Obiekty hotelarskie i inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 stycznia 1999 r.
w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.

Na podstawie art. 45 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Ustala się wymagania co do wyposażenia, kwalifikacji personelu oraz zakresu świadczonych usług, w tym usług gastronomicznych, dla poszczególnych rodzajów i kategorii obiektów hotelarskich.
2.
Wymagania, o których mowa w ust. 1, dla:
1)
hoteli, moteli i pensjonatów - określa załącznik nr 1 do rozporządzenia,
2)
kempingów i pól biwakowych - określa załącznik nr 2 do rozporządzenia,
3)
domów wycieczkowych - określa załącznik nr 3 do rozporządzenia,
4)
schronisk młodzieżowych - określa załącznik nr 4 do rozporządzenia,
5)
schronisk - określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3.
Minimalne wymagania co do wyposażenia innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, określonych w art. 35 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. Nr 133, poz. 884 i Nr 158, poz. 1043 oraz z 1998 r. Nr 113, poz. 714), zwanej dalej "ustawą", określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
§  2.
Dopuszcza się odstępstwa od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług dla obiektów hotelarskich, jeżeli:
1)
obiekt hotelarski jest wpisany do rejestru zabytków,
2)
przedsiębiorca ubiegający się o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii przedstawi opinię wojewódzkiego konserwatora zabytków stwierdzającą, że spełnienie wymagań bez naruszenia zabytkowego charakteru obiektów nie jest możliwe,
3)
odstępstwo w niewielkim stopniu obniża spełnianie wymagań określonych dla danego rodzaju i kategorii obiektu hotelarskiego,
4)
w materiałach informacyjnych dotyczących obiektu hotelarskiego zostanie zamieszczona informacja o zabytkowym charakterze obiektu i związanych z tym odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług.
§  3.
1.
Spełnianie w obiektach hotelarskich wymagań określonych w art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy dokumentuje się w szczególności w zakresie wymagań:
1)
budowlanych - decyzją pozwalającą na budowę lub użytkowanie obiektu lub decyzją pozwalającą na zmianę sposobu użytkowania obiektu oraz dokumentami potwierdzającymi przeprowadzenie okresowych kontroli, o których mowa w art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. Nr 89, poz. 414, z 1996 r. Nr 100, poz. 465, Nr 106, poz. 496 i Nr 146, poz. 680, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 111, poz. 726 oraz z 1998 r. Nr 22, poz. 118 i Nr 106, poz. 668),
2)
przeciwpożarowych - opinią terenowej jednostki Państwowej Straży Pożarnej,
3)
sanitarnych - opinią właściwego miejscowo inspektora sanitarnego lub protokołem pokontrolnym organu inspekcji sanitarnej.
2.
Organ prowadzący ewidencję innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, może, w razie wątpliwości co do spełnienia wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, wezwać osobę świadczącą usługi hotelarskie w tym obiekcie do udokumentowania spełnienia tych wymagań w sposób określony w ust. 1.
§  4.
1.
Zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz nadanie kategorii następuje na wniosek przedsiębiorcy podejmującego świadczenie usług hotelarskich w obiekcie hotelarskim.
2.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie w obiekcie objętym wnioskiem,
2)
nazwę obiektu, jeżeli usługi będą świadczone z użyciem nazwy własnej obiektu,
3)
oznaczenie położenia obiektu,
4)
krótki opis obiektu oraz informację o kwalifikacjach personelu,
5)
wskazanie osoby upoważnionej do reprezentowania wnioskodawcy w postępowaniu o ustalenie rodzaju i nadanie kategorii,
6)
wskazanie zaszeregowania do określonego rodzaju i kategorii, o które wnioskodawca występuje.
3.
Do wniosku załącza się dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań budowlanych, przeciwpożarowych i sanitarnych, o których mowa w § 3.
§  5.
1.
Przed wydaniem decyzji o zaszeregowaniu obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju: hotelu, motelu, pensjonatu, kempingu, domu wycieczkowego i schroniska młodzieżowego oraz o nadaniu kategorii obiekt hotelarski podlega ocenie co do spełnienia wymagań, o których mowa w § 1-3.
2.
Wojewoda może powołać doradczy zespół oceniający. W skład zespołu mogą być powołani:
1)
przedstawiciele wojewody,
2)
osoby posiadające kwalifikacje zawodowe i praktykę w świadczeniu usług hotelarskich lub turystycznych, wskazane przez jednostki samorządu gospodarczego i stowarzyszenia działające w zakresie turystyki i hotelarstwa,
3)
przedstawiciele straży pożarnej, Inspekcji Sanitarnej, administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego oraz innych jednostek.
3.
Wojewoda ustala w regulaminie działania zespołu zakres zadań tego zespołu i tryb pracy.
§  6.
W sprawach o zaszeregowanie obiektu hotelarskiego do rodzaju: schronisko i pole biwakowe stosuje się odpowiednio przepisy § 4 i 5.
§  7.
1.
Organy uprawnione do kontroli obiektów hotelarskich, w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług, dokonują kontroli w każdym czasie:
1)
z urzędu - jeżeli jest to uzasadnione informacjami o zmianie warunków działania lub naruszeniach wymagań,
