Szczegółowy zakres działania Ministra Obrony Narodowej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 9 lipca 1996 r.
w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Obrony Narodowej.

Na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1995 r. o urzędzie Ministra Obrony Narodowej (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 56) zarządza się, co następuje:
§  1.
Do zakresu działania Ministra Obrony Narodowej należy w szczególności:
1)
w dziedzinie przygotowywania założeń obronnych państwa:
a)
gromadzenie informacji oraz prowadzenie analiz i opracowywanie prognoz kształtowania się warunków bezpieczeństwa państwa, a także formułowanie wniosków dla Rady Ministrów i innych organów państwowych, dotyczących polityki obronnej,
b) 1
przygotowywanie projektów dokumentów strategicznych w zakresie polityki obronnej oraz planów obrony państwa,
c) 2
przygotowywanie projektów rozwiązań dotyczących zasad, norm i trybu utrzymywania i podwyższania gotowości obronnej państwa oraz zasad organizowania i funkcjonowania wojennego systemu kierowania obroną państwa,
d) 3
wypracowywanie zasad wykonywania zadań obronnych przez organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne podmioty,
e)
opracowywanie i opiniowanie projektów normatywnych aktów prawnych oraz innych dokumentów dotyczących obronności,
f) 4
współuczestniczenie w opracowywaniu Polityczno-Strategicznej Dyrektywy Obronnej Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych dokumentów wykonawczych do strategii bezpieczeństwa narodowego,
2)
w dziedzinie realizacji generalnych założeń, decyzji i wytycznych Rady Ministrów dotyczących obronności państwa i koordynowania realizacji wynikających z nich zadań:
a)
przedstawianie Radzie Ministrów wniosków i propozycji dotyczących sposobów realizacji jej decyzji i wytycznych w dziedzinie obronności,
b) 5
koordynowanie realizacji zadań w zakresie obrony państwa przez organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne podmioty,
c) 6
programowanie szkolenia obronnego oraz organizowanie ogólnokrajowych i regionalnych szkoleń obronnych,
d) 7
planowanie uczestnictwa organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego, instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych podmiotów w szkoleniu obronnym oraz w ćwiczeniach Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi,
e) 8
współdziałanie z organami administracji rządowej, organami jednostek samorządu terytorialnego, instytucjami państwowymi, przedsiębiorcami i innymi podmiotami w zakresie przygotowań obronnych, a w szczególności w kształtowaniu infrastruktury obronnej i przemysłu obronnego oraz przygotowywaniu jednostek przewidzianych do militaryzacji,
3) 9
w dziedzinie sprawowania ogólnego nadzoru nad realizacją zadań obronnych przez organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne podmioty:
a) 10
koordynowanie planowania obronnego przez organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, instytucje państwowe, przedsiębiorców i inne podmioty,
b) 11
koordynowanie przygotowań organów administracji rządowej, organów jednostek samorządu terytorialnego, instytucji państwowych, przedsiębiorców i innych podmiotów do funkcjonowania w okresie zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
c)
przedstawianie informacji Radzie Ministrów o stanie realizacji zadań obronnych,
4)
w dziedzinie sprawowania ogólnego kierownictwa w zakresie wykonywania powszechnego obowiązku obrony:
a)
koordynowanie realizacji zadań obronnych w ramach powszechnego obowiązku obrony oraz uczestniczenie w ustalaniu szczegółowych zasad i trybu ich wykonywania,
b)
określanie zakresu i sposobu prowadzenia ewidencji wojskowej, niezbędnej do potrzeb obronności,
c) 12
ustalanie szczegółowych zasad udziału terenowych organów administracji wojskowej w przeprowadzaniu kwalifikacji wojskowej,
d) 13
