Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 27 października 2000 r.
w sprawie zakresu i zasad wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.

Na podstawie art. 35h ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931 oraz z 2000 r. Nr 70, poz. 816) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym,
2)
zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do poszczególnych wyrobów podlegających temu nadzorowi oraz przy oznaczaniu niektórych wyrobów akcyzowych znakami skarbowymi akcyzy,
3)
szczegółowe zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w zakresie otwierania i zamykania stołów gry w kasynach gry oraz obliczania rezultatów gier na stołach i na automatach, tam gdzie się one znajdują,
4)
sposób i warunki zgłaszania czynności związanych z wykonywaniem działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu,
5)
zasady i tryb nakładania zabezpieczeń urzędowych oraz rodzaje tych zabezpieczeń,
6)
zakres i zasady urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu,
7)
szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania doraźnych i okresowych kontroli oraz sprawowania stałego nadzoru,
8)
szczegółowe zasady i tryb pobierania próbek wyrobów w celu ich zbadania,
9)
tryb niszczenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym w przypadku stwierdzenia ich nieprzydatności do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia,
10)
zasady i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym,
11)
wzory upoważnień pracownika szczególnego nadzoru podatkowego,
12)
rodzaje i wzory prowadzonej dokumentacji i ewidencji.
§  2.
1.
W ramach szczególnego nadzoru podatkowego dokonuje się kontroli:
1)
czynności bezpośrednio związanych z produkcją i obrotem niektórymi wyrobami akcyzowymi, w szczególności wytwarzania, uszlachetniania, przerabiania, zużywania, skażania, rozlewu, przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewozu,
2)
ilości i jakości wyrobów, o których mowa w pkt 1, przebiegu procesów technologicznych, ruchu towarowego dotyczącego tych wyrobów oraz wydajności, ubytków i zużycia,
3)
stosowania, a zwłaszcza zużycia znaków skarbowych akcyzy do wyrobów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 3,
4)
urządzania gier w kasynach gry oraz gier na automatach, w zakresie otwierania i zamykania stołów gry w kasynach gry oraz obliczania rezultatów gier na stołach i na automatach, tam gdzie się one znajdują,
5)
ruchu pieniądza gotówkowego i żetonów w zakresie określonym w pkt 4,
6)
dokumentacji prowadzonej w zakresie, o którym mowa w pkt 1-5.
2.
Kontrole, o których mowa w ust. 1, przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego na podstawie upoważnień, których wzory stanowią załączniki nr 1 i 2 do rozporządzenia. Wydane upoważnienia są rejestrowane przez jednostkę organizacyjną kontroli skarbowej wyodrębnioną w strukturze Ministerstwa Finansów.
3.
Pracownicy zatrudnieni w jednostce organizacyjnej kontroli skarbowej wyodrębnionej w tym celu w strukturze Ministerstwa Finansów mają prawo do przeprowadzania kontroli w zakresie szczególnego nadzoru podatkowego na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§  3.
Przez użyte w rozporządzeniu określenia:
1)
podmiot - rozumie się osobę prawną, jednostkę organizacyjną nie posiadającą osobowości prawnej lub osobę fizyczną prowadzącą działalność podlegającą szczególnemu nadzorowi podatkowemu,
2)
wyrób - rozumie się wyrób gotowy luzem lub w opakowaniach jednostkowych, półprodukt w toku produkcji, półfabrykat, produkt uboczny lub odpadowy, a także surowiec,
3)
przesyłka - rozumie się wszystkie naczynia służące do transportu użyte do przewiezienia określonej ilości wyrobów wymienionych w § 4 ust. 1 do tego samego odbiorcy, tego samego dnia i na podstawie jednego dokumentu przewozu; przesyłkę stanowi także określona partia wyrobu przesłana do odbiorcy rurociągiem.

Rozdział  2

Wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym

§  4.
1.
Szczególnym nadzorem podatkowym są objęte następujące wyroby akcyzowe:
1)
spirytus własnej produkcji oraz nabyty, jeżeli w cenie jego nabycia nie jest zawarty podatek akcyzowy obliczony według najwyższej stawki ustalonej dla tego spirytusu,
2)
wyroby spirytusowe, piwo, wyroby winiarskie i inne napoje alkoholowe przed powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym,
3)
wyroby, w odniesieniu do których na podstawie odrębnych przepisów został wprowadzony obowiązek oznaczania znakami skarbowymi akcyzy,
4)
oleje opałowe i napędowe, w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz czerwonego barwnika, których dodatek określają odrębne przepisy.
2.
Przepis ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do:
1)
spirytusu w opakowaniach jednostkowych o pojemności mniejszej niż 10 litrów, skażonego środkiem skażającym na podstawie odrębnych przepisów, jeżeli został od niego uiszczony należny podatek akcyzowy,
2)
denaturatu,
3)
spirytusu posiarczynowego, chyba że jest przerabiany albo zużywany łącznie ze spirytusem, o którym mowa w ust. 1 pkt 1,
4)
spirytusu odwodnionego skażonego środkiem skażającym, przeznaczonego jako dodatek do paliw, do którego ponadto dodano inne substancje w ilości nie mniejszej niż 15%.

Rozdział  3

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do spirytusu

§  5.
Urządzenia służące do wytwarzania, wydzielania z innego wytworu, oczyszczania i odwadniania spirytusu powinny zapewnić dokonanie pomiaru ilości uzyskanego spirytusu oraz być przystosowane do nałożenia zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w § 42 ust. 1 pkt 1.
§  6.
1.
W gorzelniach przemysłowych, rektyfikacjach, zakładach odwadniania spirytusu i wytwórniach wódek sprawowany jest stały nadzór, o którym mowa w § 47 ust. 2.
2.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może wprowadzić stały nadzór w podmiotach nie wymienionych w ust. 1, jeżeli przerabiają, zużywają lub magazynują ilości przekraczające 20.000 dm3 100% spirytusu rocznie.
§  7.
1.
Wytwarzanie, wydzielanie z innego wytworu, oczyszczanie i odwadnianie spirytusu może odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisów ust. 4-6.
2.
Podmiot jest obowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej, z zastrzeżeniem ust. 3 i 6, co najmniej na 7 dni przed zamierzonym wytwarzaniem, wydzielaniem, oczyszczaniem lub odwadnianiem spirytusu pisemne zgłoszenie, podając:
1)
ilość i rodzaj surowców lub innych produktów, z których spirytus ma być wytworzony lub odzyskany,
2)
miejsce i czas trwania czynności z tym związanych,
3)
przewidywaną ilość spirytusu oraz sposób ustalenia tej ilości.
3.
Podmiot, w którym jest sprawowany stały nadzór, zawiadamia o czynnościach, o których mowa w ust. 1, komórkę tego nadzoru na 3 dni przed rozpoczęciem tych czynności.
4.
Przy czynnościach, o których mowa w ust. 1, obecność pracownika szczególnego nadzoru podatkowego nie jest wymagana, jeżeli zabezpieczenia urzędowe nałożone na pomieszczenia, urządzenia, aparaturę, zbiorniki i pojemniki wykluczają dostęp do spirytusu lub jego par przed ustaleniem ilości uzyskanego spirytusu.
5.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do jednostek naukowo-badawczych, kontrolnych i doświadczalnych oraz samodzielnych laboratoriów naukowo-badawczych i doświadczalnych, w których w ciągu roku łączna ilość uzyskanego spirytusu nie przekracza 300 dm3 100%.
6.
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do gorzelni rolniczych kontrolowanych w systemie zamkniętego magazynu spirytusu określonym w § 12.
§  8.
1.
Skażanie spirytusu, na podstawie odrębnych przepisów, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Z czynności skażenia sporządza się protokół według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje urząd kontroli skarbowej, a jeżeli spirytus skażony ma być wysłany do innego podmiotu, protokół sporządza się co najmniej w trzech egzemplarzach.
2.
Podmiot, z zastrzeżeniem przepisu ust. 3, przesyła urzędowi kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni, a w przypadku sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru, na dzień przed zamierzonym skażaniem spirytusu, pisemne zgłoszenie zawierające następujące dane:
1)
datę zamierzonego skażania, nazwę pomieszczenia oraz rodzaj (opis) naczyń, które będą użyte do przeprowadzenia skażania,
2)
ilość dm3 100% spirytusu przeznaczonego do skażania oraz nazwy przewidzianych środków skażających,
3)
stwierdzenie, że środki skażające, które mają być użyte, zostały w sposób przepisowy zbadane.
3.
Zgłoszenie, o którym mowa w ust. 2, nie jest wymagane, jeżeli podmiot zawiadomi pisemnie pracownika szczególnego nadzoru podatkowego obecnego przy skażaniu o następnym terminie zamierzonego skażania i jego warunkach.
4.
Jeżeli skażanie spirytusu będzie odbywać się w przewidzianych terminach i w niezmienionych warunkach, zgłoszenia, o którym mowa w ust. 2, podmiot dokonuje jednorazowo.
5.
Na naczyniach, w których jest przechowywany spirytus oraz środki skażające, powinny być umieszczone napisy wskazujące rodzaj spirytusu oraz nazwy środków skażających, a jeżeli naczyniami tymi są beczki - także ich numery oraz tary.
§  9.
1.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może nakazać, aby przechowywanie spirytusu odbywało się tylko w urzędowo zabezpieczonym magazynie lub naczyniach i wydanie spirytusu do przerobu lub zużycia następowało w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
2.
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, podmiot zawiadamia urząd kontroli skarbowej co najmniej na 3 dni przed każdym zamierzonym pobraniem spirytusu z magazynu, podając rodzaj i ilości spirytusu, jakie zamierza zużyć lub przerobić.
3.
Przepisy § 8 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
§  10.
1.
Do każdej przesyłki spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem należy dołączyć dokument przewozu "WzS" - wydanie spirytusu (półfabrykatu) na zewnątrz, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia. W przypadku przesyłki spirytusu skażonego do dokumentu przewozu "WzS" załącza się kopię protokołu skażenia spirytusu, o którym mowa w § 8 ust. 1.
2.
Z czynności przyjęcia przesyłki spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem sporządza się dokument sprawdzenia i przyjęcia "PzS" - przyjęcie spirytusu (półfabrykatu) z zewnątrz, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3.
Przy przesyłce spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem przepisy § 54-58 stosuje się odpowiednio.
§  11.
1.
Podmioty dokonujące przerobu lub zużycia spirytusu prowadzą księgi kontroli:
1)
obrotu spirytusem i jego skażenia - według wzoru stanowiącego załącznik nr 6 do rozporządzenia,
2)
przerobu spirytusu na ocet - według wzoru stanowiącego załącznik nr 7 do rozporządzenia.
2.
W razie otrzymywania spirytusu powstałego w wyniku oczyszczania, podmioty prowadzą księgę kontroli spirytusu powrotnego według wzoru stanowiącego załącznik nr 8 do rozporządzenia.
3.
Podmioty prowadzące działalność w zakresie wytwarzania, wydzielania z innego wytworu, rektyfikacji, odwadniania i rozlewu spirytusu oraz wytwarzania i rozlewu wyrobów spirytusowych prowadzą odpowiednio księgi kontroli:
1)
obrotu spirytusami w magazynie spirytusu - według wzoru stanowiącego załącznik nr 9 do rozporządzenia,
2)
rektyfikacji i odwadniania spirytusu - według wzoru stanowiącego załącznik nr 10 do rozporządzenia,
3)
produkcji i rozlewu wódek - według wzoru stanowiącego załącznik nr 11 do rozporządzenia.
4.
Przepisu ust. 3 nie stosuje się do wytwarzania spirytusu w gorzelniach rolniczych.

