Kontrola obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI
z dnia 11 października 2000 r.
w sprawie kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.

Na podstawie art. 23 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 160, poz. 1063 i z 1999 r. Nr 83, poz. 931) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
organy właściwe do przeprowadzania kontroli obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych,
2)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania kontroli.
§  2.
Kontrole dewizowe w odniesieniu do obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi, określonymi w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 marca 1998 r. w sprawie określenia celów specjalnych, na które są wykorzystywane środki budżetowe i mienie państwowe w jednostkach podległych, podporządkowanych lub nadzorowanych przez Ministra Obrony Narodowej, w Policji, Państwowej Straży Pożarnej, Straży Granicznej, jednostkach wojskowych podległych Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz w jednostkach organizacyjnych Urzędu Ochrony Państwa, jak również organów, zasad i trybu przeprowadzania kontroli w tym zakresie (Dz. U. Nr 44, poz. 261), wykonuje w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwany dalej "Dyrektorem Departamentu Nadzoru i Kontroli", oraz wyznaczeni przez niego inspektorzy kontroli.
§  3.
1.
Kontrola dewizowa, zwana dalej "kontrolą", jest prowadzona na podstawie planu kontroli.
2.
Plany kontroli ustala Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli.
3.
Dyrektor Departamentu Nadzoru i Kontroli może zlecić przeprowadzenie kontroli poza planem kontroli, o którym mowa w ust. 1, jeżeli uzasadniają to okoliczności faktyczne sprawy.
§  4.
1.
Kontrolę wszczyna inspektor kontroli, zwany dalej "inspektorem", po okazaniu kierownikowi jednostki kontrolowanej określonej w § 1 pkt 1, zwanemu dalej "kontrolowanym", legitymacji służbowej i pisemnego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, z równoczesnym doręczeniem zawiadomienia o kontroli.
2.
Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby upoważnionej do działania w jego imieniu.
3.
W przypadku nieobecności kontrolowanego czynności kontrolne mogą być przeprowadzone po okazaniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, osobie upoważnionej do działania w imieniu kontrolowanego; z czynności tych sporządza się protokół i przedstawia niezwłocznie kontrolowanemu lub osobie upoważnionej do działania w jego imieniu.
§  5.
1.
Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli jest wydawane przez Dyrektora Departamentu Nadzoru i Kontroli i zawiera:
1)
imię i nazwisko inspektora,
2)
numer legitymacji służbowej inspektora,
3)
oznaczenie kontrolowanego,
4)
termin ważności upoważnienia do przeprowadzenia kontroli,
5)
określenie organu, który wystawił upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.
2.
Zawiadomienie o kontroli jest wystawiane przez organ kontroli i zawiera:
1)
podstawę prawną przeprowadzania kontroli,
2)
imię i nazwisko inspektora,
3)
czas trwania kontroli,
4)
miejsce prowadzenia kontroli,
5)
cel i zakres kontroli,
6)
określenie organu, który wystawił zawiadomienie.
§  6.
1.
Inspektor jest obowiązany zapoznać kontrolowanego z jego prawami i obowiązkami; kontrolowany potwierdza własnoręcznym podpisem na zawiadomieniu o kontroli, że zapoznał się z tymi prawami i obowiązkami.
2.
Kontrolowany ma obowiązek wskazać na piśmie, w dniu wszczęcia postępowania kontrolnego, osobę upoważnioną do działania w jego imieniu, w szczególności podczas nieobecności kontrolowanego.
§  7.
1.
Inspektor podlega wyłączeniu, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego, jeżeli wyniki kontroli mogłyby wpłynąć na:
1)
prawa lub obowiązki inspektora,
2)
prawa lub obowiązki małżonka inspektora albo osoby pozostającej z nim w faktycznym współżyciu,
3)
krewnych i powinowatych inspektora do drugiego stopnia,
4)
osoby związane z inspektorem z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli.

Powody wyłączenia trwają także po ustaniu jego przyczyny.

