Szczegółowe zasady współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakres fachowego nadzoru i pomocy udzielanej tym strażom.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 lipca 1997 r.
w sprawie szczegółowych zasad współpracy Policji ze strażami gminnymi (miejskimi) oraz zakresu fachowego nadzoru i pomocy udzielanej tym strażom.

Na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. Nr 30, poz. 179, z 1991 r. Nr 94, poz. 422 i Nr 107, poz. 461, z 1992 r. Nr 54, poz. 254, z 1994 r. Nr 53, poz. 214, z 1995 r. Nr 4, poz. 17, Nr 34, poz. 163 i Nr 104, poz. 515, z 1996 r. Nr 59, poz. 269 i Nr 106, poz. 496 oraz z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 80, poz. 499) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Policja i straże gminne (miejskie) są obowiązane do współpracy w zakresie ochrony bezpieczeństwa i porządku publicznego, ochrony mienia, zwalczania przestępstw i wykroczeń, a także w wypadkach katastrof i klęsk żywiołowych.
2.
Obowiązek współpracy powstaje z dniem wejścia w życie uchwały rady gminy o utworzeniu straży gminnej (miejskiej) i nadania jej statutu.
3.
Komendant straży gminnej (miejskiej) przekazuje statut właściwemu terytorialnie komendantowi wojewódzkiemu i rejonowemu Policji.
§  2.
Współpraca Policji i straży gminnych (miejskich) polega w szczególności na:
1)
stałej wymianie informacji o zagrożeniach występujących na określonym terenie w zakresie bezpieczeństwa ludzi, porządku i bezpieczeństwa publicznego,
2)
zorganizowaniu systemu łączności Policji i straży gminnych (miejskich), uwzględniającego lokalne potrzeby i możliwości oraz zapewniającego utrzymanie stałej łączności między jednostkami Policji i straży gminnych (miejskich),
3)
koordynowaniu rozmieszczenia służb policyjnych i straży gminnych (miejskich), z uwzględnieniem zagrożeń występujących na danym terenie i możliwości organizacyjnych tych formacji,
4)
wspólnym organizowaniu i prowadzeniu działań porządkowych oraz zapewnieniu porządku w miejscach zgromadzeń, imprez artystycznych, rozrywkowych i sportowych, a także w innych miejscach publicznych,
5)
współdziałaniu przy zabezpieczaniu miejsc popełnienia przestępstw i wykroczeń,
6)
organizowaniu wspólnych szkoleń oraz ćwiczeń policjantów i funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich).
§  3.
Komendant wojewódzki Policji i komendanci straży gminnych (miejskich), działających na terenie województwa, mogą zawierać porozumienia w sprawie szczegółowych form, metod i sposobów współpracy między właściwą jednostką organizacyjną Policji i strażą gminną (miejską).
§  4.
1.
Komendant Główny Policji:
1)
w zakresie fachowego nadzoru nad strażami gminnymi (miejskimi) może zarządzić kontrolę:
a)
wykonywania przez funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) czynności administracyjno-porządkowych, pod względem ich zgodności z przepisami prawa,
b)
znajomości przez funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) przepisów prawa dotyczących użycia środków przymusu bezpośredniego oraz praktycznych umiejętności ich stosowania,
c)
przydziału, przechowywania i ewidencjonowania środków przymusu bezpośredniego,
d)
sposobu prowadzenia przez straże gminne (miejskie) sprawozdawczości, o której mowa w pkt 2 lit. b),
2)
udziela pomocy strażom gminnym (miejskim) w czynnościach, w których siły straży są niewystarczające, a także:
a)
ustala program oraz zasady szkolenia podstawowego dla funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich),
b)
określa sposób prowadzenia sprawozdawczości dotyczącej ewidencjonowania straży gminnych (miejskich), ich stanów etatowych oraz danych dotyczących wyników pracy tej formacji.
2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, przysługują także komendantom wojewódzkim Policji, na obszarze ich działania.
3.
Zalecenia pokontrolne przekazuje się właściwemu wójtowi, burmistrzowi gminy (prezydentowi miasta).
§  5.
Komendant wojewódzki Policji właściwy terytorialnie udziela strażom gminnym (miejskim) następującej pomocy:
1)
na wniosek komendanta straży gminnej (miejskiej), zapewni fachową kadrę do przeprowadzenia specjalistycznych szkoleń funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich),
2)
na wniosek rady gminy, może przekazać straży gminnej (miejskiej), odpłatnie lub w inny uzgodniony sposób, środki przymusu bezpośredniego, do których stosowania upoważnieni są funkcjonariusze straży gminnych (miejskich).
§  6.
1.
Komendanci rejonowi Policji i komendanci straży gminnych (miejskich) realizują współpracę, o której mowa w § 2, w szczególności w formach:
1)
okresowych spotkań komendantów w celu dokonywania ocen zagrożenia bezpieczeństwa ludzi oraz porządku i bezpieczeństwa publicznego, a także wytyczania wspólnych zadań,
2)
wzajemnych, bieżących konsultacji w zakresie wykonywanych zadań,
3)
organizowania odpraw w razie konieczności podjęcia wspólnych działań Policji i straży gminnych (miejskich),
4)
wyznaczania policjantów i funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) do utrzymywania bezpośrednich kontaktów,
5)
organizowania bezpośredniego współdziałania policjantów i funkcjonariuszy straży gminnych (miejskich) przy wykonywaniu czynności służbowych.
2.
Komendanci rejonowi Policji oraz komendanci straży gminnych (miejskich), za pośrednictwem komendanta wojewódzkiego Policji, do połowy lutego każdego roku, składają Komendantowi Głównemu Policji wspólne informacje o współpracy między tymi formacjami za rok ubiegły.
§  7.
1.
W wypadku powszechnego zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy lub klęski żywiołowej wójt, burmistrz (prezydent miasta), na wniosek Komendanta Głównego Policji, może, na czas określony, zarządzić użycie straży gminnej (miejskiej) do wspólnych działań z Policją.
2.
W wypadku wystąpienia zagrożenia bezpieczeństwa publicznego, katastrofy lub klęski żywiołowej na obszarze województwa lub gminy, z wnioskiem, o którym mowa w ust. 1, występują odpowiednio komendant wojewódzki lub rejonowy Policji.
3.
W sytuacjach, o których mowa w ust. 1 i 2, straże gminne (miejskie) podlegają dowództwu komendanta wojewódzkiego lub rejonowego Policji.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024