Badania statystyczne dotyczące rolnictwa i gospodarki żywnościowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I GOSPODARKI ŻYWNOŚCIOWEJ
z dnia 30 grudnia 1997 r.
w sprawie badań statystycznych dotyczących rolnictwa i gospodarki żywnościowej.

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775 oraz z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się obowiązek sporządzania danych statystycznych z prowadzonej działalności w zakresie rolnictwa i gospodarki żywnościowej na formularzach sprawozdawczych oznaczonych symbolami:
1)
RGŻ-1 "Sprawozdanie z wykonania zadań ochrony roślin" przez wojewódzkie inspektoraty Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i przekazywania do Głównego Inspektoratu Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku; Główny Inspektorat Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin przekaże sprawozdanie zbiorcze do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Produkcji Rolniczej - do dnia 31 stycznia każdego roku,
2)
RGŻ-2 "Sprawozdanie z realizacji inwestycji w zakresie wodociągów i sanitacji wsi" przez:
a)
urzędy gmin i przekazywania do wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych - do dnia 21 stycznia każdego roku,
b)
wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych i przekazywania do wydziałów rolnictwa urzędów wojewódzkich - do dnia 20 lutego każdego roku,
c)
wydziały rolnictwa urzędów wojewódzkich i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Infrastruktury Wsi - do dnia 28 lutego każdego roku,
3)
RGŻ-3 "Sprawozdanie z realizacji państwowego nadzoru weterynaryjnego, organizacji Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej oraz stanu kadr" przez wojewódzkie inspektoraty weterynarii i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Weterynarii - do dnia 5 lutego każdego roku,
4)
RGŻ-4 "Sprawozdanie z prac zakładów higieny weterynaryjnej i wojewódzkich laboratoriów weterynaryjnych" przez wojewódzkie inspektoraty weterynarii i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Weterynarii - do dnia 30 stycznia każdego roku,
5)
RGŻ-5 "Sprawozdanie z działalności i stanu sanitarnego obiektów w zakresie higieny artykułów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego" przez:
a)
rejonowe inspektoraty weterynarii i przekazywania do wojewódzkich inspektoratów weterynarii do dnia 30 stycznia każdego roku,
b)
wojewódzkie inspektoraty weterynarii i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Weterynarii - do dnia 15 lutego każdego roku,
6)
RGŻ-6 "Sprawozdanie z wyników urzędowego badania zwierząt rzeźnych, mięsa, drobiu, dziczyzny i królików" przez:
a)
rejonowe inspektoraty weterynarii i przekazywania do wojewódzkich inspektoratów weterynarii - do dnia 20 stycznia każdego roku,
b)
wojewódzkie inspektoraty weterynarii i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Weterynarii - do dnia 30 stycznia każdego roku,
7)
RGŻ-7 "Sprawozdanie o zaraźliwych chorobach zwierzęcych" przez:
a)
rejonowe inspektoraty weterynarii i przekazywania do wojewódzkich inspektoratów weterynarii - do 3 dnia po upływie każdego miesiąca,
b)
wojewódzkie inspektoraty weterynarii i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Weterynarii - do 7 dnia po upływie każdego miesiąca.
8)
RGŻ-8 "Sprawozdanie z wykonania robót geodezyjno-urządzeniowych oraz zatrudnienia personelu wykonawczego" przez wojewódzkie biura geodezji i terenów rolnych i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Gospodarki Ziemią - do dnia 20 stycznia każdego roku,
9)
RGŻ-9 "Sprawozdanie z wykonania prac scaleniowych" przez urzędy wojewódzkie, wydziały geodezji i gospodarki gruntami i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Gospodarki Ziemią - do dnia 10 stycznia każdego roku oraz jeden egzemplarz do Głównego Urzędu Statystycznego - do dnia 30 stycznia,
10)
RGŻ-10 "Sprawozdanie ze stanu ilościowego i utrzymania urządzeń melioracyjnych" przez wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Infrastruktury Wsi - do dnia 28 lutego każdego roku oraz jeden egzemplarz do Głównego Urzędu Statystycznego - do dnia 30 kwietnia,
11)
RGŻ-11 "Sprawozdanie z przebiegu realizacji przepisów o ochronie gruntów rolnych w zakresie: wyłączania gruntów z produkcji rolniczej, rekultywacji i zagospodarowania gruntów oraz zasobów i eksploatacji złóż torfów" przez:
a)
urzędy rejonowe i przekazywania do właściwych do spraw ochrony gruntów rolnych wydziałów urzędów wojewódzkich - do dnia 10 marca każdego roku,
b)
właściwe do spraw ochrony gruntów rolnych wydziały urzędów wojewódzkich i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Gospodarki Ziemią oraz do właściwego urzędu statystycznego - do dnia 31 marca każdego roku,
12)
RGŻ-12 "Sprawozdanie z przebiegu realizacji przepisów o ochronie gruntów rolnych w zakresie gromadzenia i wykorzystywania środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych" przez:
a)
urzędy rejonowe i przekazywania do właściwych do spraw ochrony gruntów rolnych wydziałów urzędów wojewódzkich - do dnia 31 stycznia każdego roku,
b)
właściwe do spraw ochrony gruntów rolnych wydziały urzędów wojewódzkich i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Gospodarki Ziemią - do dnia 28 lutego każdego roku,
13)
RGŻ-13 "Sprawozdanie z wykonania obiektów małej retencji wodnej" przez:
a)
urzędy gmin i przekazywania do wojewódzkich zarządów melioracji i urządzeń wodnych - do dnia 11 lutego każdego roku,
b)
wojewódzkie zarządy melioracji i urządzeń wodnych i przekazywania do wydziałów rolnictwa urzędów wojewódzkich - do dnia 1 marca każdego roku,
c)
wydziały rolnictwa urzędów wojewódzkich i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Infrastruktury Wsi - do dnia 31 marca każdego roku,
14)
RGŻ-14 "Sprawozdanie z realizacji inwestycji w zakresie dróg gminnych" przez:
a)
urzędy rejonowe i przekazywania do właściwych do spraw ochrony gruntów rolnych wydziałów urzędów wojewódzkich - do dnia 31 stycznia każdego roku,
b)
właściwe do spraw ochrony gruntów rolnych wydziały urzędów wojewódzkich i przekazywania do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Departamentu Infrastruktury Wsi - do dnia 28 lutego każdego roku,
§  2.
Wzory formularzy sprawozdawczych, o których mowa w § 1, stanowią załączniki nr 1-14 do rozporządzenia.
§  3.
Traci moc zarządzenie Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej z dnia 4 października 1996 r. w sprawie badań statystycznych (Monitor Polski Nr 74, poz. 671).
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

