Zakres, tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenie instytucji lokalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 marca 1997 r.
w sprawie zakresu, trybu i warunków wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenia instytucji lokalnych.

Na podstawie art. 37i ust. 1 i 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 i Nr 28, poz. 153) oraz art. 27 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
województwa, w których realizacja regionalnego programu, mającego na celu restrukturyzację gospodarki i ograniczenie negatywnych skutków bezrobocia, jest wspierana ze środków budżetu państwa na rok 1997,
2)
tryb i warunki wspierania ze środków budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w województwach, o których mowa w pkt 1,
3)
tryb składania wniosków i szczegółowe zasady przyznawania dotacji ze środków budżetu państwa na rok 1997 na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim, o których mowa w art. 19 ust. 2, art. 20 ust. 4, 5 i 7 oraz art. 21-23 "Kontraktu regionalnego dla województwa katowickiego".
§  2. 1
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - rozumie się przez to ustawę z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz. U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128, Nr 28, poz. 153, Nr 41, poz. 255, Nr 63, poz. 403, Nr 93, poz. 569 i Nr 107, poz. 692),
2)
ustawie budżetowej - rozumie się przez to ustawę budżetową na rok 1997 z dnia 21 lutego 1997 r. (Dz. U. Nr 19, poz. 106 i Nr 80, poz. 510),
3)
ustawie o finansowaniu gmin - rozumie się przez to ustawę z dnia 10 grudnia 1993 r. o finansowaniu gmin (Dz. U. Nr 129, poz. 600, z 1994 r. Nr 105, poz. 509, z 1995 r. Nr 124, poz. 601 i Nr 154, poz. 794, z 1996 r. Nr 149, poz. 704 i Nr 156, poz. 774 oraz z 1997 r. Nr 79, poz. 484),
4)
Kontrakcie - rozumie się przez to "Kontrakt regionalny dla województwa katowickiego" z dnia 5 października 1995 r., o którym mowa w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej.

Rozdział  2

Województwa otrzymujące środki z rezerw celowych budżetu państwa na rok 1997 oraz przeznaczenie tych środków

§  3.
1.
Ze środków rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, jest wspierana realizacja:
1)
programu restrukturyzacji województwa koszalińskiego,
2)
programu restrukturyzacji województwa łódzkiego,
3)
programu restrukturyzacji województwa wałbrzyskiego,
4)
programu obejmującego inwestycje określone w Programie Ochrony Środowiska - MASTERPLAN dla Regionu Wielkich Jezior Mazurskich i finansowane z udziałem środków Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku, które są wykonywane przez gminy w województwach olsztyńskim i suwalskim,

zwanych dalej "regionalnymi programami restrukturyzacyjnymi".

2.
Ze środków rezerwy celowej, określonej w ust. 1, przeznacza się dla:
1)
województwa koszalińskiego - kwotę 14.400 tys. zł,
2)
województwa łódzkiego - kwotę 19.500 tys. zł,
3)
województwa wałbrzyskiego - kwotę 16.100 tys. zł,
4)
województw olsztyńskiego i suwalskiego - kwotę 7.460 tys. zł.
3.
Środki z rezerwy celowej, o których mowa w ust. 2, są przeznaczone na:
1)
dotacje dla gmin i podmiotów gospodarczych na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziale 3, z zastrzeżeniem ust. 4,
2)
na dotacje dla agencji rozwoju regionalnego i fundacji, zwanych dalej "instytucjami regionalnymi", przyznawane w trybie i na warunkach określonych w rozdziale 4, z zastrzeżeniem ust. 5.
4.
Środki z rezerwy celowej, o których mowa w ust. 2 pkt 4, są przeznaczone wyłącznie na dofinansowanie inwestycji rozpoczętych przed dniem 1 stycznia 1997 r.
5.
Przepisu ust. 3 pkt 2 nie stosuje się do środków z rezerwy celowej, o których mowa w ust. 2 pkt 4.
§  4.
Środki z rezerwy celowej, w kwocie 5.000 tys. zł, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, są przeznaczone na tworzenie w województwie katowickim instytucji lokalnych, o których mowa w § 1 pkt 3, w trybie i według zasad określonych w rozdziale 5.

