Zlecanie zadań państwowych jednostkom niepaństwowym oraz wykaz tych zadań.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 29 lipca 1997 r.
w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym oraz wykazu tych zadań.

Na podstawie art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 5 stycznia 1991 r. - Prawo budżetowe (Dz. U. z 1993 r. Nr 72, poz. 344, z 1994 r. Nr 76, poz. 344, Nr 121, poz. 591 i Nr 133, poz. 685, z 1995 r. Nr 78, poz. 390, Nr 124, poz. 601 i Nr 132, poz. 640, z 1996 r. Nr 89, poz. 402, Nr 106, poz. 496, Nr 132, poz. 621 i Nr 139, poz. 647 oraz z 1997 r. Nr 54, poz. 348 i Nr 79, poz. 484) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Przepisy rozporządzenia określają wykaz zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym, ogólne warunki i tryb zlecania tych zadań, zasady ustalania i rozliczania dotacji z budżetu państwa, zwanych dalej "dotacjami", przekazanych na realizowane przez jednostki niepaństwowe zadania państwowe, tryb dokonywania ocen oraz sprawowania nadzoru i kontroli realizacji zadań zleconych.
2.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do zadań państwowych wymienionych w załączniku, o którym mowa w § 2, zlecanych jednostkom niepaństwowym przez dysponentów części budżetowych w rozumieniu przepisów prawa budżetowego, zwanych dalej "dysponentami".
3.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do zadań państwowych zleconych jednostkom niepaństwowym, których finansowanie wynika z przepisów ustawowych.
§  2.
Ustala się wykaz zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3.
Ofertę realizacji zadania państwowego może złożyć zarówno dysponent, jak i jednostka niepaństwowa.
§  4.
1.
Jednostka niepaństwowa, przyjmując ofertę dysponenta lub występując z własną ofertą realizacji zadania państwowego, składa wniosek o realizację zadania państwowego.
2.
Wniosek powinien być podpisany przez osobę upoważnioną do składania oświadczeń woli w imieniu jednostki niepaństwowej.
§  5.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 4, powinien zawierać w szczególności:
1)
szczegółowy zakres rzeczowy proponowanego do realizacji zadania,
2)
termin i miejsce realizacji zadania,
3)
kalkulację przewidywanych kosztów realizacji zadania,
4)
informację o posiadanych zasobach rzeczowych i kadrowych, wskazujących na możliwość wykonania zadania, w tym o wysokości środków finansowych uzyskanych na realizację danego zadania od innych dysponentów lub z państwowych funduszy celowych.
2.
Dysponent może uzależnić rozpatrzenie wniosku od złożenia w określonym terminie dodatkowych informacji lub dokumentów.
§  6.
1.
Złożony przez jednostkę niepaństwową wniosek o realizację zadania państwowego powinien być rozpatrzony przez dysponenta w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku, z tym że dopuszcza się możliwość przedstawienia wnioskodawcy innych propozycji, w tym w szczególności zmiany zakresu rzeczowego zadania lub terminu jego realizacji.
2.
W przypadku stwierdzenia uchybień formalnoprawnych lub innych wad wniosku, dysponent wzywa jednostkę niepaństwową do ich usunięcia w terminie 21 dni od dnia doręczenia wezwania. Wniosek nie poprawiony pozostawia się bez rozpatrzenia.
§  7.
1.
Przy rozpatrywaniu wniosku o realizację zadania państwowego uwzględnia się w szczególności:
1)
znaczenie zadania dla realizowanych przez dysponenta celów i zadań,
2)
wysokość środków budżetowych, które są przeznaczone na dotacje dla jednostek niepaństwowych na realizowane przez te jednostki zadania państwowe,
3)
ocenę przedstawionej we wniosku kalkulacji kosztów realizacji zadania, w tym w relacji do zakresu rzeczowego zadania,
4)
ocenę możliwości realizacji zadania przez jednostkę niepaństwową przy uwzględnieniu informacji podanych przez tę jednostkę,
5)
analizę i ocenę wykonania zadań zleconych jednostce niepaństwowej w okresie poprzednim, z uwzględnieniem, w szczególności, rzetelności i terminowości ich realizacji oraz rozliczenia otrzymanych na ten cel środków.
