Określenie wzoru rejestru transakcji, sposobu jego prowadzenia oraz trybu dostarczania danych z rejestru Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 21 września 2001 r.
w sprawie określenia wzoru rejestru transakcji, sposobu jego prowadzenia oraz trybu dostarczania danych z rejestru Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej.

Na podstawie art. 13 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (Dz. U. Nr 116, poz. 1216 i z 2001 r. Nr 63, poz. 641) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
  1) 1
 wzór rejestru transakcji, której wartość przekracza 15.000 euro przeprowadzanej również w drodze więcej niż jednej operacji, których okoliczności wskazują, że są ze sobą powiązane, a także transakcji, której okoliczności wskazują, że wartości majątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, bez względu na jej wartość i charakter,
  2)
sposób prowadzenia rejestru oraz tryb dostarczania danych z rejestru Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej, zwanemu dalej "Generalnym Inspektorem",
  3)
tryb przekazywania Generalnemu Inspektorowi informacji o transakcjach, o których mowa w pkt 1, przy wykorzystaniu elektronicznych nośników informacji.
§  2.
1.
Rejestr transakcji, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, zwanej dalej "ustawą", jest prowadzony przez instytucje obowiązane w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy w formie papierowej lub przy użyciu elektronicznych nośników informacji.
2.
Dane do rejestru transakcji, o którym mowa w ust. 1, zwanego dalej "rejestrem", wprowadza się bezzwłocznie, nie później jednak niż następnego dnia roboczego po zrealizowaniu transakcji.
§  3.
1.
Rejestr w formie papierowej jest prowadzony w postaci zbroszurowanych i kolejno ponumerowanych kart transakcji, sporządzanych i wypełnianych oddzielnie dla każdej rejestrowanej transakcji.
2.
Wzór karty transakcji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Karty transakcji, o których mowa w ust. 1, powinny być wypełniane ręcznie lub maszynowo, w sposób staranny, czytelny i trwały, a stwierdzone błędy poprawia się przez:
  1)
skreślenie dotychczasowej treści i wpisanie nowej, z zachowaniem czytelności błędnego zapisu,
  2)
umieszczenie daty oraz czytelnego podpisu osoby dokonującej poprawki.
§  4.
1.
Rejestr prowadzony przy użyciu elektronicznych nośników informacji składa się z zapisów elektronicznych sporządzanych oddzielnie dla każdej rejestrowanej transakcji.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, powinien być prowadzony w systemie informatycznym, umożliwiającym niezwłoczny odczyt lub wydruk całości lub części zapisanych danych.
3. 2
 Strukturę zapisu elektronicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
1.
Instytucja obowiązana, prowadząca rejestr przy użyciu elektronicznych nośników informacji, powinna:
  1)
posiadać określoną na piśmie, szczegółową instrukcję obsługi programu komputerowego, wykorzystywanego do prowadzenia rejestru,
  2)
stosować system informatyczny uniemożliwiający likwidację lub zmianę raz wprowadzonych zapisów elektronicznych i gwarantujący poprawność formatu danych przekazywanych Generalnemu Inspektorowi.
2.
Błędy w rejestrze są poprawiane za pomocą zapisu korygującego.
§  6.
1.
Dane z rejestru instytucje obowiązane dostarczają, z zastrzeżeniem ust. 2-5, w postaci kopii karty transakcji lub w formie zapisu na dyskietce komputerowej, w standardzie: 3,5" FAT 1,4 lub na płycie CD-ROM, w standardzie ISO 9660.
2.
Dane z rejestru mogą być przekazywane również drogą teletransmisji lub przy użyciu innych niż wymienione w ust. 1 elektronicznych nośników informacji, po wcześniejszym uzgodnieniu z Generalnym Inspektorem warunków organizacyjno-technicznych tych form przekazu.
3.
Instytucja obowiązana, dostarczając dane z rejestru po raz pierwszy, przekazuje równocześnie wypełniony formularz identyfikacyjny.
4.
W przypadku zaistnienia błędu lub zmiany danych zawartych w formularzu, o którym mowa w ust. 3, instytucja obowiązana przesyła do Generalnego Inspektora nowy formularz identyfikacyjny.
5.
Wzór formularza identyfikacyjnego stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Dane z rejestru można przekazywać w formie kopii karty transakcji wyłącznie w przypadku, gdy dostarczane w ten sposób informacje dotyczą jednej transakcji.
2.
Jeżeli kopia, o której mowa w ust. 1, została sporządzona z karty transakcji, na której w związku ze stwierdzonymi błędami naniesione zostały zgodnie z § 3 ust. 3 poprawki, to do przekazywanej Generalnemu Inspektorowi kopii karty transakcji instytucja obowiązana dołącza dodatkową kartę dotyczącą tej samej transakcji, wypełnioną prawidłowymi danymi, bez jakichkolwiek poprawek.
3.
Do przekazywania danych można użyć dyskietki komputerowej, wyłącznie gdy wszystkie przekazywane dane znajdują się na jednej dyskietce.
4. 3