Rozdział  4

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do spirytusu w gorzelniach rolniczych

§  12.
1.
W gorzelni rolniczej, która wytwarza spirytus surowy w wyniku destylacji odfermentowanych zacierów lub brzeczki, sporządzonych z surowców skrobiowo-cukrowych, stosuje się system zamkniętego magazynu.
2.
System zamkniętego magazynu polega na:
1)
nałożeniu zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w § 42 ust. 1 pkt 1, na urządzenia produkcyjne i magazynowe spirytusu, w celu wyeliminowania dostępu do spirytusu i jego par oraz flegmy spirytusowej,
2)
określeniu dziennej ilości wyprodukowanego spirytusu na podstawie wskazań licznika objętościowego urządzenia (przyrządu) pomiarowego,
3)
wydawaniu spirytusu z magazynu oraz napełnianiu spirytusem naczyń służących do transportu tylko w obecności pracowników szczególnego nadzoru podatkowego.
3.
Rozchód spirytusu w systemie zamkniętego magazynu stanowi równocześnie pozycję przychodową w ewidencji, określającą ostateczną wielkość produkcji spirytusu.
§  13.
1.
W czasie urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w § 44, w gorzelni rolniczej, pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego sprawdzają i włączają urządzenie pomiarowe do określania ilości spirytusu oraz nakładają zabezpieczenia urzędowe niezbędne do przeprowadzania kontroli w systemie zamkniętego magazynu, a także nakładają zabezpieczenia urzędowe w celu uniemożliwienia nie zgłoszonej produkcji spirytusu.
2.
Do akt urzędowego sprawdzenia gorzelni rolniczej należy również załączyć protokół badania stanu aparatu destylacyjnego, sporządzony według wzoru stanowiącego załącznik nr 12 do rozporządzenia. Badanie stanu aparatu destylacyjnego przeprowadza się w czasie każdego urzędowego sprawdzenia gorzelni.
§  14.
1.
Za rozpoczęcie produkcji spirytusu w gorzelni rolniczej uważa się czynności techniczno-technologiczne, począwszy od dodania drożdży do zacieru słodkiego.
2.
Pierwsza destylacja spirytusu po rozpoczęciu jego produkcji przez gorzelnię rolniczą może odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, który sprawdza szczelność aparatury, przewodów i zbiornika magazynowego spirytusu.
3.
Gorzelnia rolnicza przesyła do urzędu kontroli skarbowej, co najmniej na 7 dni przed rozpoczęciem produkcji spirytusu, zgłoszenie o zamierzonej produkcji spirytusu, sporządzone według wzoru stanowiącego załącznik nr 13 do rozporządzenia.
4.
Zmiany w produkcji spirytusu w gorzelni rolniczej, wynikające ze zmian ilości zacierów w czasie procesu fermentacji, jak również zmian surowców, wymagają ponownego zgłoszenia o zamierzonej produkcji spirytusu. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
5.
Przebieg produkcji spirytusu w gorzelni rolniczej należy odnotowywać w księdze produkcji i rozchodu spirytusu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 14 do rozporządzenia. W księdze tej odnotowuje się też zmiany w produkcji spirytusu nie wymagające ponownego zgłoszenia zamierzonej produkcji spirytusu oraz wyniki codziennej obserwacji stanu naczynia przelewowego w szafce stągwi i posadzki pomieszczeń magazynowych spirytusu.
§  15.
1.
Za stan techniczny urządzeń oraz naczyń służących do produkcji, magazynowania i przewozu spirytusu, a także za prawidłowość przebiegu procesu produkcji spirytusu jest odpowiedzialny podmiot prowadzący działalność.
2.
Urządzenia, w tym aparatura gorzelni rolniczej, na które nałożono zabezpieczenia urzędowe, nie mogą być używane do innych celów niż produkcja spirytusu.
§  16.
Wszystkie czynności polegające na otwarciu i badaniu urządzenia pomiarowego w gorzelni rolniczej pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego stwierdzają zapisem w księdze produkcji i rozchodu spirytusu, zamieszczając informację o dacie i przyczynie otwarcia, stanie początkowym i końcowym licznika oraz stanie zabezpieczeń urzędowych zdjętych i nałożonych, również odnotowanym w spisie zabezpieczeń urzędowych, o którym mowa w § 42 ust. 4.
§  17.
1.
W razie zacięcia się licznika urządzenia pomiarowego albo nieszczelności aparatury, przewodów i urządzeń, jak również przelania się spirytusu do naczynia przelewowego w szafce stągwi, przelania się spirytusu ze zbiornika pomocniczego (odbieralnika) albo ze zbiornika magazynowego w gorzelni rolniczej, podmiot jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym fakcie urząd kontroli skarbowej lub wyznaczonego przez ten urząd pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, odnotowując ten fakt w księdze produkcji i rozchodu spirytusu, zamieszczając datę, godzinę i stan licznika urządzenia pomiarowego.
2.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego przeprowadzają szczegółowe badania przyczyn usterek, o których mowa w ust. 1, a po ich usunięciu nakładają ponownie zabezpieczenia urzędowe, sporządzają z tych czynności protokół i dokonują w księdze produkcji i rozchodu spirytusu adnotacji o przyczynach powstania usterek.
3.
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się także w razie wycieku spirytusu spowodowanego awarią urządzeń lub klęską żywiołową, przy czym podmiot jest obowiązany natychmiast przerwać odpęd spirytusu i podjąć czynności przeciwdziałające zwiększaniu się strat oraz bezzwłocznie powiadomić o tym zdarzeniu właściwą jednostkę organizacyjną Policji.
§  18.
1.
Każda ilość spirytusu wydawana z magazynu gorzelni rolniczej powinna być zapisana w księdze produkcji i rozchodu spirytusu. Przepisy § 10 ust. 1 oraz § 54 i 55 stosuje się odpowiednio.
2.
Stan spirytusu stwierdzony w magazynie przed i po jego wydaniu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego wpisują do księgi rewizyjnej magazynu spirytusu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 15 do rozporządzenia.
3.
Z czynności związanych z nalewem spirytusu do naczyń służących do transportu sporządza się protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 16 do rozporządzenia.
4.
W przypadku skażania spirytusu w gorzelni rolniczej przepisy § 8 stosuje się odpowiednio.
§  19.
W gorzelni rolniczej przeprowadza się roczne i doraźne kontrole obrachunkowe, o których mowa w § 48 ust. 1. Kontrole obrachunkowe doraźne, które obejmują kolejne okresy produkcji, są przeprowadzane w terminie trzymiesięcznym, licząc od dnia zakończenia produkcji.

Rozdział  5

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do piwa

§  20.
1.
Podmiot wytwarzający piwo jest obowiązany co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem procesu produkcyjnego przesłać urzędowi kontroli skarbowej wykaz terminów warek piwa na następny okres.
2.
Zmiany w ustalonym wykazie terminów procesów produkcyjnych powinny być odnotowane w odpisie wykazu tych terminów oraz bieżąco zgłoszone urzędowi kontroli skarbowej.
§  21.
Podmiot jest obowiązany do odnotowywania czynności produkcyjnych dotyczących sporządzenia warki piwa i zmian w objętości brzeczki piwnej oraz rozlewu i obrotu piwem w:
1)
dokumencie przebiegu gotowania warki, sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 17 do rozporządzenia,
2)
księdze kontroli przychodu i rozchodu piwa, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 18 do rozporządzenia.
§  22.
Przy przesyłce piwa luzem przepisy § 54-58 stosuje się odpowiednio, z tym że dokument przewozu powinien zawierać następujące dane:
1)
rodzaj lub asortyment piwa,
2)
ilości, rodzaje i pojemności naczyń służących do transportu,
3)
ogólną objętość piwa.
§  23.
Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej przyjęcie piwa zwróconego w wyniku reklamacji - w ciągu 3 dni od jego przyjęcia.

