Porozumienie w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie. Paryż.1995.05.26.

POROZUMIENIE
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie,
sporządzone w Paryżu dnia 26 maja 1995 r.

W imieniu Rzeczypospolitej Polskiej

PREZYDENT RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

podaje do powszechnej wiadomości:

W dniu 26 maja 1995 r. zostało sporządzone w Paryżu Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie w następującym brzmieniu:

POROZUMIENIE

między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury w sprawie utworzenia i funkcjonowania Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Organizacja Narodów Zjednoczonych do Spraw Oświaty, Nauki i Kultury (zwana dalej "UNESCO"),

mając na uwadze doniosłość i znaczenie badań oraz celowość szerokiej współpracy międzynarodowej w dziedzinie biologii molekularnej i komórkowej,

biorąc pod uwagę, że osiągnięcia polskich instytucji działających w ramach Światowej Sieci Biologii Molekularnej i Komórkowej (MCBN) UNESCO zostały uznane zarówno przez polskie, jak i międzynarodowe środowisko naukowe,

mając na uwadze udział UNESCO we wspieraniu badań w dziedzinie biologii molekularnej i komórkowej,

dostrzegając korzyści wynikające z koordynacji działalności z kompetentnymi organizacjami i instytucjami w ramach MCBN UNESCO,

przekonane o celowości utworzenia nowego ośrodka biologii molekularnej i komórkowej w Warszawie, który poprzez współpracę z innymi instytucjami naukowymi mógłby włączyć się w realizację zadań i celów MCBN UNESCO,

pragnąc ustalić warunki i sposoby współpracy zarówno w trakcie tworzenia, jak i prowadzenia działalności wyżej wymienionego ośrodka,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  I

Utworzenie Instytutu

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, uwzględniając stanowisko i istotny wkład Polskiej Akademii Nauk, wyraża gotowość podjęcia działań niezbędnych do utworzenia Międzynarodowego Instytutu Biologii Molekularnej i Komórkowej w Warszawie, zwanego dalej "Instytutem".

UNESCO podejmie starania, aby Instytut został włączony do Światowej Sieci Biologii Molekularnej i Komórkowej UNESCO.

Instytut będzie ośrodkiem naukowym o szerokiej autonomii, posiadającym osobowość prawną, utworzonym zgodnie z polskim prawem.

Artykuł  II

Cele i działania Instytutu

1.
Podstawowymi zadaniami Instytutu są:
-
przyczynianie się, poprzez badania i szkolenie, do postępu wiedzy w biologii molekularnej i komórkowej, jak również w dziedzinach pokrewnych, ze szczególnym uwzględnieniem problemów medycznych, weterynaryjnych i środowiska naturalnego;
-
wspieranie i utrzymywanie międzynarodowej współpracy naukowej, wymiany i kontaktów;
-
stymulowanie wdrażania rezultatów badań do zastosowań praktycznych;
-
popularyzowanie osiągnięć naukowych.
2.
W tym celu Instytut będzie podejmował następujące działania:
-
prowadzenie badań eksperymentalnych i teoretycznych;
-
prowadzenie kursów specjalistycznych;
-
uczestniczenie w MCBN UNESCO w charakterze ewentualnego koordynatora działań regionalnych;
-
tworzenie forum dla kontaktów i wymiany informacji między naukowcami różnych krajów;
-
współpracowanie z instytucjami medycznymi i przemysłowymi w celu wykorzystania w praktyce wyników badań naukowych;
-
rozpowszechnianie wiedzy biologicznej i medycznej przede wszystkim poprzez publikacje i organizowanie spotkań naukowych.
3.
Instytut będzie prowadził także inne działania, które mogą być mu powierzane przez UNESCO na podstawie odrębnych uzgodnień.
4.
UNESCO będzie dążyć do włączenia Instytutu do swojego programu działań oraz działań innych instytucji lub sieci zmierzających do podobnych celów. UNESCO zapewni rozpowszechnianie informacji dotyczących doświadczeń i wyników tych działań Instytutu, które mogą być interesujące na poziomie regionalnym i międzynarodowym.
Artykuł  III