2.
Inspektor może być wyłączony, na wniosek lub z urzędu, z postępowania kontrolnego w każdym czasie, jeżeli zachodzą uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności.
3.
O przyczynach uzasadniających wyłączenie inspektor niezwłocznie zawiadamia organ kontroli, który podejmuje decyzję o wyłączeniu.
4.
Do czasu podjęcia decyzji, o której mowa w ust. 3, inspektor podejmuje wyłącznie czynności nie cierpiące zwłoki.
§  8.
Kontrola może być przeprowadzona w siedzibie kontrolowanego oraz w innych miejscach związanych z prowadzoną przez kontrolowanego działalnością i w godzinach jej prowadzenia.
§  9.
1.
Kontrolowany jest obowiązany, nieodpłatnie, umożliwić inspektorowi dokonanie czynności kontrolnych, a w szczególności:
1)
udostępnić obiekty, urządzenia i składniki majątkowe, których badanie wchodzi w zakres kontroli,
2)
zapewnić wgląd w dokumentację i prowadzone ewidencje objęte zakresem kontroli,
3)
sporządzać kopie dokumentów określonych przez inspektora,
4)
zapewnić warunki do pracy, w tym, w miarę możliwości, samodzielne pomieszczenie i miejsce do przechowywania dokumentów,
5)
umożliwić filmowanie i fotografowanie oraz dokonywanie nagrań dźwiękowych, jeżeli film, fotografia lub nagranie mogą stanowić dowód lub przyczynić się do utrwalenia dowodu w sprawie będącej przedmiotem kontroli,
6)
udostępnić środki łączności, a także inne konieczne środki techniczne, jakimi dysponuje kontrolowany, w zakresie niezbędnym do wykonania czynności kontrolnych,
7)
przeprowadzić inwentaryzację na żądanie i w niezbędnym zakresie określonym przez inspektora.
2.
W przypadku gdy kontrolowany nie jest w stanie zapewnić warunków pracy, o których mowa w ust. 1 pkt 4, na żądanie inspektora, wydaje ewidencje i dokumenty na czas trwania kontroli; czynności w tym zakresie są przeprowadzane w jednostce organizacyjnej kontroli dewizowej. Z wydania ewidencji i dokumentów sporządza się protokół, który podpisuje również kontrolowany.
3.
W sprawach objętych zakresem kontroli kontrolowany jest obowiązany, w wyznaczonym terminie, udzielić wyjaśnień lub dostarczyć żądany dokument inspektorowi dokonującemu czynności kontrolnych.
§  10.
1.
W toku kontroli inspektor może w szczególności:
1)
badać dokumenty i ewidencje objęte zakresem kontroli,
2)
zabezpieczać zebrane dowody,
3)
zarządzać inwentaryzację wraz z rozliczeniem jej wyników,
4)
dokonywać oględzin,
5)
przyjmować wyjaśnienia od kontrolowanego lub jego pracowników,
6)
zasięgać opinii biegłych,
7)
zbierać inne niezbędne materiały w zakresie objętym kontrolą.
2.
W czynnościach, o których mowa w ust. 1, może uczestniczyć kontrolowany lub osoba przez niego upoważniona.
§  11.
Kontrolowany powinien być powiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania czynności, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 4-6, wyznaczonym w sposób umożliwiający udział kontrolowanego.
§  12.
1.
Czynności kontrolne mające znaczenie dla wyniku kontroli podlegają dokumentowaniu. Zakres tych czynności ustala inspektor.
2.
Dokumentowanie czynności kontrolnych polega w szczególności na sporządzaniu protokołów:
1)
badania dokumentów i ewidencji,
2)
zabezpieczenia dokumentów i dowodów rzeczowych,
3)
inwentaryzacji,
4)
oględzin,
5)
przyjmowania wyjaśnień od kontrolowanego lub jego pracowników.
3.
Stan faktyczny może być także utrwalony za pomocą aparatury rejestrującej obraz i dźwięk oraz magnetycznych nośników informacji.
4.
Z czynności kontrolnych dokonanych pod nieobecność kontrolowanego lub osoby upoważnionej sporządza się protokół.
§  13.
1.
Protokoły, o których mowa w § 12 ust. 2 i 4, podpisują osoby uczestniczące w czynności kontrolnej.
2.
Kontrolowany w terminie 3 dni od dnia podpisania protokołu może:
1)
złożyć na piśmie wyjaśnienia,
2)
zgłosić zastrzeżenia do treści protokołu,

wobec których inspektor jest obowiązany ustosunkować się na piśmie bez zbędnej zwłoki.

§  14.
1.
Po zgromadzeniu dokumentacji kontroli inspektor zapoznaje kontrolowanego z treścią dokumentów i ustaleniami kontroli.
2.
Z czynności, o których mowa w ust. 1, inspektor sporządza notatkę, którą podpisuje również kontrolowany.
3.
Kontrolowany ma prawo, w terminie 3 dni od dnia zapoznania się z dokumentacją i ustaleniami kontroli, zażądać na piśmie:
1)
uzupełnienia dokumentacji przez wskazanie czynności kontrolnych, które należałoby podjąć, i dokumentów, które należałoby włączyć do akt sprawy,
2)
przeprowadzenia ponownej oceny zebranej dokumentacji.
§  15.
1.
Inspektor jest obowiązany rozpatrzyć zastrzeżenia, o których mowa w § 14 ust. 3, oraz zawiadomić kontrolowanego o sposobie ich załatwienia w terminie 3 dni od daty ich otrzymania.
2.
Po rozpatrzeniu zastrzeżeń inspektor sporządza wynik kontroli.
3.
Wynik kontroli powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu kontroli dewizowej,
2)
oznaczenie kontrolowanego,
3)
datę wydania,
4)
zakres kontroli,
5)
powołanie podstawy prawnej przeprowadzonej kontroli,
6)
końcowe ustalenia i wnioski,
7)
termin usunięcia nieprawidłowości wskazanych przez inspektora,
8)
pieczęć urzędową i podpis inspektora.
§  16.
1.
Wynik kontroli doręcza się kontrolowanemu.
2.
Dysponentowi części budżetu doręcza się wynik kontroli oraz dokumentację z czynności kontrolnych.
3.
Kontrolowany jest obowiązany, w ciągu 30 dni po upływie terminu określonego w § 15 ust. 3 pkt 7, poinformować inspektora o sposobie usunięcia wskazanych nieprawidłowości.
§  17.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.93.1036

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Kontrola obrotu dewizowego związanego z celami specjalnymi w Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz jednostkach wojskowych podporządkowanych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
Data aktu: 11/10/2000
Data ogłoszenia: 03/11/2000
Data wejścia w życie: 18/11/2000