Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 24 marca 1998 r.
w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.

Na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa cele specjalne, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organy, zasady i tryb przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  2.
1.
Celami specjalnymi, o których mowa w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 100, poz. 442, z 1992 r. Nr 21, poz. 85, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 152, poz. 720 oraz z 1997 r. Nr 18, poz. 105, Nr 71, poz. 449, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926), zwanej dalej "ustawą", są:
1)
mobilizacyjne zabezpieczenie jednostek oraz zapasy nienaruszalne wynikające z planów obronnych,
2)
zadania operacyjno-rozpoznawcze wywiadu, kontrwywiadu i innych służb (komórek) specjalnych oraz uposażenia (wynagrodzenia) i pozostałe świadczenia dla żołnierzy, funkcjonariuszy oraz pracowników tych służb,
3)
działalność finansowana ze środków na cele operacyjne,
4)
nabywanie i eksploatacja obiektów, lokali i terenów przeznaczonych na stanowiska dowodzenia i stanowiska kierowania organów określonych odrębnie,
5)
nabywanie, przechowywanie i eksploatacja uzbrojenia, amunicji, sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, a także pojazdów samochodowych używanych w celach operacyjnych,
6)
organizowanie, funkcjonowanie i rozwój systemów łączności oraz specjalnych systemów teleinformacyjnych, służących ochronie wiadomości stanowiących tajemnicę państwową lub służbową, przesyłanych, przechowywanych i przetwarzanych w środkach łączności i informatyki,
7)
metody i środki kryptoanalizy i deszyfrażu,
8)
funkcjonowanie systemów rozpoznawania i przeciwdziałania radioelektronicznego,
9)
prace badawczo-rozwojowe i wdrożeniowe dotyczące uzbrojenia, amunicji i sprzętu wojskowego, sprzętu i materiałów techniki operacyjnej, specjalnych systemów teleinformacyjnych, deszyfrażu, rozpoznania i zabezpieczania inżynieryjnego,
10)
współpraca z odpowiednimi służbami innych państw w zakresie objętym tajemnicą państwową,
11)
inna działalność, która, stosownie do art. 12 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40, poz. 271, z 1989 r. Nr 34, poz. 178, z 1990 r. Nr 34, poz. 198, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i z 1997 r. Nr 110, poz. 714), została zakwalifikowana do wiadomości stanowiących tajemnicę państwową o szczególnie ważnym znaczeniu dla obronności państwa, Sił Zbrojnych i bezpieczeństwa państwa.
2.
Przez użyte w ust. 1 w pkt 4 i 5 określenie "nabywanie" rozumie się zarówno nabycie własności rzeczy ruchomych i nieruchomości, jak i uzyskanie tytułu do ich używania w sposób przewidziany prawem.
§  3.
Przeprowadzanie kontroli ma na celu ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności jednostek kontrolowanych, rzetelne jego udokumentowanie i dokonanie oceny kontrolowanej działalności pod względem legalności, gospodarności, celowości i rzetelności.
§  4.
Kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele specjalne przeprowadzają:
1)
w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej - dyrektor Departamentu Kontroli i inspektorzy kontroli wojskowej przez niego wyznaczeni,
2)
w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej i w jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji - dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni,
3)
w jednostkach organizacyjnych podległych Szefowi Urzędu Ochrony Państwa - dyrektor Inspektoratu Nadzoru, Kontroli i Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz inspektorzy przez niego wyznaczeni.
§  5.
Organy kontroli, o których mowa w § 4, przeprowadzają kontrolę wykorzystania środków budżetowych oraz mienia państwowego na cele określone w § 2 w zakresie ustalonym w art. 2 ustawy i w granicach oraz na zasadach i w trybie przewidzianym w rozdziale 3 ustawy, z wyjątkiem przepisów art. 13 ust. 5, art. 16 ust. 2-4, art. 24 ust. 2 pkt 1 i ust. 3, art. 25-26, art. 32-33b, art. 34 i 35, z zastrzeżeniem § 6 rozporządzenia.
§  6.
Określone w rozdziale 3 ustawy uprawnienia Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej, z zastrzeżeniem przepisów art. 34, przysługują odpowiednio organom określonym w § 4 rozporządzenia.
§  7.
Przepisy rozporządzenia nie naruszają uprawnień Najwyższej Izby Kontroli, przysługujących na podstawie odrębnych przepisów.
§  8.
Traci moc uchwała nr 126/92 Rady Ministrów z dnia 4 listopada 1992 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które wykorzystywane są środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministrów Obrony Narodowej i Spraw Wewnętrznych, oraz organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1998.44.261

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie.
Data aktu: 24/03/1998
Data ogłoszenia: 09/04/1998
Data wejścia w życie: 24/04/1998