2)
na wniosek przedsiębiorcy, stowarzyszenia działającego w zakresie turystyki i hotelarstwa lub stowarzyszenia reprezentującego interesy konsumentów.
2.
Wojewoda dokonuje z urzędu okresowych kontroli obiektów hotelarskich w zakresie spełniania wymagań co do wyposażenia i świadczonych usług:
1)
pól biwakowych - corocznie,
2)
pozostałych obiektów hotelarskich - nie rzadziej niż co dwa lata.
§  8.
1.
Kontroli, o której mowa w § 7, dokonuje osoba legitymująca się pisemnym upoważnieniem organu uprawnionego do kontroli.
2.
Wykonanie czynności kontrolnych powinno odbywać się, w miarę możności, w obecności kierownika kontrolowanego obiektu lub osoby upoważnionej do zastępowania go.
3.
Z przebiegu kontroli sporządza się protokół. Protokół podpisują osoba kontrolująca oraz kierownik obiektu hotelarskiego lub osoba zastępująca go, które mogą zgłosić do protokołu swoje uwagi.
4.
Organ kontrolujący przekazuje odpis protokołu do organu prowadzącego ewidencję obiektów.
5.
Jeżeli wyniki przeprowadzonej kontroli obiektu hotelarskiego wskazują na to, że zachodzą przesłanki zmiany rodzaju, do którego obiekt został zaszeregowany, lub obniżenia nadanej mu kategorii, wojewoda zarządza ponowną ocenę obiektu.
§  9.
1.
Ewidencja obiektów hotelarskich oraz innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, jest prowadzona w formie kartoteki składającej się z kart ewidencyjnych obiektów, oddzielnie dla każdego rodzaju obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie.
2.
Podstawą założenia karty ewidencyjnej obiektu jest decyzja w sprawie zaszeregowania obiektu hotelarskiego do określonego rodzaju i nadania kategorii albo zgłoszenie w sprawie świadczenia usług hotelarskich w innym obiekcie.
3.
Założenie karty ewidencyjnej obiektu wpisuje się do wykazu kart ewidencyjnych, opatrując wpis datą i podpisem osoby uprawnionej.
4.
Wpisów do kart ewidencyjnych obiektów dokonują osoby uprawnione do prowadzenia ewidencji.
5.
Ustala się wzór karty ewidencyjnej obiektu, stanowiący załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  10.
1.
Ewidencja jest jawna w części objętej wpisem do kart ewidencyjnych obiektów.
2.
Karty ewidencyjne obiektów mogą być udostępnione do wglądu w obecności osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
3.
Przedsiębiorca zgłaszający obiekt do ewidencji może, przy zgłaszaniu lub w terminie późniejszym, wyrazić zgodę na przetwarzanie i publikowanie danych osobowych, w całości lub w części informacji, objętych kartą ewidencyjną obiektu.
§  11.
1.
Dokumenty, o których mowa w § 9 ust. 2, stanowiące podstawę wpisu, powinny być przechowywane łącznie z kartami ewidencyjnymi.
2.
Kartoteka ewidencyjna ani poszczególne karty nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  12.
1.
Każdy wpis do karty ewidencyjnej obiektu oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i podpis osoby uprawnionej do prowadzenia ewidencji.
2.
W treści wpisu można powołać się na dokument złożony do ewidencji obiektu. Powołane dokumenty uważa się wówczas za objęte treścią wpisu.
3.
Wpis w karcie obiektu nie może być wymazywany albo w inny sposób usuwany.
4.
Poprawek we wpisie można dokonywać w taki sposób, aby poprawione wyrazy były czytelne.
5.
O dokonywanych poprawkach osoba uprawniona do prowadzenia ewidencji sporządza na końcu wpisu adnotację o treści poprawki i jej podstawie, ze wskazaniem miejsca dokonanej poprawki, oraz opatruje adnotację podpisem.
§  13.
1.
Karta ewidencyjna obiektu hotelarskiego zawiera:
1)
określenie przedsiębiorcy świadczącego usługi hotelarskie,
2)
nazwę i adres obiektu,
3)
określenie rodzaju i kategorii obiektu,
4)
informację o stałym lub sezonowym charakterze świadczonych usług, wraz z podaniem czasu trwania sezonu,
5)
krótki opis obiektu (liczba miejsc noclegowych, zakres usług, położenie),
6)
informacje o decyzjach dotyczących rodzaju i kategorii obiektu oraz dopuszczonych odstępstwach od wymagań co do wyposażenia i zakresu świadczonych usług,
7)
informacje o przeprowadzonej kontroli i ponownej ocenie spełniania wymagań dla rodzaju i kategorii obiektu.
2.
Karta ewidencyjna innego obiektu, w którym są świadczone usługi hotelarskie, zawiera informacje określone w ust. 1 pkt 1, 2 i 4 oraz informację o liczbie miejsc noclegowych.
§  14.
1.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie zgłasza do ewidencji zmiany dotyczące:
1)
zaprzestania świadczenia usług hotelarskich,
2)
uzyskania decyzji o zaszeregowaniu obiektu pozostającego w ewidencji prowadzonej przez wójta (burmistrza, prezydenta) do rodzaju i kategorii, podlegającym wpisaniu do ewidencji prowadzonej przez wojewodę,
3)
zmiany działalności sezonowej na stałą lub stałej na sezonową, a także zmiany czasu trwania sezonu,
4)
zmiany liczby miejsc noclegowych.
2.
Przedsiębiorca świadczący usługi hotelarskie informuje organ prowadzący ewidencję o zdarzaniach powodujących przejściowo wstrzymanie lub istotne ograniczenie zakresu świadczonych usług. Informacji tych nie uważa się za zgłoszenie zmiany podlegającej wpisaniu do ewidencji.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA HOTELI, MOTELI I PENSJONATÓW

