Zm.: rozporządzenie w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 2 kwietnia 1996 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych.

Na podstawie art. 71 i art. 60 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. Nr 95, poz. 425, z 1992 r. Nr 26, poz. 113 i Nr 54, poz. 254, z 1993 r. Nr 127, poz. 585, z 1994 r. Nr 1, poz. 3 i Nr 53, poz. 215 oraz z 1995 r. Nr 101, poz. 504) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 września 1993 r. w sprawie rodzajów, organizacji i zasad działania publicznych placówek oświatowo-wychowawczych (Dz. U. Nr 95, poz. 434) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 w ust. 1 w pkt 3 kropkę zastępuje się przecinkiem i dodaje pkt 4 w brzmieniu:

"4) centra kształcenia praktycznego.";

2)
w § 3 dodaje się ust. 4-6 w brzmieniu:

"4. Centra kształcenia praktycznego służą uczniom i słuchaczom publicznych szkół zawodowych, w tym słuchaczom szkół dla dorosłych.

5. Uczniowie szkół publicznych prowadzonych przez inne organy niż organ prowadzący centrum kształcenia praktycznego mogą korzystać z zajęć organizowanych w centrum, na zasadach określonych w porozumieniu (umowie) zawieranym między szkołą a centrum. Porozumienie (umowa) powinno określać zasady finansowania kosztów tych zajęć.

6. Centra kształcenia praktycznego mogą służyć również uczniom i słuchaczom szkół niepublicznych na zasadach odpłatności ustalonych przez organ prowadzący placówkę.";

3)
w § 4 dodaje się ust. 4 w brzmieniu:

"4. Celem działalności centrów kształcenia praktycznego jest realizowanie zadań z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych, wynikających z programów nauczania zajęć praktycznych, a także innych zadań zleconych przez szkoły i organ prowadzący oraz inne jednostki i podmioty gospodarcze.";

4)
w § 5 w ust. 1 liczbę "3" zastępuje się liczbą "4";
5)
dodaje się załącznik nr 4 do rozporządzenia w brzmieniu ustalonym w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

RAMOWY STATUT CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO

Zadania centrum

§  1.
Centrum kształcenia praktycznego, zwane dalej "centrum", realizuje zadania z zakresu przygotowania praktycznego młodzieży i dorosłych wynikające z programów nauczania zajęć praktycznych, a także inne zadania zlecone przez szkoły i organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze.
§  2.
Do zadań centrum należy w szczególności:
1)
organizowanie zajęć praktycznych dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych zasadniczych, średnich i policealnych w pełnym zakresie programowym bądź w zakresie wybranych treści programowych,
2)
organizowanie egzaminów z nauki zawodu i przygotowania zawodowego dla uczniów i słuchaczy szkół zawodowych w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
3)
organizowanie przysposobienia do pracy dla uczniów szkół podstawowych, uczących się w klasach przysposabiających do pracy zawodowej,
4)
realizowanie innych zadań edukacyjnych zleconych przez organ prowadzący oraz inne jednostki organizacyjne i podmioty gospodarcze, a w szczególności:
a)
organizowanie specjalistycznego doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych teoretycznych i praktycznej nauki zawodu, w zakresie nowoczesnych technik i technologii wytwarzania,
b)
organizowanie dla osób dorosłych kursów podwyższających kwalifikacje lub umożliwiających uzyskanie innych kwalifikacji (przekwalifikowanie) na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
c)
organizowanie egzaminów kwalifikacyjnych dla uczestników pozaszkolnych form kształcenia w trybie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
d)
organizowanie kształcenia praktycznego dla młodocianych zatrudnionych przez zakłady pracy w celu przygotowania zawodowego.

Nazwa centrum

§  3.
1.
Nazwa centrum zawiera:
1)
określenie "centrum kształcenia praktycznego",
2)
imię centrum, jeżeli centrum takie nadano,
3)
określenie siedziby.
2.
W przypadku filii nazwa zawiera określenie centrum, któremu filia jest podporządkowana, np. "Centrum Kształcenia Praktycznego w ..................... Filia w .............................................".
§  4.
1.
Centrum nadaje imię organ prowadzący, na wiosek rady centrum.
2.
Imię centrum powinno być związane z jego działalnością merytoryczną i pedagogiczną.
3.
Ustalona nazwa jest używana przez centrum i filię w pełnym brzmieniu.
4.
W statucie centrum wymienia się organ prowadzący centrum.