Rozdział  3

Dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych

§  5.
1.
Właściwy wojewoda, w granicach kwoty środków budżetowych określonej dla danego województwa w § 3 ust. 2, ustali kwoty dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji realizowanych przez gminy i podmioty gospodarcze, objętych regionalnym programem restrukturyzacyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Kwoty dotacji na dofinansowanie inwestycji realizowanych w województwach olsztyńskim i suwalskim, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 i w ust. 4, są wstępnie ustalane przez Wojewodę Olsztyńskiego i Wojewodę Suwalskiego, w drodze porozumienia, po rozpatrzeniu wniosków, o których mowa w § 6, i zasięgnięciu opinii Fundacji Ochrony Wielkich Jezior Mazurskich w Giżycku; wymienieni wojewodowie, po wstępnym ustaleniu kwot dotacji, podejmują działania określone w § 7 w odniesieniu do poszczególnych inwestycji realizowanych w danym województwie.
3.
Łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie w 1997 r.:
1) 2
inwestycji będącej zadaniem własnym gminy nie może przekroczyć kwoty, którą ustala się według zasad określonych w art. 21 ust. 4-6 ustawy o finansowaniu gmin, z zastrzeżeniem ust. 4,
2)
inwestycji nie będącej zadaniem własnym gminy, która jest rozpoczynana i kończona w 1997 r. lub realizowana w okresie dłuższym niż rok, nie może przekroczyć 100% kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie tej inwestycji w 1997 r., z tym że łączna kwota dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie takiej inwestycji nie może przekroczyć 50% jej wartości kosztorysowej.
4. 3
Ograniczenie określone w ust. 3 nie ma zastosowania w województwie wałbrzyskim do inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi w gminach wymienionych pod lp. 22 wykazu stanowiącego załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 lipca 1997 r. w sprawie ustalenia wykazu gmin, na obszarze których wystąpiła powódź, oraz zasad udzielania i sposobu rozliczania dotacji celowych dla tych gmin na finansowanie bieżących zadań własnych (Dz. U. Nr 82, poz. 528, Nr 87, poz. 547, Nr 97, poz. 594, Nr 102, poz. 645 i Nr 108, poz. 699), zwanych dalej "inwestycjami mającymi na celu likwidację skutków powodzi".
§  6.
1. 4
Wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji są składane wojewodzie przez zarządy gmin i podmioty gospodarcze, zwane dalej "wnioskodawcami", w terminie określonym przez wojewodów, nie później jednak niż w ciągu 40 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 1a.
1a. 5
W województwie wałbrzyskim wnioski o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi są składane wojewodzie przez wnioskodawców, w terminie określonym przez wojewodę.
2.
Wojewoda zawiadamia inwestorów, których inwestycje są określone w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, o ustalonym terminie składania wniosków.
3.
Wniosek o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji jest sporządzany według wzoru stanowiącego załącznik do rozporządzenia.
4.
Część opisowa wniosku powinna zawierać w szczególności uzasadnienie potrzeby realizacji inwestycji objętej wnioskiem oraz informacje o:
1)
zakresie rzeczowym inwestycji, wykonanym do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym jest składany wniosek, jeżeli inwestycja jest w toku realizacji,
2)
zakresie rzeczowym inwestycji, planowanym do wykonania do terminu jej zakończenia określonego w części A poz. 4 wniosku (w tym w 1997 r., jeżeli inwestycja jest planowana do zakończenia po 1997 r.),
3)
stanie przygotowania inwestycji do realizacji,
4)
uwzględnieniu wymogów ochrony środowiska związanych z realizacją inwestycji,
5)
planowanych efektach realizacji zadań, innych niż określone w części A poz. 5 wniosku,
6)
przewidywanych kwotach i źródłach środków zagranicznych, które w 1997 r. mają być przeznaczone na finansowanie inwestycji,
7)
wnioskach o przyznanie dotacji z państwowych funduszów celowych albo z budżetu wojewody lub z innego źródła, złożonych przez wnioskodawcę, lecz nie rozpatrzonych do dnia, w którym jest składany wniosek.
5. 6
Wnioskodawca do wniosku załącza, z zastrzeżeniem ust. 5a:
1)
pisemne potwierdzenie banku o udzieleniu lub zapewnieniu udzielenia wnioskodawcy kredytu na finansowanie inwestycji oraz o kwocie tego kredytu, jeżeli w części B tabeli 1 wniosku jest wykazany kredyt jako źródło finansowania tej inwestycji; w razie wykazania pożyczki w części B tabeli 1 wniosku, do takiego wniosku wnioskodawca załącza pisemne potwierdzenie pożyczkodawcy zawierające odpowiednie informacje,
2)
zobowiązanie wnioskodawcy do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczonymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadkach, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 1 i w ust. 5, oraz od dnia następującego po terminie określonym w § 11 ust. 1 do dnia zwrotu kwoty dotacji, o której mowa w tym przepisie.
5a. 7
W województwie wałbrzyskim do wniosku o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi wnioskodawca dołącza zobowiązanie do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, o których mowa w ust. 5 pkt 2, w wypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem.
6.
Przy sporządzaniu i rozpatrywaniu wniosków w pierwszej kolejności powinny być uwzględnione inwestycje planowane do zakończenia w 1997 r. i 1998 r.
§  7.
1. 8
Wojewoda, po rozpatrzeniu wniosków o przyznanie dotacji na dofinansowanie inwestycji, w terminie 65 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b:
1)
ustala kwotę dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom; jeżeli dotacje mają być przekazane w ratach - wojewoda określa też wysokość rat i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom,
2)
przekazuje Ministrowi Gospodarki wykaz inwestycji, które będą dofinansowane dotacją, zawierający w szczególności pełne nazwy inwestycji, ich wartość kosztorysową i termin realizacji, kwoty środków planowanych w budżetach gmin na finansowanie inwestycji realizowanych jako zadania własne gmin i kwoty środków innych niż środki z budżetu państwa, planowanych na finansowanie inwestycji nie będących zadaniami własnymi gmin, ustalone kwoty dotacji i planowane terminy ich przekazania wnioskodawcom oraz klasyfikację budżetową (dział, rozdział, paragraf) wydatków budżetowych, które mają być poniesione z budżetu państwa na poszczególne inwestycje,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa, załączając do wniosku kopię wykazu, o którym mowa w pkt 2,
4)
informuje wnioskodawców o ustalonych kwotach dotacji i planowanych terminach ich przekazania.
1a. 9
Wojewoda wałbrzyski, w terminie do dnia 7 października 1997 r., może wstrzymać lub unieważnić wszystkie lub niektóre ustalenia dotyczące kwot dotacji na dofinansowanie poszczególnych inwestycji oraz planowanych terminów ich przekazywania wnioskodawcom, dokonane zgodnie z przepisem ust. 1.
1b. 10
Wojewoda wałbrzyski, w terminie do dnia 22 października 1997 r., podejmuje czynności określone w § 7 ust. 1 i 2 w odniesieniu do inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi, objętych wnioskami, o których mowa w § 6 ust. 1a, oraz do pozostałych inwestycji, o których mowa w ust. 1a, objętych wnioskami złożonymi zgodnie z § 6 ust. 1.
2.
Kopię wykazu, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
3.
Wojewoda przekazuje wnioskodawcy dotację w kwocie i terminie, które ustalił po rozpatrzeniu wniosków, chyba że:
1)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 3 - zmieni ustalony termin przekazania dotacji,
2)
w wypadku, o którym mowa w § 8 ust. 4 pkt 2 - dane raty dotacji nie podlegają przekazaniu wnioskodawcy.
§  8.
1.
Wojewoda kontroluje:
1)
prawidłowość wykorzystania dotacji przekazanych wnioskodawcom,
2)
przestrzeganie przez wnioskodawców obowiązku zwrotu dotacji, w wypadkach określonych w ust. 4 pkt 1, ust. 5 i 7 oraz w § 11 ust. 1.
2. 11
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od wnioskodawcy, stwierdzi nieprawidłowości polegające w szczególności na:
1)
wstrzymaniu lub zaniechaniu realizacji kontynuowanej inwestycji, nierozpoczęciu inwestycji w planowanym terminie albo zaawansowaniu realizacji inwestycji w stopniu zagrażającym jej zakończeniu w planowanym terminie,
2)
wykorzystaniu dotacji niezgodnie z jej przeznaczeniem,

podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla wnioskodawcy termin, do którego wnioskodawca jest zobowiązany usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę, z zastrzeżeniem ust. 2a.

2a. 12
Do dotacji, ustalonych w trybie określonym w § 7 ust. 1b, na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi nie stosuje się przepisu ust. 2 pkt 1.
3.
Wojewoda, w czasie podejmowania działań wobec wnioskodawcy, może zmienić ustalone terminy przekazania pozostałych rat dotacji.
4.
Jeżeli wnioskodawca nie usunie nieprawidłowości w ustalonym przez wojewodę terminie, o którym mowa w ust. 2:
1)
dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości przez wnioskodawcę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody,
2)
wojewoda nie przekazuje wnioskodawcy pozostałych rat dotacji.
5.
Dotacja przekazana na dofinansowanie inwestycji podlega zwrotowi w całości do budżetu wojewody, również gdy:
1)
inwestycja przewidziana do zakończenia w 1997 r. nie zostanie zakończona do dnia 31 grudnia 1997 r.,
2)
inwestycja przewidziana do zakończenia po 1997 r. nie zostanie zrealizowana w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1997 r.
6.
W wypadkach, o których mowa w ust. 5, dotacja podlega zwrotowi przez wnioskodawcę w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1998 r.
7.
Wnioskodawca realizujący:
1)
inwestycję będącą zadaniem własnym gminy zwraca część dotacji, w wypadku określonym w art. 21 ust. 8 ustawy o finansowaniu gmin, w kwocie ustalonej zgodnie z tym przepisem,
2)
inwestycję nie będącą zadaniem własnym gminy zwraca część dotacji, jeżeli w 1997 r. nie przeznaczy na finansowanie inwestycji środków innych niż środki z budżetu państwa w kwocie planowanej w części B wniosku, z zastrzeżeniem ust. 8.
8.
W wypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 2, wnioskodawca zwraca dotację, w kwocie stanowiącej różnicę między kwotą dotacji otrzymanej w roku budżetowym a kwotą tej dotacji, obniżoną o taki sam procent, o jaki w roku budżetowym była niższa kwota rzeczywistych wydatków na finansowanie inwestycji ze środków innych niż środki z budżetu państwa od łącznej kwoty takich środków planowanej na rok budżetowy w części B w tabeli 1 rubryce 6 wniosku.
9.
Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio także do części dotacji podlegającej zwrotowi, w wypadkach określonych w ust. 7.
10. 13
Do dotacji, ustalonych w trybie określonym w § 7 ust. 1b, na dofinansowanie inwestycji mających na celu likwidację skutków powodzi nie stosuje się przepisów ust. 5 i 7, a cała dotacja podlega zwrotowi w wypadku wykorzystania jej niezgodnie z przeznaczeniem.
11. 14
W wypadku, o którym mowa w ust. 10, zwrot dotacji następuje w terminie uzgodnionym z wojewodą, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 1998 r.
§  9.
1.
Dotacje, które w 1997 r. będą zwrócone przez wnioskodawców do budżetu wojewody w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 1 lub z powodu rezygnacji z ich wykorzystania w całości lub części, oraz dotacje, które nie będą przekazane wnioskodawcom w wypadku określonym w § 8 ust. 4 pkt 2, wojewoda w 1997 r. może przeznaczyć na:
1) 15
zwiększenie kwot dotacji ustalonych na dofinansowanie inwestycji, o których mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 i ust. 1b,
2)
dofinansowanie innych inwestycji objętych wnioskami złożonymi w terminie określonym w § 6 ust. 1,
3)
cel określony w § 13 ust. 1.
2.
W wypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, stosuje się odpowiednio również pozostałe przepisy rozdziału 3 oraz odrębne przepisy określające zasady przenoszenia planowanych wydatków budżetowych.
§  10.
1.
Wnioskodawca, który otrzymał dotację na dofinansowanie inwestycji, jest zobowiązany do sporządzenia i przekazania właściwemu wojewodzie, w terminie 15 dni po upływie II i III kwartału 1997 r. oraz w terminie 30 dni po upływie IV kwartału 1997 r., zwanych dalej "okresami sprawozdawczymi", informacji o przebiegu realizacji i finansowania tej inwestycji, zawierającej w szczególności:
1)
nazwę i adres wnioskodawcy,
2)
nazwę i lokalizację inwestycji,
3)
wartość kosztorysową inwestycji,
4)
planowaną i rzeczywistą wartość nakładów poniesionych na inwestycję od początku 1997 r. do końca okresu sprawozdawczego,
5)