Lp. Wymagania Kategorie
***** **** *** ** *
H M P H M P H M P H M P H M P
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
I. Zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia
1 Bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego o o o o o o o o o o o o o o o
2 Górna osłona (stała) nad głównym wejściem z z z z z z
3 Górna osłona (stała) nad głównym wejściem i podjazdem pod obiekt o o z o o z o o z
4 Oddzielne wejście do restauracji o o o o o o z z
5 Oddzielne wejście i wydzielona droga bagażu gości o o z
6 Wydzielona droga dostaw o o o o o o o o o
7 Infrastruktura techniczna przy obiekcie (utwardzona nawierzchnia dojazdowa i piesze dojścia, zewnętrzne oświetlenie, wydzielone zaplecze gospodarcze) o o o o o o o o o o o o o o o
8 Garaże, garażoparkingi lub parkingi dla środków lokomocji gości o o o o o o o o o o o o
9 Wydzielone stanowiska związane z potrzebami gości fizycznie niepełnosprawnych; co najmniej 2 stanowiska o o o o o o o o o z
10 Możliwość parkowania środków lokomocji gości przy obiekcie lub maksymalnie 200 m od obiektu o o o
11 Zagospodarowanie terenu: zieleń ozdobna i izolacyjna o o o o o o o o o o o o o o o
II. Instalacje i urządzenia techniczne
12 Klimatyzacja w części ogólnodostępnej o o o o o o o o z
13 Klimatyzacja w części pobytowej o o o z z z z
14 Wentylacja:
1) mechaniczna

wyciągowa w w.h.s.

o o o o o o z z z
2) mechaniczna w części

ogólnodostępnej

o o o o o o o o o
15 Ogrzewanie - w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej o o o o o o o o o o o o
16 Instalacja sanitarna: zimna i ciepła woda przez całą dobę o o o o o o o o o o o o o o o
17 Oświetlenie dostosowane do charakteru pomieszczeń o o o o o o o o o o o o o o o
18 Telefon, fax o o o o o o o o o o o o o o o
19 Telefon dostępny dla gości w recepcji o o o o o o o o o o o o o o o
20 Instalacja radiowo-telewizyjna przystosowana do odbioru programów lokalnych i satelitarnych o o o o o o o o o o o o o
21 Dźwigi osobowe (ew. schody ruchome) w obiektach:
1) powyżej 1 kondygnacji o o o
2) powyżej 2 kondygnacji o o o
3) powyżej 3 kondygnacji o o o
4) powyżej 4 kondygnacji o o o o o o
22 Oddzielny dźwig towarowo-osobowy o o z o o z z z z
23 Awaryjny agregat prądotwórczy w obiektach powyżej:
1) 150 j.m. o o o
2) 200 j.m. o o o
3) 300 j.m. o o o
III. Podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu
24 Hall recepcyjny o powierzchni minimum (w m2) 50 50 50 30 30 30 30 30 30 20 20 20 20 20 20
25 Hall restauracyjny o o o o o o z z
26 Zespół higienicznosanitarny przy zespole ogólnodostępnym, dostosowany do wielkości tego zespołu. Wyposażenie minimum:
1) umywalki (z blatem

lub półką)

o o o o o o o o o o o o o o o
2) lustro nad każdą

umywalką

o o o o o o o o o o o o o o o
3) dozownik do

płynnego mydła

o o o o o o o o o o o o o o o
4) suszarka do rąk

lub ręczniki

jednorazowego

użytku

o o o o o o o o o o o o o o o
5) pojemnik na

papier i odpady

o o o o o o o o o o o o o o o
6) wieszaki ścienne o o o o o o o o o o o o o o o
27 Przystosowanie obiektu do potrzeb osób fizycznie niepełnosprawnych wg odrębnych wytycznych o o o o o o o o o o o o o o o
IV. Część mieszkalna
28 Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.): o o o o o o o o o o o o o o o
1) pokój 1-osobowy 14 14 14 12 12 12 10 10 10 9 9 9 8 8 8
2) pokój 2-osobowy 18 18 18 16 16 16 14 14 14 12 12 12 10 10 10
3) pokój 3-osobowy 16 16 16 15 15 15 14 14 14
4) pokój 4-osobowy 18 18 18 16 16 16
5) pokój większy niż

4-osobowy -

powierzchnia 4-

osobowego plus

dodatkowo na

każdą następną

osobę

4,5 4,5 4,5 4 4 4
29 Jednostka apartamentowa kilkupokojowa: salon o powierzchni minimum 30 m2, sypialnia z łazienką, część wejściowa pomocnicza z wydzielonym dodatkowo w.h.s., aneksem barowym, połączeniem z sąsiadującą j.m. itp. o o o z z z z z z
1. Wyposażenie jednostki mieszkalnej w meble i elementy uzupełniające
30 Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżko

jednoosobowe o

wymiarach 90x200-

210 cm

o o o o o o o o o o o o o o o
2) łóżko dwuosobowe

o wymiarach

140x200-210 cm

o o o o o o o o o o o o o o o
3) nocny stolik lub

półka przy każdym

łóżku

o o o o o o o o o o o o o o o
4) szafa garderobiana

o minimalnej

głębokości 60 cm,

minimum 3 wieszaki

na osobę

o o o o o o o o o o o o o o o
5) biurko lub stół o o o o o o o o o o o o o o o
6) bagażnik o o o o o o o o o o o o
7) krzesło (1 na