RGŻ - 1

Sprawozdanie z wykonania zadań ochrony roślin za 199... rok

(pominięty)

Objaśnienia do sprawozdania RGŻ - 1

Powierzchnia chroniona jest to powierzchnia objęta ochroną roślin.

Powierzchnia robocza jest to wielkość powierzchni, na której faktycznie wykonano zabiegi, z uwzględnieniem ich wielokrotności.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

RGŻ - 2

Sprawozdanie z realizacji inwestycji w zakresie wodociągów i sanitacji wsi w roku 199 ... (stan w dniu 31 grudnia)

(pominięty)

Objaśnienia

Dział 1

W rubryce 5 należy wykazać łącznie środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Wojewódzkiego i Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W rubryce 7 należy podać nazwę jednostki.

Dział 2

W wierszu 02 należy podać łącznie ilość km sieci przesyłowej i rozdzielczej na podstawie inwentaryzacji końcowej.

W wierszu 05 należy wykazać km sieci kanalizacji sanitarnej bez kanalizacji deszczowej.

W wierszu 08 należy wykazać wybudowane urządzenia do oczyszczania ścieków w zagrodzie (np. szczelny dół gnilny, oczyszczalnie korzeniowe, drenaż rozsączający).

W wierszu 10 należy podać łącznie przepustowość wykazanych oczyszczalni.

W wierszach 13 i 14 należy podać zł/m3 z jednym miejscem po przecinku.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

RGŻ - 3

Sprawozdanie z realizacji państwowego nadzoru weterynaryjnego, organizacji Państwowej Inspekcji Weterynaryjnej oraz stanu kadr w roku 199...

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

RGŻ - 4

Sprawozdanie z prac zakładów higieny weterynaryjnej i wojewódzkich laboratoriów weterynaryjnych za rok 199 ... rok

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  5

RGŻ - 5

Sprawozdanie z działalności i stanu sanitarnego obiektów w zakresie higieny artykułów żywnościowych pochodzenia zwierzęcego za 199... rok

(pominięty)

OBJAŚNIENIA:

Dział 1. Nadzór i stan sanitarny obiektów

1. Rubryki 2, 3, 4, 5 - dotyczą obiektów, dla których opracowane są protokoły kontroli sanitarnej (ocena stanu sanitarnego). Pozostałe obiekty wymienione w rubryce - 0 - należy oceniać subiektywnie.

