Zm.: rozporządzenie w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 grudnia 1999 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych.

Na podstawie art. 42 § 3, art. 62 § 2, art. 64 § 4, art. 81 § 2, art. 97 § 5 oraz art. 166 § 5 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402 i Nr 72, poz. 802) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 10 listopada 1999 r. w sprawie deklaracji skróconych i zgłoszeń celnych (Dz. U. Nr 104, poz. 1193) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 223 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu gazu zakupionego przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. w Warszawie dla zasilania sieci ogólnokrajowych dokonuje Urząd Celny w Warszawie.";

2)
w załączniku nr 6:
a)
w części II "SZCZEGÓLNE PRZYPADKI POSTĘPOWANIA" w pkt 5:
w opisie pola 2 skreśla się wyraz "dziewięcioznakowy",
w opisie pola 8 skreśla się wyraz "dziewięcioznakowy",
b)
w części III "WYPEŁNIANIE FORMULARZA SAD PRZY WYPROWADZANIU TOWARU POZA POLSKI OBSZAR CELNY I STOSOWANIU PROCEDURY TRANZYTU":
w opisie pola 2 "Nadawca/Eksporter" w zdaniu pierwszym skreśla się wyraz "9-znakowy",
w opisie pola 14 "Zgłaszający/Przedstawiciel" w zdaniu trzecim i czwartym skreśla się wyraz "9-znakowy",
c)
w części V "WYPEŁNIANIE FORMULARZA SAD PRZY WPROWADZANIU TOWARU NA POLSKI OBSZAR CELNY":
w opisie pola 2 "Nadawca/Eksporter" w zdaniu trzecim skreśla się wyraz "9-znakowy",
w opisie pola 8 "Odbiorca" w zdaniu pierwszym skreśla się wyraz "9-znakowy",
w opisie pola 14 "Zgłaszający/Przedstawiciel" w zdaniu trzecim i czwartym skreśla się wyraz "9-znakowy",
w opisie pola 44 "Dodatkowe informacje (załączone dokumenty) świadectwa i pozwolenia" na końcu dodaje się zdania:

"W prawej wykropkowanej części pola należy podać koszty prowizji i opakowań oraz koszty transportu i ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju, wchodzące do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, o ile elementy te nie zostały włączone do wartości celnej. Koszty te powinny zostać podane odrębnie dla każdej pozycji towarowej, w walucie faktury z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.",

w opisie pola 47 "Obliczanie opłat" pkt 2 "PODSTAWA OPŁATY" otrzymuje brzmienie:

"2. PODSTAWA OPŁATY - należy podać wartość celną towarów, od której nalicza się cło i inne opłaty, oraz podstawę opodatkowania, od której nalicza się podatki, w pełnych złotych polskich (bez miejsc po przecinku). Zaokrąglenie do pełnych złotych następuje w ten sposób, że końcówki poniżej 50 groszy pomija się, a końcówki wynoszące 50 groszy i więcej podnosi się do pełnych złotych. Podpola tego nie należy wypełniać dla danego typu opłaty, jeżeli podstawą opłaty nie jest wartość towaru, lecz jego ilość lub ciężar, z wyjątkiem podstawy opłaty do naliczenia cła, którego sposób wypełnienia podano w pkt 2. 1. Podpola tego również nie należy wypełniać w przypadku, gdy przedmiotem przywozu jest produkt kompensacyjny powstały w wyniku procesu uszlachetniania biernego i obliczenie kwoty długu celnego następuje na podstawie art. 157 Kodeksu celnego, z wyjątkiem podstawy opłaty do naliczenia podatków od tych towarów.

2. 1. Podstawą naliczenia cła, w zależności od rodzaju stawki celnej, może być:

a) wartość celna towarów określona na podstawie tytułu II działu III Kodeksu celnego "Wartość celna towarów",

b) wartość celna określona w złotych na podstawie przepisów szczególnych,

c ilość towaru,

d) masa netto towaru.

Niezależnie od rodzaju stawki celnej w kolumnie "Podstawa opłaty", dla typu opłaty 111, należy wpisać wartość celną towaru. W wypadku towaru, który sam się przemieszcza, np. dźwig samojezdny, nie uwzględnia się w wartości celnej kosztów transportu.