osobę, lecz nie

mniej niż 2 na

pokój)

o o o o o o o o o o o o o o o
8) stolik

okolicznościowy

o o o o o z z
9) fotele wypoczynkowe

min. 2 lub kanapa

o o o o o
10) lustro o o o o o o o o o o o o o o o
11) wieszak ścienny

na wierzchnią

odzież

o o o o o o o o o o o o o o o
31 Oświetlenie:
1) lampka nocna przy

każdym łóżku

umożliwiająca

czytanie w pozycji

leżącej

o o o o o o o o o o o o o o o
2) pozostałe punkty

świetlne - ilość

minimalna

3 3 3 2 2 2 2 2 2 1 1 1 1 1 1
32 Wyposażenie uzupełniające:
1) telefon w każdym

pokoju

o o o o o o o o o
2) telewizor o o o o o o o o o o
3) radioodbiornik o o o o o o o o o o o o o o o
4) dywan lub wykładzina

dywanowa

o o o o o o o o o
5) co najmniej dywanik

przy łóżku

o o o o o o
6) firany o o o o o o o o o o o
7) zasłony okienne

zaciemniające

o o o o o o o o o o o o o o o
8) elementy dekoracyjne o o o o o o o o o o o o z z z
9) teczka z materiałami

informacyjnymi

dotyczącymi usług

hotelu

i bezpieczeństwa

gości

o o o o o o o o o o z z z z z
10) popielniczka w

pokojach dla palących

o o o o o o o o o o o o o o o
11) zestaw do

czyszczenia

odzieży, obuwia

oraz igielnik

o o o o o o o o o z z
12) torba na bieliznę

gościa zleconą do

prania

o o o o o o o
13) kosz na śmieci o o o o o o o o o o o o o o o
2. Urządzenia i wyposażenie węzłów higienicznosanitarnych przy jednostkach mieszkalnych
33 Wyposażenie podstawowe:
1) wanna z baterią i

natryskiem lub

kabina natryskowa

z zabezpieczeniem

antypoślizgowym

o o o o o o o o o o o o o o o
2) umywalka z blatem

lub półką

o o o o o o o o o o o o o o o
3) WC ze zbiornikiem

cicho płuczącym

o o o o o o o o o o o o o o o
34 Wyposażenie uzupełniające:
1) osłona wanny lub

natrysku

o o o o o o o o o o z
2) dywanik przy

wannie/kabinie

natryskowej

o o o o o o o o o z
3) mydelniczka,

papiernica,

haczyki, wieszaki

na ręczniki,

uchwyty przy

wannie i przy

natrysku

o o o o o o o o o o o o o o o
4) lustro z górnym

lub bocznym

oświetleniem

o o o o o o o o o o o o o o o
5) uniwersalne

gniazdko elektryczne

z osłoną

o o o o o o o o o o o o o o o
6) suszarka do włosów o o o o o o z z
7) waga osobowa o o o z z z
8) pojemnik na

śmieci (niepalny)

o o o o o o o o o o o o o o o
9) telefon o o z
10) zestaw minimum

dla jednej osoby:

a) mydełko

toaletowe

o o o o o o o o o o o o o o o
b) ręcznik o o o o o o o o o o o o o o o
c) ręcznik

kąpielowy

o o o o o o o o o
d) płaszcz

kąpielowy

o o o z z z
e) szklanka o o o o o o o o o o o o o o o
f) torba

higieniczna

o o o o o o o o o o o o o o o
35 Procent pokoi z pełnym węzłem higienicznosanitarnym 100 100 100 100 100 100 100 100 50 50 50 25 10 10
36 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne w części pobytowej (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie):
1) umywalka 10 10 10 10 15 15 15
2) wanna z baterią i

prysznicem lub

natrysk

10 10 10 10 15 15 15
3) WC z umywalkami

(minimum jeden

osobny dla kobiet

i jeden osobny dla

mężczyzn)

10 15 15 15 20 20 20
37 Wyposażenie dodatkowe:
1) lustro o o o o o o o
2) dozownik do

płynnego mydła

o o o o o o o
3) suszarka do rąk

lub ręczniki

jednorazowego

użytku

o o o o o o o
4) pojemnik na

papier i odpady

o o o o o o o
5) wieszaki ścienne o o o o o o o
V. Oferta usług podstawowych i uzupełniających
38 Sprzedaż gorących napojów przez całą dobę o o o o o o o o o o o o o o o
39 Budzenie o o o o o o o o o o o o o o o
40 Podawanie posiłków do j.m. - room-service czynny przez:
1) całą dobę o o o o o o
2) minimum 12 godzin o o o z z z
41 Obsługa bagażowa o o o o o o o o o
42 Przechowywanie bagażu o o o o o o o o o o o o o o o
43 Przechowywanie pieniędzy i przedmiotów wartościowych o o o o o o o o o o o o o o o
44 Kwiaciarnia, stała ekspozycja kwiatów o o o z z
45 Wymiana walut o o o o o o o o o z
46 Sprzedaż prasy, kosmetyków i pamiątek o o o o o o o o
47 Udzielanie pierwszej pomocy w nagłych wypadkach o o o o o o o o o o o o o o o
48 Zespół usług gastronomicznych:
1) restauracja o o o o o o
2) jadalnia o o o o o
3) aperitif bar lub

bar kawowy

o o o o o o o o
4) podawanie śniadań o o o o
49 Zespół sal wielofunkcyjnych o o o z
50 Wypożyczalnia oraz przechowywanie sprzętu rekreacyjnego w obiektach zlokalizowanych w miejscowościach wypoczynkowo-turystycznych i rejonach nie zurbanizowanych o dużych walorach przyrodniczych o o o o o o o o z z
51 Zespół odnowy biologicznej (basen, sauna, siłownia, solarium, masaże i inne usługi - minimum dwa rodzaje usług) o o o o z z z z z
52 Sala klubowa z telewizorem o o o o o
53 Obsługa samochodów gości w zakresie OC, OT-1 i mycia o o o o
54 Pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny i odzieży gości o o o o o o o z z
55 Zmiana pościeli i ręczników:
1) codziennie lub na