Uzgodnienia finansowe

1.
Środki konieczne do działania Instytutu będą pochodzić z wkładów Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, wkładów UNESCO oraz innych wkładów, darowizn i dotacji, przekazywanych przez inne organizacje i instytucje publiczne lub prywatne, stowarzyszenia lub osoby fizyczne.
2.
Strona Polska podejmie niezbędne kroki w celu zapewnienia Instytutowi pomieszczeń wraz z podstawowym wyposażeniem, co stanowić będzie jej początkowy wkład. Następne wkłady finansowe Strony Polskiej będą ustalane okresowo, zgodnie z obowiązującymi zasadami i przepisami. Wkłady Strony Polskiej będą przekazywane na podstawie oddzielnych kontraktów zawieranych dla poszczególnych celów i projektów.
3.
Początkowy wkład ze strony UNESCO będzie nie mniejszy niż 85.000 dolarów USA. Następne wkłady ze strony UNESCO będą określane z uwzględnianiem odpowiednich decyzji Konferencji Generalnej UNESCO, dotyczących jej programu i budżetu. Wkłady UNESCO będą przekazywane na podstawie oddzielnych kontraktów zawieranych dla poszczególnych celów i projektów.
4.
Zarówno Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, jak i Instytut mogą podejmować uzgodnienia z innymi władzami lub instytucjami w celu określenia ich wkładów lub sposobów współpracy z Instytutem. UNESCO będzie informowane o każdym takim uzgodnieniu.
5.
Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO będą współpracować w celu pozyskiwania pozabudżetowych środków na działalność Instytutu.
Artykuł  IV

Ramy organizacyjne

Organami Instytutu są:

a)
Dyrektor,
b)
Międzynarodowy Komitet Doradczy.
Artykuł  V

Międzynarodowy Komitet Doradczy

1.
Międzynarodowy Komitet Doradczy będzie złożony z nie mniej niż 10 członków powoływanych przez właściwy organ administracji państwowej, po konsultacji z Dyrektorem Generalnym UNESCO. Dyrektor Generalny UNESCO lub jego przedstawiciel mogą uczestniczyć z urzędu w spotkaniach Międzynarodowego Komitetu Doradczego.
2.
Do zadań Międzynarodowego Komitetu Doradczego należą:
-
rozpatrywanie raportów Dyrektora na temat działalności Instytutu;
-
formułowanie ogólnych wytycznych do działalności Instytutu;
-
rozpatrywanie propozycji Dyrektora dotyczących programu i planu finansowego Instytutu, jak również jego struktury i trybu działania, oraz służenie radą w powyższych sprawach.
3.
Międzynarodowy Komitet Doradczy przyjmie własny regulamin działania, który będzie określać, między innymi, częstotliwość spotkań i metody podejmowania decyzji.
Artykuł  VI

Dyrektor i pracownicy

1.
Dyrektor Instytutu będzie powoływany i odwoływany, w imieniu Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, przez właściwy organ administracji państwowej, po konsultacji z Dyrektorem Generalnym UNESCO, spośród osób o uznanych kompetencjach, posiadających kwalifikacje wymagane przy obejmowaniu najwyższych stanowisk akademickich.
2.
Instytut będzie kierowany i reprezentowany przez Dyrektora, do którego obowiązków należeć będzie między innymi:
a)
zarządzanie Instytutem;
b)
przygotowywanie projektu programu i planu finansowego Instytutu;
c)
realizowanie programu i planu finansowego w ramach ogólnych wytycznych formułowanych przez Międzynarodowy Komitet Doradczy.
3.
Pracownicy naukowi i administracyjni będą zatrudniani przez Dyrektora Instytutu.
4.
Pracownicy naukowo-badawczy, zarówno z Polski, jak też innych krajów, mogą być zatrudniani, w celu wykonania określonych zadań, na podstawie umów na czas określony lub umów cywilnoprawnych.
5.
Pracownicy, konsultanci lub współpracujący eksperci UNESCO mogą być na podstawie oddzielnych uzgodnień oddelegowani przez UNESCO do Instytutu na czas określony w celu wykonania określonych zadań.
Artykuł  VII

Porozumienia dodatkowe

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO mogą, na podstawie niniejszego porozumienia, zawierać dodatkowe porozumienia niezbędne do właściwej realizacji specyficznych zadań.

