Rejestr zakładów opieki zdrowotnej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 30 sierpnia 2000 r.
w sprawie rejestru zakładów opieki zdrowotnej.

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91, poz. 408, z 1992 r. Nr 63, poz. 315, z 1994 r. Nr 121, poz. 591, z 1995 r. Nr 138, poz. 682, z 1996 r. Nr 24, poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121, poz. 769 i Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. Nr 28, poz. 255 i 256 i Nr 84, poz. 935 oraz z 2000 r. Nr 3, poz. 28, Nr 12 poz. 136 i Nr 43, poz. 489) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa dane objęte wpisem do rejestru zakładów opieki zdrowotnej, wzór tego rejestru i tryb dokonywania w nim wpisów i zmian oraz wykreśleń.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej,
2)
kodzie resortowym lub jego części - należy przez to rozumieć system resortowych kodów identyfikacyjnych (lub jego część), o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 5 ustawy,
3)
zakładzie - należy przez to rozumieć zakład opieki zdrowotnej albo zespół zakładów opieki zdrowotnej, o których mowa w ustawie,
4)
jednostce organizacyjnej - należy przez to rozumieć jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 2 ust. 2 i 3 ustawy,
5)
komórce organizacyjnej - należy przez to rozumieć funkcjonalnie wyodrębnioną, na mocy statutu, regulaminu lub wewnętrznego zarządzenia, część zakładu lub jednostki organizacyjnej,
6)
identyfikatorze terytorialnym - rozumie się przez to identyfikator jednostek podziału terytorialnego, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 49 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769 oraz z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668).
§  3.
1.
Rejestr zakładów opieki zdrowotnej, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony w sposób zinformatyzowany, a wydruki z niego tworzą księgi rejestrowe.
2.
Księgi rejestrowe prowadzi się osobno dla każdego zakładu i oznacza numerem identyfikacyjnym, zwanym dalej "numerem księgi".
3.
Numer księgi składa się z siedmiu cyfr, w tym:
1)
dwie pierwsze to:
a)
dla rejestrów prowadzonych przez wojewodów - identyfikator terytorialny województwa, na którego obszarze znajduje się siedziba zakładu,
b)
dla rejestru prowadzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia - cyfry "99",
2)
pięć następnych stanowi numer decyzji o wpisie zakładu do rejestru, o którym mowa w § 10 ust. 2, poprzedzony zerami, jeżeli jest zbudowany z mniej niż pięciu cyfr.
4.
Księga rejestrowa składa się z następujących działów:
1)
działu pierwszego pod nazwą "Oznaczenie zakładu opieki zdrowotnej", w którym umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer księgi,
b)
rubryka druga - data rejestracji zakładu,
c)
rubryka trzecia - data wykreślenia zakładu z rejestru,
d)
rubryka czwarta - część I kodu resortowego (numer REGON zakładu),
e)
rubryka piąta - numer NIP zakładu,
f)
rubryka szósta - część IV kodu resortowego (1-znakowy kod ogólnej struktury organizacyjnej zakładu),
g)
rubryka siódma - pełna nazwa zakładu,
h)
rubryka ósma - skrócona nazwa zakładu, o ile taką zakład posiada,
i)
rubryka dziewiąta - część II kodu resortowego (7-znakowy identyfikator terytorialny),
j)
rubryka dziesiąta - adres siedziby zakładu,
k)
rubryka jedenasta - numer telefonu zakładu,
l)
rubryka dwunasta - numer faksu zakładu,
m)
rubryka trzynasta - adres poczty elektronicznej zakładu, jeżeli zakład taki adres posiada,
n)
rubryka czternasta - część III kodu resortowego (2-znakowy kod podmiotu, który utworzył zakład),
o)
rubryka piętnasta - oznaczenie organu lub innego podmiotu, który utworzył zakład,
p)
rubryka szesnasta - imię i nazwisko kierownika zakładu,
q)
rubryka siedemnasta - deklarowany termin rozpoczęcia działalności przez zakład,
r)
rubryka osiemnasta - rzeczywisty termin rozpoczęcia działalności przez zakład,
s)
rubryka dziewiętnasta - data złożenia statutu zakładu do akt rejestrowych,
t)
rubryka dwudziesta - data powołania rady społecznej zakładu,
u)
rubryka dwudziesta pierwsza - data zaprzestania działalności zakładu,
v)
rubryka dwudziesta druga - przyczyny wykreślenia zakładu z rejestru,
w)
rubryka dwudziesta trzecia - imię i nazwisko likwidatora,
x)