udział w określaniu programów przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa oraz organizacji jego odbywania,
e)
inicjowanie rozwiązań w zakresie korzystania ze świadczeń na rzecz obronności,
5)
w dziedzinie kierowania administracją rezerw osobowych do celów powszechnego obowiązku obrony:
a)
ustalanie szczegółowych zasad przygotowywania, gromadzenia i administrowania rezerwami osobowymi,
b)
opracowywanie założeń i sposobów uzupełniania jednostek wojskowych, jednostek przewidzianych do militaryzacji oraz jednostek organizacyjnych obrony cywilnej w czasie pokoju,
c)
planowanie i wykorzystywanie rezerw osobowych dla potrzeb mobilizacyjnych i uzupełnienia Sił Zbrojnych oraz wykonywania na ich potrzeby świadczeń osobistych w czasie mobilizacji i wojny,
d) 14
sprawowanie nadzoru nad szkoleniem rezerw osobowych i przeszkoleniem wojskowym absolwentów szkół wyższych oraz nadawaniem przydziałów kryzysowych, przydziałów mobilizacyjnych, pracowniczych przydziałów mobilizacyjnych, przydziałów organizacyjno-mobilizacyjnych i reklamowaniem od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny, a także nad naborem do szkół wojskowych,
6)
w dziedzinie kierowania w czasie pokoju całokształtem działalności Sił Zbrojnych oraz przygotowywania propozycji dotyczących ich rozwoju i struktury:
a)
planowanie działalności Sił Zbrojnych w czasie pokoju,
b)
przygotowywanie projektów zadań Sił Zbrojnych na okres zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny,
c)
działanie na rzecz zapewnienia warunków przygotowania Sił Zbrojnych do realizacji zadań w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny,
d)
sprawowanie nadzoru nad przygotowaniem Sił Zbrojnych do wykonywania zadań w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa oraz wojny, a w szczególności nad planowaniem operacyjnym i mobilizacyjnym, utrzymywaniem gotowości bojowej i mobilizacyjnej oraz szkoleniem,
e)
przygotowywanie projektów koncepcji i programów rozwoju oraz struktury Sił Zbrojnych,
7)
w dziedzinie kierowania wykonywaniem obowiązku czynnej służby wojskowej i wychowywaniem żołnierzy oraz sprawami zaspokajania ich potrzeb socjalno-bytowych:
a)
określanie szczegółowych zasad i trybu powoływania do czynnej służby wojskowej, jej przebiegu i zwalniania z tej służby,
b)
ustalanie szczegółowych zasad ochrony zdrowia żołnierzy i opieki medycznej nad osobami uprawnionymi do wojskowej opieki zdrowotnej, norm wyżywienia, umundurowania i zakwaterowania żołnierzy, a także szczegółowych zasad i wysokości uposażenia oraz uprawnień dotyczących urlopów i innych świadczeń socjalno-bytowych żołnierzy,
c)
kształtowanie działalności kulturalno-oświatowej i stosunków społecznych w Siłach Zbrojnych, a także określanie głównych zadań pracy profilaktyczno-wychowawczej,
d)
kształtowanie postaw patriotyczno-obronnych żołnierzy,
e)
zapewnianie przestrzegania dyscypliny wojskowej,
8)
w dziedzinie kierowania zaspokajaniem potrzeb materiałowych, technicznych i finansowych Sił Zbrojnych:
a)
ustalanie potrzeb materiałowych, technicznych i finansowych Sił Zbrojnych oraz planowanie i realizowanie ich zaspokajania,
b)
przygotowywanie programów technicznego wyposażenia Sił Zbrojnych i prac badawczo-rozwojowych, w tym także strategicznych programów rządowych,
c)
określanie systemu zaopatrywania Sił Zbrojnych,
d)
ustalanie szczegółowych zasad wprowadzania, eksploatacji i wycofywania uzbrojenia i sprzętu wojskowego Sił Zbrojnych,
e)
ustalanie szczegółowych zasad działalności normalizacyjnej i certyfikacyjnej oraz kodowania wyrobów i usług obronnych,
f)
wykonywanie, określonych w ustawach, czynności w zakresie metrologii, gospodarki energetycznej, dozoru technicznego i nadzoru architektoniczno-budowlanego w resorcie obrony narodowej,
g)
określanie potrzeb Sił Zbrojnych w ramach prac nad programem mobilizacji gospodarki,
9)
w dziedzinie kierowania sprawami kadrowymi oraz pracowniczymi w resorcie obrony narodowej:
a)
