Ogólne warunki świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŁĄCZNOŚCI
z dnia 8 lutego 1996 r.
w sprawie ogólnych warunków świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.

Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się ogólne warunki świadczenia usług telekomunikacyjnych w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.
§  2.
Korzystanie przez użytkownika z usług telekomunikacyjnych i sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego obejmuje:
1)
zaspokajanie jego własnych potrzeb;
2)
organizowanie świadczenia usług telekomunikacyjnych.
§  3.
Udostępnianie sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych przez użytkownika powinno odbywać się na warunkach nie mniej korzystnych od stosowanych przy organizowaniu takich samych usług bezpośrednio użytkownikowi przez operatora sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego.
§  4. 1
 
1.
Operator sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego, zwany dalej "operatorem", stosownie do rodzaju sieci jest zobowiązany do:
1)
świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz udostępniania sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych przez wszystkie podmioty na równych zasadach;
2)
świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz udostępniania sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych w sposób ciągły, jeśli, w formie pisemnej, korzystający z tych usług lub z sieci nie wnioskuje inaczej;
3)
zapewnienia dostępu do publicznych aparatów telefonicznych;
4)
określenia parametrów jakościowych świadczonych przez siebie usług;
5)
zapewnienia publicznego dostępu do spisów własnych abonentów, jeśli abonent nie zastrzeże poufności tej informacji;
6)
zapewnienia własnym abonentom uzyskania informacji o numerach stacji abonenckich osiąganych z ich stacji abonenckiej;
7)
umożliwienia własnym abonentom, w ich siedzibie i na ich wniosek, stałego korzystania z wykazu abonentów co najmniej województwa lub jego znacznej części, na której terenie zlokalizowana jest stacja abonencka;
8)
zapewnienia rozszerzonej informacji o stosowaniu specjalnej taryfy za realizowane połączenia;
9)
zapewnienia przekazywania abonentowi rachunków za usługi w formie uniemożliwiającej osobom trzecim bezpośredni dostęp do informacji w nich zawartych;
10)
zapewnienia środków uniemożliwiających dostęp osób trzecich do treści przekazywanych informacji, z wyłączeniem przypadków określonych w odrębnych przepisach.
2. 2
Poziom jakości usług telefonicznych, polegających na zapewnianiu bezpośredniej transmisji sygnałów mowy w czasie rzeczywistym za pomocą sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego wykorzystującej techniki komutacji łączy, określa się na podstawie następujących wskaźników:
1)
sprawności usuwania uszkodzeń - procentowego udziału uszkodzeń zgłoszonych przez abonentów i usuniętych do końca następnego dnia roboczego w ogólnej liczbie zgłoszonych uszkodzeń,
2)
stopy błędnych połączeń - procentowego udziału błędnych połączeń krajowych w godzinach największego ruchu telefonicznego spowodowanych uszkodzeniami urządzeń i sieci telekomunikacyjnej oraz blokadą sieci,
3)
czasu usunięcia uszkodzenia - średniego czasu oczekiwania abonenta, określonego w dniach, na przywrócenie możliwości korzystania ze stacji telefonicznej,
4)
liczby uszkodzeń - liczby uszkodzeń zgłaszanych przez abonentów przypadającej na 100 linii abonenckich,
5)
gęstości publicznych aparatów samoinkasujących - liczby aparatów samoinkasujących przypadającej na 1000 mieszkańców,
6)
średniego czasu oczekiwania na uzyskanie dostępu do sieci telekomunikacyjnej - średniego czasu oczekiwania, określonego w miesiącach, na zainstalowanie nowej stacji telefonicznej lub przeniesienie istniejącej.
3.
Wartości wskaźników, o których mowa w ust. 2 pkt 1-3, powinny być obliczane za każdy kwartał, natomiast wartości wskaźników, o których mowa w ust. 2 pkt 4-6, za cały rok kalendarzowy.
4.
Operator świadczący usługi telefoniczne:
1)
oblicza wartości wskaźników jakości, o których mowa w ust. 2, na obszarze swojego działania, a także odrębnie na obszarze działania każdego z jego zakładów świadczących takie usługi,
2)
przekazuje Państwowej Inspekcji Telekomunikacyjnej i Pocztowej kwartalne i roczne wyniki obliczeń, o których mowa w pkt 1, do końca miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego,
3)
nieodpłatnie udostępnia swoją sieć oraz dokumentację źródłową, stanowiącą podstawę obliczania wartości wskaźników jakości, do badań kontrolnych prowadzonych przez Państwową Inspekcję Telekomunikacyjną i Pocztową,
4)
podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, do końca drugiego miesiąca po zakończeniu okresu sprawozdawczego, obliczone wartości wskaźników jakości usług telefonicznych, o których mowa w ust. 2,
5)
wprowadza system jakości usług telefonicznych zgodnie z Polską Normą PN-ISO-9004-2:1994 "Zarządzanie jakością i elementy systemu jakości - wytyczne dotyczące usług" oraz informuje Państwową Inspekcję Telekomunikacyjną i Pocztową w cyklu półrocznym o postępach w jego wdrażaniu.
5.
Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa opracowuje i publikuje w swoim kwartalniku "W Telekomunikacji i Poczcie", do końca pierwszego kwartału każdego roku, raport o poziomie jakości usług telefonicznych osiągniętym w kraju oraz odrębnie przez każdego operatora i jego zakłady, uzupełniony danymi porównawczymi z innych krajów i organizacji międzynarodowych.
6.
Państwowa Inspekcja Telekomunikacyjna i Pocztowa oraz podmioty, o których mowa w ust. 4, mogą we własnym zakresie, o ile nie naruszy to interesu abonentów, rozszerzać metody badania jakości, w tym poprzez stosowanie anonimowych badań ankietowych.
6a. 3
Połączenia telefoniczne pomiędzy abonentami znajdującymi się na obszarach powiatów utworzonych z dniem 1 stycznia 1999 r. i podzielonych granicami stref numeracyjnych powinny być zaliczane przez operatorów jak połączenia lokalne nie później niż z dniem 1 października 2000 r.
7. 4
Od dnia uruchomienia w strefie numeracyjnej punktów styku z siecią operatora międzystrefowej sieci telefonicznej, zwanego dalej «operatorem międzystrefowym», realizowanie połączeń telefonicznych międzystrefowych odbywa się po wyborze przez abonenta operatora świadczącego usługi międzystrefowe za pomocą numeru dostępu do sieci tego operatora, zwanego dalej «numerem dostępu NDSMS», wybieranego każdorazowo przed numerem krajowym abonenta.
8. 5
Operator strefowej sieci telefonicznej, zwany dalej «operatorem strefowym», jest obowiązany kierować połączenia międzystrefowe na wybrany każdorazowo przez abonenta numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego, bez możliwości kierowania połączeń przez operatora domyślnego.
9. 6
Operator strefowy od dnia uruchomienia punktów styku z siecią operatora międzystrefowego zapewnia własnym abonentom możliwość wyboru, zwanego dalej «preselekcją», operatora międzystrefowego w celu realizacji połączeń międzystrefowych bez wybierania numeru dostępu, w następujący sposób:
1)
abonent może ustalić za pomocą znaków oraz cyfr, wybieranych z urządzenia końcowego, stałe kierowanie połączeń międzystrefowych do realizacji przez operatora posiadającego numer dostępu NDSMS albo
2)
abonent może złożyć do operatora strefowego zlecenie kierowania swoich połączeń międzystrefowych do wskazanego operatora świadczącego usługi międzystrefowe. Zlecenie może być zmieniane.

