Szczegółowy tryb funkcjonowania Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych, zasady udziału w jego posiedzeniach oraz zakres czynności sekretarza Komitetu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 lutego 1999 r.
w sprawie szczegółowego trybu funkcjonowania Komitetu Ochrony Informacji Niejawnych, zasad udziału w jego posiedzeniach oraz zakresu czynności sekretarza Komitetu.

Na podstawie art. 10 ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. Nr 11, poz. 95),
2)
Komitecie - należy przez to rozumieć Komitet Ochrony Informacji Niejawnych utworzony przy Radzie Ministrów na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.
§  2.
1.
Pierwsze posiedzenie Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu nie później niż w terminie 30 dni od dnia powołania Komitetu.
2.
Kolejne posiedzenia Komitetu zwołuje Przewodniczący Komitetu z własnej inicjatywy lub na wniosek co najmniej połowy składu ustawowego Komitetu.
3.
Przewodniczący Komitetu może ustalić, że posiedzenia będą odbywać się według określonego planu.
§  3.
1.
Do zadań Przewodniczącego Komitetu należy w szczególności:
1)
ustalanie przedmiotu i terminu posiedzenia Komitetu,
2)
zawiadamianie o terminie posiedzenia Komitetu,
3)
przewodniczenie posiedzeniom Komitetu,
4)
zapraszanie na posiedzenie Komitetu osób, o których mowa w art. 8 pkt 5 oraz w art. 11 pkt 1, 4 i 5 ustawy,
5)
wyznaczanie członkom Komitetu, w miarę potrzeby, zadań związanych z działalnością Komitetu.
2.
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Komitetu jego zadania wykonuje upoważniony zastępca.
§  4.
1.
Posiedzenia Komitetu odbywają się w obecności co najmniej połowy członków Komitetu.
2.
Przewodniczący Komitetu może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nie przewidziane w tym porządku.
§  5.
1.
Zawiadomienie o terminie posiedzenia Komitetu, wraz z porządkiem posiedzenia i materiałami w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia, powinno być doręczone przez sekretarza Komitetu uczestnikom posiedzenia najpóźniej na siedem dni przed terminem posiedzenia.
2.
W przypadku zwołania posiedzenia, o którym mowa w § 2 ust. 2, zawiadomienie o terminie posiedzenia Komitetu, wraz z porządkiem posiedzenia i materiałami, powinno być doręczone uczestnikom posiedzenia najpóźniej na trzy dni przed terminem posiedzenia.
§  6.
1.
Posiedzenia Komitetu są jawne.
2.
Przewodniczący Komitetu może zarządzić tajność posiedzenia lub jego części.
3.
Przewodniczący Komitetu, przed każdym posiedzeniem Komitetu, określa, które z osób wymienionych w art. 8 pkt 5 oraz w art. 11 pkt 1, 4 i 5 ustawy uczestniczą w całości lub w określonej części posiedzenia, pod warunkiem spełniania przez te osoby wymagań w zakresie dostępu do informacji niejawnych.
§  7.
1.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą Przewodniczącego, członek Komitetu zapewnia udział w posiedzeniu wyznaczonego przez siebie zastępcy, mającego poświadczenie bezpieczeństwa upoważniające go do dostępu do określonych informacji niejawnych.
2.
Obowiązuje osobiste uczestnictwo w posiedzeniach Komitetu:
1)
przedstawiciela delegowanego przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
2)
Prezesa Najwyższej Izby Kontroli,
3)
Prezesa Narodowego Banku Polskiego,
4)
upoważnionych zastępców członków Komitetu, na których uczestnictwo w posiedzeniu wyraził zgodę Przewodniczący,
5)
ministrów nie będących członkami Komitetu, zaproszonych do udziału w posiedzeniu Komitetu w związku z rozpatrywaniem spraw należących do zakresu ich działania,
6)
osób powołanych na członków Komitetu, których doświadczenie lub sprawowane funkcje mogą mieć istotne znaczenie dla realizacji zadań Komitetu.
§  8.
1.
Z posiedzenia Komitetu sporządza się protokół oraz pełny zapis jego przebiegu, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji niejawnych.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska osób biorących udział w posiedzeniu,
3)
wypowiedzi i wnioski osób biorących udział w posiedzeniu,
4)
stanowiska Komitetu, o których mowa w § 9.
3.
Protokół podpisuje Przewodniczący Komitetu i sekretarz Komitetu.
4.
W terminie siedmiu dni od dnia podpisania protokołu osoby biorące udział w posiedzeniu mogą wnieść sprostowanie do zamieszczonych w protokole sformułowań własnych wypowiedzi i wniosków. Sprostowanie, podpisane przez osobę, która je wniosła, umieszcza się w aneksie do protokołu.
§  9.
1.
Komitet wyraża swoje stanowisko w formie założeń, ustaleń, wytycznych, opinii, projektów, ocen lub wniosków, podlegających udokumentowaniu w protokole.
2.
W sprawach wymagających jednolitego stanowiska Komitetu ustaleń dokonuje się w drodze uzgodnienia stanowisk. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, propozycja stanowiska może być, z inicjatywy Przewodniczącego Komitetu, poddana głosowaniu. O treści stanowiska decyduje większość głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
3.
Osoby biorące udział w posiedzeniu mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do przyjętego rozstrzygnięcia.
§  10.
1.
Obsługę organizacyjną i techniczną prac Komitetu oraz wykonywanie zadań wynikających z ustaleń Komitetu i decyzji Przewodniczącego Komitetu zapewnia sekretarz Komitetu.
2.
Do obowiązków sekretarza Komitetu należy:
1)
opracowywanie projektów planów pracy Komitetu, w tym posiedzeń i porządku posiedzeń,
2)
koordynacja przygotowania oraz dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia, oceny, analizy, zaopiniowania albo do opracowania zakresu prac Komitetu,
3)
uczestniczenie w posiedzeniach Komitetu oraz sporządzanie protokołów z posiedzeń i przedstawianie ich do podpisu Przewodniczącemu Komitetu,
4)
prowadzenie rejestru założeń, ustaleń, analiz, ocen, opinii, wniosków i projektów przyjętych lub opracowanych przez Komitet, a także decyzji Przewodniczącego Komitetu, oraz prowadzenie harmonogramu ich realizacji,
5)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Komitetu, z zachowaniem zasad ochrony informacji niejawnych,
6)
zapewnienie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Komitetu,
7)
sporządzanie corocznie projektu sprawozdania z działalności Komitetu i przedstawianie Przewodniczącemu Komitetu, wraz z podsumowaniem, w celu przedstawienia Radzie Ministrów oraz przekazania Prezydentowi Rzeczypospolitej Polskiej i przewodniczącemu sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych,
8)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Komitet i Przewodniczącego Komitetu.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 11 marca 1999 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024