Warunki i tryb przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenie z jednych typów szkół do innych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY I SZTUKI
z dnia 7 września 1999 r.
w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie do klasy pierwszej:
1)
sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia jest ukończenie 7 lat lub w przypadku spełnienia warunków określonych w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) - 6 lat,
2)
sześcioletniej szkoły muzycznej I stopnia jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 16 roku życia,
3)
dziewięcioletniej szkoły baletowej jest ukończenie 9 lat i nieprzekroczenie 11 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia klasy trzeciej szkoły podstawowej,
4)
sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły muzycznej II stopnia jest nieprzekroczenie 14 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub szkoły podstawowej,
5)
sześcioletniej ogólnokształcącej szkoły sztuk pięknych jest nieprzekroczenie 14 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia szkoły podstawowej,
6)
czteroletniego liceum plastycznego jest nieprzekroczenie 17 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia gimnazjum,
7)
sześcioletniej szkoły muzycznej II stopnia jest ukończenie 10 lat i nieprzekroczenie 21 roku życia,
8)
sześcioletniej szkoły sztuki tańca jest ukończenie 6 lat i nieprzekroczenie 16 roku życia,
9)
czteroletniej szkoły sztuki cyrkowej jest ukończenie 12 lat i nieprzekroczenie 20 roku życia.
2.
Warunkiem ubiegania się kandydata o przyjęcie na pierwszy rok nauki w artystycznej szkole policealnej, szkole bibliotekarskiej i animatorów kultury jest nieprzekroczenie 23 roku życia oraz posiadanie świadectwa ukończenia lub świadectwa dojrzałości liceum ogólnokształcącego lub szkoły równorzędnej.
§  2.
1.
Szkoły artystyczne prowadzą dla kandydatów poradnictwo obejmujące w szczególności informację o zasadach przyjęć, warunkach nauki i programie kształcenia.
2.
Szkoły artystyczne mogą prowadzić:
1)
okresową działalność konsultacyjną, między innymi w formie zajęć praktycznych, kursów, akcji otwartej szkoły,
2)
wstępne badania zainteresowań i uzdolnień kandydatów i na tej podstawie określanie możliwości i celowości wyboru przez kandydata danego kierunku kształcenia.
§  3.
1.
Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do szkół artystycznych składają podanie wraz ze świadectwem zdrowia:
1)
w ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia - od dnia 15 stycznia do dnia 31 marca,
2)
w szkołach muzycznych I stopnia, w szkołach muzycznych II stopnia, w ogólnokształcących szkołach muzycznych II stopnia, w szkołach baletowych, w szkołach sztuki tańca, w ogólnokształcących szkołach sztuk pięknych, liceach plastycznych, szkołach sztuki cyrkowej, w artystycznych szkołach policealnych, szkołach bibliotekarskich i animatorów kultury - od dnia 1 marca do dnia 31 maja.
2.
Szkoła, w zależności od kierunku kształcenia, może zażądać dodatkowo przedłożenia przez kandydata opinii lekarza.
§  4.
1.
Kwalifikacja kandydatów do ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, liceów plastycznych, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, szkół muzycznych II stopnia, artystycznych szkół policealnych oraz szkół bibliotekarskich i animatorów kultury odbywa się na podstawie egzaminu wstępnego.
2.
Kwalifikacja kandydatów do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych, szkół sztuki tańca i szkół sztuki cyrkowej odbywa się na podstawie badania przydatności.
§  5.
1.
Egzamin wstępny dla kandydatów przeprowadza się:
1)
do ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, liceów plastycznych, szkół muzycznych II stopnia - w okresie od dnia 4 maja do dnia 30 czerwca,
2)
do artystycznych szkół policealnych, szkół bibliotekarskich i animatorów kultury - w okresie od dnia 1 czerwca do końca roku szkolnego.
2.
Badania przydatności kandydatów przeprowadza się:
1)
do ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia - w okresie od dnia 1 kwietnia do zakończenia zajęć lekcyjnych,
2)
do szkół muzycznych I stopnia, szkół baletowych, szkół sztuki tańca i szkół sztuki cyrkowej - w okresie od dnia 4 maja do zakończenia zajęć lekcyjnych.
3.
Datę egzaminów wstępnych oraz badania przydatności ustala dyrektor szkoły.
§  6.
Kwalifikacja kandydatów do placówek artystycznych odbywa się na podstawie badania przydatności. Terminy składania podań o przyjęcie do placówki i datę badania przydatności ustala dyrektor placówki.
§  7.
1.
W celu przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności dyrektor szkoły lub placówki artystycznej powołuje spośród nauczycieli tej szkoły lub placówki komisję rekrutacyjno-kwalifikacyjną, zwaną dalej "komisją", i wyznacza jej przewodniczącego.
2.
W przypadkach uzasadnionych liczbą kandydatów, a także liczbą specjalizacji kształcenia, do przeprowadzenia egzaminu wstępnego lub badania przydatności kandydatów przewodniczący komisji może powołać spośród członków komisji, o której mowa w ust. 1, zespoły kwalifikacyjne liczące co najmniej 3 osoby.
§  8.
1.
Egzamin wstępny do ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia, szkół muzycznych II stopnia, ogólnokształcących szkół sztuk pięknych, liceów plastycznych oraz artystycznych szkół policealnych przeprowadza się wyłącznie z przedmiotów artystycznych, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
W roku 2000 i 2001 egzamin wstępny do ogólnokształcących szkół muzycznych II stopnia i ogólnokształcących szkół sztuk pięknych obejmuje egzamin z przedmiotów artystycznych, a także pisemny sprawdzian umiejętności w zakresie kształcenia ogólnego.
§  9.
1.