Organy centrum

§  5.
1.
Organami centrum są:
1)
dyrektor centrum,
2)
rada centrum, jeżeli została utworzona,
3)
rada pedagogiczna.
2.
Organy centrum współdziałają z właściwymi organami szkół oraz innych jednostek organizacyjnych i podmiotów gospodarczych, na których rzecz centrum wykonuje zadania, o których mowa w § 2.
3.
Statut centrum szczegółowo określa kompetencje organów centrum, tryb wyboru członków rady, zasady współdziałania organów centrum oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi, w szczególności przez:
1)
zapewnienie każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach kompetencji określonych ustawą i szczegółowo w statucie centrum,
2)
zapewnienie bieżącej wymiany informacji między organami centrum o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
4.
W centrum kształcenia praktycznego, na wniosek dyrektora, mogą być tworzone stanowiska wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
5.
W przypadku gdy nie została utworzona rada centrum, statut centrum określa sprawy, w których rada pedagogiczna, realizując zadania centrum, jest zobowiązana zasięgnąć opinii przedstawicieli rodziców uczniów, uczniów i słuchaczy.

Sprawy organizacyjne i finansowe

§  6.
1.
W centrum mogą być tworzone pracownie, laboratoria, warsztaty, magazyny i inne jednostki organizacyjne.
2.
Podstawową jednostką organizacyjną centrum jest pracownia.
3.
Zakres działania pracowni powinien odpowiadać działom określonym w programie zajęć praktycznych, np. pracownia mechaniczna, elektryczna, elektroniczna, komputerowa, szycia, gospodarstwa domowego i inne. Pracownią kieruje i odpowiada za jej działalność nauczyciel (opiekun pracowni).
4.
Podstawową formą pracy dydaktycznej w centrum są zajęcia praktyczne prowadzone w pracowniach, laboratoriach lub warsztatach produkcyjnych, a podstawową jednostką organizacyjną zajęć praktycznych jest grupa złożona z uczniów lub słuchaczy realizujących określony program nauczania.
5.
Organizację zajęć praktycznych określają odrębne przepisy.
§  7.
1.
Szczegółową organizację zajęć w danym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny centrum, opracowany przez dyrektora centrum co najmniej na miesiąc przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
2.
Arkusz organizacyjny centrum na każdy rok zatwierdza organ prowadzący.
§  8.
1.
Centrum jest jednostką budżetową.
2.
Działalność produkcyjna i usługowa oraz organizowane przez centrum kursowe formy kształcenia, dokształcania i doskonalenia mogą być prowadzone i finansowane w formie gospodarki pozabudżetowej centrum, na zasadach określonych odrębnymi przepisami.

Uczniowie, słuchacze i pracownicy centrum

§  9.
1.
Statut centrum określa szczegółowo prawa i obowiązki uczniów i słuchaczy oraz przypadki, w których rada pedagogiczna może podjąć uchwałę upoważniającą dyrektora centrum do skreślenia, w porozumieniu z dyrektorem właściwej szkoły, ucznia lub słuchacza z listy uczących się w centrum.
2.
W centrum zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników nie będących nauczycielami (inżynieryjno-technicznych, administracyjnych i obsługi).
3.
Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli oraz innych pracowników, o których mowa w ust. 2, określają odrębne przepisy.
4.
Statut centrum określa ramowy zakres zadań pracowników, w szczególności związanych z:

- odpowiedzialnością za życie i zdrowie oraz bezpieczeństwo i higienę pracy uczniów i słuchaczy,

- prawidłowym przebiegiem procesu dydaktyczno-wychowawczego,

- dbałością i odpowiedzialnością za powierzone mienie.

5.
Statut określa czas pracy centrum oraz godziny rozpoczynania i kończenia zajęć przez uczniów i słuchaczy, przychodzących na zajęcia do pracowni, laboratoriów i warsztatów.

Postanowienia końcowe

§  10.
Ocenianie opanowania przez ucznia lub słuchacza umiejętności określonych programem zajęć praktycznych odbywa się na zasadach określonych dla uczniów i słuchaczy szkół publicznych.
§  11.
Centrum prowadzi dokumentację przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  12.
Uczestnikom pozaszkolnych form kształcenia centrum wydaje dokumenty potwierdzające ich ukończenie zgodnie z odrębnymi przepisami.
§  13.
Statut centrum określa formy współpracy rady pedagogicznej i rady centrum z dyrektorami i radami pedagogicznymi szkół oraz zakładami pracy, zwłaszcza w zakresie wypełniania zadań wychowawczo-opiekuńczych w stosunku do uczniów i młodocianych pracowników zakładów pracy.
§  14.
Centrum używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024