rubryka dwudziesta czwarta - informacja o adresie przechowywania archiwalnej dokumentacji medycznej zlikwidowanego zakładu,
y)
rubryka dwudziesta piąta - uwagi,
2)
działu drugiego pod nazwą "Jednostki organizacyjne zakładu", w którym umieszcza się następujące rubryki, wypełniane na podstawie danych zawartych w wykazie jednostek organizacyjnych zakładu, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 1:
a)
rubryka pierwsza - data rozpoczęcia działalności przez jednostkę organizacyjną,
b)
rubryka druga - data zakończenia działalności przez jednostkę organizacyjną,
c)
rubryka trzecia - część V kodu resortowego (2-znakowy kod identyfikujący jednostkę organizacyjną w ogólnej strukturze organizacyjnej zakładu),
d)
rubryka czwarta - część VI kodu resortowego (1-znakowy kod określający charakter jednostki organizacyjnej),
e)
rubryka piąta - nazwa jednostki organizacyjnej,
f)
rubryka szósta - 7-znakowy identyfikator terytorialny miejsca położenia jednostki organizacyjnej,
g)
rubryka siódma - adres jednostki organizacyjnej, jeżeli jest różny od adresu siedziby zakładu,
h)
rubryka ósma - numer telefonu jednostki organizacyjnej,
i)
rubryka dziewiąta - numer faksu jednostki organizacyjnej,
j)
rubryka dziesiąta - liczba komórek organizacyjnych zarejestrowanych w ramach jednostki organizacyjnej,
3)
działu trzeciego pod nazwą "Komórki organizacyjne zakładu", w którym umieszcza się następujące rubryki, wypełniane na podstawie danych zawartych w wykazie komórek organizacyjnych zakładu, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 2:
a)
rubryka pierwsza - data rozpoczęcia działalności przez komórkę organizacyjną,
b)
rubryka druga - data zakończenia działalności komórki organizacyjnej,
c)
rubryka trzecia - część VII kodu resortowego (3-znakowy kod identyfikujący komórkę organizacyjną),
d)
rubryka czwarta - część VIII kodu resortowego (4-znakowy kod charakteryzujący specjalność komórki organizacyjnej),
e)
rubryka piąta - część V kodu resortowego (2-znakowy kod identyfikujący jednostkę organizacyjną, w obrębie której działa komórka organizacyjna),
f)
rubryka szósta - nazwa komórki organizacyjnej,
g)
rubryka siódma - adres komórki organizacyjnej, jeżeli jest różny od adresu siedziby zakładu,
h)
rubryka ósma - liczba łóżek szpitalnych w komórce organizacyjnej,
4)
działu czwartego pod nazwą "Urządzenia medyczne", w którym umieszcza się następujące rubryki, wypełniane na podstawie danych zawartych w wykazie aparatury i sprzętu medycznego, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 3:
a)
rubryka pierwsza - kod rejestrowy aparatu/sprzętu medycznego,
b)
rubryka druga - nazwa i typ aparatu/sprzętu medycznego,
c)
rubryka trzecia - producent aparatu/sprzętu medycznego,
d)
rubryka czwarta - rok produkcji aparatu/sprzętu medycznego,
5)
działu piątego pod nazwą "Personel medyczny zakładu", w którym umieszcza się następujące rubryki, wypełniane na podstawie danych zawartych w wykazie osób wykonujących w zakładzie zawody medyczne według grup zawodowych, o którym mowa w § 6 ust. 3 pkt 4:
a)
rubryka pierwsza - grupa personelu medycznego,
b)
rubryka druga - liczba osób wykonujących w zakładzie zawody medyczne na podstawie umowy o pracę oraz umów cywilnoprawnych według stanu na dzień 30 czerwca i 31 grudnia,
c)
rubryka trzecia - w tym liczba osób wykonujących w zakładzie zawody medyczne na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy oraz umów cywilnoprawnych o podobnym zakresie według stanu na dzień 30 czerwca i 31 grudnia.
§  4.
1.
Wpisy w rejestrze, z zastrzeżeniem art. 15 ustawy, są dokonywane na podstawie wniosków o:
1)
wpis zakładu do rejestru,
2)
wpis zmian w rejestrze,
3)
wykreślenie zakładu z rejestru.
2.
Na każdym wniosku organ prowadzący rejestr odnotowuje w chwili złożenia wniosku numer wskazujący na kolejność, w jakiej został złożony.
3.
Do wniosków dołącza się dokumenty stanowiące podstawę wpisu.
4.
Każdy wpis w rejestrze oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów w obrębie poszczególnych działów oraz zaopatruje w datę dokonania wpisu i numer wniosku, na podstawie którego został on dokonany.
5.
Dane wpisane w rejestrze nie mogą być z niego usunięte.
§  5.
1.
Wpisy w rejestrze wymagają wydruku wszystkich danych objętych działami księgi rejestrowej, w których zostały dokonane.
2.