Egzamin z przedmiotów artystycznych obejmuje:
1)
w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i w szkole muzycznej II stopnia:
a)
egzamin praktyczny z przygotowanych utworów muzycznych,
b)
egzamin, w formie pisemnej lub ustnej, z kształcenia słuchu;
2)
w ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej;
3)
w liceum plastycznym:
a)
egzamin praktyczny z rysunku, malarstwa, kompozycji przestrzennej,
b)
sprawdzenie, w formie ustnej, zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi;
4)
w policealnej szkole artystycznej:
a)
egzamin praktyczny,
b)
sprawdzenie, w formie ustnej, zainteresowań wybraną dziedziną sztuki i zjawiskami kulturalnymi;
2.
Dodatkowo można przeprowadzić:
1)
w ogólnokształcącej szkole muzycznej II stopnia i szkole muzycznej II stopnia:
a)
egzamin z wiadomości o muzyce w zakresie ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia lub szkoły muzycznej I stopnia,
b)
inne egzaminy kwalifikacyjne związane z kierunkiem kształcenia;
2)
w ogólnokształcącej szkole sztuk pięknych

rozmowę kwalifikacyjną w zakresie podstawy programowej przedmiotu "sztuka".

§  10.
Egzamin wstępny do szkół bibliotekarskich i animatorów kultury obejmuje:
1)
egzamin praktyczny predyspozycji animacyjnych,
2)
egzamin w formie ustnej, zainteresowań wybraną dziedziną kultury,
3)
egzamin w formie pisemnej z języka polskiego,
4)
egzamin w formie ustnej z historii Polski.
§  11.
W przypadku większej liczby kandydatów niż liczba miejsc, można uwzględnić oceny z zajęć ogólnokształcących i inne osiągnięcia uczniów wymienione na świadectwie szkolnym oraz wyniki uzyskane w trybie zewnętrznego systemu oceniania.
§  12.
1.
Formy, zakres tematyczny egzaminów oraz sposoby informowania kandydatów ustala szczegółowo statut szkoły.
2.
Tematy egzaminów wstępnych ustala komisja.
3.
Tematy egzaminów są objęte zasadą ochrony tajemnicy służbowej.
§  13.
Badanie przydatności kandydatów:
1)
w ogólnokształcących szkołach muzycznych I stopnia i w szkołach muzycznych I stopnia - polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych, warunków psychofizycznych, predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie,
2)
w szkołach baletowych, szkołach tańca i szkołach sztuki cyrkowej - polega na sprawdzeniu warunków psychofizycznych, predyspozycji ruchowych i poczucia rytmu.
§  14.
1.
Z przebiegu egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja sporządza protokół zawierający listę kandydatów zakwalifikowanych i listę kandydatów niezakwalifikowanych oraz uzyskane przez nich oceny.
2.
Protokół, o którym mowa w ust. 1, powinien być przechowywany w szkole przez okres pełnego cyklu kształcenia, obowiązującego w danym typie szkoły. Prace egzaminacyjne z danego roku powinny być przechowywane do końca września tego roku.
§  15.
Po każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności komisja lub zespoły kwalifikacyjne wpisują do protokołu uzyskane przez kandydatów wyniki, odrębnie dla każdego przedmiotu i każdej części egzaminu wstępnego lub badania przydatności.
§  16.
1.
Decyzję o przyjęciu do szkoły artystycznej podejmuje dyrektor szkoły na podstawie ostatecznej oceny z egzaminu wstępnego lub badania przydatności.
2.
Dyrektor ogłasza listę kandydatów przyjętych do szkoły w ciągu trzech dni po zakończeniu egzaminów wstępnych lub badania przydatności.
§  17.
1.
W indywidualnych przypadkach kandydat do szkoły może ubiegać się o przyjęcie do klasy wyższej niż pierwsza.
2.
Decyzję o przyjęciu kandydata do klasy wyższej niż pierwsza podejmuje dyrektor szkoły na podstawie ustalenia przez komisję predyspozycji i poziomu umiejętności odpowiadających programowi klasy, do której kandydat ma być przyjęty, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie ogólne - także na podstawie przedstawionego przez kandydata świadectwa ukończenia odpowiedniej klasy szkoły, do której uczęszczał.
§  18.
W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się możliwość przechodzenia ucznia z jednej szkoły artystycznej do innej tego samego typu i kierunku kształcenia, w trybie określonym w § 17 ust. 2.
§  19.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach uczeń może być przyjęty w ciągu roku szkolnego, w trybie określonym w § 17 ust. 2.
§  20.
Różnice programowe z przedmiotów objętych nauką w szkole, do której uczeń przechodzi, są uzupełniane w czasie i według zasad ustalonych przez nauczycieli tych przedmiotów.
§  21.
1.
Jeżeli w szkole, do której uczeń przechodzi, naucza się innego języka obcego niż ten, którego się uczył w poprzedniej szkole, a rozkład zajęć uniemożliwia uczęszczanie na zajęcia innej grupy w tej samej szkole, uczeń może:
1)
uczyć się języka obowiązującego w danej klasie, wyrównując we własnym zakresie braki programowe do końca roku szkolnego, albo
2)
kontynuować we własnym zakresie naukę języka obcego, którego uczył się w poprzedniej szkole, albo
3)
uczęszczać na zajęcia z języka obcego w innej szkole.
2.
Ucznia, który kontynuuje we własnym zakresie naukę języka obcego jako przedmiotu obowiązkowego, egzaminuje i ocenia nauczyciel języka obcego z tej samej lub innej szkoły, upoważniony przez dyrektora danej szkoły.
§  22.
Traci moc rozporządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 5 sierpnia 1997 r. w sprawie warunków przyjmowania uczniów do szkół i placówek artystycznych oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych (Dz. U. Nr 99, poz. 610).
§  23.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024