Tryb wykonywania nadzoru nad sądami wojskowymi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 7 sierpnia 1998 r.
w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad sądami wojskowymi.

Na podstawie art. 18 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. Nr 117, poz. 753) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie reguluje szczegółowy tryb wykonywania nadzoru nad sądami wojskowymi, o którym mowa w art. 5 § 2, art. 14 i 15 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o ustroju sądów wojskowych (Dz. U. Nr 117, poz. 753), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Przez zwierzchni nadzór nad sądami wojskowymi w zakresie organizacji i działalności administracyjnej, zwany dalej "nadzorem", rozumie się ogół przewidzianych niniejszym rozporządzeniem czynności, obejmujących zagadnienia związane ze sprawnością postępowania, w szczególności:
1)
z terminowością rozpoznawania spraw, organizacją rozpraw i ich przebiegiem, a także stanem zaległości spraw, ze szczególnym uwzględnieniem tych, w których postępowanie sądowe trwa ponad 2 miesiące,
2)
z wykonywaniem orzeczeń sądowych,
3)
z wykonywaniem czynności w toku postępowania międzyinstancyjnego,
4)
z prawidłowością stosowania regulaminu urzędowania sądów wojskowych oraz innych przepisów i zarządzeń regulujących ich funkcjonowanie,
5)
ze sposobem prowadzenia ksiąg i innych urządzeń ewidencyjnych oraz z rzetelnością informacji i sprawozdań.
2.
Nadzór nad sądami wojskowymi w zakresie organizacji i działalności administracyjnej sprawuje Minister Sprawiedliwości:
1)
wobec wojskowych sądów okręgowych - osobiście lub za pośrednictwem dyrektora, wicedyrektora, naczelników wydziałów lub sędziów wizytatorów, powołanych na stanowiska służbowe w komórce organizacyjnej, o której mowa w art. 5 § 4 ustawy, zwanej dalej "departamentem",
2)
wobec wojskowych sądów garnizonowych, jeśli przepisy rozporządzenia nie stanowią inaczej, za pośrednictwem prezesów wojskowych sądów okręgowych.
§  3.
1.
Prezesi wojskowych sądów okręgowych, z zastrzeżeniem, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 2, wykonują czynności nadzoru służbowego i administracji sądowej nad wojskowymi sądami garnizonowymi.
2.
Uprawnienia, o których mowa w ust. 1, prezesi wojskowych sądów okręgowych wykonują osobiście, za pośrednictwem swoich zastępców lub sędziów wizytatorów, powołanych na stanowiska służbowe, w kierowanych przez nich sądach wojskowych.
§  4.
Nadzór wykonuje się w formie:
1)
inspekcji realizowanej przez sędziów departamentu, obejmującej pełny zakres działalności sądu; inspekcję prowadzi się co najmniej raz w okresie trzyletnim,
2)
lustracji realizowanej przez sędziów departamentu, obejmującej określoną problematykę i przeprowadzanej doraźnie, w zależności od potrzeb; lustrację można zarządzić także na wniosek prezesa wojskowego sądu okręgowego,
3)
wizytacji realizowanej przez sędziów wizytatorów i obejmującej kompleksową kontrolę działalności sędziego i jego kancelarii za okres nie dłuższy niż rok; prezes wojskowego sądu okręgowego zarządza wizytację także na polecenie dyrektora departamentu,
4)
kontroli organizacji pracy sekretariatów i biurowości sądowej dokonywanej przez sędziów, obejmującej obsługę rozpraw i posiedzeń, egzekucję orzeczeń, postępowanie międzyinstancyjne, obieg dokumentacji oraz prowadzenie niezbędnych ksiąg, wykazów i repertoriów.
§  5.
1.
Wykonywanie nadzoru, o którym mowa w § 2 ust. 2, polega na:
1)
przeprowadzaniu inspekcji i lustracji sądów wojskowych,
2)
wizytacji kancelarii sędziowskich sędziów wojskowych sądów okręgowych,
3)
kontroli organizacji pracy sekretariatów i biurowości sądowej w wojskowych sądach okręgowych.
2.
Wykonywanie nadzoru, o którym mowa w ust. 1, polega także na:
1)
rozpoznawaniu wniosków i skarg na działalność wojskowych sądów okręgowych,
2)
dokonywaniu analiz prawomocnych orzeczeń wojskowych sądów okręgowych, zwłaszcza w zakresie stosowania przepisów wprowadzających nowe instytucje prawne.
§  6.
1.
Wykonywanie czynności nadzoru przez osoby, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2, polega na wizytacji kancelarii sędziowskich sędziów wojskowych sądów garnizonowych i asesorów sądów wojskowych.
2.
Wykonywanie nadzoru, o którym mowa w ust. 1, polega także na:
1)
rozpoznawaniu wniosków i skarg na działalność wojskowych sądów garnizonowych,
2)
kontroli organizacji pracy sekretariatów i biurowości sądowej w wojskowych sądach garnizonowych,
3)
dokonywaniu analiz prawomocnych orzeczeń wojskowych sądów garnizonowych, zwłaszcza w zakresie stosowania przepisów wprowadzających nowe instytucje prawne.
3.