kształtowanie polityki kadrowej w zakresie struktury, naboru, kształcenia i rozwoju kadry zawodowej oraz jej oceny, mianowania na stopnie wojskowe, nadawania odznaczeń resortowych i zwolnień z zawodowej służby wojskowej, a także określanie założeń polityki zatrudniania pracowników resortu obrony narodowej,
b)
podejmowanie decyzji personalnych w sprawach powoływania do zawodowej służby wojskowej, wyznaczania na stanowiska służbowe, wyznaczania do pełnienia służby na stanowiskach służbowych w jednostkach organizacyjnych poza resortem obrony narodowej, mianowania na stopnie wojskowe i nadawania odznaczeń resortowych oraz zwalniania z zawodowej służby wojskowej, a także decyzji personalnych w odniesieniu do pracowników zatrudnionych na określonych stanowiskach kierowniczych,
c)
występowanie z wnioskami w sprawie wyznaczania (zwalniania) żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe, określone w odrębnych przepisach, a także mianowania na pierwszy stopień oficerski oraz stopnie oficerskie generałów i admirałów, jak również nadawania odznaczeń państwowych,
d)
doskonalenie systemu uposażeń żołnierzy zawodowych i wynagrodzeń pracowników oraz wojskowych świadczeń emerytalno-rentowych, a także gospodarowanie środkami na wynagrodzenia pracowników resortu obrony narodowej,
e)
sprawowanie nadzoru nad kształceniem i doskonaleniem zawodowym kadry zawodowej w kraju i za granicą oraz doborem kandydatów do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa,
f)
ustalanie systemu ocen i doskonalenia zawodowego pracowników resortu obrony narodowej,
g)
określanie szczegółowych zasad oraz sprawowanie nadzoru nad działalnością zapewniającą adaptację społeczno-zawodową żołnierzy zwalnianych z zawodowej służby wojskowej do warunków rynku pracy,
h)
sprawowanie nadzoru nad realizacją polityki kadrowej w resorcie obrony narodowej,
i)
dokonywanie okresowych ocen sytuacji kadrowej w resorcie obrony narodowej i, w razie potrzeby, inicjowanie działań zmierzających do jej poprawy,
j)
utrzymywanie współpracy ze związkami zawodowymi zrzeszającymi pracowników resortu obrony narodowej,
10) 15
w dziedzinie określania celów, kierunków i zadań szkolnictwa wojskowego:
a)
ustalanie zadań w zakresie doskonalenia zawodowego żołnierzy zawodowych oraz kształcenia językowego w resorcie obrony narodowej,
b)
określanie wymagań programowych szkolenia wojskowego dla kandydatów na oficerów,
11)
w dziedzinie spraw międzynarodowych:
a)
przygotowywanie dla Rady Ministrów projektów dokumentów dotyczących udziału Sił Zbrojnych w misjach pokojowych, akcjach humanitarnych i ćwiczeniach wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,
b)
współuczestniczenie w negocjacjach dotyczących umów międzynarodowych w zakresie udziału polskich kontyngentów wojskowych w misjach pokojowych, akcjach humanitarnych i ćwiczeniach wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,
c)
określanie sposobu przygotowywania polskich kontyngentów wojskowych do uczestniczenia w misjach pokojowych, akcjach humanitarnych i ćwiczeniach wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,
d) 16
koordynowanie przedsięwzięć podejmowanych przez organy administracji rządowej na rzecz polskich kontyngentów wojskowych wydzielanych do misji pokojowych, akcji humanitarnych i ćwiczeń wojskowych, prowadzonych wspólnie z innymi państwami lub organizacjami międzynarodowymi,
e)
utrzymywanie kontaktów z równorzędnymi organami obrony innych państw oraz z wojskowymi organizacjami międzynarodowymi,
f)
realizowanie zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych i innych dokumentów dotyczących współpracy wojskowej, a także decyzji Rady Ministrów związanych z udziałem Rzeczypospolitej Polskiej w wojskowych przedsięwzięciach organizacji międzynarodowych,
g)
w porozumieniu z Ministrem Spraw Zagranicznych tworzenie i znoszenie przedstawicielstw wojskowych przy organizacjach i instytucjach międzynarodowych zajmujących się problematyką bezpieczeństwa międzynarodowego i kontroli zbrojeń,