2. W rubryce 2 - należy wpisać liczbę obiektów, które otrzymały w wyniku klasyfikacji ocenę niedostateczną (stan techniczny, stan czystości, zła woda lub inne wymienione w formularzu).

3. W rubryce 3 - należy wpisać liczbę wszystkich obiektów z oceną niedostateczną uzyskaną w części "stan techniczny" bez względu na to, jaką ocenę otrzymały one w części "stan czystości i porządku".

4. W rubryce 4 - należy wpisać liczbę wszystkich obiektów z uzyskaną oceną niedostateczną w części "stan czystości i porządku" bez względu na to, jaką ocenę otrzymały one w części "stan techniczny".

5. W rubryce 5 - należy wpisać wszystkie obiekty ze złą wodą lub w których brak aktualnego wyniku badania wody. Przy prawidłowym wypełnieniu rubryk - 2, 3, 4, 5 - liczba w rubryce - 2 - nie może być mniejsza od każdej z liczb wpisanych do trzech następnych rubryk. Powinna być większa od każdej z nich lub w poszczególnych przypadkach równa którejś z nich.

6. W rubryce 6 - należy ująć decyzje administracyjne wydane zgodnie z KPA.

7. W rubryce 8 - należy wpisać liczbę osób przeszkolonych w zakresie "minimum sanitarnego".

8. Wiersz 12 i 15 - przez określenie "rzeźnie" należy rozumieć obiekty, w których ubój dzienny przekracza 20 sztuk oraz przez określenie "punkty uboju" należy rozumieć obiekty, w których ubój dzienny nie przekracza 20 sztuk.

9. Rzeźnie lub ubojnie królików i nutrii powinny być wykazane w wierszach 12 lub 15 - zależnie od wielkości uboju.

Dział 3. Badania laboratoryjne środków spożywczych

1. W rubryce 1 - należy wpisać sumę rubryk 2 + 3.

2. W rubryce 4 - należy podać liczbę wszystkich prób zakwestionowanych w stosunku do ogólnej liczby zbadanych prób (rubryka 1); jest ona sumą rubryk 5 + 8 + 15 + 16.

3. Badania laboratoryjne przeprowadzone w ramach urzędowej oceny mięsa należy wykazać w wierszu 2.

4. Przy prawidłowym wypełnieniu rubryk 5, 6, 7 - liczba w rubryce 5 jest sumą 6 + 7.

5. Przy prawidłowym wypełnieniu rubryk 8 do 14 - liczba w rubryce 8 nie może być niższa od pozostałych; ma być ich sumą.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

RGŻ - 6

Sprawozdanie z wyników urzędowego badania zwierząt rzeźnych, mięsa, drobiu, dziczyzny i królików za 199... rok

(pominięty)

ZAŁĄCZNIK Nr  7

RGŻ - 7

Sprawozdanie o zaraźliwych chorobach zwierzęcych

(pominięty)

Objaśnienia do sprawozdania RGŻ - 7

Lista zaraźliwych chorób zwierzęcych podlegających ustawowemu obowiązkowi zgłaszania i zwalczania:

1. Pryszczyca

2. Pęcherzykowe zapalenie jamy ustnej

3. Choroba pęcherzykowa świń

4. Pomór bydła

5. Pomór małych przeżuwaczy

6. Zaraza płucna bydła

7. Guzowata choroba skóry bydła

8. Gorączka doliny Rift

9. Choroba niebieskiego języka

10. Ospa owiec i kóz

11. Afrykański pomór koni

12. Afrykański pomór świń

13. Pomór świń

14. Influenza drobiu o wysokiej zaraźliwości

15. Rzekomy pomór drobiu

16. Wąglik

17. Gorączka Q

18. Wścieklizna

19. Paratuberkuloza

20. Listerioza

21. Toksoplazmoza

22. Gruźlica bydła

23. Enzootyczna białaczka bydła

24. Gąbczasta encefalopatia bydła

25. Posocznica krwotoczna bydła

26. Zakaźne zapalenie nosa i tchawicy

27. Choroba mętwikowa bydła

28. Zaraza rzęsistkowa bydła

29. Gruczolakowatość płuc u owiec

30. Trzęsawka owiec

31. Choroba Maedi/Visna owiec

32. Zapalenie stawów i mózgu u kóz

33. Włośnica

34. Enterowirusowe zapalenie mózgu i rdzenia u świń

35. Wirusowe zapalenie żołądka i jelit u świń

36. Choroba Aujeszkyego u świń

37. Bruceloza bydła, owiec, kóz i świń

38. Leptospiroza bydła i świń

39. Salmonellozy bydła, świń i drobiu

40. Zakaźne zapalenie macicy u klaczy

41. Zaraza stadnicza

42. Niedokrwistość zakaźna koni

43. Influenza koni

44. Nosacizna

45. Wirusowe zapalenie tętnic koni

46. Wirusowe ronienie u klaczy

47. Wirusowe zapalenie mózgu i rdzenia koni

48. Zołzy

49. Myksomatoza królików

50. Tularemia

51. Wirusowa krwiotoczna choroba królików

52. Chlamydioza ptaków

53. Zakaźne zapalenie oskrzeli u kur

54. Zakaźne zapalenie torby Fabrycjusza

55. Choroba Mareka

56. Wiosenna wiremia u karpi

57. Wirusowa posocznica krwiotoczna ryb łososiowatych

58. Zakaźna martwica układu krwiotwórczego ryb łososiowatych

59. Bakteryjna choroba nerek ryb łososiowatych

60. Zgnilec amerykański

61. Zgnilec europejski

Uwaga:

1) Natychmiastowe telefoniczne lub teleksowe zgłoszenie obowiązuje w razie stwierdzenia pryszczycy, pomoru świń i dzików, księgosuszu, zarazy płucnej bydła, ospy owiec, zarazy stadniczej koni, nosacizny, niedokrwistości zakaźnej koni oraz w przypadku stwierdzenia innych chorób zaraźliwych nie notowanych dotychczas w kraju.

2) Przy wściekliźnie należy podawać oddzielnie nazwy gatunków zwierząt chorych.

3) W rubryce "uwagi" należy podać ogólną liczbę zwierząt zaszczepionych profilaktycznie w akcjach masowych.

ZAŁĄCZNIK Nr  8

RGŻ - 8

Sprawozdanie z wykonania robót geodezyjno-urządzeniowych oraz zatrudnienia personelu wykonawczego za 199... rok

(pominięty)

Objaśnienia do sprawozdania RGŻ - 8

Dział 2. Wykonanie robót geodezyjno-urządzeniowych

1. Hektar fizyczny (działka) określa obszar, natomiast km - długość trasy, na jakich zostały wykonane prace geodezyjne, urządzeniowo-rolne i inne.

2. W rubryce 2 należy wykazywać dane dotyczące ilości jednostek w liczbach całkowitych (ha fiz., działki, km, pkt) wykonywanych w okresie roku sprawozdawczego. W odniesieniu do robót częściowo wykonanych w roku sprawozdawczym należy podać ilość jednostek (ha fiz., działki, km, pkt) stosownie do ilości faktycznych wykonanych normogodzin proporcjonalnie do ogólnej liczby normogodzin określonych w kosztorysach.

3. Do rozliczenia prac (wiersz 02) związanych z opracowaniem materiałów do studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego województwa, w części dotyczącej rolniczej przestrzeni produkcyjnej, należy zaliczać tylko ilość ha użytków rolnych.

4. Do prac (wiersz 04) związanych z opracowaniem dokumentacji geodezyjno-urządzeniowej granicy polno-leśnej należy przyjmować ilość ha projektowanych do zalesienia.

5. W wierszach 06 i 07 należy wykazywać prace związane z aktualizacją operatów ewidencji gruntów:

1) po scaleniu i wymianie gruntów,

2) w wyniku przeprowadzenia kontroli terenowej ewidencji gruntów.

6. W wierszu 10 należy wykazywać prace dotyczące opracowania map wyłącznie dla celów ewidencji gruntów i budynków.

7. Pod pojęciem pkt w wierszu numer 15 należy rozumieć każdy pkt określony współrzędnymi, znajdującymi się w bazie danych mapy numerycznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  9

RGŻ - 9

Sprawozdanie z wykonania prac scaleniowych za 199... rok stan na 31 grudnia 199... r.

(pominięty)

Objaśnienia do sprawozdania RGŻ-9

1. W rubryce 0 - Urzędy Wojewódzkie wpisują nazwy Urzędów Rejonowych, natomiast Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej wpisuje nazwy województw.