 W przypadku przekazywania danych drogą teletransmisji lub przy użyciu elektronicznych nośników informacji wymagane jest zachowanie struktury przekazywanych plików w formacie tekstowym lub rozszerzalnego języka znaczników (XML), z wyłączeniem zmian struktury plików dokonanych w wyniku kodowania lub zastosowania podpisu elektronicznego, o którym mowa w ustawie z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450 oraz z 2002 r. Nr 153, poz. 1271).
5.
 Wzór struktury plików w formacie tekstowym określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
6.
Wzór struktury plików w formacie rozszerzalnego języka znaczników (xml) określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  8.
1.
Kopia karty transakcji przekazywana Generalnemu Inspektorowi zawiera potwierdzenie za zgodność z oryginałem dokonane przez jedną z osób, które w związku z art. 28 ustawy zostały wyznaczone do realizacji obowiązków określonych w ustawie.
1a. 4
 Dane przekazywane w formie elektronicznej są opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym, osoby, o której mowa w ust. 1.
2.
 Dane na nośniku elektronicznym są przekazywane wraz z opisem wykonanym przez osobę, o której mowa w ust. 1, na etykiecie zewnętrznej nośnika.
3.
Opis, o którym mowa w ust. 2, zawiera:
  1)
pełną nazwę instytucji obowiązanej,
  2)
nazwy plików i liczby zawartych w nich rekordów,
  3)
imię i nazwisko oraz podpis osoby, o której mowa w ust. 1.
§  9.
1.
Dane w formie kopii kart transakcji lub przy użyciu elektronicznych nośników informacji są przekazywane do jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy, z zastrzeżeniem ust. 2, przez pracownika instytucji obowiązanej.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, mogą być również przekazywane za pośrednictwem:
  1)
przedsiębiorcy posiadającego koncesję na prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia, wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób i mienia (Dz. U. Nr 114, poz. 740, z 1999 r. Nr 11, poz. 95, z 2000 r. Nr 29, poz. 357 oraz z 2001 r. Nr 4, poz. 23 i Nr 27, poz. 298),
  2)
państwowego przedsiębiorstwa użyteczności publicznej "Poczta Polska",
  3)
podmiotu posiadającego koncesję na prowadzenie usług pocztowych, wydaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 23 listopada 1990 r. o łączności (Dz. U. z 1995 r. Nr 117, poz. 564, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 43, poz. 272, Nr 88, poz. 554, Nr 106, poz. 675, Nr 121, poz. 770 i Nr 137, poz. 926, z 1998 r. Nr 137, poz. 887 i Nr 150, poz. 984, z 1999 r. Nr 47, poz. 461, z 2000 r. Nr 62, poz. 718, Nr 73, poz. 852 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 67, poz. 678).
3.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i ust. 2 pkt 1, osoba dostarczająca dane potwierdza ich przekazanie w rejestrze prowadzonym w tym celu w jednostce organizacyjnej, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy.
4.
Dane przekazywane za pośrednictwem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3, mogą być nadawane wyłącznie przesyłką za zwrotnym potwierdzeniem odbioru na adres jednostki organizacyjnej, o której mowa w ust. 3. W tych przypadkach wymagane jest umieszczenie na przesyłce widocznego dopisku "w kancelarii nie otwierać".
§  10.
1.
Instytucja obowiązana, która stwierdziła błędy w dostarczonej informacji, przekazuje Generalnemu Inspektorowi, w terminie siedmiu dni od dnia ich ujawnienia, skorygowane dane.
2.
Dane, o których mowa w ust. 1, są dostarczane z wykorzystaniem takiego samego nośnika informacji, jakiego instytucja obowiązana użyła do przekazu korygowanej informacji.
3.
Przepisy § 6 ust. 2 oraz § 8 i 9 stosuje się odpowiednio.
§  11.
1.
Generalny Inspektor może zażądać ponownego przekazania danych, w przypadku gdy stwierdzi, że otrzymana przesyłka jest uszkodzona lub dane z rejestru zostały przekazane z naruszeniem trybu ustalonego w rozporządzeniu.
2.
Instytucja obowiązana, która otrzyma żądanie Generalnego Inspektora, o którym mowa w ust. 1, jest zobowiązana niezwłocznie, jednakże nie później niż w ciągu trzech dni roboczych od daty wpływu żądania, przekazać żądane informacje do jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 3 ust. 4 ustawy, z zachowaniem wymogów określonych w rozporządzeniu.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, instytucja obowiązana przekazuje dane w oddzielnej przesyłce, z widocznym dopiskiem "przesyłka powtórna".
4.
Dopisek, o którym mowa w ust. 3, umieszcza się na etykiecie elektronicznego nośnika informacji lub na kopii karty transakcji.
§  11a. 5
 Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do przekazywania danych za pośrednictwem podmiotów, o których mowa w art. 11 ust. 3 ustawy.
§  12.
  6  W okresie do dnia 30 grudnia 2003 r. przepisów rozporządzenia nie stosuje się do banków oraz oddziałów banków zagranicznych, w odniesieniu do których obowiązują przepisy uchwały nr 4/98 Komisji Nadzoru Bankowego z dnia 30 czerwca 1998 r. w sprawie trybu postępowania banków w przypadkach prania pieniędzy oraz ustalenia wysokości kwoty i warunków prowadzenia rejestru wpłat gotówkowych powyżej określonej kwoty oraz danych o osobach dokonujących wpłaty i na rzecz których wpłata została dokonana (Dz. Urz. NBP Nr 18, poz. 40).
§  13.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1 7