Preselekcja nie wyłącza możliwości doraźnego wyboru operatora międzystrefowego dla poszczególnych połączeń poprzez wybór numeru dostępu NDSMS.

10. 7
W przypadkach uzasadnionych brakiem, w danej centrali abonenckiej, technicznych możliwości wdrożenia preselekcji lub w przypadku, gdy abonent nie dokonał preselekcji, operator strefowy jest obowiązany kierować połączenia międzystrefowe na wybrany każdorazowo przez abonenta numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego.
11. 8
Operator strefowy zapewni abonentom, którzy wybrali numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego, zapowiedź słowną informującą o dacie rozpoczęcia świadczenia usług przez operatora międzystrefowego.
§  4a. 9
 
1.
Operator strefowy jest obowiązany poinformować swoich abonentów o możliwości wyboru operatora międzystrefowego oraz o nadanych operatorom międzystrefowym numerach NDSMS.
2.
Do dnia rozpoczęcia świadczenia usług przez operatora międzystrefowego dla abonentów sieci strefowej, operator strefowy zapewni abonentom, którzy wybrali numer dostępu NDSMS operatora międzystrefowego, zapowiedź słowną informującą o dacie rozpoczęcia świadczenia usług przez operatora międzystrefowego.
3.
Operator strefowy, na żądanie operatora międzystrefowego i na zasadzie odpłatności, jest obowiązany poinformować swoich abonentów o warunkach i cenach usług świadczonych przez operatora międzystrefowego.
4.
Operator międzystrefowy ma prawo do:
1)
dostępu do abonenta w celach marketingowych i informacyjnych wyłącznie za zgodą abonenta,
2)
szczegółowego specyfikowania swoich usług we własnym rachunku lub w rachunku operatora strefowego w oddzielnych pozycjach tego rachunku, wraz ze wskazaniem swojej nazwy i ceny usługi, w sposób umożliwiający realizowanie przez abonenta uprawnień z tytułu reklamacji.
5.
Dla celów marketingowych i informacyjnych operatorowi mogą być udostępniane przez innego operatora wyłącznie dane dotyczące imienia i nazwiska abonenta, jeśli jest on osobą fizyczną, lub nazwy abonenta, jeśli jest on jednostką organizacyjną, oraz dane adresowe.
§  4b. 10
 