2.
Dysponent dokonuje wyboru najbardziej korzystnej oferty realizacji zadania państwowego.
§  8.
Dysponent może wyznaczyć, działające w jego imieniu, osoby upoważnione do przyjmowania i rozpatrywania składanych wniosków oraz dokonania wyboru oferty realizacji zadania państwowego.
§  9.
Warunkiem zlecenia przez dysponenta, zwanego dalej "zleceniodawcą", zadania państwowego oraz przekazania dotacji na jego realizację jest zawarcie pisemnej umowy z jednostką niepaństwową, reprezentowaną przez osobę, o której mowa w § 4 ust. 2, zwaną dalej "zleceniobiorcą".
§  10.
Dysponent może wyznaczyć działające w jego imieniu osoby upoważnione do zawarcia umowy z jednostkami niepaństwowymi oraz prowadzenia nadzoru i kontroli wykonania umowy.
§  11.
Umowa, o której mowa w § 9, powinna w szczególności zawierać:
1)
oznaczenie stron umowy,
2)
szczegółowy zakres rzeczowy realizowanego zadania, termin i miejsce jego realizacji,
3)
określenie czasu, na jaki umowa została zawarta,
4)
wzory dokumentacji umożliwiającej okresową ocenę realizacji zadania, terminy oraz sposób jej przekazywania,
5)
zobowiązanie zleceniobiorcy do prowadzenia dokumentacji według wymagań określonych przez zleceniodawcę, w sposób umożliwiający ocenę wykonania zadania pod względem rzeczowym i finansowym,
6)
zobowiązanie zleceniobiorcy do poddania się kontroli przeprowadzanej przez zleceniodawcę lub osobę przez niego upoważnioną, w zakresie objętym umową,
7)
określenie wysokości dotacji, jaką zleceniodawca przekaże zleceniobiorcy z tytułu realizacji umowy, oraz warunki i terminy jej przekazywania,
8)
określenie przeznaczenia przychodów uzyskanych przy realizacji zadania, których nie można było przewidzieć przy kalkulowaniu wysokości dotacji,
9)
ustalenie zasad i terminów rozliczeń,
10)
ustalenie trybu i terminów przekazywania zleceniodawcy informacji o zakresie i sposobie realizacji umowy oraz ustalenie zakresu objętego stałym nadzorem zleceniodawcy,
11)
warunki wypowiedzenia umowy,
12)
określenie sankcji z tytułu nienależytego wykonania zleconego zadania lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w umowie,
13)
termin zwrotu kwoty dotacji w wypadku przeznaczenia jej na inne cele niż określone w umowie, z tym że termin ten nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia ustalenia, że dotacja została przeznaczona na inne cele niż określone w umowie,
14)
termin zwrotu kwoty dotacji w wypadku niewykonania lub częściowego niewykonania zleconego zadania.
§  12.
1.
Umowę zawiera się na czas oznaczony, nie dłuższy niż okres jednego roku budżetowego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2.
Umowa na realizację zadania inwestycyjnego, którego zakres został określony w wykazie, o którym mowa w § 2, może być zawarta na okres dłuższy niż rok, z tym że wyodrębnienia wymaga ta część zadania inwestycyjnego, której realizacja przypada na dany rok budżetowy.
3.
Umowa na realizację zadania państwowego w zakresie prowadzenia domu pomocy społecznej, ośrodka wsparcia oraz organizowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo, nauki dzieci upośledzonych ze sprzężonym kalectwem, jako formy realizacji obowiązku szkolnego, a także kształcenia za granicą w zakresie historii, kultury i języka polskiego może być zawarta na czas nie oznaczony z możliwością jej wypowiedzenia w okresie 6 miesięcy, z tym że określenie wysokości dotacji, przekazanej na realizację umowy, dokonywane jest corocznie w aneksie do umowy sporządzonym w formie pisemnej.