WZÓR KARTY TRANSAKCJI

A. Karta transakcji składa się z 45 pól ponumerowanych, które zostały zamieszczone na następnej stronie.

B. Pola karty transakcji wypełnia się dużymi literami, wyraźnym pismem drukowanym lub maszynowym, rozpoczynając od lewej strony. Jedna komórka oznacza jeden znak (litera, cyfra, znak interpunkcyjny).

W razie popełnienia błędu przy wypełnianiu karty należy przekreślić niewłaściwy ciąg znaków i wpisać prawidłowe dane w kolejnych komórkach odpowiedniego pola.

W przypadku braku danych lub w przypadku niewystępowania danych odpowiednie pola należy pozostawić niewypełnione. Jeżeli uwagi do formularza nie mieszczą się w przewidzianym w formularzu polu, należy dołączyć je na osobnych kartkach, dopisując w polu Uwagi: "uwagi w załączeniu".

C. Wszelkie daty mają strukturę;

rrrrmmdd (rok - 4 cyfry; miesiąc - 2 cyfry; dzień - 2 cyfry).

D. Numeracja pól karty transakcji odpowiada numeracji pól rekordu transakcji (załącznik nr 2). Opis pól rekordu transakcji stosuje się również do pól karty transakcji. Opis pól rekordu transakcji zawiera załącznik nr 2.

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr 2 8

STRUKTURA ZAPISU ELEKTRONICZNEGO

A. Rekord transakcji składa się z 45 pól, które zostały przedstawione poniżej. Ze względu na czytelność opisu przedstawiono je w siedmiu grupach.

B. Przyjęte w załączniku oznaczenia:

IO - instytucja obowiązana

N - cyfra z zakresu 0 - 9

A - litera z zakresu a - ż, A - Ż (standard polskich liter: ISO 8859-2)

X - dowolny znak

n - maksymalna długość pola

n - stała długość pola.

C. Wszelkie daty mają strukturę:

rrrrmmdd (rok - 4 cyfry; miesiąc - 2 cyfry; dzień - 2 cyfry).