życzenie gości

o o o o o o
2) co trzy dni lub

częściej na życzenie

gości

o o o o o o o o o
VI. Kwalifikacje zawodowe personelu
56 Kierownik obiektu hotelarskiego:
1) wykształcenie

wyższe lub średnie

specjalistyczne

o o o o o o o o o o o o o o o
2) znajomość co

najmniej jednego

języka obcego

o o o o o o o o o z z z z z z
57 Personel recepcyjny: wykształcenie wyższe lub średnie specjalistyczne, znajomość co najmniej jednego języka obcego o o o o o o o o o o o o o o o
58 Kelnerzy, pokojowe, portierzy, bagażowi i inny personel obsługi: wykształcenie średnie zawodowe lub kursy specjalistyczne, znajomość w podstawowym zakresie co najmniej jednego języka obcego o o o o o o o o o z z z z z z
59 Jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych o o o o o o o o o o o z z z z
Objaśnienie znaków i skrótów:

H - hotel

M - motel

P - pensjonat

* kategoria jedna gwiazdka

** kategoria dwie gwiazdki

*** kategoria trzy gwiazdki

**** kategoria cztery gwiazdki

***** kategoria pięć gwiazdek

o - wymaganie obowiązuje

z - wymaganie jest zalecane

j.m. - jednostka mieszkalna

w.h.s. - węzeł higienicznosanitarny

OC - obsługa codzienna

OT-1 - obsługa techniczna nr 1.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA KEMPINGÓW I PÓL BIWAKOWYCH

Lp. Wymagania Kategorie kempingów Pola biwakowe
**** *** ** *
1 2 3 4 5 6 7
I. Zabezpieczenie terenu
1 Ogrodzenie terenu o o o o o1
2 Oświetlenie terenu o o o o
3 Całodobowy dozór o o o o
4 Sprzęt przeciwpożarowy o o o o
5 Punkt pomocy medycznej2 o o o o
II. Zagospodarowanie terenu
6 Bezkolizyjny dojazd o o o o
7 Wewnętrzne drogi główne o nawierzchni utwardzonej o o o
8 Ścieżki piesze o nawierzchni utwardzonej o o
9 Stanowiska obozowania na terenie płaskim trawiastym o o o
10 Teren stanowisk obozowania wydzielony o o o
11 Zadrzewienie o o
12 Zasilanie w energię elektryczną o o o o
13 Parking przy recepcji o o o o
14 Urządzenia rekreacyjne i tereny do gier i zabaw o o o
15 Wewnętrzne oznakowania o o o o
16 Elementy dekoracyjne o o
17 Pojemniki na śmieci o o o o o
III. Recepcja
18 Recepcja w odrębnym pomieszczeniu o o o o o
19 Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcy o o
20 Przechowalnia bagażu o
21 Depozyt o o
IV. Świetlica
22 Świetlica o3 o4 o5
V. Stanowiska obozowania
23 Minimalna powierzchnia jednego stanowiska w m2 60 60 40 40
24 Podłącza elektryczne (% ogólnej liczby stanowisk) 50 40 30
25 Ponumerowane stanowiska obozowania o
26 Wydzielone stanowiska lub grupy stanowisk obozowania o o
27 Zieleń odgradzającą stanowiska lub grupy stanowisk o
VI. Urządzenia higienicznosanitarne
28 Zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i mężczyzn: o o o o o6
1) liczba użytkowników na jedną umywalkę 20 20 20 33
2) liczba użytkowników na jeden natrysk 50 50 50 100
29 Zbiorowe ustępy osobne dla kobiet i mężczyzn: o o o o o7
1) liczba użytkowników na jeden ustęp

dla kobiet

15 15 20 33
2) liczba użytkowników na jeden ustęp

dla mężczyzn

25 25 33 50
3) liczba użytkowników na jeden pisuar 50 50 100 100
30 Stanowisko do zlewu ustępów caravaningowych o o
31 Urządzenie do prania o o
32 Urządzenie do prasowania o o
33 Pomieszczenie do suszenia bielizny o o
34 Wyposażenie szczegółowe:
1) ściany sanitariatów wyłożone glazurą o o
2) podłogi sanitariatów wyłożone

terakotą

o o
3) urządzenia jednakowe i jednorodne o
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę o o o o
5) lustra nad umywalkami i półki o o o8 o8
6) gniazda elektryczne 220 V o o8 o8 o8
VII. Usługi gastronomiczne
35 Stanowiska spożywania posiłków w sektorach o o9
36 Stanowiska do zmywania naczyń o o o o
37 Zakład gastronomiczny o
VIII. Zaopatrzenie w wodę
38 Punkty poboru wody na stanowiskach lub grupach stanowisk obozowania o o
39 Punkt poboru wody o
40 Ciepła woda o10 o11 o12
o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

1 może być prowizoryczne

2 co najmniej apteczka

3 wyposażona w sprzęt audio/wideo i prasę

4 wyposażona w telewizor i prasę

5 udostępnione zadaszone pomieszczenie

6 dopuszcza się umywalnie zbiorowe typu rynnowego nie zadaszone

7 dopuszcza się ustępy nie spłukiwane wolno stojące

8 co najmniej 1 na dwa stanowiska

9 przynajmniej stoły lub ławy na sektorach obozowania

10 całą dobę

11 co najmniej trzy razy dziennie

12 co najmniej dwa razy dziennie.