2. W rubrykach 1 i 4 - podaje się liczbę obszarów scalenia lub wymiany gruntów, to jest liczby terytoriów, na których postępowanie scaleniowe lub wymienne zakończono decyzjami ostatecznymi (liczbę decyzji). Obszar ten może obejmować grunty jednej wsi, kilku wsi, albo części wsi [art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 26.03.1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. Nr 58/89, poz. 349, z późniejszymi zmianami)].

3. W rubrykach 2 i 5 - podaje się liczbę właścicieli lub posiadaczy samoistnych, których grunty objęto scalaniem lub wymianą.

4. W rubrykach 3 i 6 - podaje się powierzchnię gruntów objętych scalaniem lub wymianą z zaokrągleniem do 1 ha.

ZAŁĄCZNIK Nr  10

RGŻ - 10

Sprawozdanie ze stanu ilościowego i utrzymania urządzeń melioracyjnych za 199... rok. Stan na dzień 31 grudnia.

(pominięty)

Objaśnienia do sprawozdania RGŻ-10

1. Podstawą do sporządzania sprawozdania w części dotyczącej stanu ilościowego (rubryka 1) są dane z "książki ewidencji urządzeń melioracyjnych", prowadzonej wg instrukcji Ministerstwa Rolnictwa - Departamentu Gospodarki Wodnej i Melioracji z dnia 22 stycznia 1979 r. (przy czym dane liczbowe wykazywane w poszczególnych wierszach ww. sprawozdania powinny ściśle pokrywać się z odpowiednimi danymi w książce ewidencji urządzeń melioracyjnych - dział 1).

2. W dziale 1 rubryka 2 "w tym objętych utrzymaniem" należy podać:

- obszary zmeliorowane (poz. 01-09 i 25-26), które w danym roku objęte były dodatnim wpływem utrzymywanych urządzeń melioracyjnych łącznie z obszarami zmeliorowanymi, na których nie zachodziła potrzeba regulacji stosunków wodnych przez użytkowanie urządzeń melioracyjnych,

- ilość obsługiwanych urządzeń melioracji wodnych szczegółowych i podstawowych, którym zapewniono sprawność techniczną i eksploatacyjną, dostateczną do ich wykorzystania oraz zabezpieczenia przed przyśpieszoną dekapitalizacją (poz. 11, 14, 20-24, 28),

- łączną wartość prac obejmujących konserwację, remonty i naprawy oraz prac związanych z wykorzystaniem urządzeń do regulacji stosunków wodnych (wiersze 16-19, 33-38). Wypełniając rubrykę 2, przez utrzymanie urządzeń melioracyjnych należy rozumieć obsługiwanie (przeglądy, konserwację, remonty, naprawy) oraz użytkowanie (wykorzystanie do regulacji stosunków wodnych) tych urządzeń.

Podstawą do ustalenia rozmiarów i wartości wykonanych prac są:

a) dla urządzeń melioracji podstawowych utrzymywanych przez Państwo, dane z ewidencji poniesionych wydatków i zobowiązań z tytułu wykonanych prac, zwłaszcza protokoły odbioru robót i kosztorysy powykonawcze oraz rachunki za paliwo i energię,

b) dla urządzeń melioracji szczegółowych:

- utrzymywanych przez spółki wodne - informacje tych spółek (związków spółek wodnych) o realizacji ich zadań statutowych,

- utrzymywanych poza spółkami wodnymi - szacunki wartości wykonanych prac ujęte w protokołach kontroli utrzymania urządzeń, przeprowadzonych przez organ nadzorujący.

3. Dane działu 2 powinny wynikać z rejestrów potrzeb odbudowy i modernizacji urządzeń (wg załącznika nr 2 do pisma okólnego Ministerstwa Rolnictwa - Departamentu Gospodarki Wodnej i Melioracji z dnia 22 stycznia 1979 r. Nr GWMsw-513-1/79).

4. Dla sprawdzenia stanu ewidencyjnego, w działach 1, 2, 3 w rubryce 1, stan ewidencyjny z ubiegłego roku uzupełnić (dodać lub odjąć) przychodami lub ubytkami urządzeń/obszarów zmeliorowanych w roku sprawozdawczym.