1.
Operator jest obowiązany do udostępniania współpracującemu operatorowi, w zakresie niezbędnym do rozliczeń z abonentami, danych, o których mowa w § 4a ust. 5, niezbędnych dla identyfikacji abonenta korzystającego z usług, oraz, o ile jest to technicznie możliwe, do przesyłania w punkcie styku numeru abonenta wywołującego.
2.
W przypadku gdy przesłanie w punkcie styku numeru abonenta wywołującego nie jest możliwe ze względów technicznych, operator strefowy jest obowiązany do przekazania operatorowi międzystrefowemu szczegółowych danych bilingowych niezbędnych do wystawienia rachunku abonentowi za usługi świadczone przez operatora międzystrefowego lub do wystawiania rachunku abonentowi w imieniu operatora międzystrefowego.
§  5.
1.
Operator jest zobowiązany do rejestracji i przechowywania co najmniej przez 12 miesięcy danych zawierających szczegółowy wykaz usług, z których abonent skorzystał, wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację usługi, w tym dla połączeń w sieci komutowanej, numer abonenta wybranego, czas rozpoczęcia i zakończenia połączenia, a na wniosek abonenta - do dostarczenia szczegółowego wykazu zrealizowanych połączeń za okres objęty fakturą, odpłatnie bądź nieodpłatnie stosownie do własnych uregulowań.
2.
W przypadku niezapewnienia rejestracji szczegółowych danych i odmowy nieodpłatnego dostarczenia reklamującemu tych danych, dotyczących reklamowanego rachunku, operator jest zobowiązany uznawać w całości reklamację abonenta dotyczącą opłat za usługi, w odniesieniu do usług świadczonych po 31 grudnia 1996 r.
§  6.
Przy świadczeniu usług telekomunikacyjnych operator powinien kierować się zasadą łatwego korzystania z usług przez wszystkich użytkowników, niezależnie od ich znajomości zagadnień technicznych.
§  7.
Wyłączny lub dominujący operator sieci użytku publicznego jest zobowiązany do wydzierżawiania użytkownikom łączy telekomunikacyjnych, stosownie do posiadanych uprawnień w tym zakresie.
§  8.
1.
Świadczenie usług telekomunikacyjnych nie będących usługami o charakterze powszechnym w sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego oraz udostępnianie tej sieci dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych odbywa się na warunkach umownych.
2.
Operator świadczący usługi nie będące usługami o charakterze powszechnym oraz udostępniający sieć telekomunikacyjną użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych jest obowiązany określić i podać do publicznej wiadomości zakres i szczegółowe warunki tej działalności oraz tryb reklamacyjny.
§  9.
Operator przy ustalaniu cen za usługi telekomunikacyjne oraz za odpłatne udostępniane sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego dla organizowania świadczenia usług telekomunikacyjnych jest obowiązany brać pod uwagę koszty, jakie ponosi przy organizowaniu tych usług i udostępnianiu sieci.
§  10.
Wnioskodawca, wraz z wnioskiem o udostępnienie sieci z przeznaczeniem do organizowania usług objętych koncesjonowaniem, przedstawia wymaganą koncesję.
§  11.
Podczas korzystania z usług telekomunikacyjnych i sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego jest niedozwolone:
1)
dołączanie do sieci telekomunikacyjnej użytku publicznego urządzeń zakłócających jej pracę;
2)
podejmowanie działań i czynności powodujących zakłócanie pracy sieci;
3)
uniemożliwianie korzystania z usług telekomunikacyjnych uprawnionym podmiotom.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 1997 r. (Dz.U.97.39.238) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1997 r.
2 § 4 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.
3 § 4 ust. 6a dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 czerwca 2000 r. (Dz.U.00.50.594) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 6 lipca 2000 r.
4 § 4 ust. 7:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.35.331) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2000 r.

5 § 4 ust. 8:

- dodany przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 1999 r. (Dz.U.99.35.331) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 maja 1999 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.

6 § 4 ust. 9 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.
7 § 4 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 listopada 2000 r.
8 § 4 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 1 lit. d) rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.
9 § 4a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.
10 § 4b dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 3 października 2000 r. (Dz.U.00.86.966) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 listopada 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024