Zasady podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ
z dnia 29 grudnia 2000 r.
w sprawie zasad podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 35 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2001 (Dz. U. Nr 150, poz. 983 i Nr 162, poz. 1119 oraz z 2000 r. Nr 95, poz. 1041) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa zasady finansowania w 2001 r. zadań oświatowych jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 48, poz. 550, Nr 104, poz. 1104, Nr 120, poz. 1268 i Nr 122, poz. 1320), zwanej dalej "ustawą", w tym zadań szkolnych i pozaszkolnych.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
zadaniach szkolnych - rozumie się przez to zadania związane z prowadzeniem szkół podstawowych, gimnazjów, szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, centrów kształcenia ustawicznego, centrów kształcenia praktycznego, zakładów kształcenia nauczycieli, ośrodków dokształcania zawodowego, ośrodków politechnicznych, a także jednostek obsługi ekonomiczno-administracyjnej szkół i placówek, szkół prowadzonych przy zakładach opieki zdrowotnej, w tym zakładach lecznictwa uzdrowiskowego,
2)
zadaniach pozaszkolnych - rozumie się przez to:
a)
zadania związane z prowadzeniem przedszkoli specjalnych (w tym oddziałów specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych), placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych, ośrodków szkolno-wychowawczych, w tym specjalnych, a także ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7 ustawy, realizację obowiązku szkolnego, placówek pracy pozaszkolnej, bibliotek pedagogicznych, świetlic dla uczniów i wychowanków, kolonii, obozów, domów wczasów dziecięcych oraz zadania związane z udzielaniem pomocy materialnej dla uczniów,
b)
zadania związane z prowadzeniem burs i internatów,
c)
zadania związane z prowadzeniem szkolnych schronisk młodzieżowych,
3)
części oświatowej subwencji - rozumie się przez to część oświatową subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego, określoną w ustawie budżetowej na 2001 r.
§  2.
Część oświatowa subwencji jest przeznaczona na realizację określonych w § 1 ust. 2 zadań szkolnych i pozaszkolnych, a w szczególności na:
1)
finansowanie wydatków bieżących (w tym wynagrodzeń pracowników wraz z pochodnymi) szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego,
2)
dotowanie, na podstawie odrębnych przepisów, szkół i placówek wymienionych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2 niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego oraz przez osoby fizyczne,
3)
dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkolnej.
§  3. 1
Podział części oświatowej subwencji ogólnej, pomniejszonej o rezerwę będącą w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  3a. 2
 
1.
Na realizację zadań szkolnych i pozaszkolnych określonych w § 1 ust. 2 pkt 1 i 2, z uwzględnieniem skutków finansowych powstałych w 2000 r. w wyniku zmiany zasad wynagradzania nauczycieli, określonych w art. 30 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323) przeznacza się dodatkowo, przeniesione do części oświatowej subwencji ogólnej, środki ujęte w załączniku nr 2 do ustawy budżetowej na rok 2001 w rezerwach celowych, przeznaczone dla jednostek samorządu terytorialnego na realizację zadań oświaty i wychowania, zwane dalej "środkami dodatkowymi".
2.
Podział środków dodatkowych, pomniejszonych o 1% rezerwę będącą w dyspozycji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, następuje według algorytmu określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2001 r.

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  3 ALGORYTM PODZIAŁU CZĘŚCI OŚWIATOWEJ SUBWENCJI OGÓLNEJ DLA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO NA ROK 2001

1. Ustalona w ustawie budżetowej - pomniejszona o 1% rezerwę - część oświatowa subwencji ogólnej (SO) dzieli się na kwotę bazową (SOA), kwotę uzupełniającą (SOB), kwotę na pozaszkolne zadania oświatowe (SOC):

SO = SOA + SOB + SOC

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

SO - część oświatowa subwencji,

SOA - kwota bazowa części oświatowej subwencji według finansowego standardu A podziału części oświatowej subwencji,

SOB - kwota uzupełniająca części oświatowej subwencji według wag P zwiększających standard A na realizację zadań szkolnych (tzw. uzupełniająca),

SOC - kwota części oświatowej subwencji na realizację zadań pozaszkolnych.