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA STAŁEJ BAZY NOCLEGOWEJ NA KEMPINGACH

Lp. Wymagania Kategorie kempingów
**** *** ** *
1 2 3 4 5 6
Wyposażenie pokoju lub domku składającego się z więcej niż jednego pokoju
1 Łóżka dla jednej lub dwóch osób1 o
2 Łóżka dla dwóch do czterech osób1 o o
3 Łóżka dla czterech lub więcej osób1 o
4 Powierzchnia pokoju na jedną osobę w metrach kwadratowych 5 4 3 2
5 Wysokość pokoju co najmniej 2,2 metra o o o o
6 Oświetlenie górne o o o o
7 Oświetlenie przy każdym łóżku o o
8 Pościel na każde łóżko o o o
9 Dywan lub wykładzina o o o
10 Szafa o o o2 o2
11 Stół o o o
12 Krzesła o o o o
13 Lustro na ścianie o
14 Radio i telewizor o
15 Radio o
16 Łazienka z WC i natryskiem z ciepłą i zimną wodą o o
17 Umywalka z ciepłą i zimną wodą o o o
18 Ściany i podłogi w łazience wyłożone płytkami lub materiałami podobnymi o o

Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

* kemping kategorii jedna gwiazdka

** kemping kategorii dwie gwiazdki

*** kemping kategorii trzy gwiazdki

**** kemping kategorii cztery gwiazdki

uwaga: kategoria bazy stałej na kempingu niezależna od kategorii kempingu

1 w przypadku domku wielopokojowego w każdym pokoju

2 dopuszcza się wieszaki.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA DOMÓW WYCIECZKOWYCH

Lp. Wymagania Kategorie
I II III
1 2 3 4 5
I. Zagospodarowanie terenu
1 Bezpośrednie wejście do hallu o o
2 Parking lub możliwość parkowania maksymalnie 200 m od obiektu o o
II. Instalacje w budynku
3 Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne o o o1
4 Bieżąca ciepła i zimna woda o o o
III. Recepcja
5 Hall recepcyjny - telefon dostępny dla gości o o o
6 Kabiny telefoniczne o
7 Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznego o o o
8 Depozyt o
9 Informacja turystyczna2 o o o
10 Budzenie o o o
11 Personel recepcji na każdej zmianie powinien znać co najmniej jeden język obcy o
IV. Inne usługi
12 Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki, wydawnictwa turystyczne itp.) o o
13 Świetlica o o
14 Stanowisko do prasowania o o
15 Stanowisko do drobnych napraw sprzętu sportowego i turystycznego o o o
V. Część mieszkalna
16 Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych łazienki, WC, przedpokoju):
1) 1-osobowego 9 8 8
2) 2-osobowego 12 10 83
3) 3-osobowego 15 13 123
4) 4-osobowego 17 16 163
5) większego niż 4-osobowy (powierzchnia

4-osobowego plus 4 m2 dodatkowo na każdą

następną osobę)

o o o3
17 Maksymalna liczba miejsc noclegowych w pokojach wieloosobowych 8 12 20
18 Urządzenia higienicznosanitarne w pokojach 1-2-osobowych (% pokoi):
1) umywalka z baterią z bieżącą zimną i ciepłą

wodą

100 50
2) wanna z baterią i prysznicem lub natrysk

oraz WC

25 10
19 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne:
1) zbiorowe umywalnie osobne dla kobiet i

mężczyzn

o o o
2) z bieżącą ciepłą i zimną wodą o o
3) z ciepłą i bieżącą zimną wodą o
4) liczba m.n. przypadających na 1 umywalkę

w umywalniach zbiorowych

5 8 12
5) liczba m.n. przypadających na 1 natrysk 20 30 35
6) zbiorowe wc osobne dla kobiet i mężczyzn o o o
7) liczba m.n. przypadających na:
a) 1 WC damski 20 20 20
b) 1 WC męski 20 20 20
c) 1 pisuar 50 50 50
20 Wyposażenie dodatkowe urządzeń higienicznosanitarnych:
1) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą o o o
2) lustro nad umywalką i półka o o o
3) oświetlenie nad lustrem o o
4) gniazdo elektryczne do aparatu do golenia o o o
5) kosz o o o
21 Meble w pokoju4:
1) łóżko lub tapczan o o o
2) stół (minimum jeden dla 8 osób) o o o
3) krzesła (1 na osobę, nie mniej niż 2 na

pokój)5

o o o
4) szafka, stolik lub półka przy każdym łóżku o o o
5) szafa ubraniowa lub wnęka6 o o
6) lustro o o
7) kosz na śmieci i popielniczka o o
8) lampka nocna (przy każdym łóżku

w pokojach 1-4-osobowych)

o o
9) wieszak ścienny na okrycia wierzchnie o o o
22 Wyposażenie dodatkowe pokoju:
1) radio (w pokojach 1- i 2-osobowych) o o
2) dywan lub chodnik o o
3) firanki o o o
4) zasłony dzienne zaciemniające o o
5) elementy dekoracyjne o o
VI. Usługi gastronomiczne
23 Sprzedaż gorących napojów o o o
24 Sale do spożywania śniadań o o o
25 Jadłodajnia lub bar szybkiej obsługi o o o
26 Restauracja o
Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I dom wycieczkowy kategorii pierwszej