h)
ustalanie organizacji i szczegółowych zasad funkcjonowania przedstawicielstw wojskowych za granicą oraz koordynowanie ich działalności,
12)
w dziedzinie kierowania działalnością gospodarczą w resorcie obrony narodowej, a zwłaszcza w Siłach Zbrojnych:
a)
określanie polityki gospodarczej i szczegółowych zasad prowadzenia działalności gospodarczej,
b)
przygotowywanie programów inwestycyjnych, w tym budownictwa ogólnowojskowego i specjalnego,
c) 17
ustalanie szczegółowych zasad funkcjonowania wojskowej służby zdrowia,
d)
określanie szczegółowych zasad funkcjonowania transportu wojskowego i infrastruktury obronnej,
13)
w dziedzinie kierowania gospodarką finansową resortu obrony narodowej, reprezentowania Skarbu Państwa w stosunku do mienia znajdującego się w posiadaniu jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej, a także wykonywania określonych w ustawach czynności w stosunku do państwowych jednostek budżetowych i form gospodarki pozabudżetowej, działających w resorcie obrony narodowej:
a)
ustalanie szczególnych zasad gospodarki finansowej,
b)
określanie założeń resortowej polityki budżetowej i prognozowanie potrzeb finansowych,
c)
opracowywanie projektu budżetu resortu obrony narodowej,
d)
określanie szczegółowych zasad wykonywania budżetu resortu obrony narodowej,
e)
uczestniczenie w procesie przekształceń własnościowych,
f)
nadzorowanie gospodarki finansowej jednostek budżetowych i jednostek gospodarki pozabudżetowej działających w resorcie obrony narodowej, a także przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim, oraz jednostek organizacyjnych, nad którymi sprawuje on nadzór,
g)
sprawowanie nadzoru i dokonywanie ocen realizacji zadań państwowych, zleconych jednostkom niepaństwowym,
h)
dokonywanie ocen realizacji dochodów i wydatków budżetowych,
i)
prowadzenie zbiorczej ewidencji majątku Skarbu Państwa znajdującego się w posiadaniu jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej,
j)
kontrolowanie wykonywania uprawnień Skarbu Państwa przez jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej oraz inicjowanie rozwiązań systemowych dotyczących gospodarowania mieniem Skarbu Państwa,
14) 18
w dziedzinie wykonywania czynności, określonych w odrębnych przepisach i na zasadach ustalonych w tych przepisach, w stosunku do szkół wojskowych, instytutów badawczych, przedsiębiorstw państwowych, dla których Minister Obrony Narodowej jest organem założycielskim, podmiotów leczniczych, agencji i fundacji, a także kierowania terenowymi organami wykonawczymi w sprawach operacyjno-obronnych i rządowej administracji niezespolonej:
a) 19
przygotowywanie projektów dokumentów rządowych w zakresie tworzenia, przekształcania i likwidacji uczelni wojskowych, w tym tworzenia, przekształcania i likwidacji wojskowych uczelni zawodowych, a także tworzenia i znoszenia szkół podoficerskich oraz zakładania i prowadzenia publicznych szkół i placówek, o których mowa w przepisach o systemie oświaty,
b) 20
(uchylona),
c)
sprawowanie nadzoru nad agencjami określonymi w odrębnych przepisach oraz współdziałanie ze stowarzyszeniami i fundacjami prowadzącymi działalność związaną z obronnością państwa,
d) 21
(uchylona),
e) 22
tworzenie, przekształcanie i znoszenie oraz określanie szczegółowego zakresu działania terenowych organów administracji wojskowej, a także określanie ich siedzib i terytorialnego zasięgu działania,
15)
sprawowanie nadzoru nad działalnością Żandarmerii Wojskowej w zakresie i na zasadach określonych w odrębnych przepisach,
16) 23
wykonywanie uprawnień wynikających z nadrzędności służbowej nad działalnością Służby Kontrwywiadu Wojskowego i Służby Wywiadu Wojskowego w zakresie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 9 czerwca 2006 r. o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego (Dz. U. z 2014 r. poz. 253 i 502).