2. Dla każdej jednostki samorządu terytorialnego będącej organem prowadzącym lub dotującym szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadpodstawowe oraz placówki systemu oświaty ustala się przeliczeniową liczbę uczniów ogółem Up w bazowym roku szkolnym, według wzoru:

N N

Up = Σ Up,i = Σ (Ur,i + Uu,i + Uz,i)

i=1 i=1

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Up - przeliczeniowa liczba uczniów ogółem,

Up,i - przeliczeniowa liczba uczniów w i-tej jednostce samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1 - 2.489 dla gmin (w tym "część gminna" miast na prawach powiatu), i = 2.490 - 2.554 dla miast na prawach powiatów, i = 2.555 - 2.862 dla pozostałych powiatów, i = 2.863 - 2.878 dla samorządów województw, w bazowym roku szkolnym,

Ur,i - statystyczna liczba uczniów:

- dla uczniów szkół i placówek publicznych dla młodzieży - 1,0 Ur,

- dla uczniów szkół publicznych dla dorosłych - 0,7 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla dorosłych - 0,35 Ur,

- dla uczniów szkół niepublicznych dla młodzieży - 1,0 Ur,

ustalona według sprawozdań GUS dla bazowego roku szkolnego, poprzedzającego rok budżetowy.

W roku 2001 Ur,i ulega korekcie (z uwagi na brak naboru do pierwszych klas szkół ponadpodstawowych i osiągnięcie trzyletniego cyklu nauczania w gimnazjach):

- Ur dla gimnazjów zwiększa się o 4/12 liczby uczniów II klasy gimnazjów,

- Ur dla szkół ponadpodstawowych zmniejsza się o 4/12 liczby uczniów II klasy szkół ponadpodstawowych.

Uu,i - uzupełniająca liczba uczniów w bazowym roku szkolnym poprzedzającym rok budżetowy w zakresie zadań szkolnych, obliczana według wzoru:

Uu,i = P1 * N1,i + P2 * N2,i + ... + P20 * N20,i

gdzie:

- P1 do P20 oznaczają wagi,

- N1 do N20 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2.878, określone następująco:

P1 = 0,05 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których dochód na mieszkańca stanowi powyżej 60% do 85% średniego dochodu na mieszkańca kraju, liczonego dla celów obliczenia kwoty wyrównawczej części podstawowej subwencji ogólnej,

lub

= 0,10 dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów w gminach, w których dochód na jednego mieszkańca stanowi nie więcej niż 60% średniego dochodu na mieszkańca kraju liczonego dla celów obliczenia kwoty wyrównawczej części podstawowej subwencji ogólnej - N1, i,

P2 = 0,33 dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych na terenach wiejskich - N2,i,

P3 = 0,18 dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjów i szkół ponadpodstawowych w miastach do 5.000 mieszkańców - N3,i,

P4 = 0,04 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N4,i uczniów uprawnionych do dowożenia na odległość od 3 do 5 km,

P5 = 0,07 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N5,i uczniów uprawnionych do dowożenia na odległość od 5 do 10 km,

P6 = 0,15 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N6,i uczniów uprawnionych do dowożenia na odległość powyżej 10 km,

P7 = 0,09 dodatek na dofinansowanie wydatków związanych z racjonalizacją sieci szkół podstawowych i gimnazjów. Dodatek jest umownie kalkulowany według liczby N7,i uczniów w szkołach o średniej liczbie uczniów w oddziale:

- 18 i więcej na wsi,

- 24 i więcej w miastach do 5.000 mieszkańców,

P8 = Di * a dodatek związany z awansem zawodowym nauczycieli.

Dodatek jest liczony na uczniów i wychowanków szkół i placówek oświatowych wszystkich typów - N8,i i nie ulega zmianie w ciągu roku.

Dodatek jest umownie kalkulowany jako iloczyn stosunku sumy etatów nauczycieli mianowanych i dyplomowanych do sumy etatów nauczycieli ogółem zatrudnionych w i-tej jednostce samorządu terytorialnego oraz współczynnika a:

Di = (LNM + LND)/LNO

gdzie a = 0,05 dla 0,65 < Di < 0,95, a = 0,02 dla DiŁ0,65 i Dił0,95, LNM - liczba etatów nauczycieli mianowanych, LND - liczba etatów nauczycieli dyplomowanych, LNO - liczba etatów nauczycieli ogółem,

P9 = 1,00 dla uczniów: słabo widzących, z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, niepełnosprawnych ruchowo, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami zachowania, zagrożonych uzależnieniem (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej) w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz dla uczniów niepełnosprawnych w ponadpodstawowych szkołach specjalnych - N9,i,