ZAŁĄCZNIK Nr  11

RGŻ - 11

Sprawozdanie z przebiegu realizacji przepisów o ochronie gruntów rolnych w zakresie: wyłączania gruntów z produkcji rolniczej, rekultywacji i zagospodarowania gruntów oraz zasobów i eksploatacji złóż torfów za 199... rok

(pominięty)

Objaśnienia

do sporządzenia rocznego sprawozdania z przebiegu realizacji przepisów o ochronie gruntów rolnych w zakresie wyłączania gruntów z produkcji rolniczej, rekultywacji i zagospodarowania gruntów oraz powierzchni, zasobów i eksploatacji złóż torfów

1. Przed wypełnieniem sprawozdania należy szczegółowo zapoznać się z treścią ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 16, poz. 78).

2. Sprawozdanie roczne RGŻ-11 stanowi wynik:

a) zapisów prowadzonych w rejestrze gruntów rolnych wyłączonych w danym roku kalendarzowym z produkcji rolniczej (dział 1),

b) zapisów prowadzonych w rejestrze gruntów podlegających rekultywacji i zagospodarowaniu (dział 2),

c) wykorzystania danych zawartych w aneksach do mapy glebowo-rolniczej, sporządzonych dla obszarów gmin i w banku danych o torfowiskach Polski, udostępnianych województwom przez Instytut Melioracji i Użytków Zielonych w Falentach (dział 3).

3. Urzędy rejonowe wpisują do formularza dane o gruntach z dokładnością do 0,01 ha w odniesieniu do działu 1 i 2 oraz z dokładnością do 1 ha (bez znaku po przecinku) w odniesieniu do działu 3. Suma wierszy 7 i 8 w kolumnach 5 i 6 działu 2 nie może być większa od liczby zamieszczonej w wierszu 1.

4. Przynależność jednostek, zobowiązanych do rekultywacji i zagospodarowania, do wyodrębnionych rodzajów działalności należy określić w oparciu o obowiązujące wydanie II Europejskiej Klasyfikacji Działalności - 1992 r.

5. Przez "pozostałe tereny", wymienione w dziale 1 (rubryka 0, wiersz 7), należy rozumieć inne niż wymienione w wierszach 2-6 cele wyłączenia. W dziale 1 nie ujmuje się gruntów rolnych wyłączanych z produkcji w celu ich zalesienia.

6. Potorfia należy wliczyć do gruntów zdewastowanych w ramach "innej działalności" i wpisać w dziale 2 w wierszu 6. Nie należy brać pod uwagę odłogujących gruntów rolnych, stanowiących użytki rolne wytworzone z torfów.

7. Grunty stanowiące własność indywidualną, zdewastowane i zdegradowane przez nieznane osoby należy wpisać w dziale 2, wiersz 6.

8. Urzędy rejonowe sporządzają sprawozdanie RGŻ-11 odrębnie dla każdej gminy w 3 egzemplarzach, w terminie do 10 marca roku następnego i przekazują dwa egzemplarze do wydziału prowadzącego w urzędzie wojewódzkim sprawy ochrony gruntów rolnych, pozostawiając trzeci egzemplarz w aktach.

9. Właściwy do spraw ochrony gruntów rolnych wydział urzędu wojewódzkiego sporządza sprawozdanie zbiorcze RGŻ-11 dla obszaru województwa z dokładnością do 1 ha w 4 egzemplarzach, i w terminie do 31 marca następnego roku przekazuje 2 egzemplarze do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Departamentu Gospodarki Ziemią, trzeci egzemplarz (wraz z 1 kompletem sprawozdań dla obszarów gmin) do urzędu statystycznego, czwarty egzemplarz z kompletem sprawozdań dla obszarów gmin pozostawia w aktach.

ZAŁĄCZNIK Nr  12

RGŻ - 12

Sprawozdanie z przebiegu realizacji przepisów o ochronie gruntów rolnych w zakresie gromadzenia i wykorzystywania środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych za 199... rok

(pominięty)

Objaśnienia

do sporządzenia rocznego sprawozdania z przebiegu realizacji przepisów o ochronie gruntów rolnych w zakresie gromadzenia i wykorzystywania środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych

1. Przed wypełnieniem sprawozdania należy szczegółowo zapoznać się z treścią ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. Nr 16, poz. 78).

2. Sprawozdanie roczne RGŻ-12 stanowi:

a) wynik zapisów zawartych w ostatecznych decyzjach zezwalających na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji rolniczej (dział 1),

b) zestawienia dokonanych w roku sprawozdawczym wydatków i uzyskanych efektów rzeczowych (dział 2).