II dom wycieczkowy kategorii drugiej

III dom wycieczkowy kategorii trzeciej

m.n. miejsce noclegowe

1 dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania

2 udzielanie informacji o imprezach turystycznych i kulturalnych, wyposażenie recepcji w rozkłady jazdy, plany miast i mapy regionów, książkę telefoniczną itp.

3 dopuszcza się spiętrzenie łóżka przy wysokości pokoju co najmniej 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wówczas zmniejszona o 20%

4 w kategorii I jednolity komplet o wysokiej jakości

5 w pokojach więcej niż 4-osobowych dopuszcza się ławy

6 w pokojach 1-4-osobowych - szafa ubraniowa, w pokojach więcej niż 4-osobowych po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK MŁODZIEŻOWYCH

Lp. Wymagania Kategorie
I II III
1 2 3 4 5
I. Wymagania ogólne
1 Samodzielny budynek lub wydzielona część budynku o o
2 Pomieszczenia noclegowe organizowane doraźnie (w internacie, izbach lekcyjnych itp.) o
3 Bieżąca zimna i ciepła woda przez całą dobę o o
4 Bieżąca zimna woda o
5 Ogrzewanie centralne lub miejscowe elektryczne1 o o o
6 Świetlica wyposażona w odpowiednie materiały i sprzęt o2 o3
7 Pomieszczenie na przechowalnię bagażu i sprzętu turystycznego o o
8 Pomieszczenie do suszenia odzieży o o o
9 Apteczka zaopatrzona w leki i artykuły sanitarne o o o
10 Oddzielne pomieszczenia do przechowywania pościeli czystej, brudnej oraz sprzętu gospodarczego o o o
II. Część mieszkalna
11 Minimalna powierzchnia sypialni na jedną osobę w m2:
1) przy łóżkach jednopoziomowych 2,5 2,5 2,5
2) przy łóżkach piętrowych 1,5 1,5 1,5
12 Minimalny % miejsc noclegowych w salach mniejszych niż 8-osobowe 50
13 Urządzenia sanitarne (maksymalna liczba osób na 1 urządzenie):
1) umywalka z lustrem 10 15 o4
2) prysznice 20 20
3) ustęp 15 15 15
14 Wyposażenie pokoju:
1) łóżka (także piętrowe) lub tapczany o o o
2) kołdry lub koce (po dwa na osobę) o o o
3) bielizna pościelowa o o o
4) szafy ubraniowe o
5) szafy ubraniowe lub wieszaki stojące o o
6) szafki nocne lub półki przy każdym łóżku o o
7) stół o o o
8) krzesła lub taborety (po jednym na osobę) o o o
9)lustro i kosz na śmieci o o o
III. Część gastronomiczna
15 Kuchnia samoobsługowa5 o o
16 Jadalnia o6 o7
Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

I schronisko młodzieżowe kategorii pierwszej

II schronisko młodzieżowe kategorii drugiej

III schronisko młodzieżowe kategorii trzeciej

1 dopuszcza się inne rodzaje ogrzewania

2 wyposażona w telewizor, radio, magnetofon, rzutnik, aparat projekcyjny lub wideo oraz inny sprzęt do gier i zabaw

3 wyposażona w sprzęt do gier

4 w przypadku braku umywalni, w miejscu przeznaczonym do mycia powinny znajdować się miednice i wiadra - co najmniej jedna miednica na 5 osób i jedno wiadro na 10 osób

5 wyposażona w sprzęt kuchenny (płyty do gotowania, garnki, czajniki, patelnie, lodówkę itp.)

6 zaopatrzona w sprzęt stołówkowy (stoły, krzesła lub ławy, talerze głębokie i płytkie, łyżki, widelce, noże, szklanki, kubki itp.)

7 zaopatrzona jak w odnośniku6; w mniejszych schroniskach może spełniać dodatkowo funkcję świetlicy.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA, KWALIFIKACJI PERSONELU ORAZ ZAKRESU ŚWIADCZONYCH USŁUG, W TYM USŁUG GASTRONOMICZNYCH, DLA SCHRONISK

Lp. Wymagania
1 2 3
I. Instalacje w budynku
1 Ogrzewanie zapewniające utrzymanie w pomieszczeniach noclegowych i świetlicy temperatury 18°C o
2 Bieżąca ciepła woda o1
II. Recepcja
3 Telefon dostępny dla gości o
4 Przechowalnia bagażu i sprzętu turystycznego o
5 Informacja turystyczna2 o
III. Inne usługi
6 Sprzedaż drobnych artykułów (kosmetyki, pamiątki) i podstawowych artykułów pierwszej potrzeby o
7 Możliwość suszenia odzieży o
8 Stanowisko umożliwiające dokonanie drobnych napraw sprzętu turystycznego, czyszczenie odzieży i sprzętu o
IV. Część mieszkalna
9 Minimalna powierzchnia pokoju w m2 (bez wyodrębnionych: łazienki, wc i przedpokoju)3:
1) 1-osobowego 7
2) 2-osobowego 9
3) 3-osobowego 12
4) 4-osobowego 16
5) większego niż 4-osobowy - powierzchnia pokoju 4-

