Szczegółowe zasady ustalania szkód poniesionych przez Policję, Państwową Straż Pożarną i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służbę zdrowia w związku z ich działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej oraz tryb wypłaty odszkodowań przez jej organizatora.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 7 lipca 1999 r.
w sprawie szczegółowych zasad ustalania szkód poniesionych przez Policję, Państwową Straż Pożarną i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służbę zdrowia w związku z ich działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej oraz trybu wypłaty odszkodowań przez jej organizatora.

Na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. Nr 106, poz. 680 i z 1998 r. Nr 106, poz. 668) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady ustalania szkód, które poniosły Policja, Państwowa Straż Pożarna i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służba zdrowia w mieniu użytym przez ich jednostkę organizacyjną, zwaną dalej "jednostką poszkodowaną", w związku z ich działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej, oraz tryb wypłaty odszkodowań, przysługujących z tytułu odpowiedzialności organizatora imprezy masowej za wyrządzone rzeczywiste szkody w tym mieniu.
§  2.
1.
Powstanie oraz rozmiar szkody w mieniu użytym przez jednostkę poszkodowaną, w związku z działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej, stwierdza się protokołem ustaleń zniszczonego i uszkodzonego mienia, zwanego dalej "protokołem", sporządzonym przez przedstawiciela jednostki poszkodowanej przy współudziale przedstawiciela organizatora imprezy masowej. Wzór protokołu stanowi załącznik do rozporządzenia.
2.
Do ustalenia powstania i rozmiaru szkody, o której mowa w ust. 1, przystępuje się niezwłocznie po zakończeniu imprezy masowej, a jeżeli jest to niemożliwe, w szczególności ze względu na zagrożenie życia lub zdrowia, spowodowane pożarem lub użyciem chemicznych środków służących do obezwładniania osób - niezwłocznie po ustaniu zagrożenia.
3.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się odrębnie dla każdej z jednostek poszkodowanych.
4.
Protokół powinien zawierać ilość oraz zwięzły opis stanu mienia zniszczonego i uszkodzonego.
5.
Protokół podpisują przedstawiciel jednostki poszkodowanej oraz przedstawiciel organizatora imprezy masowej, opatrują go datą oraz przekazują po jednym egzemplarzu jednostce poszkodowanej i organizatorowi imprezy masowej.
§  3.
1.
Kierownik jednostki będącej dysponentem środków budżetowych, któremu podlega jednostka poszkodowana, wyznacza swojego przedstawiciela do ustalenia powstania szkody i zawiadamia o tym organizatora imprezy masowej, nie później niż na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia imprezy masowej.
2.
W zawiadomieniu, o którym mowa w ust. 1, podaje się imię i nazwisko, stanowisko, ewentualnie stopień służbowy, miejsce pracy, numer telefonu służbowego wyznaczonego przedstawiciela i przedstawiciela rezerwowego, który zastępuje go w nagłych wypadkach.
3.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do organizatora imprezy masowej.
§  4.
1.
Ewentualne rozbieżności w ocenie zniszczeń i uszkodzeń mienia, o którym mowa w § 1, przedstawiciele jednostki poszkodowanej i organizatora imprezy masowej uzgadniają w terminie 7 dni od daty sporządzenia protokołu.
2.
W razie nieuzgodnienia rozbieżności, o których mowa w ust. 1, można zlecić wykonanie ekspertyzy lub oceny technicznej.
3.
Koszty związane z ekspertyzą lub oceną techniczną, o której mowa w ust. 2, ponoszą w częściach równych jednostka poszkodowana i organizator imprezy masowej.
§  5.
Kierownik jednostki, o którym mowa w § 3 ust. 1, na podstawie protokołu ustala wysokość szkody, z uwzględnieniem zasad określonych w § 6 i 7.
§  6.
1.
Wysokość szkody, wynikającą ze zniszczenia mienia, ustala się według cen zakupu takiego samego przedmiotu z daty wyrządzenia szkody, uwzględniając stopień jego zużycia przed zaistnieniem szkody.
2.
Jeżeli nie jest możliwe ustalenie ceny zakupu takiego samego przedmiotu, jego wartość ustala się według cen zakupu przedmiotu tego samego rodzaju.
§  7.
1.
Wysokość szkody, wynikającą z uszkodzenia mienia, ustala się w kwocie stanowiącej równowartość przywrócenia uszkodzonego mienia do stanu sprzed zaistnienia szkody.
2.
Jeżeli koszty naprawy lub remontu przekroczyłyby kwotę, o której mowa w ust. 1, wysokość szkody ustala się na zasadach określonych w § 6.
§  8.
Po ustaleniu wysokości szkody kierownik jednostki, o którym mowa w § 3 ust. 1, przekazuje organizatorowi imprezy masowej zestawienie zawierające ilość i wartość zniszczonego i uszkodzonego mienia oraz kwotę odszkodowania.
§  9.
W uzasadnionych przypadkach, szczególnie ze względu na termin wykonania remontu lub naprawy uszkodzonego mienia, można określić odszkodowanie w kwotach odrębnych dla mienia zniszczonego i mienia uszkodzonego, przekazując organizatorowi imprezy masowej odrębne zestawienia, przy zachowaniu wymogów określonych w § 8.
§  10.
Organizator imprezy masowej w terminie 14 dni od daty otrzymania zestawienia, o którym mowa w § 8 i 9, jest obowiązany do zapłaty odszkodowania na rachunek bankowy wskazany przez przekazującego zestawienie.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

Data ...................

PROTOKÓŁ

ustaleń zniszczonego i uszkodzonego mienia użytego przez .....

............................................ .................

(nazwa i adres poszkodowanej jednostki organizacyjnej)

w czasie i miejscu odbywania się imprezy masowej w ...........

(miejscowość)

w dniu .............. dokonanych przez:

(data)

1) przedstawiciela poszkodowanej jednostki organizacyjnej ....

...........................................................

(stanowisko, ewentualnie stopień,

imię i nazwisko, miejsce pracy, telefon)

2) przedstawiciela organizatora imprezy masowej ..............

...........................................................

(imię, nazwisko, miejsce pracy, telefon)

Lp. Nazwa przedmiotu Ilość, jednostka

miary

Opis stanu przedmiotu

zniszczonego lub uszkodzonego

Uwagi

1) ...................... 2) ........................

(podpis) (podpis)

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1999.61.672

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady ustalania szkód poniesionych przez Policję, Państwową Straż Pożarną i inne jednostki ochrony przeciwpożarowej oraz służbę zdrowia w związku z ich działaniami w miejscu i czasie odbywania się imprezy masowej oraz tryb wypłaty odszkodowań przez jej organizatora.
Data aktu: 07/07/1999
Data ogłoszenia: 15/07/1999
Data wejścia w życie: 30/07/1999