Spis wyborców oraz wydawanie zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 28 sierpnia 2000 r.
w sprawie spisu wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 29 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób sporządzania spisu wyborców oraz jego wzór,
2)
metody aktualizacji spisu wyborców,
3)
wzór wykazu osób przebywających w szpitalach, zakładach opieki społecznej, zakładach karnych i aresztach śledczych, w których utworzono obwody głosowania,
4)
wzór zawiadomienia o dopisaniu wyborcy do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania,
5)
wzory oraz sposób wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania.
§  2. 1
Ilekroć w rozporządzeniu mówi się o numerze domu, rozumie się przez to numer, którym oznacza się dom (budynek) zgodnie z przepisami o numeracji porządkowej nieruchomości.

Rozdział  2

Sposób sporządzania spisu wyborców i jego wzór

§  3.
Spis wyborców sporządza się w urzędzie gminy na podstawie stałego rejestru wyborców w gminie.
§  4.
1.
Spis wyborców sporządza się w 2 egzemplarzach, uwzględniając ustalone granice obwodów głosowania.
2.
Formularz spisu wyborców zapisuje się dwustronnie.
3.
Wzór spisu wyborców stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego.
2.
W razie sporządzania spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, o którym mowa w § 4 ust. 3, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się warunku określonego w § 4 ust. 2.
§  6.
1. 2
Spis wyborców w gminie mającej status miasta sporządza się według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie ulic - według kolejnych numerów domów, a w obrębie domów - według kolejnych numerów mieszkań.
2.
Spis wyborców w gminie innej niż określone w ust. 1 sporządza się według poszczególnych miejscowości wymienionych w porządku alfabetycznym, w obrębie miejscowości - według kolejnych numerów domów i mieszkań; jeżeli w miejscowości są ulice - także według ulic wymienionych w porządku alfabetycznym oraz kolejnych numerów domów i mieszkań.
§  7.
1.
Spis wyborców dla obwodu utworzonego w szpitalu, zakładzie opieki społecznej, zakładzie karnym lub areszcie śledczym, a także w oddziałach zewnętrznych tych zakładów lub aresztów, zwanych dalej "zakładem", sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk wyborców, na podstawie wykazu wyborców przebywających w tym zakładzie do dnia wyborów włącznie.
2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1, sporządza kierownik zakładu i doręcza urzędowi gminy nie później niż na 10 dni przed dniem wyborów.
3.
Kierownik zakładu powiadamia osoby objęte wykazem, że zostaną skreślone ze spisu wyborców w miejscu stałego zamieszkania i będą mogły głosować w wyborach wyłącznie w obwodzie głosowania utworzonym w zakładzie, a w innym obwodzie głosowania - po uprzednim uzyskaniu zaświadczenia o prawie do głosowania z urzędu gminy, na terenie której położony jest zakład.
4.
W razie konieczności dopisania do spisu wyborców, o którym mowa w ust. 1, osób przybyłych do zakładu po sporządzeniu wykazu, kierownik zakładu doręcza urzędowi gminy, nie później niż na dwa dni przed dniem wyborów, dodatkowy wykaz tych wyborców, sporządzony według wzoru, o którym mowa w ust. 5. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.
Wzór wykazu, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  7a. 3
W spisie wyborców odnotowuje się fakt cofnięcia lub wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania w rubryce "Uwagi" na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
§  8.
Spis wyborców sporządza się najpóźniej w 14 dniu przed dniem wyborów.

