Rodzaje dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej i osoby zobowiązane do ich przechowywania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 8 października 1999 r.
w sprawie rodzajów dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej i osób zobowiązanych do ich przechowywania.

Na podstawie art. 12 § 3 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny (Dz. U. Nr 23, poz. 117, Nr 64, poz. 407, Nr 121, poz. 770, Nr 157, poz. 1026 i Nr 160, poz. 1084, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 160, poz. 1063 oraz z 1999 r. Nr 40, poz. 402 i Nr 72, poz. 802) zarządza się, co następuje:
§  1.
Dokumentami mającymi znaczenie dla kontroli celnej są:
1)
dokumenty wydawane przez organy celne, a w szczególności:
a)
pozwolenia,
b)
koncesje,
c)
zaświadczenia,
d)
pokwitowania, w tym: dowód uiszczenia kwoty wynikającej z długu celnego, potwierdzenie złożenia zabezpieczenia, kaucji gwarancyjnej oraz dokonania innych wpłat na rzecz organów celnych,
2)
inne decyzje i postanowienia wydawane przez organy celne,
3)
orzeczenia wydawane w postępowaniu karnym skarbowym przez organy celne,
4) 1
pozwolenia i decyzje, o których mowa w art. 1414 i 1415 ustawy z dnia 9 stycznia 1997 r. - Kodeks celny, zwanej dalej "Kodeksem celnym",
5)
świadectwa pochodzenia i inne dowody pochodzenia towarów,
6)
faktury i inne dokumenty służące do ustalania wartości celnej,
7)
deklaracja skrócona lub dokumenty, o których mowa w art. 42 § 1 Kodeksu celnego,
8)
regulaminy, których obowiązek sporządzenia wynika z przepisów prawa celnego, a w szczególności: regulamin magazynu celnego, regulamin funkcjonowania składu celnego, regulamin funkcjonowania wolnego obszaru celnego oraz składu wolnocłowego,
9)
ewidencje i rejestry, których obowiązek prowadzenia wynika z przepisów prawa celnego, a w szczególności: ewidencje towarów składowanych w magazynie celnym, ewidencje i rejestry prowadzone przez agencje celne, ewidencje towarowe składu celnego oraz ewidencje prowadzone przez osoby prowadzące działalność w wolnym obszarze celnym lub składzie wolnocłowym,
10)
wydruki ewidencji, jeżeli ewidencje prowadzi się z zastosowaniem techniki elektronicznego przetwarzania danych,
11)
wydruki komputerowe zgłoszenia celnego, jeżeli zgłoszenie celne zostało dokonane z zastosowaniem technik elektronicznego przetwarzania danych,
12)
wnioski i decyzje w sprawie ochrony własności intelektualnej, handlowej i przemysłowej,
13)
dokumenty potwierdzające spełnienie wymogów dotyczących posiadania, obrotu lub rozpowszechniania towarów, od których umowy międzynarodowe lub przepisy odrębne uzależniają przywóz lub wywóz tych towarów,
14)
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków wymaganych do korzystania ze zwolnień od cła,
15)
zgłoszenia celne, w tym także zgłoszenie celne uzupełniające oraz dokumenty wymagane do objęcia towaru procedurą celną,
16)
protokoły sporządzane przez organy celne, jeżeli zostały one doręczone osobom,
17)
dokumenty handlowe lub urzędowe, przedkładane przy objęciu towaru procedurą uproszczoną,
18)
księgi uszlachetniania czynnego,
19)
pozwolenia, o których mowa w art. 170 § 2 Kodeksu celnego,
20)
upoważnienia, o których mowa w art. 254 § 2 Kodeksu celnego,
21)
zaświadczenia o wpisaniu na listę agentów celnych,
22)
dokumenty określające status prawny osoby wprowadzającej towar lub wyprowadzającej towar podlegający kontroli celnej,
23) 2
dokumenty bankowe potwierdzające przekazanie płatności na rzecz kontrahenta,
24)
dokumenty bankowe zezwalające na wywóz wartości dewizowych za granicę,
25)
wykorzystane międzynarodowe dokumenty gwarancyjne,
26)
dokumenty dotyczące transportu i spedycji, a w szczególności umowy przewozu, faktury lub inne dokumenty potwierdzające dokonanie zapłaty na przewóz,
27) 3
księgi podatkowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), oraz dokumenty stanowiące podstawę dokonanych w nich zapisów, a także dokumentacja, o której mowa w art. 10 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 oraz z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152 i Nr 139, poz. 1324).
§  2.
Dokumenty, o których mowa w § 1, przechowują następujące osoby:
1)
zgłaszający i upoważniony do korzystania z procedury celnej - dokumenty związane ze zgłoszeniem celnym oraz z korzystaniem z procedury,
2) 4
prowadzący działalność w formie agencji celnej - dokumenty wykorzystywane w działalności agencji celnej,
3)
prowadzący skład celny i magazyn celny - dokumenty związane z prowadzeniem składów celnych i magazynów celnych,
4)
zarządzający wolnym obszarem celnym, składem wolnocłowym lub prowadzący działalność w wolnym obszarze celnym - dokumenty związane z zarządzaniem wolnym obszarem celnym, składem wolnocłowym lub związane z prowadzoną działalnością,
5)
przewoźnicy i spedytorzy - dokumenty związane z dokonanym przewozem lub spedycją,
6)
dłużnik - dokumenty związane z powstaniem długu celnego i pokryciem kwoty wynikającej z długu celnego,
7)
stosujący pośrednio lub bezpośrednio przepisy prawa celnego - dokumenty związane ze stosowaniem przepisów prawa celnego.
§  3.
Traci moc dział V zarządzenia Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 23 września 1997 r. w sprawie ewidencji towarów, wzorów rejestrów, innych dokumentów ewidencyjnych, formularzy i rodzajów dokumentów mających znaczenie dla kontroli celnej i osób zobowiązanych do ich przechowywania oraz warunków i trybu rejestrowania kwot należności (Monitor Polski Nr 70, poz. 688).
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U.03.199.1943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 grudnia 2003 r.
2 § 1 pkt 23 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U.03.199.1943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 grudnia 2003 r.
3 § 1 pkt 27 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U.03.199.1943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 grudnia 2003 r.
4 § 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz.U.03.199.1943) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 grudnia 2003 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024