Wydruki, o których mowa w ust. 1, podpisuje osoba upoważniona przez organ prowadzący rejestr i dołącza do księgi rejestrowej.
3.
Zestaw ostatnich wydruków wszystkich działów księgi rejestrowej tworzy aktualny stan danych rejestrowych zakładu.
4.
Do księgi rejestrowej dołączane są akta rejestrowe obejmujące dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 3, oraz inne dokumenty dotyczące postępowania rejestrowego.
§  6.
1.
Organ prowadzący rejestr wpisuje zakład do rejestru na podstawie wniosku o wpis zakładu do rejestru, złożonego przez kierownika zakładu albo inną osobę upoważnioną przez podmiot, który utworzył zakład.
2.
Wzór wniosku o wpis zakładu do rejestru określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Do wniosku o wpis zakładu do rejestru dołącza się:
1)
wykaz jednostek organizacyjnych zakładu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia,
2)
wykaz komórek organizacyjnych zakładu, którego wzór stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia,
3)
wykaz aparatury i sprzętu medycznego, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia,
4)
wykaz osób wykonujących w zakładzie zawody medyczne według grup zawodowych, którego wzór stanowi załącznik nr 5 do rozporządzenia,
5)
kopie dokumentów stwierdzających spełnianie przez zakład wymagań określonych w art. 9-11 ustawy, a w szczególności:
a)
akt o utworzeniu zakładu,
b)
statut zakładu,
c)
dokument stwierdzający uprawnienia do budynku lub lokalu, w którym prowadzona będzie działalność zakładu,
d)
opinię organu inspekcji sanitarnej o spełnieniu wymagań fachowych i sanitarnych, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia zakładu,
e)
oświadczenie podmiotu tworzącego zakład, w którym wskazany jest kierownik zakładu, oraz jego oświadczenie o przyjęciu obowiązków i dokumenty potwierdzające spełnienie przez niego wymagań związanych z tym stanowiskiem,
f)
uchwałę lub zarządzenie o powołaniu rady społecznej, jeżeli ustawa nakłada obowiązek jej powołania.
§  7.
1.
Organ prowadzący rejestr dokonuje zmian w rejestrze na podstawie wniosku o wpis zmian w rejestrze, złożonego przez osobę, o której mowa w § 6 ust. 1.
2.
Wzór wniosku o wpis zmian w rejestrze określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3.
Do wniosku o wpis zmian w rejestrze dołącza się dokumenty, o których mowa w § 6 ust. 3, stanowiące podstawę zmian.
4.
Jeżeli w stosunku do danych, o których mowa w § 3 ust. 4 pkt 5, nie zostanie zgłoszony wniosek o wpis zmian w rejestrze w terminie określonym dla ich zgłoszenia, po upływie 14 dni od dnia, o którym mowa w § 3 ust. 4 pkt 5, dane zapisane w rejestrze stają się danymi na ten dzień.
§  8.
1.
Wniosek o wykreślenie zakładu z rejestru składa podmiot, który utworzył zakład.
2.
Wzór wniosku o wykreślenie zakładu z rejestru określa załącznik nr 7 do rozporządzenia.
§  9.
1.
Organ prowadzący rejestr bada, czy wniosek i dołączone do wniosku dokumenty są zgodne z przepisami prawa.
2.
Po rozpoznaniu wniosku organ prowadzący rejestr podejmuje decyzję o jego uwzględnieniu albo odrzuceniu.
3.
W przypadku uwzględnienia wniosku, organ prowadzący rejestr dokonuje wpisu w rejestrze.
4.
Organ prowadzący rejestr odrzuca wniosek w przypadku stwierdzenia jego niezgodności z prawem lub niezgodności z prawem załączonych do niego dokumentów.
5.
W przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku lub załączonych do niego dokumentów, organ prowadzący rejestr wzywa do ich uzupełnienia w wyznaczonym terminie. Po bezskutecznym upływie tego terminu wniosek pozostawia bez rozpoznania.
§  10.
1.
W przypadku uwzględnienia wniosku organ prowadzący rejestr określa w decyzji dosłowną treść wpisu oraz rubryki księgi rejestrowej, w których wpis ma być dokonany.
2.
Każda decyzja o wpisie zakładu do rejestru jest oznaczana, w chwili jej podejmowania, kolejnym numerem.
§  11.
Zakład wpisany do rejestru na podstawie dotychczasowych przepisów jest obowiązany, w terminie do dnia 30 kwietnia 2001 r., złożyć wniosek o wpis zmian w rejestrze w zakresie danych dotychczas nieobjętych rejestrem.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 13 stycznia 1992 r. w sprawie rejestru zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 9, poz. 37 i z 1998 r. Nr 41, poz. 240).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