§  13.
Zleceniobiorca jest obowiązany do poinformowania zleceniodawcy, przed zawarciem umowy, o zamiarze zawarcia innych umów lub o innych umowach zawartych w trybie określonym w rozporządzeniu.
§  14.
Prawa i obowiązki stron umowy nie mogą być przenoszone na osoby trzecie.
§  15.
Zleceniobiorca nie może wykorzystywać środków uzyskanych na podstawie umowy na inne cele niż określone w umowie.
§  16.
1.
W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się, za zgodą stron, możliwość zmiany w ciągu roku zakresu rzeczowego oraz warunków realizacji zadania, w tym w szczególności zakresu finansowego.
2.
Zmiany, o których mowa w ust. 1, wymagają sporządzenia aneksu do umowy.
§  17.
1.
Wysokość dotacji z tytułu realizacji umowy, przekazywana jednostce niepaństwowej, jest ustalana w wyniku porozumienia między stronami.
2.
Przy ustalaniu wysokości dotacji, o której mowa w ust. 1, należy uwzględnić w szczególności planowane koszty bezpośrednie realizowanego zadania, powiększone o te rodzaje kosztów, których poniesienie jest niezbędne do prawidłowej realizacji zadania, oraz środki własne zleceniobiorcy i przychody uzyskane przy realizacji zadania.
§  18.
1.
Zleceniodawca może uwzględnić w dotacji, o której mowa w § 17 ust. 1, kwotę środków na zakup sprzętu tylko w wypadku, gdy sprzęt ten jest niezbędny do prawidłowej realizacji zleconego zadania wymienionego w wykazie, o którym mowa § 2.
2.
W wypadku gdy kwota, o której mowa w ust. 1, przekracza sumę 15 przeciętnych wynagrodzeń miesięcznych w trzecim kwartale roku poprzedzającego zlecenie, umowa, o której mowa w § 11, powinna zawierać także:
1)
uzasadnienie, że zakup sprzętu jest niezbędny do prawidłowej realizacji zadania,
2)
ustalenie sposobu ewidencjonowania i użytkowania zakupionego sprzętu.
3.
W wypadku gdy przewidywany okres użytkowania zakupionego sprzętu przekracza termin realizacji zadania, strony ustalą zasady wzajemnych rozliczeń w okresie, gdy jednostka niepaństwowa nie będzie realizować zadania państwowego.
4.
W zasadach rozliczeń, o których mowa w ust. 3, należy uwzględnić w szczególności:
1)
wartość jednostkową sprzętu,
2)
przewidywany przez strony okres użytkowania sprzętu,
3)
skutki zniszczenia lub utraty sprzętu, za które zleceniobiorca nie ponosi odpowiedzialności.
§  19.
1.
Dotacja na realizację zadania państwowego może być udzielona na wybudowanie lub rozbudowę obiektu lub urządzenia, w zakresie określonym w wykazie, o którym mowa w § 2; obiekty te i urządzenia, na czas realizacji zadania państwowego, są przekazywane jednostce niepaństwowej w bezpłatne używanie.
2.
Jeżeli budowa lub rozbudowa obiektu lub urządzenia trwale związanego z gruntem jest finansowana tylko częściowo w formie dotacji na realizację zadania państwowego albo jeżeli jest wznoszona na gruncie stanowiącym własność jednostki niepaństwowej, w rozliczeniu dotacji ustala się, proporcjonalnie do poniesionych nakładów i wartości gruntu, stosunek współwłasności obiektu lub urządzenia służącego wykonaniu zadania państwowego.
§  20.
Zleceniobiorca jest obowiązany do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków otrzymanych na realizację umowy oraz wydatków związanych z jej realizacją.
§  21.
1.
W wypadku niewykonania lub częściowego niewykonania umowy przekazane kwoty dotacji podlegają zwrotowi w części proporcjonalnej do stopnia niewykonania umowy.
2.