kwotę środków z budżetu gminy, planowaną i rzeczywiście przeznaczoną od początku 1997 r. do końca okresu sprawozdawczego na dofinansowanie inwestycji realizowanej jako zadanie własne gminy,
6)
kwotę przyznanej i otrzymanej dotacji,
7)
planowane i rzeczywiste efekty inwestycji lub jej części (etapu), zakończonej w okresie sprawozdawczym.
2.
Wnioskodawca do informacji, o której mowa w ust. 1, załącza:
1)
kopię protokołu końcowego odbioru inwestycji zakończonej w okresie sprawozdawczym, a po upływie IV kwartału 1997 r. - również kopię protokołu częściowego odbioru inwestycji przewidzianej do zakończenia po 1997 r., w zakresie rzeczowym planowanym, w części C wniosku, do wykonania w 1997 r.,
2)
część opisową, zawierającą w szczególności analizę przebiegu realizacji i finansowania inwestycji, dane dotyczące wykonanego zakresu rzeczowego inwestycji, który w części C wniosku był planowany do wykonania w 1997 r., a po upływie IV kwartału - także ocenę przewidywanego wpływu inwestycji zakończonej w 1997 r., w szczególności na tworzenie nowych miejsc pracy w gminie.
3.
Wojewoda, do dnia 31 marca 1998 r., przekaże Ministrowi Gospodarki informację o przebiegu realizacji i finansowania inwestycji w 1997 r., sporządzoną na podstawie informacji otrzymanych od wnioskodawców, która będzie zawierała w szczególności wykaz inwestycji dofinansowanych w 1997 r. dotacją i dane określone w ust. 1, dotyczące poszczególnych inwestycji, i łączne, obejmujące wszystkie inwestycje wymienione w wykazie, oraz ocenę przewidywanego wpływu realizacji inwestycji zakończonych w 1997 r. na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwie.
4.
Przed sporządzeniem informacji, o której mowa w ust. 3, dane zawarte w informacjach otrzymanych od wnioskodawców są weryfikowane przez wojewodę.
5.
Informacja jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
analizą nieprawidłowości występujących w 1997 r. podczas realizacji i finansowania inwestycji,
2)
informacją o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia nieprawidłowości, o których mowa w pkt 1, i wynikach tych działań,
3)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez wnioskodawców do budżetu wojewody w 1997 r. i w 1998 r. oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1997 r.
6.
Kopie informacji i analizy, o których mowa w ust. 3 i 5, wojewoda przekazuje Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
7.
Minister Gospodarki, do dnia 15 maja 1998 r., przedstawi Radzie Ministrów oraz Przewodniczącemu Komitetu Rozwoju Regionalnego Rady Ministrów informację zbiorczą, sporządzoną na podstawie informacji i analiz otrzymanych od wojewodów, która będzie zawierała w szczególności dane o wykorzystaniu w 1997 r. środków z rezerwy celowej, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, na dotacje na dofinansowanie inwestycji określonych w regionalnych programach restrukturyzacyjnych, o inwestycjach dofinansowanych dotacją, ważniejszych efektach inwestycji zakończonych w 1997 r. oraz przewidywanym wpływie tych inwestycji na zmiany strukturalne i tworzenie nowych miejsc pracy w województwach realizujących regionalne programy restrukturyzacyjne.
§  11.
1.
Część dotacji otrzymanej przez wnioskodawcę w 1997 r. na dofinansowanie inwestycji, która pozostanie w dniu 31 grudnia tego roku, może być przeznaczona przez wnioskodawcę w 1998 r. wyłącznie na finansowanie zobowiązań związanych z zakresem rzeczowym inwestycji planowanym i wykonanym w 1997 r., a po sfinansowaniu zobowiązań - pozostała kwota dotacji podlega zwrotowi do budżetu wojewody w terminie 14 dni od dnia zakończenia finansowania zobowiązań.
2. 16
Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli wnioskodawca jest zobowiązany do zwrotu całej dotacji do budżetu wojewody, w wypadkach określonych w § 8 ust. 4 pkt 1, ust. 5 i 10.
§  12.
1.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1997 r., lecz nie przeznaczone przez wojewodę, do dnia 31 grudnia 1997 r., na cele określone w § 9 ust. 1, zmniejszają wydatki budżetowe na 1997 r.
2.
Dotacje zwrócone do budżetu wojewody w 1998 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.
3.
Dotacje, o których mowa w ust. 1, wpływają na rachunek bieżący, subkonto wydatków, właściwego urzędu wojewódzkiego, a dotacje, o których mowa w ust. 2, na rachunek bieżący, subkonto dochodów, właściwego urzędu wojewódzkiego.