Rozdział  6

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do wyrobów winiarskich i innych napojów alkoholowych

§  24.
1.
W podmiotach wytwarzających wyroby winiarskie sprawuje się stały nadzór w zakresie określonym w § 31 ust. 1.
2.
Podmiot jest zobowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru, zgłoszenie procesów technologicznych lub wykaz terminów procesów produkcyjnych - co najmniej na 3 dni przed rozpoczęciem tych procesów.
3.
Zmiany w ustalonym wykazie terminów procesów produkcyjnych lub zgłoszeniu podmiot odnotowuje w odpisie wykazu lub zgłoszenia i bieżąco zgłasza urzędowi kontroli skarbowej lub komórce stałego nadzoru.
4.
Wykaz terminów produkcyjnych lub zgłoszenie procesów produkcyjnych, o których mowa w ust. 2, powinny uwzględniać następujące dane:
1)
określenie wyrobu winiarskiego, który ma być produkowany,
2)
datę i godzinę rozpoczęcia procesu wytwarzania (nastaw, kupaż, przekazanie wina z magazynu do przerobu),
3)
ilość i rodzaj surowców oraz dodatków użytych do produkcji,
4)
numery i pojemność naczyń, w których będzie przeprowadzona fermentacja,
5)
datę i godzinę rozpoczęcia obciągu wyrobu po ukończeniu fermentacji,
6)
ilość i rodzaj wyrobu podlegającego dosładzaniu, doprawianiu, alkoholizowaniu oraz kupażowaniu, a także datę tych czynności.
§  25.
Czynności produkcyjne w zakresie nastawu fermentacyjnego oraz kupażu wyrobów winiarskich, ich dosładzania, doprawiania i alkoholizowania, a także rozlewu tych wyrobów, odnotowuje się w następujących dokumentach:
1)
metryczce nastawu, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 19 do rozporządzenia,
2)
karcie kupażu lub wytwarzania wyrobu winiarskiego, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 20 do rozporządzenia,
3)
księdze kontroli rozlewu wyrobów winiarskich, sporządzonej według wzoru stanowiącego załącznik nr 21 do rozporządzenia.
§  26.
Przy przesyłce wyrobu winiarskiego luzem przepisy § 54-58 stosuje się odpowiednio, z tym że dokument przewozu powinien zawierać następujące dane:
1)
rodzaj lub nazwę wyrobu,
2)
wagę netto, ciężar właściwy i objętość,
3)
zawartość lub stężenie alkoholu etylowego.
§  27.
Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej przyjęcie wyrobów winiarskich zwróconych w wyniku reklamacji - w ciągu 3 dni od ich przyjęcia.
§  28.
Przepisy § 24-27 stosuje się odpowiednio do innych napojów alkoholowych, z wyjątkiem wódek i piwa.

Rozdział  7

Zasady i zakres wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w stosunku do oleju opałowego i napędowego

§  29.
1. 1
Na każdą przesyłkę oleju opałowego lub napędowego, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, przeznaczonych na cele opałowe, podmiot dokonujący odprawy przesyłki wystawia w dwóch egzemplarzach atest, z których jeden załącza do dokumentu przewozu. Atest powinien zawierać następujące dane:
1)
nazwę, adres podmiotu, numer atestu oraz datę jego wystawienia,
2)
imię i nazwisko oraz podpis przedstawiciela podmiotu wystawiającego atest,
3)
nazwę i adres odbiorcy,
4) 2
stwierdzoną przez podmiot ilość oleju opałowego lub napędowego, przeznaczonych na cele opałowe oraz rodzaj i numery naczyń użytych do jego przewozu,
5) 3
zawartość nieusuwalnego znacznika dodanego do oleju opałowego lub napędowego, przeznaczonych na cele opałowe w mg/kg oleju,
6)
stwierdzenie o zabarwieniu oleju czerwonym barwnikiem.
2.
Atest, o którym mowa w ust. 1, jest odnotowywany w prowadzonym przez podmiot rejestrze wydanych atestów.
3. 4
Do przesyłek oleju opałowego lub napędowego, przeznaczonych na cele opałowe, o których mowa w ust. 1, nie mają zastosowania przepisy § 53-59.
§  30.
1.
Oleje opałowe i napędowe, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4, będące przedmiotem obrotu handlowego, są badane w zakresie zawartości w nich nieusuwalnego znacznika oraz zabarwienia czerwonym barwnikiem.
2.
Pobieranie próbek do badania, o którym mowa w ust. 1, odbywa się zgodnie z wymogami określonymi w § 50.
3.
Badanie próbek olejów, o którym mowa w ust. 1, jest dokonywane przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego lub - na wniosek urzędu kontroli skarbowej albo podmiotu - przez laboratorium upoważnionej jednostki właściwej dla tego rodzaju analiz.
4.
W przypadku wystąpienia z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, stosuje się odpowiednio § 51; druga próbka oleju jest przechowywana przez urząd kontroli skarbowej.
5.
Z czynności badania oleju sporządza się protokół co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot.

Rozdział  8

Zakres i zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego przy oznaczaniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy

§  31.
1.
W podmiotach wytwarzających wyroby podlegające obowiązkowi oznaczania znakami skarbowymi akcyzy, zwanymi dalej "znakami akcyzy", sprawowany jest w tym zakresie stały nadzór, o którym mowa w § 47 ust. 2. Jeżeli czynności oznaczania wyrobów w tych podmiotach są dokonywane nieregularnie (niecodziennie), dyrektor urzędu kontroli skarbowej może odstąpić od sprawowania stałego nadzoru w podmiocie.
2.
Oznaczanie wyrobów znakami akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisów ust. 3 oraz § 35.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do wyrobów importowanych, jeżeli oznaczanie ich znakami akcyzy następuje poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub w wolnym obszarze celnym, w składzie wolnocłowym bądź w składzie celnym.
4.
Podmiot jest obowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed zamierzonym oznaczaniem wyrobów, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym oznaczaniem pisemne zgłoszenie, podając ilość i rodzaj wyrobów, rodzaj opakowań jednostkowych oraz miejsce przeprowadzenia tych czynności.
5.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może wprowadzić stały nadzór w podmiocie dokonującym pakowania, przepakowywania, rozważania i rozlewania oraz ponownego rozważania i rozlewania wyrobów w zakresie oznaczania ich znakami akcyzy.
§  32.
W przypadkach gdy oznaczanie wyrobów znakami akcyzy ma nastąpić z powodu uszkodzenia znaków akcyzy na wyrobach lub nieprawidłowego oznaczenia wyrobów bądź oznaczenia nieodpowiednimi znakami akcyzy, jak również z powodu wystąpienia w obrocie wyrobów nie oznaczonych znakami akcyzy, podmiot sporządza spis tych wyrobów i przesyła go do urzędu kontroli skarbowej w ciągu 7 dni od stwierdzenia tych zdarzeń lub ich wystąpienia, w celu sprawdzenia i potwierdzenia stanu wyrobów objętych spisem.
§  33.
1.
Ewidencja wydanych, zużytych, zwróconych, uszkodzonych, utraconych i zniszczonych znaków akcyzy, prowadzona przez podmiot, podlega opieczętowaniu przez urząd kontroli skarbowej.
2.
Prowadzone przez podmiot raporty dzienne, a w przypadku pracy podmiotu w systemie zmianowym - raporty zmianowe ze zużycia oraz utraty, zniszczenia lub uszkodzenia znaków akcyzy w podmiotach, w których wprowadzono stały nadzór, podpisuje również pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
3.
W razie stwierdzenia wystąpienia wad fizycznych znaków akcyzy posiadanych przez podmiot sporządza on protokół określający ilość i rodzaj wadliwych znaków, a także występujące wady. W podmiotach, w których wprowadzono stały nadzór, protokół podpisuje również pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
§  34.
1.
W razie wprowadzenia, na podstawie odrębnych przepisów, kasowania znaków akcyzy podmiot jest obowiązany przesłać urzędowi kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed zamierzonym kasowaniem, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzonym kasowaniem pisemne zgłoszenie tej czynności.
2.
Kasowanie znaków akcyzy odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu § 35. Z czynności kasowania znaków akcyzy podmiot sporządza protokół, który podpisuje również obecny przy kasowaniu pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
§  35.
Jeżeli podmiot zgłosił urzędowi kontroli skarbowej zamiar oznaczania wyrobów znakami akcyzy lub kasowania znaków akcyzy, a pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nie przybył w ciągu 2 dni od wskazanej przez podmiot daty, czynności tych dokonuje podmiot we własnym zakresie, sporządzając z nich protokół, który przesyła do urzędu kontroli skarbowej nie później niż w ciągu 3 dni od wykonania tych czynności.