D. Pola rekordu

1. IDENTYFIKACJA

Wymogi integralności bazy danych powodują, że pola 02, 03, 04, 05 zawsze muszą zawierać dane.

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
01 nrEwT 25N Numer ewidencyjny transakcji. Niepowtarzalny numer transakcji w ewidencji IO prowadzonej na podstawie odrębnych przepisów (np. ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, ustawa z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie - Dz. U. z 2002 r. Nr 42, poz. 369).
02 nrRejDat 12X Numer rejestracji transakcji. Numer sekwencyjny transakcji w dniu wskazanym w polu 03.
03 rejDat 8N Data rejestracji transakcji. Data wprowadzenia transakcji do rejestru IO.
04 jedIO 8N Numer jednostki organizacyjnej IO. Numer jednostki realizującej dyspozycję do przeprowadzenia transakcji, który jest nadawany w ramach wewnętrznych procedur przez IO, w przypadku posiadania jednostek organizacyjnych przez IO. Jest to kod unikatowy bez możliwości powtórnego wykorzystania.
05 Status 1N Status rekordu transakcji.
1 - nowa transakcja
0 - korekta transakcji - w tym przypadku należy przesłać skorygowany rekord.

2. TRANSAKCJA

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
06 kRodzTr 4X Kod rodzaju transakcji.

Zasady kodowania wraz z wykazem kodów zawarte są w lit. E

07 kPwz 1X Kod powiązania transakcji.
kod 1 - transakcja powiązana
kod 0 - transakcja niepowiązana
W przypadku wpisania kodu transakcji powiązanej w polu Uwagi należy podać szczegóły (m.in. z jaką lub jakimi transakcjami jest powiązana).
08 kPdjrz 4X Kod transakcji podejrzanej.
kod 0000 - transakcja, której okoliczności wskazują,

że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z

nielegalnych lub nieujawnionych źródeł

kod 9000 - transakcja, której okoliczności wskazują,

że środki użyte w transakcji mogą służyć

finansowaniu terroryzmu

W przypadku wypełnienia tego pola w polu Uwagi należy podać szczegóły. Po uzgodnieniu z Generalnym Inspektorem Informacji Finansowej IO może otrzymać dwucyfrowe oznaczenia wskazujące kategorie okoliczności, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł.
09 spDysp 1N Sposób wydania dyspozycji.
1 - osobiście,
2 - telefonicznie (także faks),
3 - elektronicznie (np. Internet),
4 - wrzutnia depozytowa, depozyt,
5 - za pośrednictwem poczty,
0 - inne - w tym przypadku należy w polu Uwagi podać szczegóły.
10 nrDokT 12X Numer dokumentu transakcji. Numer dokumentu, na podstawie którego zrealizowana została transakcja, np. nr czeku, nr umowy itp.
11 tDat 8N Data realizacji transakcji. Data przeprowadzenia transakcji przez IO.
12 tM 35X Miejsce realizacji transakcji. Miejscowość, w której została zrealizowana transakcja.
13 tKw 15N Kwota transakcji. Kwota zrealizowanej transakcji. Separator miejsc dziesiętnych: znak przecinka. Kwotę należy podać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
14 tJ 3A Jednostka transakcji. Symbol waluty transakcji zgodnie z symbolami walutowymi ISO 4217 (w przypadku polskich złotych: PLN).
15 tKwZ 15N Kwota transakcji po zamianie (konwersji). Kwota po dokonaniu transakcji wymiany wartości dewizowych; pole to należy wypełnić tylko w przypadku transakcji wymiany wartości dewizowych. Separator miejsc dziesiętnych: znak przecinka. Kwotę należy podać z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
16 tJZ 3A Jednostka transakcji po zamianie (konwersji). Symbol waluty po dokonaniu transakcji wymiany wartości dewizowych; pole to należy wypełnić tylko w przypadku transakcji wymiany wartości dewizowych zgodnie z symbolami walutowymi ISO 4217 (w przypadku polskich złotych: PLN).

3. PODMIOT, KTÓRY WYDAJE DYSPOZYCJĘ

Dane dotyczące podmiotu są ustalane na podstawie dokumentów tożsamości, wyciągów z rejestrów sądowych, pełnomocnictw do przeprowadzenia transakcji, danych zawartych w systemie IO i innych informacji uzyskanych z zachowaniem należytej staranności.