P10 = 2,00 dla uczniów: słabo słyszących, niesłyszących oraz niewidomych (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej) w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz dla uczniów niepełnosprawnych w ponadpodstawowych szkołach specjalnych - N10,i,

P11 = 3,00 dla uczniów: z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym, znacznym, głębokim, z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz z rozpoznanym autyzmem (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej) w szkołach podstawowych i gimnazjach oraz dla uczniów niepełnosprawnych w ponadpodstawowych szkołach specjalnych - N11,i,

P12 = 0,80 dodatkowo dla niepełnosprawnych uczniów w oddziałach integracyjnych wszystkich typów szkół (w oparciu o orzeczenie publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej) - N12,i,

P13 = 0,005 dla uczniów szkół ponadpodstawowych - N13,i,

P14 = 0,20 dla uczniów klas/szkół dla mniejszości narodowych i etnicznych - N14,i,

P15 = 0,15 dla uczniów ponadpodstawowych szkół zawodowych wraz z centrami kształcenia praktycznego i centrami kształcenia ustawicznego - N15,i,

P16 = 0,20 dla uczniów klas sportowych - N16,i,

P17 = 1,00 dla uczniów szkół mistrzostwa sportowego, - N17,i,

P18 = 1,00 dla uczniów szkół medycznych oraz uczniów szkół żeglugi kształcących się w zawodach podstawowych dla żeglugi morskiej i śródlądowej - N18,i,

P19 = 1,00 dla słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli - N19,i,

P20 = 0,45 dla uczniów szkół (niezależnie od typu szkoły) zorganizowanych przy zakładach opieki zdrowotnej, w tym zakładach lecznictwa uzdrowiskowego oraz dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych w tych placówkach - N20,i,

Uz,i - przeliczeniowa liczba wychowanków uprawnionych/korzystających w roku bazowym poprzedzającym rok budżetowy, w zakresie zadań pozaszkolnych, obliczana według wzoru:

Uz,i = P21 * N21,i + P22 * N22,i + ... + P30 * N30,i

gdzie:

- P21 do P30 oznaczają wagi,

- N21 do N30 przypisane wagom liczebności uczniów w jednostce samorządu terytorialnego z indeksem i = 1 - 2.878,

określone następująco:

P21 = 0 dla wychowanków zespołów pozalekcyjnych zajęć wychowawczych w szkołach zorganizowanych przy zakładach opieki zdrowotnej, w tym zakładach lecznictwa uzdrowiskowego - N21,i,

P22 = 4,00 dla niepełnosprawnych wychowanków przedszkoli (w oparciu o orzeczenie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych) - N22,i,

P23 = 1,50 dla wychowanków internatów i burs (z wyłączeniem internatów wchodzących w skład specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych) - N23,i,

P24 = 0,200 dla wychowanków domów wczasów dziecięcych - N24,i,

P25 = 6,000 dla wychowanków specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych - N25,i,

P26 = 0,009 dla placówek pracy pozaszkolnej, według rzeczywistej liczby uczniów - N26,i - na terenie i-tego powiatu,

P27 = 0,015 dla uczniów korzystających ze szkolnych schronisk młodzieżowych według rzeczywistej liczby miejsc i ilości miesięcy użytkowania - N27,i,

P28 = 0,012 dla poradni psychologiczno-pedagogicznych i innych poradni specjalistycznych, według rzeczywistej liczby uczniów szkół oraz dzieci w wieku od 0 do 6 lat - N28,i - na terenie i-tego powiatu,

P29 = 0,007 dla placówek doskonalenia nauczycieli i bibliotek pedagogicznych, według rzeczywistej liczby uczniów - N29,i - na terenie i-tego województwa,

P30 = 0,001 na doradztwo metodyczne, według rzeczywistej liczby uczniów w szkołach prowadzonych przez i-tą JST.

Liczebności N26,i oraz N28,i są równe zero dla gmin nie będących miastami na prawach powiatu i dla samorządów województw, natomiast liczebność N29,i jest równa zero dla gmin i powiatów.

3. Finansowy standard A podziału części oświatowej subwencji na ucznia określa się według wzoru:

A = SO/Up

Finansowy standard A stanowi kalkulacyjną kwotę jednostkową na ucznia, używaną dla ustalenia kwot SOA, SOB i SOC należnej jednostce samorządu terytorialnego części oświatowej subwencji SO. Finansowy standard A ustala się w oparciu o dane bazowego roku szkolnego.