Rozdział  4

Dotacje dla instytucji regionalnych

§  13.
1.
Wojewoda, w granicach kwoty środków budżetowych, ustalonej dla danego województwa w § 3 ust. 2 pkt 1-3, może przyznać dotacje dla instytucji regionalnych na udzielanie pożyczek inwestorom realizującym inwestycje przyczyniające się do powstawania nowych miejsc pracy w dziedzinach zgodnych z kierunkami rozwoju określonymi w regionalnym programie restrukturyzacyjnym, jeżeli statuty tych instytucji:
1)
przewidują wspomaganie realizacji regionalnego programu restrukturyzacyjnego,
2)
upoważniają dane instytucje do udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji określonych w regionalnym programie restrukturyzacyjnym.
2.
Kwota dotacji dla instytucji regionalnej nie może przekroczyć 75% łącznej kwoty, obejmującej dotację oraz środki instytucji planowane przez nią na udzielanie w 1997 r. pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w ust. 1.
§  14.
1.
Wniosek o przyznanie dotacji jest składany przez instytucję regionalną właściwemu wojewodzie w terminie 40 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
2.
Instytucja regionalna do wniosku załącza:
1)
szczegółowe uzasadnienie wnioskowanej kwoty dotacji,
2)
oświadczenie o kwocie środków instytucji regionalnej przeznaczonych w 1997 r. na udzielanie pożyczek, o których mowa w § 13 ust. 2,
3)
dokument ustalający zasady udzielania pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1,
4)
statut instytucji regionalnej,
5)
bilans instytucji regionalnej za 1996 r.,
6)
plan finansowy instytucji regionalnej na 1997 r.,
7)
zaświadczenie urzędu skarbowego o stanie uregulowania przez instytucję regionalną zobowiązań wobec budżetu państwa,
8)
zobowiązanie instytucji regionalnej do zwrotu dotacji wraz z odsetkami, w wysokości ustalanej od zaległości podatkowych, naliczanymi od dnia otrzymania dotacji do dnia jej zwrotu - w wypadku, o którym mowa w § 17 ust. 3.
§  15.
1.
Wojewoda, po rozpatrzeniu wniosków instytucji regionalnych, w terminie 65 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia:
1)
ustala kwoty dotacji przyznanych dla poszczególnych instytucji regionalnych oraz planowany termin ich przekazania,
2)
przekazuje Ministrowi Gospodarki informację o dotacjach przyznanych poszczególnym instytucjom regionalnym,
3)
występuje do Ministra Finansów z wnioskiem o dokonanie odpowiednich zmian w budżecie państwa na rok 1997, załączając kopię informacji, o której mowa w pkt 2,
4)
informuje instytucje regionalne o ustalonej kwocie dotacji i planowanym terminie jej przekazania.
2.
Kopię informacji, o której mowa w ust. 1 pkt 2, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej.
§  16.
1.
Instytucja regionalna może przeznaczyć dotację, o której mowa w § 13 ust. 1, wyłącznie na udzielanie pożyczek na finansowanie inwestycji określonych w tym przepisie.
2.
Pożyczka jest oprocentowana według zmiennej stopy procentowej; oprocentowanie pożyczki nie może przekroczyć połowy oprocentowania kredytu lombardowego, ustalonego przez Prezesa Narodowego Banku Polskiego.
3.
Oprocentowanie pożyczki, o którym mowa w ust. 2, nie obejmuje prowizji pobieranej przez instytucję regionalną od pożyczkobiorcy za obsługę pożyczki.
4.
Środki finansowe otrzymane od pożyczkobiorców w wyniku zwrotu pożyczek i zapłacenia odsetek, określonych w ust. 2, instytucja regionalna przeznacza na udzielanie nowych pożyczek na finansowanie inwestycji, o których mowa w § 13 ust. 1.