W wypadku wyprowadzania towaru niekrajowego ze składu celnego/woc/sw na pozostały polski obszar celny uwzględnia się tylko zagraniczne koszty transakcyjne, tzn. do granicy państwa lub portu polskiego. Nie należy wliczać kosztów magazynowania w składzie celnym/woc/sw, z zastrzeżeniem art. 30 § 1 pkt 4 Kodeksu celnego, tj. gdy koszty magazynowania stanowią przychód przypadający sprzedającemu towar ze składu celnego/woc/sw na pozostały polski obszar celny.

2. 2. Podstawą naliczenia podatku akcyzowego jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli stawki akcyzy ustalane są kwotowo, podstawą opodatkowania jest ilość wyrobów akcyzowych. W wypadku objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu produktów kompensacyjnych powstałych w wyniku procedury uszlachetniania biernego, podstawą naliczenia podatku akcyzowego jest różnica pomiędzy wartością towarów wywiezionych czasowo a wartością celną produktów kompensacyjnych dopuszczanych do obrotu, powiększona o należne cło.

W wypadku objęcia towarów procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła oraz procedurą przetwarzania pod kontrolą celną, podstawą naliczenia podatku akcyzowego jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. W wypadku objęcia wyrobów akcyzowych, wymienionych w poz. 13-15, 17 i 19 załącznika nr 6 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50, Nr 28, poz. 127 i Nr 129, poz. 599, z 1994 r. Nr 132, poz. 670, z 1995 r. Nr 44, poz. 231 i Nr 142, poz. 702 i 703, z 1996 r. Nr 137, poz. 640, z 1997 r. Nr 111, poz. 722, Nr 123, poz. 776 i 780, Nr 137, poz. 926, Nr 141, poz. 943 i Nr 162, poz. 1104, z 1998 r. Nr 139, poz. 905 i Nr 161, poz. 1076 oraz z 1999 r. Nr 50, poz. 499, Nr 57, poz. 596 i Nr 95, poz. 1100), procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, podstawą naliczenia podatku akcyzowego jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby wyroby te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu.

Cło antydumpingowe, ustanowione na podstawie decyzji Ministra Gospodarki, powiększa podstawę opodatkowania podatkiem akcyzowym.

2. 3. Podstawą naliczenia podatku od towarów i usług (podatek VAT) jest wartość celna powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem przywozu są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą naliczenia podatku VAT jest wartość celna powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

W wypadku dopuszczenia do obrotu produktów kompensacyjnych powstałych w wyniku procedury uszlachetniania biernego, podstawą naliczenia podatku VAT jest różnica między wartością towarów wywiezionych czasowo a wartością celną produktów kompensacyjnych dopuszczanych do obrotu, powiększona o należne cło. Jeżeli przedmiotem dopuszczenia do obrotu są produkty kompensacyjne powstałe w wyniku procedury uszlachetniania biernego opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą naliczenia podatku VAT jest różnica między wartością towarów wywiezionych czasowo a wartością celną produktów kompensacyjnych dopuszczonych do obrotu, powiększona o należne cło i podatek akcyzowy.

W wypadku objęcia towarów procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła lub procedurą przetwarzania pod kontrolą celną, podstawą naliczenia podatku VAT dla tych towarów jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu. Jeżeli procedurą odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od cła lub procedurą przetwarzania pod kontrolą celną obejmowane są towary opodatkowane podatkiem akcyzowym, podstawą naliczenia podatku VAT dla tych towarów jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby towary te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i podatek akcyzowy.

W wypadku objęcia procedurą uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń wyrobów akcyzowych wymienionych w poz. 13-15, 17 i 19 załącznika nr 6 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podstawą naliczenia podatku VAT jest wartość celna powiększona o cło, które byłoby należne, gdyby wyroby te były objęte procedurą dopuszczenia do obrotu, i podatek akcyzowy.

Cło antydumpingowe, ustanowione na podstawie decyzji Ministra Gospodarki, powiększa podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Podstawę opodatkowania podatkiem VAT powiększa się również o podatek akcyzowy od opakowań z tworzyw sztucznych, jeżeli towar jest przywożony w opakowaniu podlegającym temu podatkowi.

2. 4. Podstawa opodatkowania, w przypadkach wymienionych w pkt 2. 3, obejmuje, o ile elementy te nie zostały do niej włączone: prowizję, opakowania, transport i koszty ubezpieczenia, które zostały już poniesione albo będą poniesione do pierwszego miejsca przeznaczenia w kraju, określone w prawej wykropkowanej części pola 44. Przez pierwsze miejsce przeznaczenia rozumie się miejsce wymienione w dokumencie przewozowym lub innym dokumencie, na podstawie którego towary są importowane."

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2000 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024