Rozdział  9

Szczegółowe zasady wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego w zakresie otwierania i zamykania stołów gry w kasynach gry oraz obliczania rezultatów gier na stołach i na automatach, tam gdzie się one znajdują

§  36.
1.
W kasynach gry sprawowany jest stały nadzór, o którym mowa w § 47 ust. 2.
2.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może wprowadzić stały nadzór w salonach gier na automatach.
§  37.
1.
Stoły do gier i automaty do gier powinny zapewniać dokonanie obliczenia rezultatów gier oraz być przystosowane do nałożenia zabezpieczeń urzędowych, o których mowa w § 42 ust. 1 pkt 1.
2.
Zabezpieczenia urzędowe w kasynach gry są nakładane:
1)
na stoły do gier - równocześnie z ich otwarciem oraz po ich zamknięciu,
2)
na automaty do gier - przed rozpoczęciem gier.
3.
W przypadku wprowadzenia stałego nadzoru w salonach gier na automatach przepis ust. 2 pkt 2 stosuje się odpowiednio.
§  38.
1.
Otwarcie i zamknięcie stołów do gier, obliczanie rezultatów gier, a także czynności związane z operacjami żetonowo-gotówkowymi dokonywanymi między kasą a stołami do gier i między kasą a automatami do gier w kasynie gry mogą odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
2.
W kasynach gry podmiot sporządza raport dzienny wpłat, wypłat i rezultatów gier w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 22 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje komórka stałego nadzoru.
3.
Raport dzienny, o którym mowa w ust. 2, podpisuje pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
4.
Pracownik szczególnego nadzoru podatkowego w kasynach gry podpisuje również sporządzone przez podmiot:
1)
raporty dzienne kasy,
2)
dokumenty dotyczące wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych dokonywanych między kasą a stołami do gier i między kasą a automatami do gier,
3)
dokumenty rejestrujące odczyty liczników zamontowanych na urządzeniach do gier,
4)
bilans żetonów,
5)
zestawienie rezultatów gier z wyodrębnieniem poszczególnych stołów, automatów i urządzeń realizujących wygrane zakumulowane.
5.
Podmiot ponadto prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry, według wzoru stanowiącego załącznik nr 23 do rozporządzenia.
§  39.
1.
W salonach gier na automatach, w których wprowadzono stały nadzór, otwarcie i zamknięcie dostępu do liczników automatów do gier oraz obliczanie rezultatów gier na automatach, a także czynności związane z operacjami żetonowo-gotówkowymi między kasą a automatami do gier mogą odbywać się tylko w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
2.
W salonach gier na automatach podmiot sporządza raport dzienny wpłat, wypłat i rezultatów gier, według wzoru stanowiącego załącznik nr 24 do rozporządzenia, co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden bezzwłocznie przesyła urzędowi kontroli skarbowej, a w razie sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru.
3.
W przypadku sprawowania stałego nadzoru raport dzienny, o którym mowa w ust. 2, podpisuje pracownik szczególnego nadzoru podatkowego.
4.
W przypadku sprawowania stałego nadzoru pracownik szczególnego nadzoru podatkowego podpisuje również sporządzane przez podmiot:
1)
dokumenty rejestrujące wskazania liczników automatów do gier na koniec dnia,
2)
dokumenty dotyczące wszystkich operacji żetonowo-gotówkowych między kasą a automatami do gier,
3)
bilans żetonów,
4)
raport dzienny kasy i zestawienia rezultatów, z wyodrębnieniem każdego automatu do gier.
5.
Podmiot ponadto prowadzi księgę kontroli obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w salonie gier na automatach, według wzoru stanowiącego załącznik nr 25 do rozporządzenia.
§  40.
W przypadku awarii urządzenia do gry, a także przed ponownym jego włączeniem do użytkowania, podmiot jest zobowiązany, najpóźniej w dniu następnym po zdarzeniu, zgłosić ten fakt urzędowi kontroli skarbowej, a w razie sprawowania stałego nadzoru - komórce tego nadzoru.
§  41.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może nakazać, aby przechowywanie uszkodzonych urządzeń do gier odbywało się tylko w urzędowo zabezpieczonym pomieszczeniu.

Rozdział  10

Tryb nakładania zabezpieczeń urzędowych oraz rodzaje tych zabezpieczeń

§  42.
1.
Jako zabezpieczenia urzędowe:
1)
pomieszczeń, urządzeń, aparatów, zbiorników, rurociągów, naczyń, próbek - stosuje się nałożenie plomb, pieczęci lub innych znaków urzędowych w celu uniemożliwienia dostępu do ich wnętrz bez uszkodzenia stanu zabezpieczenia urzędowego,
2)
ksiąg i dokumentacji - stosuje się ich opieczętowanie w celu urzędowego uwierzytelnienia.
2.
Pieczęcie, znaki urzędowe i plomby ołowiane bądź z innych materiałów plastycznych jako zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w ust. 1, są nakładane bezpośrednio lub z użyciem cięgien spinających: szpagatu z drucikiem, drutu lub żyłki syntetycznej z nawiniętą na nich spiralą metalową lub podobnym dwuskładnikowym elementem.
3.
Podmiot podlegający szczególnemu nadzorowi podatkowemu jest obowiązany dostarczyć potrzebną ilość plomb, laku lub masy plastycznej do pieczęci oraz inne materiały do nałożenia zabezpieczeń urzędowych.
4.
Nałożenie zabezpieczeń urzędowych oraz ich zdjęcie odnotowuje się w spisie zabezpieczeń urzędowych, sporządzonym według wzoru stanowiącego załącznik nr 26 do rozporządzenia, który opieczętowuje urząd kontroli skarbowej. W spisie odnotowuje się również znaki odcisków urzędowego zabezpieczenia, którymi są wizerunek godła państwa oraz ustalone oznaczenia literowe, cyfrowe bądź symbole. Fakt nałożenia lub zdjęcia zabezpieczeń urzędowych należy ponadto odnotować w protokole czynności kontrolnych.

Rozdział  11

Zakres i zasady urzędowego sprawdzenia podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu

§  43.
1.
Pomieszczenia i urządzenia podmiotu, które są związane z działalnością objętą szczególnym nadzorem podatkowym, podlegają odpowiedniemu przygotowaniu i urzędowemu sprawdzeniu przed rozpoczęciem wykonywania czynności, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, oraz po przerwie w ich wykonywaniu trwającej dłużej niż 3 miesiące.
2.
Przygotowanie podmiotu polega na:
1)
oznaczeniu w sposób trwały i na widocznym miejscu:
a)
pomieszczeń - odpowiednimi napisami określającymi ich przeznaczenie,
b)
urządzeń, aparatów i przyrządów - numerami,
c)
urządzeń, aparatów oraz przyrządów, o których mowa w lit. b), służących do pomiaru ilości wyrobów - również napisami określającymi ich zakres pomiarowy,
d)
naczyń służących do transportu wyrobów objętych szczególnym nadzorem podatkowym - numerami, tarą lub pojemnością oraz nazwą podmiotu lub jej skrótem,
2)
zalegalizowaniu przyrządów pomiarowych, objętych obowiązkiem legalizacji,
3)
zaopatrzeniu zbiorników w urządzenia umożliwiające określenie ilości znajdujących się w nich cieczy.
3.
W celu przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiot jest obowiązany co najmniej na 14 dni przed rozpoczęciem czynności, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, 3 i 4, przesłać do urzędu kontroli skarbowej zgłoszenie rozpoczęcia lub wznowienia działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu, sporządzone w dwóch egzemplarzach według wzoru stanowiącego załącznik nr 27 do rozporządzenia. Do zgłoszenia rozpoczęcia działalności załącza się:
1)
szkic sytuacyjny, skrócony opis pomieszczeń oraz wykaz, nazwy i numerację znajdujących się w tych pomieszczeniach urządzeń, aparatów, przyrządów, a dla zbiorników, pojemników i naczyń - ich pojemność,
2)
wykaz przyrządów pomiarowych z podaniem ich przeznaczenia i numeracji oraz zakresu pomiarowego,
3)
opis procesu technologicznego i postępowania technicznego oraz instrukcje obiegu dokumentacji produkcyjnej i magazynowej, a także dotyczące przeprowadzania inwentaryzacji wyrobów,
4)
wykaz pracowników podmiotu odpowiedzialnych za wykonywanie powierzonych im obowiązków w zakresie objętym szczególnym nadzorem podatkowym,
5)
kopię koncesji, zezwolenia, wpisu do rejestru lub zgłoszenia do ewidencji.
§  44.
1.
W ramach urzędowego sprawdzenia dokonuje się czynności, podczas których urząd kontroli skarbowej ustala, czy istnieją warunki do wykonywania kontroli w zakresie określonym w § 2 ust. 1.
2.
Urzędowe sprawdzenie podmiotu przeprowadzają pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego w obecności przedstawiciela podmiotu. Z czynności tych sporządza się protokół w dwóch egzemplarzach. Protokół wraz ze zgłoszeniem i załączonymi dokumentami stanowi akta weryfikacyjne podmiotu, które zatwierdza dyrektor urzędu kontroli skarbowej. Jeden egzemplarz akt weryfikacyjnych pozostaje w urzędzie kontroli skarbowej, a drugi otrzymuje podmiot.
3.
Podczas urzędowego sprawdzenia podmiotu pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego nakładają w razie potrzeby zabezpieczenia urzędowe, o których mowa w § 42 ust. 1, w celu skutecznego wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego.
4.
W przypadku stwierdzenia braku warunków do przeprowadzenia czynności związanych z urzędowym sprawdzeniem podmiotu lub do wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego dyrektor urzędu kontroli skarbowej wyznacza termin ponownego przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia podmiotu.
§  45.
1.
W przypadku wprowadzenia zmian procesu technologicznego lub postępowania technicznego w stosunku do stanu stwierdzonego w protokole urzędowego sprawdzenia, podmiot zawiadamia o tych zmianach urząd kontroli skarbowej co najmniej na 7 dni przed zamierzonym terminem wprowadzenia tych zmian; urząd kontroli skarbowej przeprowadza w tym zakresie dodatkowe urzędowe sprawdzenie.
2.
Przepisy § 44 stosuje się odpowiednio.
§  46.
1.
Urzędowemu sprawdzeniu pomieszczeń i urządzeń nie podlegają podmioty, które:
1)
nie wytwarzają lub nie pakują, nie przepakowują albo nie rozlewają wyrobów, w odniesieniu do których jest wykonywany na podstawie odrębnych przepisów obowiązek oznaczania znakami akcyzy,
2)
w zakresie swej działalności są jednostką naukowo-badawczą, doświadczalną, szkołą, samodzielnym laboratorium, szpitalem, jednostką opieki zdrowotnej lub apteką zużywającą lub przerabiającą w ciągu roku do 3.000 dm3 100% spirytusu w stanie nie skażonym oraz do 20.000 dm3 100% spirytusu w stanie skażonym,
3)
przerabiają, zużywają lub dokonują obrotu spirytusem w ilościach nie przekraczających w ciągu roku 1.000 dm3 100% spirytusu w stanie nie skażonym oraz 3.000 dm3 100% spirytusu skażonego, chyba że dyrektor urzędu kontroli skarbowej, ze względu na warunki i rodzaj prowadzonej przez podmiot działalności, uzna za uzasadnione objęcie go urzędowym sprawdzeniem,
4)
wytwarzają, eksportują, importują lub dokonują obrotu olejem opałowym lub napędowym, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 4.
2.
Podmioty wymienione w ust. 1 pkt 3 są obowiązane na 3 dni przed zamierzonym zużyciem lub przerobem spirytusu powiadomić o tym urząd kontroli skarbowej, podając równocześnie, jaki rodzaj spirytusu, do jakich celów i według jakich norm ma być używany, o ile te normy zostały określone.