§  2.
Minister Obrony Narodowej realizuje ponadto zadania w zakresie:
1)
realizowania przedsięwzięć mobilizacyjno-organizacyjnych i obronnych resortu obrony narodowej oraz innych zadań dotyczących obronności, wynikających z przepisów ustaw,
2)
inicjowania i organizowania prac naukowo-badawczych na rzecz obronności,
3)
kreowania i prowadzenia polityki informacyjnej dotyczącej obronności,
3a) 24
promowania obronności oraz kształtowania świadomości obronnej społeczeństwa,
4)
kształtowania struktur organizacyjno-etatowych w resorcie obrony narodowej,
5)
przedstawiania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i Prezesowi Rady Ministrów okresowych informacji o stanie Sił Zbrojnych,
6) 25
określania szczegółowych zasad ochrony informacji niejawnych w resorcie obrony narodowej oraz sprawowania nadzoru w tym zakresie,
6a) 26
określania szczegółowych zasad ochrony obiektów resortu obrony narodowej oraz obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa kategorii I, a także sprawowania nadzoru w tym zakresie,
7)
sprawowania nadzoru nad ochroną przeciwpożarową w resorcie obrony narodowej,
8)
sprawowania nadzoru nad całokształtem działalności w zakresie bezpieczeństwa i higieny służby oraz pracy w resorcie obrony narodowej,
9)
organizowania i prowadzenia działalności socjalno-bytowej w resorcie obrony narodowej,
10)
ochrony środowiska w resorcie obrony narodowej,
11)
określania szczegółowych rozwiązań organizacyjno-etatowych dotyczących duszpasterstw wojskowych oraz zasad i trybu współpracy z nimi organów wojskowych,
12)
sprawowania nadzoru nad wojskowymi jednostkami organizacyjnymi prokuratury i sądami wojskowymi w zakresie pełnienia w nich czynnej służby wojskowej przez żołnierzy zawodowych,
13)
organizowania i prowadzenia kontroli jednostek organizacyjnych resortu obrony narodowej,
14)
wydawania decyzji i innych dokumentów w sprawach wynikających z zakresu działania Ministra Obrony Narodowej,
15) 27
wydawania Dziennika Urzędowego Ministra Obrony Narodowej,
16)
innych spraw określonych w odrębnych przepisach.
§  3.
W zakresie realizacji zadań określonych w § 1 i 2 Minister Obrony Narodowej współdziała z właściwymi organami państwowymi, instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego i organizacjami społecznymi.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 pkt 1 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
2 § 1 pkt 1 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
3 § 1 pkt 1 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
4 § 1 pkt 1 lit. f zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
5 § 1 pkt 2 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
6 § 1 pkt 2 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
7 § 1 pkt 2 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
8 § 1 pkt 2 lit. e zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
9 § 1 pkt 3 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. c tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
10 § 1 pkt 3 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
11 § 1 pkt 3 lit. b zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. c tiret drugie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
12 § 1 pkt 4 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
13 § 1 pkt 4 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. d rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
14 § 1 pkt 5 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
15 § 1 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. f rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
16 § 1 pkt 11 lit. d zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. g rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
17 § 1 pkt 12 lit. c zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. h rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
18 § 1 pkt 14 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. i tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
19 § 1 pkt 14 lit. a zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. i tiret drugie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
20 § 1 pkt 14 lit. b uchylona przez § 1 pkt 1 lit. i tiret trzecie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
21 § 1 pkt 14 lit. d uchylona przez § 1 pkt 1 lit. i tiret trzecie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
22 § 1 pkt 14 lit. e zmieniona przez § 1 pkt 1 lit. i tiret czwarte rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
23 § 1 pkt 16 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. j rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
24 § 2 pkt 3a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
25 § 2 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
26 § 2 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.
27 § 2 pkt 15 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. d rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz.U.2014.933) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 lipca 2014 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024