Artykuł  VIII

Zmiany

Niniejsze porozumienie może być zmienione za obopólną zgodą Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i UNESCO. Przed podjęciem decyzji w sprawie zmian obie Strony zasięgną opinii członków Międzynarodowego Komitetu Doradczego.

Artykuł  IX

Rozstrzyganie sporów

Każdy spór wynikający z interpretacji lub stosowania niniejszego porozumienia, który nie zostanie rozstrzygnięty drogą negocjacji lub w inny uzgodniony sposób, może zostać na życzenie każdej Strony przedłożony trybunałowi arbitrażowemu. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Dyrektor Generalny UNESCO wyznaczą po jednym arbitrze, a ci dwaj tak wyznaczeni arbitrzy wybiorą trzeciego arbitra, który będzie przewodniczącym trybunału. Jeżeli w ciągu trzydziestu dni od złożenia sprawy do arbitrażu któraś ze Stron nie wyznaczy arbitra, druga Strona może zwrócić się do Przewodniczącego Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości o mianowanie arbitra. Tę samą procedurę stosuje się, jeśli w ciągu trzydziestu dni od wyznaczenia lub mianowania drugiego arbitra nie zostanie wybrany trzeci arbiter. Procedura arbitrażu będzie ustanowiona przez trybunał, którego decyzje, włącznie ze wszystkimi zasadami dotyczącymi jego utworzenia, procedury sądowej i podziału kosztów między Stronami, będą wiążące dla stron sporu. Wynagrodzenie arbitrów będzie określane na tej samej zasadzie, co wynagrodzenie doraźnie powoływanych sędziów Międzynarodowego Trybunału Sprawiedliwości na podstawie artykułu 32(4) jego Statutu.

Artykuł  X

Wejście w życie. Czas obowiązywania. Wypowiedzenie

1.
Niniejsze porozumienie wejdzie w życie po podpisaniu i poinformowaniu się przez obie Strony na piśmie, że zostały spełnione wszystkie wymogi wewnętrznej procedury dla uzyskania mocy obowiązującej.
2.
Niniejsze porozumienie będzie obowiązywać przez czas nieokreślony, z zastrzeżeniem jednak, że każda Strona ma prawo do wypowiedzenia go przez złożenie na piśmie drugiej Stronie 24-miesięcznego wypowiedzenia.
3.
W przypadku złożenia wypowiedzenia, postanowienia porozumienia pozostaną w mocy przez czas i w zakresie niezbędnym do zakończenia realizacji poszczególnych działań Instytutu, podjętych zgodnie z niniejszym porozumieniem przed złożeniem wypowiedzenia.
4.
Warunki i tryb likwidacji Instytutu określi prawo polskie.

Sporządzono w Paryżu dnia 26 maja 1995 r. w dwóch egzemplarzach, w języku angielskim.

Po zaznajomieniu się z powyższym porozumieniem, w imieniu Rzeczypospolitej Polskiej oświadczam, że:

- zostało ono uznane za słuszne zarówno w całości, jak i każde z postanowień w nim zawartych,

- jest przyjęte, ratyfikowane i potwierdzone,

- będzie niezmiennie zachowywane.

Na dowód czego wydany został akt niniejszy, opatrzony pieczęcią Rzeczypospolitej Polskiej.

Dano w Warszawie dnia 19 grudnia 1995 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024