Rozdział  3

Aktualizowanie spisu wyborców

§  9.
1.
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącym obwodowych komisji wyborczych przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu wyborców lub skreślenie ze spisu wyborców już sporządzonego.
2.
Przepisy § 5 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Po sporządzeniu spisu wyborców, na dodatkowym formularzu spisu wyborców, wpisuje się osoby, które:
1) 4
zostały wpisane do rejestru wyborców po sporządzeniu spisu wyborców,
1a) 5
złożyły wniosek o wpisanie do spisu wyborców na podstawie art. 30a ust. 1 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą",
2) 6
złożyły wniosek o wpisanie do spisu wyborców na podstawie art. 31 ust. 1 lub 2 ustawy,
3)
złożyły wniosek o wpisanie do spisu wyborców na podstawie art. 32 ust. 1 lub 2 ustawy,
4)
przybyły do zakładu,
5)
zostały pominięte w rejestrze wyborców lub w spisie wyborców, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania została uwzględniona przez właściwy organ gminy albo przez właściwy sąd rejonowy,
6)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistego błędu.
2.
Wpisania osób, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu.
3. 7
Przy wpisaniu wyborcy do spisu wyborców zamieszcza się w rubryce "Uwagi" adnotację określającą przyczynę wpisania. Stosownie do okoliczności wpisuje się "wpis do rejestru", "przybycie do zakładu", "reklamacja", "błąd", "art. 30a ust. 1", "art. 31 ust. 1", "art. 31 ust. 2", "art. 32 ust. 1", "art. 32 ust. 2". Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  11.
1.
O wpisaniu do spisu wyborców lub dopisaniu na dodatkowym formularzu spisu wyborców osób, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 2 i 3, zawiadamia się urząd gminy właściwy odpowiednio ze względu na miejsce stałego zamieszkania tych osób lub miejsce ostatniego ich zameldowania na pobyt stały.
2.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  12.
1.
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
które zostały skreślone z rejestru wyborców na podstawie zmian wynikających z przepisów o aktach stanu cywilnego i ewidencji ludności,
2)
wobec których wydano decyzję właściwego organu gminy albo postanowienie właściwego sądu rejonowego o skreśleniu z rejestru lub ze spisu wyborców w wyniku reklamacji,
3)
które zostały umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu,
4)
które nie mają prawa wybierania w myśl art. 3 ustawy, po otrzymaniu zawiadomienia właściwego sądu w trybie określonym odrębnymi przepisami,
5)
w odniesieniu do których otrzymano urzędowe zawiadomienie o wpisaniu do rejestru wyborców lub o wpisaniu do spisu wyborców w innym obwodzie głosowania,
6)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania i zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania, stosownie do art. 33 ust. 1 ustawy.
2.
Skreśleń, o których mowa w ust. 1, dokonuje się na obydwu egzemplarzach spisu wyborców.
3.
Przy skreśleniu wyborcy ze spisu wyborców zamieszcza się w rubryce "Uwagi" adnotację określającą przyczynę skreślenia. Stosownie do okoliczności wpisuje się "skreślenie z rejestru", "reklamacja", "błąd", "zawiadomienie - art. 3", "zawiadomienie - § 11" lub "zaświadczenie". Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§  12a. 8
W przypadku cofnięcia lub wygaśnięcia pełnomocnictwa do głosowania po sporządzeniu spisu wyborców § 7a stosuje się odpowiednio.
§  13.
1. 9
W okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania, o którym mowa w art. 70 ust. 1 ustawy, spis wyborców jest aktualizowany w sposób określony w § 9-12a, z uwzględnieniem ust. 2-4.
2.
Na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się wyłącznie osoby, które w okresie pomiędzy dniem wyborów wyznaczonym w trybie art. 8 ust. 1 ustawy a datą ponownego głosowania:
1)
uzyskały prawo wybierania,
2)
spełniają jeden z warunków, o którym mowa w § 10 ust. 1 pkt 1, 4, 5 lub 6,
3)
uzyskały decyzję właściwego organu gminy albo postanowienie właściwego sądu rejonowego o wpisaniu ich do rejestru wyborców lub do spisu wyborców w wyniku reklamacji wniesionej przed dniem wyborów.
3.
Ze spisu wyborców skreśla się:
1)
osoby, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 4 lub 5,
2)
osoby, które otrzymały, na swoje żądanie, od właściwego organu zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania, stosownie do art. 33 ust. 2 ustawy.
4.
Adnotacje, o których mowa w § 10 ust. 3 i § 12 ust. 3, uzupełnia się o wyrazy "ponowne głosowanie".

Rozdział  4

Sposób wydawania oraz wzory zaświadczeń o prawie do głosowania

§  14.
1.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu przed dniem wyborów urząd gminy, który sporządził spis wyborców, wydaje:
1)
zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu pierwszego głosowania,
2)
zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania, o którym mowa w art. 70 ust. 1 ustawy.
2.
Przed sporządzeniem spisu wyborców zaświadczenia, o których mowa w ust. 1, urząd gminy wydaje na podstawie rejestru wyborców. Wyborcy, który otrzymał takie zaświadczenia, nie umieszcza się w spisie wyborców.
3.
Na żądanie wyborcy zmieniającego miejsce pobytu po dniu pierwszego głosowania, a przed ponownym głosowaniem, urząd gminy, który sporządził spis wyborców, wydaje zaświadczenie o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania.
4.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
5.
Wzór zaświadczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  15.
Zaświadczenia o prawie do głosowania wyborca może odebrać wyłącznie osobiście za pokwitowaniem lub przez upoważnioną pisemnie osobę, pod warunkiem podania w upoważnieniu numeru PESEL wyborcy.
§  16.
Zaświadczenia o prawie do głosowania urząd gminy wydaje do czasu przekazania spisu wyborców przewodniczącemu właściwej obwodowej komisji wyborczej.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR SPISU WYBORCÓW

Obwód głosowania nr ..........

w ............................