Wniosek o wpis zakładu do rejestru zakładów opieki zdrowotnej Nr księgi2) .............
Ministra Zdrowia1) Data złożenia2) .............
Wojewody1) .................... Nr wniosku2) .............
Liczba załączników2) .............
Podmiot tworzący zakład
Pełna nazwa zakładu
Skrótowa nazwa zakładu
Adres siedziby zakładu
Tel. Faks E-mail
Podstawa prawna utworzenia zakładu
NIP REGON
Data rozpoczęcia działalności Kierownik zakładu
Uwagi
1) Niewłaściwe skreślić. Imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej

2) Wypełnia organ rejestrowy. .................................................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

Pieczęć zakładu

WYKAZ JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH ZAKŁADU

Lp. Data

rozpoczęcia działalności

Data

zakończenia działalności

Nazwa jednostki organizacyjnej Pełny adres1 Kod

terytorialny

TERYT

Telefon Liczba

komórek

organizacyjnych2

Kody resortowe jednostki organizacyjnej3
Część V Część VI
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

1)Wypełniać, jeżeli jednostka organizacyjna mieści się pod adresem innym niż adres siedziby zakładu.

2)Podać liczbę komórek organizacyjnych działających w ramach jednostki organizacyjnej.

3) W polach zacieniowanych wpisać kody proponowane przez wnioskodawcę.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

WYKAZ KOMÓREK ORGANIZACYJNYCH ZAKŁADU

Pieczęć zakładu
Lp. Wchodzi w skład jedn.org.1 Data

rozpoczęcia działalności

Data

zakończenia działalności2

Nazwa Adres3 Liczba łóżek4 Kody resortowe jednostki organizacyjnej5
Część VII Część VIII
1 2 3 4 5 6 7 8 9

1) Podać liczbę porządkową jednostki organizacyjnej z "Wykazu jednostek organizacyjnych zakładu", w ramach której funkcjonuje komórka.

2) Wypełniać w przypadku zgłoszenia zakończenia działalności (likwidacji lub przekształcenia) komórki organizacyjnej.

3) Wypełniać, jeżeli komórka organizacyjna mieści się pod adresem różnym od adresu jednostki organizacyjnej.

4) Dotyczy tylko komórek organizacyjnych szpitali w tym uzdrowiskowych (oddziałów szpitalnych całodobowych i innych komórek organizacyjnych, w których znajdują się łóżka szpitalne).

5) W polach zacieniowanych wpisać kody proponowane przez wnioskodawcę.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

WYKAZ APARATURY I SPRZĘTU MEDYCZNEGO1

Pieczęć zakładu
Kod rejestrowy2 Nazwa i typ aparatu/sprzętu medycznego Producent Rok produkcji
1 2 3 4

1 W wykazie należy umieścić tylko dane dotyczące aparatury i sprzętu, wymienionych w poniższej tabeli.

2 W kolumnie należy wpisać kody rejestrowe zamieszczone w poniższej tabeli.

Lista aparatury i sprzętu medycznego zgłaszanych do rejestru oraz ich kody rejestrowe