Jeśli dane adresowe podmiotu (pola 18, 21, 22, 23) na dyspozycji są zawarte w formie ciągłej, można powyższe dane adresowe zapisać również w formie ciągłej w polu 18, bez konieczności dzielenia danych na poszczególne pola (dotyczy to wyłącznie zleceń składanych w ramach systemów rozliczeń międzybankowych, w szczególności takich, jak SWIFT, ELIKSIR).

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
17 zTypPo 2X Typ podmiotu. Kod statusu prawnego podmiotu. Wykaz kodów zawiera lit. F.
18 zNz 140X Nazwisko, imię/nazwa. Nazwisko i imię osoby fizycznej lub nazwa osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
19 zObyw 2A Obywatelstwo. Symbol kraju, którego osoba fizyczna jest obywatelem (ISO 3166 dwuliterowy). W przypadku podwójnego obywatelstwa należy w polu Uwagi podać szczegóły.
20 zAdrKr 2A Adres: kraj. Symbol kraju zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej (ISO 3166 dwuliterowy).
21 zAdrKod 10X Adres: kod pocztowy. Kod miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
22 zAdrM 35X Adres: miejscowość. Nazwa miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
23 zAdrUl 35X Adres: ulica. Nazwa ulicy (placu, alei) oraz nr domu, mieszkania w miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
24 zNrPes 11X Numer PESEL. Numer PESEL osoby fizycznej.
25 zNrReg 9X Numer REGON. Numer Regon podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.
26 zNrReS 10X Numer rejestru sądowego. Numer rejestru sądowego podmiotu (W polu Uwagi należy podać rodzaj numeru KRS. W razie nieposiadania przez podmiot numeru KRS należy wpisać numer RHB).
27 zNrSwt 15X Numer SWIFT. Numer SWIFT instytucji finansowej.
28 zNip 10N Numer Identyfikacji Podatkowej. NIP podmiotu.
29 zRodzDokTo 2X Dokument tożsamości. Symbol dokumentu tożsamości, na podstawie którego stwierdzono tożsamość osoby fizycznej:
DO - dowód osobisty,
PA - paszport,
DT - dowód tymczasowy,
KP- karta pobytu,
00 - inne - w tym przypadku w polu Uwagi należy podać szczegóły.
30 zNrDokTo 25X Seria, numer dokumentu tożsamości. Seria, numer dokumentu tożsamości, na podstawie którego stwierdzono tożsamość osoby fizycznej.

4. PODMIOT, W IMIENIU KTÓREGO WYDAWANA JEST DYSPOZYCJA

Dane dotyczące podmiotu są ustalane na podstawie dokumentów tożsamości, wyciągów z rejestrów sądowych, pełnomocnictw do przeprowadzenia transakcji, danych zawartych w systemie IO i innych informacji uzyskanych z zachowaniem należytej staranności.

Jeśli pola w tej części pozostają niewypełnione, oznacza to, że podmiot, w imieniu którego wydawana jest dyspozycja, jest identyczny z podmiotem wydającym dyspozycję.

Jeśli dane adresowe podmiotu (pola 32, 34, 35, 36) na dyspozycji są zawarte w formie ciągłej, można powyższe dane adresowe zapisać również w formie ciągłej w polu 32, bez konieczności dzielenia danych na poszczególne pola (dotyczy to wyłącznie zleceń składanych w ramach systemów rozliczeń międzybankowych, w szczególności takich, jak SWIFT, ELIKSIR).

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
31 pTypPo 2X Typ podmiotu. Kod statusu prawnego podmiotu. Wykaz kodów zawiera lit. F.
32 pNz 140X Nazwisko, imię/nazwa. Nazwisko i imię osoby fizycznej lub nazwa osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
33 pAdrKr 2A Adres: kraj. Symbol kraju zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej (ISO 3166 dwuliterowy).
34 pAdrKod 10X Adres: kod pocztowy. Kod miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
35 pAdrM 35X Adres: miejscowość. Nazwa miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
36 pAdrUl 35X Adres: ulica. Nazwa ulicy (placu, alei itp.) oraz nr domu, mieszkania w miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

5. BENEFICJENT

Dane dotyczące podmiotu są ustalane na podstawie dokumentów tożsamości, wyciągów z rejestrów sądowych, pełnomocnictw do przeprowadzenia transakcji, danych zawartych w systemie IO i innych informacji uzyskanych z zachowaniem należytej staranności.