W wypadku wykorzystania na realizację umowy tylko części przekazanej kwoty dotacji, część nie wykorzystana dotacji podlega zwrotowi.
3.
Zwrot dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, następuje nie później niż do końca lutego następnego roku budżetowego na rachunek bieżący zleceniodawcy, subkonto dochody.
§  22.
Rokiem obrachunkowym jest rok budżetowy, chyba że umowa zostanie zawarta na okres krótszy.
§  23.
1.
Zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia realizacji zadania pod względem rzeczowym i finansowym, zgodnie z treścią umowy.
2.
Rozliczenie, o którym mowa w ust. 1, powinno nastąpić w terminie do 30 dni po zakończeniu realizacji zadania.
3.
W wypadku realizacji zadania, o którym mowa w § 12 ust. 2 i 3, którego okres realizacji jest dłuższy niż rok, zleceniobiorca jest obowiązany do przedstawienia zleceniodawcy rozliczenia tej części zadania, której realizacja przypada na dany rok budżetowy.
4.
Zatwierdzenie rozliczenia przez zleceniodawcę powinno nastąpić nie później niż do końca lutego następnego roku budżetowego.
§  24.
Zleceniodawca jest obowiązany do prowadzenia nadzoru w zakresie wykonywania umowy na zasadach w niej określonych, a w szczególności w zakresie:
1)
sposobu realizacji zadania zleconego,
2)
gospodarowania przekazaną dotacją,
3)
prowadzenia dokumentacji umożliwiającej ustalenie kosztów realizowanego zadania.
§  25.
Zleceniodawca jest obowiązany, w terminach określonych w umowie, do dokonywania okresowej oceny realizacji zadania zleconego.
§  26.
Na podstawie przekazanej dokumentacji, o której mowa w § 11 pkt 4, oraz prowadzonego nadzoru, o którym mowa w § 24, zleceniodawca dokonuje oceny:
1)
stanu realizacji zleconego zadania,
2)
prawidłowości wykorzystania przekazanej zleceniobiorcy dotacji na realizację zleconego zadania.
§  27.
1.
W wypadku stwierdzenia nieprawidłowości w realizacji zleconego zadania, w tym w szczególności, zmniejszenia zakresu rzeczowego, nieterminowości lub wykorzystania dotacji na inne cele niż określone w umowie, zleceniodawca przeprowadza kontrolę w zakresie objętym umową.
2.
Kontrola może być przeprowadzona przez osobę upoważnioną przez zleceniodawcę.
3.
Celem przeprowadzenia kontroli jest sporządzenie dla zleceniodawcy odpowiednich informacji wskazujących na konkretne nieprawidłowości i uchybienia oraz określających ich przyczyny i skutki.
§  28.
1.
Na podstawie informacji, o których mowa w § 27 ust. 3, w terminie 14 dni od dnia ich otrzymania zleceniodawca przekazuje zleceniobiorcy wnioski i zalecenia zmierzające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
2.
Zleceniobiorca, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosków i zaleceń, o których mowa w ust. 1, zawiadamia zleceniodawcę o ich wykonaniu lub przyczynach ich niewykonania.
3.
W wypadku stwierdzenia, że dotacja budżetowa przekazana na realizację zleconego zadania zostały wykorzystana w części lub całości przez zleceniobiorcę na inne cele niż określone w umowie, podlega w tej części lub w całości zwrotowi na rachunek bieżący zleceniodawcy, subkonto dochody.
§  29.
Umowa wygasa:
1)
z upływem terminu określonego w umowie,
2)
w wypadku wystąpienia okoliczności, za które strony nie ponoszą odpowiedzialności, a które uniemożliwiają dalsze wykonanie umowy.
§  30.
Umowa może być rozwiązana ze skutkiem natychmiastowym w wypadku nieterminowego wykonywania umowy lub nienależytego jej wykonania, a w szczególności zmniejszenia zakresu rzeczowego realizowanego zadania, wykorzystania uzyskanej dotacji na inne cele niż określone w umowie, gdy strona winna uchybień nie doprowadzi do ich usunięcia w określonym terminie.
