Formy regulowanego pozagiełdowego wtórnego publicznego obrotu papierami wartościowymi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1995 r.
w sprawie form regulowanego pozagiełdowego wtórnego publicznego obrotu papierami wartościowymi.

Na podstawie art. 54 § 2 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239, Nr 71, poz. 313 i Nr 121, poz. 591) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa formy regulowanego pozagiełdowego wtórnego publicznego obrotu papierami wartościowymi, zwanego dalej "regulowanym obrotem pozagiełdowym", organizowanego przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie na zasadach określonych w art. 57 ustawy z dnia 22 marca 1991 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239, Nr 71, poz. 313 i Nr 121, poz. 591), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
Przedmiotem regulowanego obrotu pozagiełdowego mogą być papiery wartościowe dopuszczone do publicznego obrotu o nieograniczonej zbywalności oraz złożone do Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A.
§  3.
1.
Stronami transakcji w regulowanym obrocie pozagiełdowym mogą być, z zastrzeżeniem ust. 2, wyłącznie podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie, będące uczestnikami Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych, wpisane do rejestrów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. b) i c).
2.
Podmioty, o których mowa w ust. 1, prowadzące działalność w zakresie nabywania papierów wartościowych we własnym imieniu i na własny rachunek celem dalszej odprzedaży, mogą zawierać transakcje kupna i sprzedaży bezpośrednio z klientem.
§  4.
1.
Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, zapewnią, by regulowany obrót pozagiełdowy odbywał się wyłącznie przy spełnieniu następujących warunków:
1)
prowadzenia jednej Centralnej Tabeli Ofert, o której mowa w § 6,
2)
bieżącego udostępniania - podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, za pomocą Centralnej Tabeli Ofert - informacji o wszystkich aktualnych ofertach kupna i sprzedaży papierów wartościowych oraz zawartych transakcjach, przekazywanych przez te podmioty,
3)
regularnego przekazywania podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, aktualnych informacji Centralnej Tabeli Ofert,
4)
opracowania i regularnego ogłaszania indeksu papierów wartościowych będącego wskaźnikiem zmian przyjętych wartości dla reprezentatywnej grupy papierów wartościowych w regulowanym obrocie pozagiełdowym,
5)
prowadzenia rejestrów:
a)
papierów wartościowych dopuszczonych do regulowanego obrotu pozagiełdowego,
b)
podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie pośredniczących w regulowanym obrocie pozagiełdowym,
c)
podmiotów organizujących rynek dla jednego lub kilku papierów wartościowych, o których mowa w § 7,
6)
określenia warunków zwolnienia na czas określony podmiotu organizującego rynek, na jego wniosek, z obowiązków, o których mowa w § 7 ust. 2,
7)
upowszechniania, w formie biuletynu informacyjnego, informacji dotyczących w szczególności:
a)
kształtowania się cen i obrotu papierów wartościowych, i
b)
indeksu, o którym mowa w pkt 4,
c)
działalności podmiotu, o którym mowa w § 6 ust. 2, podmiotów prowadzących przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz emitentów papierów wartościowych będących przedmiotem regulowanego obrotu pozagiełdowego,
8)
opracowania powszechnie obowiązujących warunków technicznych i organizacyjnych zapewniających bezpieczeństwo obrotu.
2.
Wpis do rejestrów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. b) i c), jest dokonywany na wniosek podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie.
§  5.
Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, zapewnią ustalenie jednolitych warunków obrotu papierami wartościowymi dopuszczonymi do regulowanego obrotu pozagiełdowego, a w szczególności zapewnią określenie:
1)
procedur przyjmowania zleceń sprzedaży oraz zleceń zakupu papierów wartościowych,
2)
trybu zawierania transakcji,
3)
szczegółowego trybu:
a)
zawieszania regulowanego obrotu papierami wartościowymi oraz wykluczania papierów wartościowych z tego obrotu,
b)
wykreślenia z rejestrów, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 5,
4)
maksymalnej różnicy między cenami zakupu i cenami sprzedaży papierów wartościowych oferowanymi przez podmioty organizujące rynek,
5)
dni sesyjnych i godzin funkcjonowania regulowanego obrotu pozagiełdowego w ciągu dnia sesyjnego,
6)
rodzajów połączeń telekomunikacyjnych wykorzystywanych do przekazywania danych o ofertach i transakcjach,
7)
rodzaju i zakresu informacji przekazywanych i udostępnianych przez podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, oraz przez podmiot, o którym mowa w § 6 ust. 2,
8)
sposobu i terminów przekazywania informacji, o których mowa w pkt 7,
9)
systemu ewidencji i rozliczeń transakcji między podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie, o którym mowa w § 3 ust. 1, a klientem,
10)
szczegółowych warunków działania podmiotów organizujących rynek.
§  6.
1.
Centralna Tabela Ofert stanowi zespół osób, urządzeń i środków techniczny, zorganizowanych w celu gromadzenia, przedstawiania i udostępniania informacji o ofertach kupna i sprzedaży papierów wartościowych oraz o zawartych transakcjach.
2.
Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie, o których mowa w § 3 ust. 1, prowadzą Centralną Tabelę Ofert bezpośrednio albo za pośrednictwem utworzonego przez siebie podmiotu.
§  7.
1.
Podmiot prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, będący podmiotem organizującym rynek w regulowanym obrocie pozagiełdowym, prowadzi działalność na zasadach określonych w art. 22 § 3 ustawy oraz na podstawie niniejszego rozporządzenia.
2.
Podmiot organizujący rynek jest zobowiązany do:
1)
stałego podawania jednocześnie cen kupna i sprzedaży określonych papierów wartościowych danego emitenta, dla których organizuje rynek,
2)
zawierania, we własnym imieniu i na własny rachunek, transakcji kupna lub sprzedaży papierów wartościowych określonych w pkt 1, zgodnie z oferowanymi przez siebie cenami, do wysokości obligatoryjnej jednostki obrotu, o której mowa w ust. 3, albo do wysokości przez siebie określonej, nie niższej jednak niż obligatoryjna jednostka obrotu.
3.
Obligatoryjna jednostka obrotu jest ustaloną dla każdego papieru wartościowego liczbą papierów wartościowych, którą podmiot organizujący rynek zobowiązany jest kupić lub sprzedać po podanej przez siebie cenie.
§  8.
Podmioty prowadzące przedsiębiorstwo maklerskie pośredniczące w regulowanym obrocie pozagiełdowym zobowiązane są do udostępniania, w miejscach przyjmowania zleceń kupna i sprzedaży papierów wartościowych:
1)
informacji o ofertach i zawartych transakcjach, otrzymywanych z Centralnej Tabeli Ofert,
2)
prospektów emisyjnych, memorandów informacyjnych oraz innych informacji, których zakres określa zarządzenie Przewodniczącego Komisji Papierów Wartościowych, o którym mowa w art. 52c ustawy.
§  9.
1.
Rozliczenia transakcji w regulowanym obrocie pozagiełdowym prowadzi Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.
2.
Rozliczenie transakcji, o której mowa w ust. 1, zawartej między podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie pośredniczącym w regulowanym obrocie pozagiełdowym a klientem może nastąpić dopiero po rozliczeniu tej transakcji między tym podmiotem a innym podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie, określonym w § 3 ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Rozliczenie transakcji między podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie pośredniczącym w regulowanym obrocie pozagiełdowym a klientem może nastąpić przed rozliczeniem transakcji, dokonanym między tym podmiotem a innym podmiotem prowadzącym przedsiębiorstwo maklerskie, określonym w § 3 ust. 1, jeżeli rozliczanie transakcji w regulowanym obrocie pozagiełdowym objęte zostanie systemem gwarantowania należytego wykonania obowiązku spełnienia świadczenia przez strony transakcji.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024