3. Dane wpisuje się do formularza z dokładnością do 1 zł, 1 ha lub 1 km (bez znaku po przecinku).

4. Sprawozdanie obejmuje wymierzanie i faktyczne wpływy środków pieniężnych, stanowiących należności, opłaty roczne, opłaty roczne podwyższone oraz inne opłaty, obejmujące m.in. opłaty z tytułu niewykonania obowiązku zdjęcia i wykorzystania próchnicznej warstwy gleby, odsetki bankowe oraz odsetki z tytułu nieterminowości wpłat.

5. Urzędy rejonowe, na podstawie decyzji zezwalających na wyłączenie gruntów rolnych z produkcji, podają (odrębnie dla każdej gminy w 2 egzemplarzach) odpowiednie dane w dziale 1, rubryka 1, w wierszach 01-05, przy czym w wierszu 02 wpisują, przy pomocy wydziału urzędu wojewódzkiego prowadzącego księgowość Funduszu, opłaty roczne przypisane w roku bieżącym oraz w latach poprzednich, a następnie w terminie do dnia 31 stycznia roku następnego przekazują je do wydziału prowadzącego w urzędzie wojewódzkim sprawy ochrony gruntów rolnych.

6. Właściwy do spraw ochrony gruntów rolnych wydział urzędu wojewódzkiego na podstawie faktycznych wpłat dokonanych w roku sprawozdawczym, dotyczących roku sprawozdawczego i lat ubiegłych, wpisuje w nadesłanych przez urzędy rejonowe formularzach (odrębnych dla każdej gminy) odpowiednie dane w dziale 1, w wierszach 01-05 rubryka 2. Następnie, wpisując odpowiednie dane w dziale 1 (rubryka 2, w wierszach 06-10) i w dziale 2, sporządza sprawozdanie zbiorcze RGŻ-12 dla obszaru województwa w 4 egzemplarzach i w terminie do 28 lutego następnego roku przekazuje 2 egzemplarze do Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Departament Gospodarki Ziemią i jeden egzemplarz do urzędu statystycznego (wraz z kompletem formularzy odrębnych dla każdej gminy, o których mowa w pkt 5). Pozostały egzemplarz sprawozdania zbiorczego wraz z kompletem formularzy dotyczących wymierzonych i wpłaconych kwot w poszczególnych gminach pozostaje w aktach urzędu wojewódzkiego.

7. Dane liczbowe przedstawione w rubryce 2 w wierszu 06 muszą być zgodne z danymi zamieszczonymi w wierszu 09 w roku poprzednim.

ZAŁĄCZNIK Nr  13

RGŻ - 13

Sprawozdanie z wykonania obiektów małej retencji wodnej za 199... rok

(pominięty)

Objaśnienia do sprawozdania RGŻ - 13

1. Poszczególne obiekty małej retencji mogą być finansowane z jednego źródła lub z kilku źródeł jednocześnie.

2. Bazą do wypełniania druku sprawozdawczego jest imienny roczny spis zadań inwestycyjnych (wykaz obiektów) w poszczególnych rodzajach robót, prowadzony przez wojewódzki zarząd melioracji i urządzeń wodnych oraz protokoły odbioru poszczególnych obiektów - zadań inwestycyjnych.

3. Sprawozdanie po stronie rzeczowej, tj. kolumny 2-9 oraz wiersze 09-17 obejmuje tylko obiekty wykonane i oddane do użytku w roku sprawozdawczym, natomiast po stronie finansowej kosztów kolumny 2-9 oraz wiersze 01-08 obejmują całość środków finansowych wydanych w roku sprawozdawczym, wydzielonych w budżecie rocznym i przyznawanych przez fundusze celowe.

4. Kolumny 3-9, wiersz 15, 16, 17 - należy podać koszty jednostkowe rodzajów obiektów (robót), które wynikają z podzielenia sumy wartości środków finansowych wydatkowanych na budowę obiektów przez rozmiar rzeczowy (efekt) zadań w poszczególnych rodzajach robót.

CZĘŚĆ I: ŚRODKI FINANSOWE OGÓŁEM

Wiersze od 02 do 09 są wypełniane stosownie do pochodzenia źródeł finansowych dla poszczególnych rodzajów obiektów małej retencji.

CZĘŚĆ II: EFEKTY RZECZOWE

1. Wiersz 11 - dotyczy powierzchni (przyrostu powierzchni) jaką zalewa piętrzona woda, z wyjątkiem kolumn 6, 7, 8. Dla tych obiektów woda mieści się w korycie cieków i kanałów i nie występuje zalewanie powierzchni (retencja korytowa).