4. Kwota bazowa SOA części oświatowej subwencji ogólnej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOA = Σ SOAi = Σ (A * Ur,i)

i=1 i=1

gdzie Ur,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

5. Kwota uzupełniająca SOB części oświatowej subwencji ogólnej jest ustalana dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego prowadzących lub dotujących szkoły, według wzoru:

N N

SOB = Σ SOBi = Σ (A * Uu,i)

i=1 i=1

gdzie Uu,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

6. Kwota uzupełniająca SOC części oświatowej subwencji ogólnej na zadania pozaszkolne jest ustalana dla jednostki samorządu terytorialnego według przeliczeniowej liczby zadań Uz,i w relacji do wartości jednostkowej standardu A podziału subwencji, według wzoru:

N N

SOC = Σ SOCi = Σ (A * Uz,i)

i=1 i=1

gdzie Uz,i jest ustalane według zasad określonych w ust. 2.

7. Całkowita kwota części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego wynosi:

N N

SO = Σ SOi = Σ (SOAi + SOBi + SOCi)

i=1 i=1

8. Wynikowa kwota subwencji na zadania szkolne SOAi + SOBi na ucznia wyliczona dla danej jednostki samorządu terytorialnego nie może być mniejsza niż 104,0% ani większa niż 112,0% kwoty subwencji na ucznia na zadania szkolne wyliczonej analogicznie w roku bazowym. Ponadto kwota subwencji na zadania pozaszkolne SOCi dla powiatu i województwa samorządowego nie może być mniejsza niż 101,0% ani większa niż 112,0% analogicznej kwoty roku bazowego. Środki na wyrównanie jednostkom samorządu terytorialnego do 104,0% subwencji na ucznia roku bazowego pochodzą z proporcjonalnego obniżenia naliczonej subwencji dla wszystkich jednostek.

9. Określone w ust. 2: statystyczna liczba uczniów (Ur,i) oraz uzupełniająca liczba uczniów (Uu,i), a także przeliczeniowa liczba wychowanków (Uz,i) uprawnionych/korzystających, podlegają weryfikacji do aktualnego stanu sprawozdań GUS na bieżący rok szkolny, następujący po bazowym roku szkolnym, ze skutkiem korekty kwoty części oświatowej subwencji (SO,i) w terminie najpóźniej 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej. Naliczania kwot części oświatowej subwencji oraz ich korekty dokonuje się na podstawie sprawozdawczości GUS.

10. Środki na korekty części oświatowej subwencji są rozliczane w ramach 1% rezerwy części oświatowej subwencji.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  4 ALGORYTM PODZIAŁU ŚRODKÓW DODATKOWYCH

1. Środki dodatkowe, o których mowa w § 3a ust. 1 rozporządzenia, przeznaczone są na finansowanie zadań szkolnych i pozaszkolnych, z uwzględnieniem skutków finansowych powstałych w 2000 r. dla jednostek samorządu terytorialnego w wyniku zmiany zasad wynagradzania nauczycieli, określonych w art. 30 ust. 5 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1118 oraz z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 19, poz. 239, Nr 22, poz. 291 i Nr 122, poz. 1323), zwanej dalej "Kartą Nauczyciela".

2. Środki dodatkowe (SD) dla jednostek samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 1, składają się z kwoty podstawowej (KP) oraz kwoty dopełniającej (KD):

SD = KP + KD

3. Kwota podstawowa środków dodatkowych (KP) jest sumą kwot podstawowych dla jednostek samorządu terytorialnego, które do dnia 31 grudnia 2000 r. nie otrzymały całości środków obliczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela, na sfinansowanie skutków zmiany, o której mowa w ust. 1, pomniejszonych o środki z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa przekazane jednostkom samorządu terytorialnego na ten cel do dnia 31 grudnia 2000 r. przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych:

N=878

KP = ĺ KPi

i=1

KPi - kwota podstawowa dla i-tej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu i = 1, 2, 3,..., 878

4. Jednostka samorządu terytorialnego, która do dnia 6 października 2000 r. nie otrzymała całości środków obliczonych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, zgodnie z przepisami Karty Nauczyciela, na sfinansowanie skutków zmiany, o której mowa w ust. 1, otrzymuje kwotę dopełniającą (KDj) składającą się z odsetek obliczonych w sposób określony w ust. 5,

KDj - kwota dopełniająca dla j-tej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu j = 1, 2, 3,..., M

5. Odsetki, o których mowa w ust. 4, obliczane są przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w wysokości odsetek ustawowych, w zaokrągleniu do pełnych złotych, licząc od dnia 7 października 2000 r. do dnia dokonania przelewu środków z centralnego rachunku bieżącego budżetu państwa.