§  17.
1.
Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania dotacji przez instytucję regionalną.
2.
Jeżeli wojewoda, w wyniku kontroli albo na podstawie informacji otrzymanych od innego organu kontrolnego lub od instytucji regionalnej, stwierdzi nieprawidłowości w wykorzystywaniu dotacji, w szczególności polegające na jej wykorzystywaniu w całości lub w części niezgodnie z przeznaczeniem, podejmuje działania mające na celu wyjaśnienie przyczyn wystąpienia nieprawidłowości oraz ustala dla instytucji regionalnej termin, do którego jest zobowiązana usunąć nieprawidłowości i zawiadomić o tym wojewodę.
3.
Jeżeli instytucja regionalna nie usunie nieprawidłowości w terminie ustalonym przez wojewodę, dotacja przekazana instytucji regionalnej podlega zwrotowi, w całości lub w części określonej przez wojewodę, w ciągu 14 dni po upływie tego terminu, do budżetu wojewody.
§  18.
1.
Instytucja regionalna, która otrzymała dotację, jest zobowiązana do sporządzenia i przekazania wojewodzie, do dnia 31 stycznia 1998 r.:
1)
wykazu pożyczkobiorców, zawierającego w szczególności następujące dane:
a)
nazwę i adres pożyczkobiorcy,
b)
nazwę i lokalizację inwestycji finansowanej z udziałem pożyczki,
c)
kwotę pożyczki udzielonej pożyczkobiorcy w 1997 r. ze środków dotacji,
d)
termin spłaty pożyczki określony w umowie o jej udzieleniu (lub terminy spłaty, jeżeli spłata ma następować w ratach),
e)
wysokość odsetek od pożyczki określoną w umowie, o której mowa pod lit. d), oraz terminy ich zapłaty,
2)
informacji o łącznej kwocie pożyczek udzielonych w 1997 r. przez instytucję regionalną ze środków instytucji i dotacji.
2.
Wojewoda, do dnia 31 marca 1998 r., przekaże Ministrowi Gospodarki informację o pożyczkach udzielonych w 1997 r. przez poszczególne instytucje regionalne ze środków tych instytucji i dotacji, zawierającą w szczególności liczbę pożyczkobiorców, łączną kwotę udzielonych pożyczek, zbiorczy harmonogram spłaty pożyczek i odsetek oraz wykaz ważniejszych inwestycji finansowanych z udziałem pożyczek udzielonych w 1997 r.
3.
Informacja, o której mowa w ust. 2, jest przekazywana przez wojewodę łącznie z:
1)
informacją o nieprawidłowościach określonych w § 17 ust. 2 oraz o działaniach podjętych przez wojewodę w celu usunięcia tych nieprawidłowości i wynikach działań wojewody,
2)
informacją o łącznych kwotach dotacji podlegających zwrotowi przez instytucje regionalne do budżetu wojewody oraz dotacji zwróconych do dnia 31 grudnia 1997 r.
4.
Kopię informacji, o których mowa w ust. 2 i 3, wojewoda przekazuje również Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej oraz Ministrowi Finansów.
5.
Minister Gospodarki sporządzi informację zbiorczą na podstawie danych zawartych w informacjach wojewodów, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz przedstawi ją Radzie Ministrów i Przewodniczącemu Komitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, łącznie z informacją określoną w tym przepisie.
§  19.
1.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody w 1997 r. wojewoda może przeznaczyć na cele określone w § 9 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz w § 13 ust. 1.
2.
Dotacje zwracane przez instytucję regionalną do budżetu wojewody po 1997 r. podlegają przekazaniu na dochody budżetu państwa.