2.
Podstawę do rozwiązania umowy, z przyczyn określonych w ust. 1, stanowią wyniki kontroli wykonywania umowy, przeprowadzonej przez zleceniodawcę, oraz ocena realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych, o których mowa w § 28 ust. 1.
3.
Umowa może być rozwiązana w wypadku nieprzekazania dotacji z tytułu realizacji zleconego zadania.
§  32.
Zleceniodawca może nie stosować przepisów § 11 pkt 5, 8 i 10 oraz § 20 i 24-26 w wypadku zlecenia zadania, na którego realizację przekazuje zleceniobiorcy kwotę dotacji w wysokości nie przekraczającej sumy 15 przeciętnych wynagrodzeń miesięcznych w trzecim kwartale roku poprzedzającego zlecenie.
§  33.
Wysokość przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, o którym mowa w § 18 ust. 2 oraz w § 32, ustala się na podstawie obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w sprawie przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w trzecim kwartale roku poprzedzającego zlecenie, ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".
§  34.
Przepisy rozporządzenia stosuje się do zadań zlecanych jednostkom niepaństwowym po dniu wejścia w życie rozporządzenia.
§  35.
Tracą moc:
1)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 listopada 1994 r. w sprawie wykazu zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym (Dz. U. Nr 131, poz. 657 i z 1995 r. Nr 120, poz. 579),
2)
rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1995 r. w sprawie zlecania zadań państwowych jednostkom niepaństwowym (Dz. U. Nr 87, poz. 437).
§  36.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

wykaz zadań państwowych, które mogą być zlecone jednostkom niepaństwowym

Lp. Zadanie
1 2
W dziedzinie oświaty, wychowania oraz szkolnictwa wyższego
1 Organizacja konkursów, turniejów, przeglądów i olimpiad przedmiotowych
2 Organizowanie wypoczynku wakacyjnego dla uczniów i studentów w formie obozów leczniczo-profilaktycznych, rehabilitacyjnych, szkoleniowych, adaptacyjnych, naukowych i artystycznych, a także śródrocznych obozów, warsztatów naukowych, artystycznych i seminariów oraz wypoczynku wakacyjnego dla wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych, rodzin zastępczych i dla dzieci Polonii Zagranicznej
3 Organizowanie i prowadzenie ruchu artystycznego dzieci i młodzieży, imprez promujących dorobek artystyczny szkół i placówek oświatowych
4 Realizowanie środowiskowych programów profilaktyczno-wychowawczych dla młodzieży zagrożonej uzależnieniem, niedostosowanej społecznie, z rodzin patologicznych
5 Organizowanie i prowadzenie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo oraz nauki dzieci upośledzonych umysłowo ze sprzężonym kalectwem jako form realizacji przez te dzieci obowiązku szkolnego
6 Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych
7 Dystrybucja zagranicznych książek oraz publikacji oświatowych i naukowych, przekazywanych nieodpłatnie jednostkom finansowanym w całości lub częściowo z budżetu państwa
8 Wydawanie publikacji naukowych studentów
9 Opracowywanie i wydawanie publikacji wykorzystywanych do realizacji celów dydaktyczno-wychowawczych przez nauczycieli i wychowawców
10 Szkolenie nieetatowej kadry stowarzyszeń, pełniącej funkcje wychowawcze
11 Opracowywanie środków dydaktycznych, przydatnych w działalności dydaktyczno-wychowawczej szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz uczelni
12 Organizacja i prowadzenie doskonalenia zawodowego nauczycieli
13 Opracowywanie programów edukacji ustawicznej dla różnych środowisk społecznych i zawodowych
14 Organizowanie szkoleń, seminariów i konferencji związanych z różnymi formami edukacji ustawicznej