Rozdział  12

Szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania doraźnych i okresowych kontroli oraz sprawowania stałego nadzoru przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego

§  47.
1.
Kontrola w zakresie określonym w § 2 ust. 1 jest wykonywana przez:
1)
każdorazowe bezpośrednie uczestniczenie pracowników szczególnego nadzoru podatkowego w czynnościach związanych z działalnością objętą szczególnym nadzorem podatkowym lub przez sprawowanie stałego nadzoru,
2)
dokonywanie okresowo lub doraźnie kontroli obrachunkowych stanu zapasów i obrotu wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy na podstawie prowadzonej przez podmiot dokumentacji,
3)
badanie próbek wyrobów.
2.
Sprawowanie stałego nadzoru polega na wykonywaniu czynności kontrolnych, o których mowa w § 2 ust. 1, przez komórkę organizacyjną jednostki organizacyjnej kontroli skarbowej, utworzoną w tym celu na terenie podmiotu podlegającego szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Regulamin pracy tej komórki ustala dyrektor urzędu kontroli skarbowej.
3.
W przypadku wprowadzenia w podmiocie przez dyrektora urzędu kontroli skarbowej stałego nadzoru, o którym mowa w ust. 2, dyrektor urzędu kontroli skarbowej zawiadamia o tym podmiot na 14 dni przed wprowadzeniem tego nadzoru.
§  48.
1.
Okresowe kontrole obrachunkowe zapasów i obrotu wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy przeprowadzane są za okresy roczne. Za okresy dowolne, krótsze niż rok, mogą być przeprowadzane kontrole obrachunkowe doraźne.
2.
Kontrole obrachunkowe roczne przeprowadza się nie później niż w okresie roku następnego po roku objętym kontrolą.
3.
Przepisu ust. 2 nie stosuje się do podmiotów zwolnionych od obowiązku urzędowego sprawdzenia pomieszczeń i urządzeń.
4.
Zapasy wyrobów, stwierdzone podczas kontroli obrachunkowej, są porównywane ze stanem ewidencyjnym i podlegają zapisaniu w ewidencji. Ustalone w wyniku kontroli obrachunkowej ubytki wyrobów porównuje się z ich dopuszczalnymi ubytkami.
5.
Wyniki kontroli obrachunkowej ujmuje się w protokole. Strona nie zgadzająca się z ustaleniami zawartymi w protokole może złożyć umotywowane zastrzeżenia lub uwagi do protokołu albo w ciągu 14 dni od jego otrzymania przesłać je do urzędu kontroli skarbowej.
6.
Podmioty, w których jest sprawowany stały nadzór, mogą we własnym zakresie przeprowadzać obrachunki zapasów i obrotów wyrobami oraz stosowania znaków akcyzy za okresy dowolne - krótsze niż rok, zawiadamiając o tym komórkę tego nadzoru co najmniej na 3 dni przed planowanym przeprowadzeniem obrachunku.
§  49.
1.
Podstawą kontroli wykonywanych przez pracowników szczególnego nadzoru podatkowego jest prowadzona przez dany podmiot ewidencja księgowa i dokumentacja związana z produkcją, przerobem, zużyciem, magazynowaniem oraz obrotem wyrobami bądź ze stosowaniem znaków akcyzy.
2.
Ewidencja i dokumentacja, o których mowa w ust. 1, powinny być prowadzone w sposób umożliwiający identyfikację przeprowadzonych operacji gospodarczych, zwłaszcza czynności produkcyjnych lub związanych z obrotem wyrobami, oraz stanów zapasów wyrobów przy zachowaniu ciągłości zapisów i bezbłędności stosowanych procedur obliczeniowych.
3.
Wpisów do ksiąg i dokumentacji należy dokonywać w sposób trwały i wyraźny. Zmian i poprawek w księgach lub dokumentach dokonuje się w taki sposób, aby przekreślony tekst pierwotny pozostał czytelny, a każdą zmianę lub poprawkę należy potwierdzić podpisem osoby dokonującej zmiany lub poprawki, z podaniem daty ich wprowadzenia, oraz w razie potrzeby opisać je w rubryce "uwagi".
4.
Podmiot dokonuje ostatniego dnia każdego miesiąca zamknięcia ksiąg i sporządza podsumowanie miesięczne.
5.
Podmiot dokonuje również rocznego zamknięcia ksiąg według stanu na ostatni dzień roku i ustala, z wyjątkiem gorzelni rolniczej, rzeczywisty stan zapasów na koniec roku. Rzeczywisty stan zapasów na koniec roku należy przyjąć jako stan początkowy roku następnego.
6.
Podmiot obowiązany jest ponadto dokonać zamknięcia ksiąg na żądanie pracownika szczególnego nadzoru podatkowego w celu umożliwienia porównania rzeczywistego stanu zapasów ze stanem ewidencyjnym.
7.
Jeżeli przepisy rozporządzenia przewidują obowiązek prowadzenia przez podmiot ksiąg bądź dokumentacji według ustalonych wzorów, powinny one być zarejestrowane i opieczętowane przez urząd kontroli skarbowej, a poszczególne karty ksiąg - kolejno ponumerowane.
8.
Wpisów do ksiąg i dokumentów służących do ewidencjonowania przychodu, rozchodu i transportu wyrobów oraz obrotu i zużycia znaków akcyzy dokonuje się bezpośrednio po zakończeniu czynności podlegającej wpisaniu.
9.
W przypadku prowadzenia przy użyciu komputera ksiąg i dokumentacji, o których mowa w ust. 7, mogą one być prowadzone na odrębnych kartach dostosowanych do wpisów dokonywanych w urządzeniach drukujących, z zachowaniem wymogów, o których mowa w ust. 2, 3 i 7.
10.
Urząd kontroli skarbowej może opieczętować również prowadzone przez podmiot księgi i dokumentacje lub ich części zawierające dane i informacje, o których mowa w ust. 1.

Rozdział  13

Szczegółowe zasady i tryb pobierania próbek

§  50.
1.
Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego pobierają próbki wyrobów w obecności przedstawiciela podmiotu w dwóch jednakowych ilościach i w sposób określony w Polskich Normach lub normach branżowych.
2.
Z czynności pobrania próbki wyrobów sporządza się protokół co najmniej w dwóch egzemplarzach. Protokół powinien zawierać następujące dane:
1)
datę i miejsce pobrania próbki,
2)
imiona i nazwiska osób pobierających próbkę oraz przedstawiciela podmiotu,
3)
rodzaj, ilość wyrobu oraz numery pojemników (opakowań) lub partii, z których pobrano próbkę,
4)
zastosowany środek konserwujący lub skażający,
5)
sposób zabezpieczenia próbki.
3.
Próbki wyrobów podlegają urzędowemu zabezpieczeniu, o którym mowa w § 42 ust. 1 pkt 1.
§  51.
1.
Jeżeli badanie pobranych próbek nie jest dokonywane przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, podmiot przesyła próbkę wyrobu w celu jej zbadania wraz z jednym egzemplarzem protokołu pobrania tej próbki do laboratorium upoważnionej jednostki właściwej dla danego rodzaju analiz.

Rozdział  14

Tryb niszczenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym w przypadku stwierdzenia ich nieprzydatności do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia

§  52.
1.
Niszczenie wyrobów nieprzydatnych do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem ust. 4.
2.
Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej wyroby, o których mowa w ust. 1, co najmniej na 7 dni przed zamierzonym terminem ich zniszczenia, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na 3 dni przed zamierzonym zniszczeniem.
3.
Protokół zniszczenia wyrobów, o których mowa w ust. 1, zawierający ocenę zasadności zniszczenia, sporządza się w dwóch egzemplarzach. Protokół podpisują: przedstawiciel podmiotu i pracownik szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu ust. 4.
4.
Jeżeli podmiot zgłosił urzędowi kontroli skarbowej zamiar zniszczenia wyrobów, o których mowa w ust. 1, a pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nie przybył w ciągu 2 dni od wskazanej przez podmiot daty, czynności tych dokonuje podmiot we własnym zakresie, sporządzając protokół, o którym mowa w ust. 3, który przesyła do urzędu kontroli skarbowej nie później niż w ciągu 3 dni od wykonania tych czynności.