Rozdział  5

Dotacje na tworzenie instytucji lokalnych w województwie katowickim

§  20.
Wojewoda Katowicki, w granicach kwoty rezerwy celowej, w kwocie 5.000 tys. zł, określonej w art. 27 ust. 1 pkt 1 ustawy budżetowej, ustala kwoty środków z budżetu państwa, po pozytywnym zaopiniowaniu ich przez Radę Kontraktu, utworzoną zgodnie z art. 27 ust. 1, 3 i 4 Kontraktu, przeznaczone na:
1)
objęcie przez Skarb Państwa akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych, będących spółkami prawa handlowego tworzonymi przez podmioty określone w art. 20 ust. 5 Kontraktu, w sposób ustalony w art. 20 ust. 7 Kontraktu,
2)
finansowanie kosztów pomocy technicznej, udzielanej przez Górnośląską Agencję Rozwoju i Promocji SA w Katowicach, zwaną dalej "Agencją", przy tworzeniu instytucji lokalnych.
§  21.
1.
Wnioski o przyznanie środków z budżetu państwa na rok 1997 na objęcie akcji lub udziałów są składane Wojewodzie Katowickiemu, w terminie 50 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia, przez zarządy gmin lub innych założycieli instytucji lokalnych, określonych w art. 21 ust. 2 Kontraktu, którzy na ten cel nie otrzymali środków z budżetu państwa na rok 1996, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Zarząd gminy lub inny założyciel instytucji lokalnej do wniosku załącza w szczególności:
1)
umowę o utworzeniu instytucji lokalnej, a jeżeli instytucja lokalna nie jest utworzona - uchwały właściwych organów podmiotów, o których mowa w art. 20 ust. 5 Kontraktu, o przystąpieniu do instytucji lokalnej, określające wartość obejmowanych udziałów lub akcji w 1997 r. oraz w latach następnych,
2)
statut lub projekt statutu instytucji lokalnej,
3)
charakterystykę obszaru działania instytucji lokalnej,
4)
analizę problemów społecznych i gospodarczych wymagających rozwiązania na obszarze, o którym mowa w pkt 3,
5)
informacje o planowanych elementach strategii przekształceń społecznych i gospodarczych.
3.
Wojewoda Katowicki może przeznaczyć środki z budżetu państwa na objęcie akcji lub udziałów w kwocie nie przekraczającej:
1)
przy tworzeniu przemysłowych instytucji lokalnych - 50%,
2)
przy tworzeniu rolniczych instytucji lokalnych - 75%

łącznej kwoty środków przeznaczonych na ten cel w 1997 r. według umowy lub uchwał, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz z budżetu państwa na rok 1997.

4.
Wojewoda Katowicki przeznacza środki z budżetu państwa na rok 1997 w pierwszej kolejności na objęcie akcji lub udziałów w instytucjach lokalnych w tych segmentach lokalnych określonych w art. 20 ust. 4 i 5 Kontraktu, w których żadna instytucja lokalna nie otrzymała na ten cel środków z budżetu państwa na rok 1996.
§  22.
Wniosek o przyznanie dotacji na finansowanie kosztów, o których mowa w § 20 pkt 2, Agencja składa Wojewodzie Katowickiemu, w terminie określonym w § 21 ust. 1, po pozytywnym zaopiniowaniu kosztorysu przez Prezydium Rady Kontraktu, powołane zgodnie z art. 27 ust. 5 Kontraktu.
§  23.
Wojewoda Katowicki:
1)
sprawuje nadzór na wydatkowaniem dotacji przyznanej na wniosek, o którym mowa w § 22,
2)
do dnia 31 marca 1998 r. przekaże Przewodniczącemu Komitetu, o którym mowa w § 10 ust. 7, Ministrowi Gospodarki, Ministrowi Pracy i Polityki Socjalnej, Ministrowi Skarbu Państwa oraz Ministrowi Finansów informację zbiorczą o kwotach środków z budżetu państwa na rok 1997, przeznaczonych na objęcie akcji lub udziałów w poszczególnych instytucjach lokalnych oraz na finansowanie kosztów określonych w § 20 pkt 2.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WNIOSEK O PRZYZNANIE DOTACJI Z BUDŻETU PAŃSTWA NA ROK 1997 NA DOFINANSOWANIE INWESTYCJI OKREŚLONEJ W REGIONALNYM PROGRAMIE RESTRUKTURYZACYJNYM

(pominięty)
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
2 § 5 ust. 3 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
3 § 5 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
4 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
5 § 6 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
6 § 6 ust. 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
7 § 6 ust. 5a dodany przez § 1 pkt 3 lit. d) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
8 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
9 § 7 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
10 § 7 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
11 § 8 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
12 § 8 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 5 lit. b) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
13 § 8 ust. 10 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
14 § 8 ust. 11 dodany przez § 1 pkt 5 lit. c) rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
15 § 9 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.
16 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 9 września 1997 r. (Dz.U.97.110.717) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 września 1997 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1997.31.175

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zakres, tryb i warunki wspierania środkami z budżetu państwa na rok 1997 realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych oraz tworzenie instytucji lokalnych.
Data aktu: 25/03/1997
Data ogłoszenia: 02/04/1997
Data wejścia w życie: 17/04/1997