15 Kształcenie za granicą w zakresie historii, kultury i języka polskiego
W dziedzinie kultury i sztuki
16 Organizacja festiwali, konkursów, przeglądów, spotkań, plenerów, warsztatów, konferencji, kursów, seminariów, wystaw artystycznych, historycznych, muzealnych i innych imprez, mających istotne znaczenie dla polskiej kultury i sztuki oraz ich zagranicznej promocji, w tym fundowanie nagród
17 Wydawanie niekomercyjnych, niskonakładowych książek, czasopism, periodyków i druków ulotnych, opracowań dydaktycznych, informacyjnych, badawczych, krytycznych i przekładów literatury polskiej za granicą - w postaci drukowanej oraz innych technik zapisu obrazu i dźwięku
18 Zakup dóbr kultury, przedmiotów służących kultywowaniu lokalnych i regionalnych tradycji kulturalnych, tłumaczeń, partytur i praw autorskich, ekspertyz, recenzji, prac krytycznych, a także książek i czasopism dla bibliotek oraz innych dóbr niezbędnych do utrzymania polskości wśród Polonii, emigracji i Polaków za granicą
19 Renowacja, konserwacja, inwentaryzacja i ochrona zabytków i innych obiektów kultury materialnej
20 Prowadzenie kolekcji dzieł sztuki, muzealiów i instrumentów oraz zbiorów bibliotecznych, fonograficznych, fotograficznych i filmowych
21 Konserwacja, inwentaryzacja i ochrona kolekcji dzieł sztuki, muzealiów i instrumentów oraz zbiorów bibliotecznych, fonograficznych, fotograficznych i filmowych
22 Prowadzenie bibliotek oraz dokumentacji zjawisk życia kulturalnego i artystycznego, a także tworzenie systemów informacyjnych w tych zakresach
23 Produkcja i opracowywanie filmów dokumentalnych, oświatowych i pomocy dydaktycznych
24 Organizacja i prowadzenie amatorskiego ruchu artystycznego, twórczości ludowej oraz ochrona unikalnych i zanikających zawodów i umiejętności artystycznych i ich warsztatów
25 Organizowanie - w kraju i za granicą - imprez przeznaczonych dla Polonii, emigracji i Polaków za granicą, kultywowanie i propagowanie polskości
26 Działania na rzecz ochrony i propagowanie kultur mniejszości narodowych
27 Zapewnienie dostępu do dóbr kultury osobom niepełnosprawnym, w tym opracowywanie "druków" mówionych i brajlowskich, filmowych napisów dialogowych i tłumaczeń na język migowy
28 Organizacja i prowadzenie bibliotek książki mówionej i brajlowskiej dla niewidomych i słabowidzących, w tym w szczególności Centralnej Biblioteki Niewidomych Zarządu Głównego Związku Niewidomych
29 Bieżąca eksploatacja "Domu Literatury" w Warszawie, Domu Artystów Weteranów im. Wojciecha Bogusławskiego w Skolimowie, Krajowego Domu Twórczości Ludowej w Lublinie, Domu Pracy Twórczej w Niedzicy
30 Upowszechnianie, promocja i popularyzacja z zakresu kultury i sztuki oraz twórczości i wykonawstwa artystycznego w kraju i za granicą, w tym dla Polonii, emigracji i Polaków za granicą
31 Edukacja kulturalna dzieci i młodzieży realizowana w różnych formach
W dziedzinie ochrony zdrowia
32 Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia placówek opiekuńczo-leczniczych, leczniczo- i terapeutyczno-wychowawczych, pielęgnacyjno-opiekuńczych, pielęgnacyjno-wychowawczych, rehabilitacyjno-leczniczych, wczesnej interwencji oraz hospicjów
33 Organizowanie turnusów rehabilitacyjnych, obozów terapeutyczno-szkoleniowych i świadczenie w tym zakresie poradnictwa, a także prowadzenie szkolenia w zakresie postępowania z osobami niepełnosprawnymi
34 Propagowanie honorowego krwiodawstwa
35 Realizowanie programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, resortowych programów w zakresie promocji zdrowia, profilaktyki oświatowo-zdrowotnej i środowiskowej oraz realizowanie działań opiekuńczo-wspierających w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom
36 Organizacja szkolenia specjalistów medycznych, szkolenia z zakresu profilaktyki oświatowo-zdrowotnej i środowiskowej oraz rozwiązywania problemów patologii społecznej spowodowanej uzależnieniem oraz realizowanie szkolenia w zakresie ratownictwa przedmedycznego
W dziedzinie opieki społecznej
37 Prowadzenie domów pomocy społecznej
38 Organizacja i prowadzenie ośrodków wsparcia, w tym w szczególności schronisk, noclegowni, ośrodków opiekuńczych i ośrodków interwencji kryzysowej
39 Prowadzenie punktów doraźnej pomocy, punktów informacyjno-interwencyjnych dla ofiar przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie oraz dla uchodźców i cudzoziemców ubiegających się o nadanie statusu uchodźcy
40 Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia domów pomocy społecznej oraz ośrodków wsparcia
41 Realizowanie programów osłonowych i aktywizujących, w tym w szczególności w zakresie przeciwdziałania przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie, bezdomności, bezrobocia, niepełnosprawności, readaptacji do warunków wolnościowych osób opuszczających jednostki penitencjarne oraz niematerialnych form pomocy w postaci poradnictwa specjalistycznego
42 Realizowanie programów resocjalizacyjno-terapeutycznych dla sprawców przemocy wobec kobiet i przemocy w rodzinie
43 Organizowanie i prowadzenie działań mających na celu opiekę nad repatriantami
44 Realizacja programów mających na celu adaptację, integrację i asymilację repatriantów i uchodźców ze społeczeństwem polskim
45 Realizacja zadań pomocy społecznej wynikających z programów mających na celu ochronę poziomu życia osób i rodzin
W dziedzinie kultury fizycznej i sportu
46 Organizacja przygotowań i uczestnictwo w regionalnych, ogólnopolskich i międzynarodowych imprezach sportowych
47 Organizacja przygotowań zawodników i uczestnictwa reprezentantów Polski w olimpiadach, mistrzostwach świata, Europy i imprezach równorzędnych
48 Organizacja szkolenia dzieci i młodzieży uzdolnionej sportowo oraz sportowców niepełnosprawnych
49 Promocja sportu dzieci i młodzieży
50 Organizacja i realizacja badań diagnostycznych i selekcyjnych zawodników
51 Szkolenie i doskonalenie instruktorów, trenerów, sędziów sportowych oraz organizatorów kultury fizycznej
52 Szkolenie w zakresie sportów lotniczych
53 Wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących kulturę fizyczną
54 Utrzymanie i wyposażenie obiektów sportowo-rekreacyjnych oraz ich przystosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych
55 Organizacja przedsięwzięć dotyczących sportu dla wszystkich, ze szczególnym uwzględnieniem bezrobotnych, młodzieży nieprzystosowanej, osób w starszym wieku, niepełnosprawnych oraz środowisk o niskim statusie materialnym
W dziedzinie turystyki i wypoczynku
56 Promocja Polski jako kraju recepcji turystycznej oraz wydawanie niekomercyjnych opracowań promujących turystykę w Polsce
57 Szkolenie i doskonalenie kadr dla turystyki, w tym w szczególności organizatorów, przewodników i instruktorów turystyki, a także utrzymywanie służących temu celowi zbiorów specjalistycznych
58 Utrzymanie szlaków turystycznych wraz z inwestycjami sanitarnymi oraz przystosowaniem obiektów turystyki kwalifikowanej do potrzeb osób niepełnosprawnych
59 Ocena standardu obiektów turystycznych i poziomu świadczonych w nich usług
60 Ratownictwo wodne i górskie
61 Inwestycje w zakresie budowy lub rozbudowy obiektów i wyposażenia służącego ratowaniu życia ludzkiego w górach i na wodzie
62 Promocja turystyki kwalifikowanej
63 Opracowywanie ekspertyz dotyczących rozwoju turystyki w Polsce
64 Opracowywanie programów edukacyjnych związanych z rozwojem turystyki dla różnych środowisk