Rozdział  15

Zasady i warunki przyjmowania, magazynowania, wydawania i przewożenia wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym

§  53.
1.
Wyroby, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1-3, przechowuje się lub magazynuje, z zastrzeżeniem przepisu ust. 5, w oddzielnych pomieszczeniach i naczyniach.
2.
Wyroby zapakowane lub rozlane do opakowań jednostkowych powinny być przekazane do magazynu wyrobów gotowych w dniu zakończenia zmiany produkcyjnej i bezzwłocznie zewidencjonowane we właściwych dokumentach lub ewidencji magazynowej.
3.
Wyroby w opakowaniach jednostkowych powinny być oznakowane zgodnie z wymogami określonymi w odrębnych przepisach.
4.
W magazynie wyrobów gotowych opakowania jednostkowe z wyrobami powinny być ustawione oddzielnie według ich rodzaju oraz w miarę możliwości według stawek podatkowych, gramatury, pojemności i w takim porządku, aby ich sprawdzenie nie nastręczało trudności.
5.
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może w uzasadnionych wypadkach wyrazić zgodę na magazynowanie w pomieszczeniach, o których mowa w ust. 1, innych wyrobów niż objęte szczególnym nadzorem podatkowym, a także wyrazić zgodę na odstąpienie od wymogu ustalonego w ust. 4.
§  54.
1.
Podmiot zgłasza urzędowi kontroli skarbowej zamiar odprawienia przesyłki wyrobu luzem co najmniej na 3 dni przed terminem tej czynności, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórce tego nadzoru na dzień przed zamierzoną odprawą.
2.
Odprawa przesyłki, o której mowa w ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisu § 58. Napełnione naczynia służące do transportu powinny być urzędowo zabezpieczone, a rodzaj i liczbę zabezpieczeń oraz ich cechy należy odnotować w dokumencie przewozu, sporządzonym co najmniej z dwiema kopiami, z których jedna pozostaje w podmiocie.
3.
Dokument przewozu, o którym mowa w ust. 2, powinien być sporządzony zgodnie z wymogami określonymi odpowiednio w § 10 ust. 1, § 22 i § 26.
4.
Dokumenty przewozu oraz ich kopie powinny być ponumerowane i opieczętowane przez urząd kontroli skarbowej.
5.
Przy przewozie przesyłki publicznymi środkami transportu dokument przewozu dołącza się do listu przewozowego, a w razie przewozu przesyłki innymi środkami transportu dokument przewozu wręcza się osobie odpowiedzialnej za przesyłkę.
6.
Kopię dokumentu przewozu podmiot przesyła nie później niż w ciągu 3 dni do urzędu kontroli skarbowej właściwego miejscowo dla odbiorcy przesyłki, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie będącym odbiorcą przesyłki - do komórki tego nadzoru. Kopia dokumentu przewozu może być również doręczona przez posłańca za pokwitowaniem.
7.
Kopię dokumentu przewozu, po sprawdzeniu zgodności z jego oryginałem, urząd kontroli skarbowej lub komórka stałego nadzoru zwraca podmiotowi, który wysyłał przesyłkę, w ciągu 30 dni od daty otrzymania kopii dokumentu przewozu.
§  55.
Jeżeli podczas transportu przesyłka wyrobu luzem została uszkodzona i zachodzi konieczność przelania wyrobu do innych naczyń, przewoźnik jest obowiązany zawiadomić o tym urząd kontroli skarbowej, właściwy dla miejsca uszkodzenia przesyłki lub miejsca stwierdzenia uszkodzenia, oraz odnotować w dokumencie przewozu datę i godzinę uszkodzenia przesyłki, jak również nazwę urzędu kontroli skarbowej, do którego przesłano zawiadomienie.
§  56.
1.
Przyjęcie przesyłki wyrobu luzem, o której mowa w § 54 ust. 1, odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego, z zastrzeżeniem przepisów ust. 5 i § 58. Podmiot odbierający przesyłkę jest obowiązany najpóźniej w dniu następnym po otrzymaniu przesyłki zawiadomić o tym urząd kontroli skarbowej, a w razie sprawowania stałego nadzoru w podmiocie - komórkę tego nadzoru.
2.
Z czynności przyjęcia przesyłki sporządza się dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, którego kopię podmiot przesyła nie później niż w ciągu 3 dni do urzędu kontroli skarbowej właściwego dla nadawcy przesyłki lub do komórki stałego nadzoru, jeżeli jest on sprawowany u nadawcy przesyłki.
3.
Dokument sprawdzenia i przyjęcia przesyłki, o którym mowa w ust. 2, w przypadku:
1)
przyjęcia przesyłki spirytusu lub wyrobów spirytusowych luzem powinien być sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w § 10 ust. 2,
2)
przyjęcia przesyłki piwa luzem powinien zawierać rodzaj i asortyment piwa oraz ogólną objętość piwa,
3)
przyjęcia przesyłki wyrobów winiarskich luzem powinien zawierać rodzaj lub nazwę wyrobu, wagę netto, ciężar właściwy i objętość oraz zawartość lub stężenie alkoholu etylowego.
4.
Podmiot odbierający przesyłkę jest zobowiązany dokładnie opróżnić naczynia służące do transportu i nałożyć na nie własne zabezpieczenia.
5.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podmiotów wymienionych w § 46 ust. 1, z wyjątkiem przyjęcia przesyłek spirytusu nie skażonego.
§  57.
1.
Jeżeli w przyjęciu przesyłki wyrobów luzem następuje zwłoka przekraczająca 2 dni od daty otrzymania przesyłki, przedstawiciel podmiotu odbierającego przesyłkę dokonuje w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego tymczasowego przyjęcia przesyłki przez ustalenie wagi brutto lub objętości przesyłki i parametrów jakościowych wyrobów luzem we wszystkich naczyniach wchodzących w skład przesyłki. Do tymczasowego przyjęcia przesyłki przepis § 56 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
2.
Po dokonaniu tymczasowego przyjęcia przesyłki naczynia z wyrobami luzem powinny być ponownie urzędowo zabezpieczone przez pracownika szczególnego nadzoru podatkowego. Ostateczne przyjęcie przesyłki odbywa się w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego.
§  58.
Jeżeli podmiot zgłosił urzędowi kontroli skarbowej odprawę lub przyjęcie przesyłki, o których mowa w § 54 ust. 1 i § 56 ust. 1, a pracownik szczególnego nadzoru podatkowego nie przybył w ciągu 1 dnia od wskazanej daty wysłania lub przyjęcia przesyłki, czynności tych dokonuje podmiot we własnym zakresie, sporządzając odpowiedni protokół, który przesyła nie później niż w ciągu 3 dni do urzędu kontroli skarbowej.
§  59.
Przepisy § 54-58 stosuje się odpowiednio do przesyłek wyrobów w opakowaniach jednostkowych w przypadku ich przewozu przed powstaniem obowiązku w podatku akcyzowym.

Rozdział  16

Przepisy przejściowe i końcowe

§  60.
Podmioty, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia prowadzą działalność, o której mowa w § 2 ust. 1 pkt 4, powinny w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia przystosować pomieszczenia i urządzenia w sposób określony w § 43 ust. 2 oraz przesłać do urzędu kontroli skarbowej zgłoszenie, o którym mowa w § 43 ust. 3, w celu przeprowadzenia urzędowego sprawdzenia, o którym mowa w § 44.
§  61.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 23 listopada 2000 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

UPOWAŻNIENIE Nr ........

pracownika szczególnego nadzoru podatkowego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

UPOWAŻNIENIE Nr ........

pracownika szczególnego nadzoru podatkowego

ZAŁĄCZNIK Nr  3

.............................. .................

(pieczęć nagłówkowa podmiotu) (nr koncesji)

PROTOKÓŁ NR ........

skażenia spirytusu środkiem skażającym .....................

...............................................................

(wymienić środek skażający)

...............................................................

(nazwa podmiotu, dla którego dokonano skażenia spirytusu)

z dnia .......... ..... roku.

Po sprawdzeniu, że zabezpieczenia na naczyniach

(opakowaniach) ze środkami skażającymi nie są uszkodzone,

pracownicy podmiotu, w którym przeprowadza się skażenie:

- ..................... - .......................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

- ..................... - .......................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

w obecności pracownika szczególnego nadzoru podatkowego:

- ..................... - .......................

(imię i nazwisko) (stanowisko służbowe)

dokonali czynności skażenia spirytusu.

Przed zastosowaniem, środek skażający został zbadany w celu

identyfikacji przez .................. wg orzeczenia (atestu)

nr .... z dnia ...... ..... roku.

Do skażenia spirytusu wzięto ....... dm3 - kg*) spirytusu o

mocy .... % w 20°C (pogrążenie alkoholomierza .................

w temperaturze pomiaru .......... °C) co stanowi ..............

dm3 100%, dodano ........... dm3 - kg*) środka skażającego ....

.... o ciężarze właściwym ............. kg/dm3 co odpowiada ...

..... dm3 - kg*) środka skażającego na 100 dm3 100% spirytusu.

Po dodaniu środka skażającego i jego wymieszaniu otrzymano

.......... dm3 - kg*) spirytusu o mocy pozornej (pogrążenie

alkoholomierza) ........ w temp ...... °C.

Naczynia ze spirytusem skażonym zabezpieczono plombami

urzędowymi oraz plombami podmiotu skażającego*) ...............

(wymienić

............................

ilość i odciski)

Z otrzymanej mieszaniny pobrano próbkę w ilości 0,5 dm3 -

0,05 dm3*), którą zabezpieczono .............................

(podać sposób zabezpieczenia)

do przechowania na okres 3 miesięcy.

Na spirytus wystawiono dokument przewozu nr ..... z dnia

...... ....roku.*)

Niniejszy protokół sporządzono w ........ egzemplarzach.

Podpisy pracowników Podpis pracownika szczególnego

biorących udział nadzoru podatkowego obecnego

w czynnościach skażenia przy skażeniu

................ .............. .............................

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

Ilość spirytusu w naczyniach służących do transportu
Lp. Numery Moc spirytusu Ilość spirytusu ustalona przy wysyłce
naczyń % w 20°C wg wagi
(beczki, (tablice brutto tara netto Ilość
komory pogrążenie w temperaturze alkoholometr.) wg objętości spirytusu
cysterny) alkoholomierza °C dm3 w temp. °C poprawka dm3/100 dm3

(tabl. alk.)

dm3 w 20°C dm3 100%
Uwagi:

W przypadku wysyłki spirytusu skażonego w kolumnie "moc spirytusu" należy podać (moc pozorną) pogrążenie alkoholomierza w spirytusie skażonym w temperaturze pomiaru °C oraz w kolumnach "brutto" i "netto" ilość skażalnika zużytego do skażenia spirytusu według protokołu skażenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

wzórSPRAWDZENIE ODEBRANEGO SPIRYTUSU

Ilość spirytusu w naczyniach służących do transportu
Lp. Numery Moc spirytusu Ilość spirytusu ustalona przy odbiorze
naczyń % w 20°C wg wagi
(beczki, (tablice. brutto tara netto Ilość
komory pogrążenie w temperaturze alkoholometr.) wg objętości spirytusu
cysterny) alkoholomierza °C dm3 w temp. °C poprawka dm3/100 dm3

(tabl. alk.)

dm3 w 20°C dm3 100%
Uwagi:

W przypadku odbioru spirytusu skażonego w kolumnie "moc spirytusu" należy podać (moc pozorną) pogrążenie alkoholomierza w spirytusie skażonym w temperaturze pomiaru oC.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

.................................