2. Wiersz 14 - przy wypełnianiu kolumny 6 i 7 należy podać obszar nawadniany podsiąkiem, sąsiadujący z korytem cieku (obszar konkurencyjny - odnoszący korzyści).

Dla stawów rybnych i budowli piętrzących należy podać przede wszystkim powierzchnię użytków rolnych, na którą dodatni wpływ wywiera podsiąk wody gruntowej (retencja korytowa), a w kolumnie dotyczącej doprowadzalników - powierzchnie, które będą nawadniane wodą transportowaną doprowadzalnikami.

Przy wypełnianiu kolumny 8 należy podać obszar, jaki będzie nawadniany wodą transportowaną doprowadzalnikami.

3. Kolumna 3 - Piętrzenie jezior. W wierszach 09 i 11-15 należy zestawić dane dotyczące budowy nowych lub odbudowy istniejących urządzeń służących do regulowania poziomu wody w jeziorach. Zespół urządzeń do magazynowania dodatkowej warstwy wody w danym jeziorze należy traktować jako jeden obiekt.

4. Wiersze 12, 13 - wykazuje się tu obiekty nie przekraczające objętości 5 mln m3 zmagazynowanej dodatkowo wody.

5. Kolumna 4 - Zbiorniki sztuczne. Należy wykazać dane dotyczące budowy nowych lub odbudowy istniejących zbiorników wodnych na ciekach o pojemności do 5 m3 wody oraz małych zbiorników, w tym przeciwpożarowych, przy wykorzystaniu istniejących jeszcze sadzawek, glinianek, wyrobisk żwiru, dołów potorfowych, wąwozów i innych obniżeń terenowych.

6. Kolumna 5 - Stawy rybne. Należy podać dane dotyczące budowy nowych lub przebudowy istniejących stawów rybnych w celu zgromadzenia większej ilości wody oraz poprawy warunków hodowli ryb. W wierszu 09 jako obiekt należy przyjmować, w przypadku budowy lub odbudowy stawów gospodarstwa rybackiego, cały zespół akwenów objętych jednym zadaniem inwestycyjnym, w przypadku pojedynczego stawu zaś - zespół urządzeń poprawiających warunki użytkowania tego akwenu. W wierszach 12 i 13 przy budowie nowych stawów podaje się całkowitą pojemność i powierzchnię lustra wody, a przy modernizacji i odbudowie - tylko przyrost powierzchni lustra i przyrost objętości wody.

7. Kolumny 6, 7 - Samodzielne budowle piętrzące i ujęcia wody - w wierszu 09 należy ujmować pojedyncze samodzielne, punktowe budowle piętrzące i ujęcia wód na ciekach podstawowych, odprowadzalnikach i doprowadzalnikach oraz urządzeniach melioracji szczegółowych.

8. Kolumna 8 - Doprowadzalniki - obejmuje wszystkie doprowadzalniki wykonane w rozmiarze długości zaliczane do urządzeń melioracji podstawowych, jak i szczegółowych wraz z uzbrojeniem w budowle piętrzące, przepustowe i komunikacyjne.

Jeśli na doprowadzalniku wykonywane były tylko budowle punktowe bez rozmiaru długości, należy wtedy zaliczyć je do kolumny 6 lub 7 "Samodzielne budowle".

9. Kolumna 9 - Inne - podaje się dane innych budowli piętrzących lub transportujących wodę, nie wymienionych w kolumnach od 3 do 8.

CZĘŚĆ III: KOSZT JEDNOSTKOWY OBIEKTÓW ODDANYCH DO UŻYTKU

1. Jak podano w pkt 4 - dla jezior, zbiorników i stawów rybnych wypełnia się wiersz 15 i podaje koszt jednostkowy 1 m3 pozyskanej wody, dzieląc całkowity koszt budowy przez pojemność wody. Dla doprowadzalników wypełnia się wiersz 16, dzieląc całkowity koszt budowy przez długość doprowadzalników. Dla budowli piętrzących i ujęć wód wypełnia się wiersz 17, dzieląc całkowity koszt przez ilość budowli na urządzeniach melioracji podstawowych (kolumna 6) oraz szczegółowych (kolumna 7).

ZAŁĄCZNIK Nr  14

RGŻ - 14

Sprawozdanie z realizacji inwestycji w zakresie dróg gminnych za 199 ... rok (stan na dzień 31 grudnia)

(pominięty)

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024