6. Nadwyżkę R pomiędzy kwotą dopełniającą środków dodatkowych (KD) a sumą kwot dopełniających dla jednostek samorządu terytorialnego określoną wzorem:

M

R = KD-ΣKDj, gdzie KD = SD-KP

j=1

przeznacza się dla jednostek samorządu terytorialnego na zakup wyposażenia szkół i placówek oświatowych, wykonanie niezbędnych remontów obiektów służących wykonywaniu zadań oświatowych, w których w 2001 r. wystąpiły szkody w wyniku zdarzeń losowych (powodzi, huraganów, gwałtownych opadów, osuwisk ziemnych lub działania innego żywiołu), potwierdzone przez wojewodów, oraz między innymi na zakup podręczników szkolnych dla uczniów poszkodowanych w wyniku tych zdarzeń losowych, w szczególności w wyniku powodzi, potwierdzony przez wojewodów lub kuratorów oświaty; potwierdzenia są przekazywane ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w formie zestawień. Nadwyżka R jest dzielona pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego według wzoru:

W=2878 W=2878

R= Σ Rk = Σ Ak

k=1 k=1

gdzie znaczenie poszczególnych symboli jest następujące:

Rk - oznacza kwotę części oświatowej subwencji ogólnej dla k-tej jednostki samorządu terytorialnego, z uwzględnieniem indeksu k = 1 - 2489 dla gmin (w tym "część gminna" miast na prawach powiatu), k = 2490 - 2554 dla miast na prawach powiatów, k = 2555 - 2862 dla pozostałych powiatów, k = 2863 - 2878 dla samorządów województw;

Ak - oznacza potwierdzoną przez wojewodę wartość zakupu wyposażenia szkół i placówek oświatowych, wykonania niezbędnych remontów obiektów, służących wykonywaniu zadań oświatowych, prowadzonych (dotowanych) przez k-tą jednostkę samorządu terytorialnego, w których w 2001 r. wystąpiły szkody w wyniku zdarzeń losowych (powodzi, huraganów, gwałtownych opadów, osuwisk ziemnych lub działania innego żywiołu) oraz potwierdzoną przez wojewodę lub kuratora oświaty wartość zakupu podręczników szkolnych dla uczniów zamieszkałych na terenie k-tej jednostki samorządu terytorialnego i poszkodowanych w wyniku tych zdarzeń losowych, w szczególności w wyniku powodzi; potwierdzenia są przekazywane ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania w ramach zestawień.

Jeżeli wartość zakupu wyposażenia szkół i placówek oświatowych oraz wykonania niezbędnych remontów obiektów, służących wykonywaniu zadań oświatowych, prowadzonych (dotowanych) przez jednostkę samorządu terytorialnego, w których w 2001 r. wystąpiły szkody w wyniku zdarzeń losowych (powodzi, huraganów, gwałtownych opadów, osuwisk ziemnych lub działania innego żywiołu) jest mniejsza niż 1.000 zł, to jednostce samorządu terytorialnego nie przysługuje zwiększenie części oświatowej subwencji ogólnej w ramach podziału nadwyżki R, w części przeznaczonej na zakup wyposażenia szkół i placówek oświatowych oraz wykonanie niezbędnych remontów obiektów służących wykonywaniu zadań oświatowych.

7. Kwota dopełniająca środków dodatkowych wynosi:

M W=2878

KD = ĺ KDj + ĺ Rk

j=1 k=1

8. Całkowita kwota środków dodatkowych wynosi:

N=878 M W=2878

SD = ĺ KPi + ĺ KDj + ĺ Rk

i=1 j=1 k=1

9. Środki na korektę części oświatowej subwencji są rozliczane w ramach 1% rezerwy, o której mowa w § 3a ust. 2 rozporządzenia.

1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.31.357) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2001 r.
2 § 3a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.31.357) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2001 r.
3 Załącznik nr 1:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 22 marca 2001 r. (Dz.U.01.26.284) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 2001 r.

- według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.31.357) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2001 r.

4 Załącznik nr 2:

- dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 9 kwietnia 2001 r. (Dz.U.01.31.357) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 kwietnia 2001 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 30 sierpnia 2001 r. (Dz.U.01.90.1003) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 sierpnia 2001 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024