Kod rejestrowy Nazwa urządzenia Kod według klasyfikacji

ECRI

Kod według klasyfikacji

SEWAM

1 2 3 4
01 Akceleratory liniowe 12 364 7101
02 Analizatory, chemia kliniczna, automatyczne wieloparametrowe diagnostyczne kombajny biochemiczne 16 298 2135
03 Aparaty RTG (poza przewoźnymi) 13 267 1105, 1106
04 Aparaty RTG przewoźne 13 272 1107
05 Brachyterapia, systemy typu "remote afterloading" (urządzenia do brachyterapii) 17 517 76*
06 Echokardiografy (ultrasonografy kardiologiczne) 17 422 1305
07 Gammakamery 15 944 1601
08 Litotryptery 16 228 77*
09 Mammografy 17 786 1122
10 Maszyny do hemodializy (stanowiska hemodializy) 11 218 2811
11 Rezonans magnetyczny (urządzenia magnetycznego rezonansu jądrowego) 16 260 1400
12 Sterylizatory parowe (gazowe) 13 746 272*,

(2750)

13 Tomografy komputerowe 13 469 1200
14 Zestawy do angiografii 16 545 1130

W celu ułatwienia identyfikacji sprzętu medycznego dwie ostatnie kolumny zawierają kody według terminologii ECRI oraz SEWAM.

Znak "*" przy kodzie SEWAM oznacza, że pozostałe cyfry kodu mogą być dowolne.

Nazewnictwo aparatury i sprzętu medycznego jest zgodne z terminologią ECRI.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

WYKAZ OSÓB WYKONUJĄCYCH W ZAKŁADZIE ZAWODY MEDYCZNE WEDŁUG GRUP ZAWODOWYCH

Pieczęć zakładu
Liczba osób
Personel ogółem w tym na podstawie umowy o pracę na pełnym etacie lub umowy cywilno-prawnej w podobnym zakresie3
1 2 3
Lekarze 01
w tym:

Chirurdzy1

02
Inne specjalności zabiegowe2 03
Anestezjolodzy 04
Lekarze stomatolodzy 05
Mgr farmacji 06
Mgr analityki medycznej 07
Mgr rehabilitacji ruchowej 08
Mgr psychologii 09
Położne 10
Pielęgniarki 11

1 Do grupy "chirurgów" należy wliczyć osoby posiadające przynajmniej I stopień specjalizacji w zakresie: chirurgii ogólnej, kardiochirurgii, neurochirurgii, urologii, ortopedii, chirurgii klatki piersiowej, naczyniowej, onkologicznej, plastycznej, dziecięcej.

2 Do grupy "innych specjalności zabiegowych" należy wliczyć osoby posiadające przynajmniej I stopień specjalizacji w zakresie: położnictwa i ginekologii, otorynolaryngologii, okulistyki, chirurgii szczękowo-twarzowej.

3 Za zakres ten uznaje się zaangażowanie danej osoby w wykonywanie prac w wymiarze godzinowym odpowiadającym zatrudnieniu na pełnym etacie, przez okres co najmniej 1 miesiąca.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

Wniosek o wpis zmian w rejestrze zakładów opieki zdrowotnej Nr księgi2) .............
Ministra Zdrowia1) Data złożenia2) .............
Wojewody1) .................... Nr wniosku2) .............
Liczba załączników2) .............
Podmiot tworzący zakład3)
Pełna nazwa zakładu
Skrótowa nazwa zakładu3)
Adres siedziby zakładu3)
Tel.3) Faks3) E-mail3)
Podstawa prawna utworzenia zakładu3)
NIP3) REGON3)
Data rozpoczęcia działalności3) Kierownik zakładu3)
Uwagi3)
1) Niewłaściwe skreślić. Imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej

2) Wypełnia organ rejestrowy.

3) Uzupełnić, jeśli nastąpiła zmiana. ...................................................

ZAŁĄCZNIK Nr  7

WZÓR

Wniosek o wykreślenie zakładu z rejestru zakładów opieki zdrowotnej Nr księgi2) .............
Ministra Zdrowia1) Data złożenia2) .............
Wojewody1) .................... Nr wniosku2) .............
Liczba załączników2) .............
Wnioskodawca
Powód wykreślenia zakładu
Adres przechowywania archiwalnej dokumentacji medycznej
Data zaprzestania działalności Likwidator zakładu
Uwagi
1) Niewłaściwe skreślić. Imię i nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej

2) Wypełnia organ rejestrowy. ...............................................

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024