(nazwa miejscowości)

- str. ... -

gmina ........................

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

SPIS WYBORCÓW

Lp. Nazwisko, imię

(imiona)

Imię ojca Data urodzenia (rok, miesiąc, dzień) Adres zamieszkania Potwierdzenie przez wyborcę otrzymania kart(y) do głosowania w: Uwagi
miejscowość, ulica nr domu nr mieszkania pierwszym

głosowaniu

ponownym głosowaniu

..................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR WYKAZU OSÓB PRZEBYWAJĄCYCH W SZPITALACH, ZAKŁADACH OPIEKI SPOŁECZNEJ, ZAKŁADACH KARNYCH I ARESZTACH ŚLEDCZYCH, W KTÓRYCH UTWORZONO OBWODY GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa szpitala,

zakładu opieki społecznej,

zakładu karnego, aresztu śledczego

lub innego zakładu tego rodzaju

WYKAZ OSÓB

przebywających w ............................................

(nazwa i adres zakładu)

które należy*) ..............................................

w obwodzie głosowania nr .............. w ...................

(nazwa gminy)

Lp. Nazwisko, imię

(imiona)

Imię ojca Data urodzenia

(rok, miesiąc, dzień)

Miejsce stałego zamieszkania (według wpisu do rejestru wyborców)
miejscowość ulica nr domu nr mieszkania

..................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

*) Stosownie do okoliczności wpisuje się: "wpisać do spisu

wyborców", "dopisać na nowym formularzu spisu wyborców",

"skreślić ze spisu wyborców".

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR ZAWIADOMIENIA O DOPISANIU WYBORCY DO SPISU WYBORCÓW W INNYM OBWODZIE GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

.........., dnia ..............

Do ...........................

w ............................

Zawiadamia się, że ........................................

(nazwisko, imię-imiona)

...........................................................

(imię ojca, data urodzenia)

wpisany(a) do rejestru wyborców, do spisu wyborców*) w Waszej

gminie/mieście pod adresem

...........................................................

(miejscowość, ulica, nr domu, nr mieszkania)

został(a) dopisany(a) do spisu wyborców w miejscowości ....

...........................................................

gmina ................. woj. ..............................

Powyższe przekazuję w celu uwzględnienia w spisie wyborców

sporządzonym dla wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

..................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

______

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRAWIE DO GŁOSOWANIA W DNIU PIERWSZEGO GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

W DNIU PIERWSZEGO GŁOSOWANIA

Niniejsze zaświadczenie uprawnia ...........................

............................................................

(imię - imiona i nazwisko, imię ojca, data

urodzenia, adres zamieszkania)

do głosowania w obwodzie miejsca pobytu w wyborach Prezydenta

Rzeczypospolitej Polskiej w dniu ...............

...............................

(podać datę)

..................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

Uwaga! Wyborca, który będzie głosował na podstawie niniejszego

zaświadczenia, będzie dopuszczony do głosowania w ponownym

głosowaniu wyłącznie na podstawie zaświadczenia o prawie

głosowania w dniu ponownego głosowania, które otrzymał

jednocześnie z niniejszym zaświadczeniem.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR ZAŚWIADCZENIA O PRAWIE DO GŁOSOWANIA W DNIU PONOWNEGO GŁOSOWANIA

Pieczęć nagłówkowa organu

sporządzającego spis

ZAŚWIADCZENIE O PRAWIE DO GŁOSOWANIA

W DNIU PONOWNEGO GŁOSOWANIA

Niniejsze zaświadczenie uprawnia ...........................

............................................................

(imię - imiona i nazwisko, imię ojca, data

urodzenia, adres zamieszkania)

do głosowania w obwodzie miejsca pobytu w wyborach Prezydenta

Rzeczypospolitej Polskiej w dniu ponownego głosowania.

..................................

(podpis z podaniem imienia,

nazwiska i stanowiska służbowego)

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2005 r. (Dz.U.05.166.1395) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 września 2005 r.
2 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2005 r. (Dz.U.05.166.1395) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 września 2005 r.
3 § 7a dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.66.425) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2010 r.
4 § 10 ust. 1 pkt 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 2005 r. (Dz.U.05.166.1395) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 15 września 2005 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 10 kwietnia 2009 r. (Dz.U.09.63.527) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 maja 2009 r.

5 § 10 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.66.425) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2010 r.
6 § 10 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.66.425) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2010 r.
7 § 10 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.66.425) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2010 r.
8 § 12a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.66.425) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2010 r.
9 § 13 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.66.425) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 kwietnia 2010 r.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024