W dziedzinie ochrony konsumentów
65 Organizacja kursów, konferencji, seminariów i konkursów
66 Prowadzenie otwartego poradnictwa konsumenckiego oraz nieodpłatnej pomocy prawnej w dochodzeniu roszczeń konsumentów
67 Wydawanie niekomercyjnej literatury, czasopism, opracowań edukacyjnych i badawczych, broszur i ulotek
68 Realizacja rządowych programów w zakresie ochrony konsumentów oraz opracowywanie programów edukacji konsumenckiej dla dzieci i młodzieży
69 Prowadzenie badań konsumenckich towarów i usług oraz udział w pracach normalizacyjnych
W dziedzinie ochrony przyrody i ochrony środowiska
70 Konserwacja pomników przyrody
71 Prowadzenie inwentaryzacji przyrodniczej
72 Opracowywanie planów ochrony, opinii i ekspertyz
73 Wykonywanie zabiegów i prac ochronnych na obszarach i obiektach chronionych
74 Obsługa zagranicznych środków finansowych przeznaczonych na realizację zadań państwowych z zakresu ochrony środowiska
W zakresie bezpieczeństwa publicznego
75 Ochrona przeciwpożarowa
W dziedzinie obrony narodowej
76 Utrzymanie lotnisk i szkolenie lotnicze oraz spadochronowe w zakresie obronności
77 Popularyzacja i propagowanie spraw obronności
78 Szkolenie paramilitarne
79 Szkolenie w zakresie sportów obronnych
W pozostałych dziedzinach
80 Realizacja rządowych programów restrukturyzacyjnych
81 Ochrona praw dziecka, upowszechnianie Konwencji o prawach dziecka, prowadzenie punktów interwencyjnych "SOS dziecko"
82 Zbieranie dokumentacji czynów zbrojnych i innych form działalności niepodległościowej i upamiętnianie miejsc walk i represji
83 Rozpatrywanie i wstępna weryfikacja oraz opiniowanie i rekomendacja wniosków o przyznanie lub pozbawienie uprawnień kombatanckich i osób represjonowanych
84 Opiniowanie wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej lub osadzonym w obozach pracy
85 Prowadzenie wywiadów środowiskowych związanych z załatwianiem wniosków kombatanckich o przyznanie rent wyjątkowych i wniosków o skierowanie do sanatoriów oraz innych form pomocy
86 Prowadzenie badań demograficzno-socjologicznych w środowiskach kombatanckich i osób represjonowanych
87 Organizacja i udział w krajowych i międzynarodowych zjazdach i uroczystościach środowisk kombatanckich i ofiar wojny
88 Organizacja spotkań środowiskowych stowarzyszeń kombatanckich i osób represjonowanych
89 Organizowanie działalności informacyjnej, dokumentacyjnej i wydawniczej na potrzeby środowisk kombatanckich i osób represjonowanych
90 Wydawanie publikacji dla samorządów gminnych w zakresie gospodarki i finansów gmin
91 Organizowanie i prowadzenie szkoleń dla samorządu terytorialnego, związanych z przejmowaniem przez gminy nowych zadań od administracji rządowej
92 Prowadzenie szkoleń dla związków zawodowych, organizacji pracodawców i administracji państwowej w zakresie zbiorowych stosunków pracy i przekształceń własnościowych oraz szkoleń dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw
93 Zarządzanie programami zagranicznej pomocy bezzwrotnej, w stosunku do których strona polska zobowiązała się do finansowania ze środków budżetowych kosztów administrowania tymi programami
94 Promocja polskich rozwiązań w polityce gospodarczej w zakresie transformacji systemowej oraz wdrażania rozwiązań mających na celu rozwój małych i średnich przedsiębiorstw
94a Organizowanie działań promujących proces adaptacji i integracji Polski z Unią Europejską.
W zakresie usuwania skutków powodzi
95 Usuwanie skutków powodzi
1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 31 lipca 1998 r. (Dz.U.98.100.639) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 5 sierpnia 1998 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024