osobowego + 4 m2 na każdą następną osobę

10 Urządzenia higienicznosanitarne ogólne (liczba miejsc noclegowych na jedno urządzenie)4:
1) umywalka z lustrem i półką 20
2) WC 20
3) natrysk 35
4) wieszaki na ręczniki i bieliznę osobistą o
11 Meble w pokoju:
1) łóżko lub tapczan o
2) stół o
3) krzesło lub taboret6 (jeden na osobę) o
4) stolik lub półka (przy każdym łóżku) o
5) szafa ubraniowa lub wnęka7 o
6) kosz na śmieci o
7) wieszaki ścienne lub stojące na okrycia wierzchnie o
12 Wyposażenie dodatkowe pokoju:
1) firanki lub zasłony o
2) dywan lub chodnik (w pokojach 1-2-osobowych) o
3) elementy dekoracyjne o
V. Usługi gastronomiczne
13 Jadłodajnia oferująca posiłki typu barowego o
14 Stanowisko do przyrządzania i spożywania posiłków oraz do zmywania naczyń o
Objaśnienie znaków i odnośników:

o wymaganie obowiązuje

1 minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem

2 informacja turystyczna, w tym tablica zawierająca zwięzły opis szlaków prowadzących do sąsiednich schronisk oraz miejscowości, zasadniczo w formie mapy lub schematu, informacja o rozkładzie jazdy komunikacji publicznej z najbliższej miejscowości (przystanku, stacji), informacja o grożących niebezpieczeństwach i zasadach wzywania pomocy

3 dopuszcza się łóżka piętrowe przy wysokości pokoju min. 2,7 m; powierzchnia pokoju może być wtedy mniejsza o 20%

4 z wyjątkiem miejsc w pokojach mających te urządzenia

5 dopuszcza się wyposażony w materac podest do spania

6 dopuszcza się ławy

7 w pokojach większych niż 2-osobowe po jednym segmencie na ubranie i bieliznę o powierzchni co najmniej 0,25 m2 na osobę.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

MINIMALNE WYMAGANIA CO DO WYPOSAŻENIA DLA INNYCH OBIEKTÓW, W KTÓRYCH ŚWIADCZONE SĄ USŁUGI HOTELARSKIE

Lp. Wymagania
1 2
1 Ogrzewanie - w całym obiekcie
2 Instalacja sanitarna: zimna i ciepła1 woda przez całą dobę
3 Powierzchnia mieszkalna w m2 (nie obejmuje wyodrębnionych w.h.s., przedpokojów, aneksów barowych, loggii itp.):
1) pokój 1-osobowy - 6 m2
2) pokój 2-osobowy - 10 m2
3) pokój 3-osobowy - 14 m2
4) pokój 4-osobowy - 16 m2
5) pokój większy niż 4-osobowy (powierzchnia 4-osobowego plus

dodatkowo 4 m2 na każdą następną osobę)

4 Zestaw wyposażenia meblowego:
1) łóżko jednoosobowe o wymiarach 80 x 190 cm (zalecane 90 x 200

cm)

2) łóżko dwuosobowe o wymiarach 120 x 190 cm (zalecane 140 x 200

cm)

3) nocny stolik lub półka przy każdym łóżku
4) szafa garderobiana o minimalnej głębokości 60 cm, minimum 3

wieszaki na osobę

5) stół lub stolik
6) krzesło (1 na osobę, lecz nie mniej niż 2 na pokój)
7) lustro
8) wieszak ścienny na wierzchnią odzież
5 Pościel dla jednej osoby:
1) kołdra lub dwa koce
2) poduszka
3) poszwa
4) poszewka na poduszkę
5) prześcieradło
6 Oświetlenie:
1) oświetlenie elektryczne główne - minimum jeden punkt świetlny o

mocy 60 W

2) lampka nocna przy każdym łóżku umożliwiająca czytanie w pozycji

leżącej

7 Zasłony okienne zaciemniające
8 Kosz na śmieci
9 Maksymalna liczba osób przypadających na jeden w.h.s. - 10
10 Wyposażenie podstawowe węzłów higienicznosanitarnych:
1) wanna z baterią i natryskiem lub kabina natryskowa z

zabezpieczeniem antypoślizgowym

2) umywalka z blatem lub półką
3) WC ze zbiornikiem cicho płuczącym
4) mydelniczka, papiernica, haczyki, wieszaki na ręczniki
5) lustro z górnym lub bocznym oświetleniem
6) uniwersalne gniazdko elektryczne z osłoną
7) pojemnik na śmieci (niepalny)
8) mydełko toaletowe
9) ręcznik
10) szklanka
Objaśnienie odnośników i skrótów:

1 minimum dwie godziny rano i dwie godziny wieczorem

w.h.s. - węzeł higienicznosanitarny.

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR KARTY EWIDENCYJNEJ OBIEKTU HOTELARSKIEGO*/INNEGO OBIEKTU ŚWIADCZĄCEGO USŁUGI HOTELARSKIE*

Rodzaj obiektu: ......................... Miejsce położenia: .........
Lp. Data wpisu Właściciel Zarządzający Kategoria Okres świadczenia usług Decyzje i zalecenia Uwagi Podpis

* Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024