Wykonywanie przez prezesów wojskowych sądów okręgowych czynności z zakresu nadzoru nad wojskowymi sądami garnizonowymi stanowi odrębny przedmiot oceny inspekcyjnej.
§  7.
1.
Lustrację kancelarii sędziowskiej przeprowadza sędzia, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1.
2.
Wizytację przeprowadza:
1)
sędzia, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1 - wobec sędziów wojskowych sądów okręgowych,
2)
sędzia, o którym mowa w § 3 ust. 2 - wobec sędziów wojskowych sądów garnizonowych i asesorów sądów wojskowych, którym powierzono pełnienie czynności sędziowskich.
3.
W przeprowadzeniu inspekcji lub lustracji mogą uczestniczyć nie będący sędziami żołnierze zawodowi i pracownicy cywilni wojska, pełniący służbę lub zatrudnieni w departamencie, którym powierza się wykonywanie czynności pomocniczych, z zastrzeżeniem ust. 1.
§  8.
W zakresie czynności wizytacyjnych sędziowie wizytatorzy są uprawnieni do:
1)
dokonywania okresowej oceny działalności sędziów i asesorów, którym powierzono pełnienie czynności sędziowskich, w oparciu o badania prawomocnych orzeczeń i zarządzeń,
2)
badania prawomocnych orzeczeń wydanych przez kandydatów na sędziów wojskowych sądów garnizonowych lub okręgowych na potrzeby Zgromadzenia Sędziów Sądów Wojskowych.
§  9.
1.
Sędzia wizytator wojskowego sądu okręgowego zaznajamia kandydatów, o których mowa w § 8 pkt 2, z wynikami badań orzecznictwa, co najmniej na miesiąc przed terminem Zgromadzenia Sędziów Sądów Wojskowych.
2.
Kandydatom przysługuje prawo złożenia wniosku do dyrektora departamentu o ponowne przeprowadzenie czynności, w terminie 7 dni od zaznajomienia się z wynikami badań ich orzecznictwa.
3.
Uznając wniosek za zasadny, zleca się niezwłoczne przeprowadzenie badań orzecznictwa kandydata przez sędziego, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1. Wyniki badań wizytatorów wraz z wnioskiem kandydata przedstawia się Zgromadzeniu Sędziów Sądów Wojskowych.
§  10.
1.
Z przebiegu inspekcji, lustracji lub wizytacji sporządza się sprawozdanie.
2.
Sprawozdanie powinno zawierać w szczególności:
1)
nazwę przeprowadzonych czynności i problematykę badań,
2)
ustalenia faktyczne,
3)
ocenę kontrolowanego,
4)
ewentualne wnioski o wytknięcie naruszeń obowiązków służbowych,
5)
w miarę potrzeby sygnalizację konieczności wniesienia kasacji przez Ministra Sprawiedliwości albo wystąpienia z pytaniem prawnym.
3.
Sędziowie wizytatorzy w wojskowych sądach okręgowych sygnalizacji, o której mowa w ust. 2 pkt 5, dokonują za pośrednictwem swoich przełożonych.
§  11.
1.
W oparciu o sprawozdanie, o którym mowa w § 10 ust. 1, właściwy organ wydaje zarządzenie, w którym określa termin jego wykonania, a w razie potrzeby podejmuje inne działania, określone w ustawie.
2.
Sprawozdanie z każdej czynności sędziego wizytatora wraz z informacją o zastosowanych środkach dyscyplinujących przesyła się do departamentu.
3.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2, przedstawia się Ministrowi Sprawiedliwości, jeżeli istnieją podstawy do:
1)
wniesienia kasacji,
2)
wystąpienia do Sądu Najwyższego o wyjaśnienie przepisów, których stosowanie wywołuje rozbieżności w orzecznictwie,
3)
zawiadomienia właściwych organów o konieczności zmiany lub uchylenia przepisów sprzecznych z ustawą,
4)
w innych przypadkach, jeśli jest to celowe.
§  12.
Jeżeli uzasadniają to wnioski poinspekcyjne lub polustracyjne, w terminie miesiąca od zakończenia tych czynności zwołuje się konferencję w celu umówienia ich wyników, w której uczestniczą w szczególności prezes, sędziowie i asesorzy kontrolowanego sądu.
§  13.
1.
Prezesi wojskowych sądów okręgowych corocznie, w terminie do dnia 15 stycznia, sporządzają projekt harmonogramu czynności w zakresie nadzoru nad wojskowymi sądami garnizonowymi wraz ze sprawozdaniem z jego realizacji w roku ubiegłym. Dyrektor departamentu, w terminie 14 dni, może wnieść do projektu harmonogramu uzupełnienia i uwagi, które są wiążące dla prezesów wojskowych sądów okręgowych.
2.
W terminie do dnia 15 lutego każdego roku sporządza się plan zadań w zakresie nadzoru, o którym mowa w § 2 ust. 1, oraz sprawozdanie z realizacji zadań w zakresie nadzoru w roku ubiegłym.
3.
Harmonogramy, plan oraz sprawozdania, o których mowa w ust. 1 i 2, przedstawia się niezwłocznie Ministrowi Sprawiedliwości, który może wnieść do nich, w terminie 14 dni, wiążące uzupełnienia.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024