala w szczególności:
1)
rodzaj hufca pracy,
2)
okres, na jaki została zawarta umowa,
3)
liczbę zatrudnionych osób,
4)
rodzaj i miejsce przygotowania zawodowego,
5)
zasady organizacji, zakwaterowania i wyżywienia,
6)
zakres i tryb dokonywania rozliczeń związanych z działalnością hufca pracy.
§  6.
1.
Kuratorzy oświaty i inne organy prowadzące szkoły, na wniosek komendantów regionalnych lub wojewódzkich OHP, zapewniają:
1)
warunki do organizacji i działalności OHP wśród młodzieży szkół ponadpodstawowych;
2)
kształcenie uczestników hufców pracy i uczestników ośrodków szkolenia i wychowania, w zależności od posiadanego wykształcenia, w następujących typach szkół publicznych:
a)
w szkołach podstawowych dla dorosłych,
b)
w podstawowych studiach zawodowych,
c)
w szkołach i klasach przysposabiających do pracy zawodowej,
d)
w zasadniczych szkołach dla dorosłych oraz na kursach w zakresie szkoły podstawowej.
2.
Wnioski, o których mowa w ust. 1, powinny być zgłoszone w terminach umożliwiających kuratorom oświaty i innym organom prowadzącym szkoły ich realizację.
3.
Kształcenie uczestników hufców pracy oraz uczestników ośrodków szkolenia i wychowania jest prowadzone według planów i programów nauczania obowiązujących w określonych typach szkół.
4.
Kuratorzy oświaty sprawują nadzór pedagogiczny nad działalnością, o której mowa w § 1 pkt 1 i 2.
5.
Kuratorzy oświaty i dyrektorzy szkół publicznych współpracują z komendantami regionalnymi i wojewódzkimi OHP w zakresie:
1)
organizacji zatrudniania młodzieży szkolnej w ramach OHP,
2)
organizowania praktyk zawodowych w ramach wakacyjnych i śródrocznych hufców pracy,
3)
korzystania przez hufce pracy z obiektów szkolnych.
6.
Uczestnikom hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania, pobierającym naukę w formach kształcenia wymienionych w ust.1, przysługują uprawnienia przewidziane dla uczniów szkół.
7.
Nauczyciele, wychowawcy i inni pracownicy pedagogiczni zatrudnieni w OHP uczestniczą w doskonaleniu zawodowym na zasadach dotyczących nauczycieli szkół i placówek publicznych.
§  7.
Komenda Główna OHP, komendy regionalne OHP oraz komendy wojewódzkie OHP są państwowymi jednostkami budżetowymi działającymi na zasadach prawa budżetowego.
§  8.
1.
OHP ponoszą wydatki związane z funkcjonowaniem hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania, a w szczególności:
1) 1
(skreślony),
2)
koszty środków dydaktycznych związanych ze szkoleniem zawodowym,
3)
koszty szkolenia w formach pozaszkolnych młodocianych i pełnoletnich uczestników hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania,
4)
50 % kosztów wyżywienia i zakwaterowania uczestników stacjonarnych hufców pracy,
5)
koszty organizacji i funkcjonowania ośrodków szkolenia i wychowania,
6)
wydatki związane z organizacją wakacyjnych i śródrocznych hufców pracy.
2.
Część kosztów wyżywienia i zakwaterowania uczestników stacjonarnych hufców pracy ponoszą zakłady pracy oraz uczestnicy tych hufców.
§  9.
Wojewódzkie i rejonowe urzędy pracy współdziałają z jednostkami organizacyjnymi OHP w zakresie rekrutacji uczestników do hufców pracy, organizowania kształcenia zawodowego, poradnictwa zawodowego, przyuczenia do zawodu, przekwalifikowania, pośrednictwa pracy, organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz tworzenia miejsc pracy dla młodzieży.
§  10.
Minister Pracy i Polityki Socjalnej, w ramach sprawowanego nadzoru nad OHP:
1)
nadaje OHP statut,
2)
określa normy wyżywienia dla uczestników hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania,
3)
określa wysokość i zasady ponoszenia kosztów wyżywienia i zakwaterowania, o których mowa w § 8 ust. 2,
4)
określa rodzaj ubioru organizacyjnego przydzielanego bezpłatnie uczestnikom hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania.
§  11.
1.
Rządowa administracja ogólna oraz państwowe jednostki organizacyjne tworzą warunki do działalności OHP.
2.
Publiczne zakłady opieki zdrowotnej przeprowadzają badania profilaktyczne stanu zdrowia oraz zapewniają właściwą opiekę lekarską uczestnikom hufców pracy, a także uczestnikom ośrodków szkolenia i wychowania.
3.
Minister Sprawiedliwości współdziała z Komendantem Głównym OHP w zakresie rekrutacji do hufców pracy oraz ośrodków szkolenia i wychowania młodzieży zaniedbanej, zagrożonej demoralizacją, która w celu profilaktyki i resocjalizacji wymaga zorganizowanej opieki na wolności.
4.
Minister Spraw Wewnętrznych zapewnia współpracę jednostek Policji z jednostkami organizacyjnymi OHP w zakresie realizacji zadań określonych w § 1 pkt 8.
5.
Organy rządowej administracji ogólnej zapewnią obiekty zakwaterowania i inne lokale niezbędne do działalności jednostek organizacyjnych OHP.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 września 1992 r. w sprawie Ochotniczych Hufców Pracy (Dz. U. Nr 69, poz. 347).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
* Niniejsze rozporządzenie traci moc z dniem 1 stycznia 2000 r. w części sprzecznej z ustawą z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U.97.25.128) w brzmieniu ustalonym przez art. 97 pkt 27 ustawy z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U.98.106.668). Patrz obecnie rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 lipca 2000 r. w sprawie szczegółowych zadań oraz organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania Ochotniczych Hufców Pracy (Dz.U.00.56.671).

Rozporządzenie utraciło częściowo podstawę prawną z dniem 1 lipca 2000 r. na skutek zmiany art. 45 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U.97.25.128) przez art. 36 pkt 4 ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (Dz.U.00.12.136) - zobacz art. 74 ostatnio powołanej ustawy.

1 § 8 ust. 1 pkt 1 skreślony przez § 22 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz.U.96.60.278) z dniem 2 czerwca 1996 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024