(pieczęć nagłówkowa podmiotu)

KSIĘGA KONTROLI

obrotu spirytusem i jego skażenia w ..........................

(nazwa podmiotu)

za rok obrachunkowy ............

Data Skąd spirytus Wysłano wg dokumentu przewozu spirytusu Przyjęto wg dokumentu sprawdzenia i przyjęcia spirytusu
otrzymano data i numer dokumentu przewozu Nadwyżka
kg dm3 w 20°C moc % w 20°C dm3 100% nr i data dokumentu kg dm3 w 20°C moc % w 20°C dm3 100% dm3 100%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Ubytek drogowy w dm3 100% Skażanie spirytusu
Pobrano do skażenia spirytusu Dodano skażalnika Otrzymano spirytusu skażonego
w granicach dozwolonych ponad normę razem kg dm3 w 20°C moc % w 20°C dm3 100% kg lub dm3 wg protokołu nr i data kg dm3 pogrążenie alkoholomierza dm3 100%
13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25
Pobrano do przerobu lub zużycia spirytusu Pozostaje spirytusu Uwagi
nie skażonego (czystego) skażonego nie skażonego (czystego) skażonego
cel pobrania (nazwa produktu) kg dm3 w 20°C moc % w 20°C dm3 100% kg dm3 100% kg dm3 w 20°C moc % w 20°C dm3 100% suma dziennych pozost. kg dm3 100% suma dziennych pozost.
26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41

ZAŁĄCZNIK Nr  7

.................................

(pieczęć nagłówkowa podmiotu)

KSIĘGA KONTROLI

przerobu spirytusu na ocet w .................................

za rok obrachunkowy ............... (nazwa podmiotu)

Data OBROTY SPIRYTUSEM dm3 100%
Skąd Wysłano wg dokumentu przewozu spirytusu Przyjęto wg dokumentu sprawdzenia i przyjęcia spirytusu Nadwyżka Ubytek drogowy Pobrano do produkcji
spirytus otrzymano data i numer dokumentu przewozu razem ponad normę w granicach dozwolonych Pozostaje spirytusu Suma dziennych pozostałości
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
OBROTY DENATURATEM OCTOWYM w dm3
Użyto do sporządzenia denaturatu octowego Zawartość w denaturacie octowym Pobrano denaturatu octowego do sporządzenia zacieru
Spirytusu w 20°C Wody Octu w przeliczeniu na ocet 10% Ilość otrzymanego denaturatu octowego alkohol w %obj. kw octowy w g/100ml Pozostaje denaturatu octowego
12 13 14 15 16 17 18 19
OBROTY ZACIEREM w dm3
UŻYTO DO ZACIERU Otrzymano zacieru Zawartość w zacierze Pobrano zacieru do produkcji Przerobiono zacieru
Denaturatu octowego Wody Octu w przeliczeniu na ocet 10% alkohol w %obj. kw octowy w g/100ml Pozostaje zacieru
20 21 22 23 24 25 26 27 28
OBROTY OCTU LUZEM W PRZELICZENIU NA OCET 10% w dm 3
PRZYCHÓD ROZCHÓD
Z produkcji własnej Inny Razem Sprzedaż Do sporządz. Do Rozlano Do wyrobu Inny rozchód Straty Razem rozchód Pozostaje
Brutto Netto przychód octu luzem denaturatu octowego sporządzania zacieru octu do butelek musztardy i ubytki octu luzem Uwagi
29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42

ZAŁĄCZNIK Nr  8

.................................

(pieczęć nagłówkowa podmiotu)

KSIĘGA KONTROLI

spirytusu powrotnego w ..................................

za rok obrachunkowy ...... (nazwa podmiotu)

Data Przychód Rozchód Pozostaje spirytusu powrotnego Uwagi
Data i numer protokołu lub zapisku, w którym stwierdzono ilość otrzymanego spirytusu powrotnego, oraz dokonanego skażenia, jeżeli dodatkowo skażenie przeprowadzono Ilość spirytusu

kg lub dm3 w 20°C

Ilość spirytusu dm3 100% Na jaki cel zużyto spirytus Ilość spirytusu

kg lub dm3 w 20°C

Ilość spirytusu dm3 100% Ilość kg lub dm3 w 20°C Ilość dm3 100%
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10

ZAŁĄCZNIK Nr  9

.................................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Księga kontroli

obrotu spirytusami w magazynie ..........................

za rok obrachunkowy ...... (nazwa podmiotu)

Lp. Data Spirytus .............................. Spirytus ..............................
Przychód Rozchód Przychód Rozchód
nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100%
Spirytus .............................. Spirytus ..............................
Przychód Rozchód Przychód Rozchód
nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100%
Spirytus .............................. Spirytus ..............................
Przychód Rozchód Przychód Rozchód
nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100%
Spirytus .............................. Spirytus ..............................
Przychód Rozchód Przychód Rozchód
nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100% nr dokumentu ilość dm3 100%
Stan ogółem Suma dziennych pozostałości
dm3 100% dm3 100%

ZAŁĄCZNIK Nr  10

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Księga kontroli

rektyfikacji i odwadniania spirytusu .......................

(nazwa podmiotu)

za rok obrachunkowy ...........

Data Pobrano z magazynu dm3 100%
Data i numer Spirytus surowy Zlewki wódek Inne spirytusy Spirytus porektyfikacyjny Ogółem W tym do odwodnienia
dowodu ziemniaczany melasowy zbożowy
Otrzymano z aparatów rektyfikacyjnych i odwadniających dm3 100%
Rektyfikaty Spirytus
Luksusowy Wyborowy Zwykły odwodniony
ziemniaczany melasowy zbożowy ziemniaczany melasowy zbożowy ziemniaczany melasowy zbożowy
Ubytki dm3 100% Uwagi
Spirytus

porektyfi

Pośl. gat. Frakcja propylowo- Fuzle Oleje fuzlowe Ogółem Na aparatach Na aparatach odwadniających Fuzli Ogółem

rzeczywiste

Dozwolone
kacyjny II III końcowy butylowa rektyfikacyjnych

ZAŁĄCZNIK Nr  11

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Księga kontroli

produkcji i rozlewu wódek w ...............................

(nazwa podmiotu)

za rok obrachunkowy .............

Data Numery dowodów PRODUKCJA WÓDEK (OBROTY
Zużyto spirytusów Pobrano półproduktów Maderyzacja spirytusu Sporządzano półfabrykatów
razem zaprawy nalewy morsy pobrano z maderyzacji przekazano do maderyzacji zaprawy nalewy morsy przekazano do magazynu półfabrykatów
WEWNĘTRZNE) dm3 100%
Sporządzono zestawów wódek Rozlano wódek i przekazano do magazynu wyrobów gotowych Zlewki Spirytusów
razem zwrócone do mag. spirytusu przekazane do ....
POZOSTAŁO W DZIALE PRODUKCJI dm3 100% Uwagi
Zestawów wódek Półfabrykatów Zlewki Inne
Razem razem razem

ZAŁĄCZNIK Nr  12

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

PROTOKÓŁ

badania stanu aparatu destylacyjnego gorzelni rolniczej w

............. województwo ....................... dokonanego

w dniu ..................... ........ roku przez pracowników

szczególnego nadzoru podatkowego ...........................

............................................................

w obecności przedstawiciela podmiotu .......................

Stwierdzono, że aparat destylacyjny jest przygotowany do pracy

(tak/nie)*): jednokolumnowy, dwukolumnowy*) .................

............................................................

Szczegółowy opis aparatury podany jest w aktach

weryfikacyjnych. Od tego czasu w stanie aparatury nie zaszły

zmiany - stwierdzono następujące zmiany*) ..................

............................................................

............................................................

............................................................

Ponadto stwierdzono następujące odchylenia od obowiązujących

przepisów:

............................................................

............................................................

............................................................

Po dokonaniu oględzin aparat destylacyjny połączono z

urządzeniem do określania mocy i temperatury (stągwią) i

urządzeniem pomiarowym oraz nałożono urzędowe zabezpieczenia,

które odnotowano w spisie zabezpieczeń urzędowych.

Protokół niniejszy sporządzono w dwóch egzemplarzach, które

dołączono do akt urzędowego sprawdzenia gorzelni.

Przedstawiciel podmiotu Pracownicy szczególnego nadzoru

podatkowego

.................. ..................................

(podpis) (podpisy)

______

* Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  13

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Okres produkcji

......../.......

Urząd Kontroli Skarbowej

w ......................

ZGŁOSZENIE Nr ..............

o zamierzonej produkcji spirytusu

Gorzelnia .................. należąca do ...............

zgłasza, że od dnia ......... do dnia .................:

1) będzie rozpoczynać pracę*) o godz. ....................,

kończyć o godz. ...................

2) sporządzać po ................. zaciery(ów) na dobę przy

............. dobowej fermentacji i używać na każdy zacier

następujące rodzaje i ilości surowców:**)

Kolejny zacier Surowce w q
Lp.
Razem

3) rozpoczynać destylację alkoholu o godz. ................,

kończyć o godz. ...................

4) przekazywać spirytus do magazynu z naczynia pośredniczącego

o godz. ...................

5) stosować przerwy w produkcji w dniach ...................

.........................................................

Uwagi: ..................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

.........................................................

______

*) Rozpałka pod kotłem.

**) Podać ilości surowców przeciętnie stosowanych do

sporządzania poszczególnych zacierów, a ewentualne

dodatkowe informacje w uwagach.

Sporządził:

.....................

(Nazwisko i imię)

...........................

...........................

(pieczęć, data i podpis)

ZAŁĄCZNIK Nr  14

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Księga kontroli

produkcji i rozchodu spirytusu w gorzelni rolniczej

w .........................................................

(nazwa podmiotu)

za rok obrachunkowy ........

Data Zużycie surowców Zacier
zboże do produkcji słodu (rodzaj) q słodu do zacieru kg enzymy (rodzaj) ziemniaki inne surowce (rodzaj) q w kadzi zacierowej
ilość q % skrobi ilość dm3 temp. °C ekstrakt pozorny %wag kwasowość pH luboDlb przepompowano do kadzi nr nr kadzi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Magazyn spirytusu UWAGI
odfermentowany Otrzymano końcowe wskazania licznika urządzenia pomiarowego dzienny uzysk spirytusu dm3 Rozchody Zapas spirytusu w magazynie (stan rzeczywisty po nalewie + rubr. 20) dm3 Ubytki spirytusu opodatkowane dm3 100%
ekstrakt pozorny % wag kwasowość pH lub ° Dlb wywaru ilość hl nr dokumentu przewozu lub według innego dokumentu spirytusu dm3 w 20°C spirytusu dm3 100%
16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26

ZAŁĄCZNIK Nr  15

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

KSIĘGA REWIZYJNA MAGAZYNU SPIRYTUSU

gorzelni rolniczej w ......................................

(nazwa podmiotu)

za rok obrachunkowy ...........

Data

badania

Zbiornik Moc spirytusu Stwierdzona ilość spirytusu Poprawka Ilość Ilość
stanu zapasów spirytusu nr lub numery beczek pojemność dm3 pogrążenie alkoholomierza w temp. °C % w 20°C odczyt ze skali mm dm3 w temp. °C dm3/100 dm3 (tabl.) spirytusu dm3 w 20 °C spirytusu dm3 100%
Brutto Tara Netto
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

ZAŁĄCZNIK Nr  16

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Protokół nr ........ ....... roku

nalewu spirytusu do naczyń służących do transportu

gorzelni rolniczej ...........

woj. ........................

dnia ........ ........ roku

Pracownicy szczególnego nadzoru podatkowego ...............

...............

w obecności przedstawiciela podmiotu : ...............

- sprawdzili stan: aparatury i urządzeń gorzelni, naczyń

służących do transportu, magazynu i zbiornika(ów)

magazynowego(owych) oraz nałożonych na nich urzędowych

zabezpieczeń (plomb) i ustalili:

.........................................................

.........................................................

- sprawdzili zapas spirytusu w magazynie przed i po wydaniu

(dane w pkt 1)

- nadzorowali napełnianie spirytusem ......................

( wyniki w pkt 2)

- zabezpieczyli naczynia służące do transportu oraz zbiornik(i)

i magazyn spirytusu plombami o znakach:

.........................................................

- odnotowali zmianę plomb w spisie zabezpieczeń urzędowych

Moc spirytusu ustalono alkoholomierzem nr .................

Uwagi kontrolujących i wyjaśnienia przedstawiciela podmiotu

(podać adresata i odbiorcę spirytusu): ....................

...........................................................

...........................................................

...........................................................

1. Zapas spirytusu w magazynie.

Nr zbiornika Moc spirytusu Ilość W Poprawka Ilość Ilość
pogrąż. alkoholomierza w temp. °C % w 20 °C spirytusu dm3 temp. °C dm3/100dm3 (tabl.) spirytusu dm3 w 20°C spirytusu dm3 100%
1 2 3 4 5 6 7 8 9
A Przed wydaniem
Razem
B Po wydaniu
Razem
Różnica (A - B) - ilość wydana

2. Napełnianie naczyń służących do transportu (beczki, autocysterny, inne*)) spirytusem.

Ustalenie ilości spirytusu
Nr Rodzaj ilość naczyń łączna waga naczyń w kg Oznaczanie mocy spirytusu Objętość
dokumentu naczyń brutto tara netto spirytusu Ilość
przewozu (beczki, autocysterny,inne*)) nr komory autocysterny zmierzona

objętość spirytusu

dm3

w temp. °C poprawka dm3/ 100 dm3 (tabl.) pogrąż. alkoholomierza w temp. °C % w 20°C dm3 w

20°C

spirytusu

dm3 100%

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Razem Moc średnia

(rubr. 11 : 10 x 100)

3. Sprawdzenie ustaleń między pomiarem spirytusu w magazynie a napełnieniem naczyń służących do transportu.

Poz. Wyszczególnienie Ilość spirytusu dm3 w 20°C Ilość spirytusu dm3 100%
1 Zapas spirytusu w magazynie przed wydaniem ( pkt 1, poz. 8A 9A )
2 Otrzymano z odpędu stan końcowy urządzenia pomiarowego

.........................

podczas nalewu stan początkowy urządz. pomiarowego

.........................

3 Spirytus o średniej mocy ......................% (pkt 2)

Razem ( poz. 1 + 2 )

4 Zapas w magazynie po wydaniu (pkt 1, poz 8B i 9B)
5 Różnica ( poz.3 - 4)
6 W napełnionych naczyniach ustalono spirytusu ( pkt 2 poz. 10 i 11 )
7 Wg pomiarów w magazynie ilość spirytusu jest większa ( + )

lub mniejsza ( - ) niż w naczyniach transportowych ( poz. 5 - 6 )

Protokół sporządzono w dwóch egzemplarzach, z których jeden

pozostawiono w gorzelni. Do protokołu nie wniesiono uwag /

wniesiono następujące uwagi*):

...........................................................

...........................................................

...........................................................

*) Niepotrzebne skreślić.

Podpisy i pieczęcie

............................. ..........................

(przedstawiciel podmiotu) (pracownicy szczególnego

nadzoru podatkowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  17

Przebieg gotowania warki nr ........

ZAŁĄCZNIK Nr  18

Księga kontroli

ZAŁĄCZNIK Nr  19

Metryczka nastawu nr ....

ZAŁĄCZNIK Nr  20

Karta kupażu lub wytwarzania wyrobu winiarskiego albo napoju alkoholowego*) nr .....

ZAŁĄCZNIK Nr  21

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

Księga kontroli

rozlewu wyrobów winiarskich ..............................

(nazwa podmiotu)

za rok obrachunkowy .........

Data Przychód Rozchód
Nr z kupażowni Zwroty z Przekazano do magazynu Razem Stan
zmiany lub leżakowni nr prod. mag. Razem nr Butelki o pojemności Inne opakowania Razem Ubytki rozchód
nr dow. litrów dow. litrów litrów litrów dow. 0,7 l szt. 0,75 l szt. 1,0 l

szt.

... l szt. ... l

szt.

... l

szt.

... l

szt.

litrów litrów litrów litrów
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20

ZAŁĄCZNIK Nr  22

RAPORT DZIENNY WPŁAT, WYPŁAT I REZULTATÓW GIER W KASYNIE GRY w ........

ZAŁĄCZNIK Nr  23

...................................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

KSIĘGA KONTROLI

obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w kasynie gry

w ............................... za rok ............ .

(miejscowość, ulica, numer)

Lp. Data Bilans żetonów ogółem w zł Wynik dzienny kasyna w zł Uwagi
Niedobór Nadwyżka Wygrana Przegrana
1 2 3 4 5 6 7

ZAŁĄCZNIK Nr  24

.................................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

RAPORT DZIENNY WPŁAT, WYPŁAT I REZULTATÓW GIER W SALONIE GIER NA AUTOMATACH

w ..............................................

(miejscowość, ulica, numer)

Data: ............

Lp. Automat nr Wpłaty Wypłaty Różnica Stan wygranej zakumulowanej na zakończenie dnia Uwagi
(Kwoty: wrzucone do automatu, uzyskane z wymiany żetonów użytych do gry, kredytów) (wygrane uczestników gry) (3-4) Wyszczególnienie Kwota w złotych
1 2 3 4 5 6 7 8
Suma

................. ............. .........................

(główny kasjer) (kierownik) (pracownik szczególnego

nadzoru podatkowego)

ZAŁĄCZNIK Nr  25

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

KSIĘGA KONTROLI

obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w salonie gier na

automatach w ........................... za rok .......... .

(miejscowość, ulica, numer)

Lp. Data Bilans żetonów ogółem w zł Wynik dzienny salonu w zł Uwagi
Niedobór Nadwyżka Wygrana Przegrana
1 2 3 4 5 6 7

ZAŁĄCZNIK Nr  26

...............................

(pieczątka nagłówkowa podmiotu)

SPIS ZABEZPIECZEŃ URZĘDOWYCH

w ................................................

(nazwa podmiotu)

Lp. Miejsce nałożenia zabezpieczeń urzędowych Nałożenie Zdjęcie Nałożenie Zdjęcie
Data Ilość plomb Znaki odcisków Podpisy pracow.

1. sznp*

2. podmiotu

Data Ilość plomb Znaki odcisków Podpisy pracow.

1. sznp*

2. podmiotu

Data Ilość plomb Znaki odcisków Podpisy pracow.

1. sznp*

2. podmiotu

Data Ilość plomb Znaki odcisków Podpisy pracow.

1. sznp*

2. podmiotu

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

* Szczególnego nadzoru podatkowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  27

ZGŁOSZENIE

rozpoczęcia/wznowienia* działalności podlegającej szczególnemu nadzorowi podatkowemu

1 § 29 ust. 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 16 marca 2001 r. (Dz.U.01.26.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2001 r.
2 § 29 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 16 marca 2001 r. (Dz.U.01.26.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2001 r.
3 § 29 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 16 marca 2001 r. (Dz.U.01.26.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2001 r.
4 § 29 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 16 marca 2001 r. (Dz.U.01.26.286) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 kwietnia 2001 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024