Jeśli pola w tej części pozostają niewypełnione, oznacza to, że beneficjent transakcji jest identyczny z podmiotem wydającym dyspozycję.

Jeśli dane adresowe podmiotu (pola 38, 40, 41, 42) na dyspozycji są zawarte w formie ciągłej, można powyższe dane adresowe zapisać również w formie ciągłej w polu 38 bez konieczności dzielenia danych na poszczególne pola (dotyczy to wyłącznie zleceń składanych w ramach systemów rozliczeń międzybankowych, w szczególności takich, jak SWIFT, ELIKSIR).

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
37 bTypPo 2X Typ podmiotu. Kod statusu prawnego podmiotu. Wykaz kodów zawiera lit. F.
38 bNz 140X Nazwisko, imię/nazwa. Nazwisko i imię osoby fizycznej lub nazwa osoby prawnej, jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
39 bAdrKr 2A Adres: kraj. Symbol kraju zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej (ISO 3166 dwuliterowy).
40 bAdrKod 10X Adres: kod pocztowy. Kod miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
41 bAdrM 35X Adres: miejscowość. Nazwa miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.
42 bAdrUl 35X Adres: ulica. Nazwa ulicy (placu, alei) oraz nr domu, mieszkania w miejscowości zameldowania osoby fizycznej albo siedziby osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej.

6. RACHUNKI UCZESTNICZĄCE W TRANSAKCJI

Dane dotyczące rachunków są ustalane na podstawie wydanej dyspozycji, pełnomocnictwa do przeprowadzenia transakcji lub danych zawartych w systemie IO.

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
43 nrRachZ 56X Numer rachunku źródłowego. Numer rachunku podmiotu wydającego dyspozycję w swoim imieniu lub w imieniu którego dyspozycję wydano.
44 nrRachN 56X Numer rachunku docelowego. Numer rachunku beneficjenta.

7. UWAGI

etykieta pola nazwa pola długość pola opis pola
45 Uwagi 1500X Uwagi. Ewentualne uwagi osoby wypełniającej kartę transakcji; struktura pola:
[etykieta pola, którego uwagi dotyczą: treść uwag]
[etykieta pola, którego uwagi dotyczą: treść uwag]
[etykieta pola, którego uwagi dotyczą: treść uwag]
[etykieta pola, którego uwagi dotyczą: ...... etc.

E. Rodzaj transakcji - zasady kodowania i wykaz kodów

Kodowanie polega na wpisaniu w polu 06 sekwencji znaków, która pozwoli na określenie rodzaju transakcji. Kod składa się z czterech cyfr (NNNN):

- pierwsza i druga cyfra oznaczają kod kategorii transakcji (wykaz kodów poniżej)

- trzecia i czwarta cyfra oznaczają kod tytułu transakcji (wykaz kodów poniżej)

KATEGORIE TRANSAKCJI (NN)

01. wypłata gotówkowa

02. wpłata gotówkowa

03. przelew wychodzący

04. przelew wewnętrzny

05. przelew przychodzący zagraniczny

06. zamiana wartości dewizowych

07. transakcje bez widocznego obrotu pieniężnego *)

TYTUŁY TRANSAKCJI (NN)

01. umowa rachunku

02. realizacja czeków gotówkowych

03. realizacja czeków rozrachunkowych

04. polecenie zapłaty

05. zlecenie wypłaty, w przypadkach wypłat gotówkowych

06. obrót czekami podróżnymi

07. obrót walutą obcą

08. umowa kredytowa

09. realizacja (wykonanie) zabezpieczenia kredytu

10. umowa pożyczki

11. realizacja (wykonanie) zabezpieczenia pożyczki

12. realizacja gwarancji

13. realizacja poręczenia

14. akredytywa

15. inkaso dokumentowe

16. inkaso finansowe

17. operacje wekslowe

18. transakcja realizowana kartą płatniczą

19. terminowe operacje finansowe

20. kupno akcji

21. sprzedaż akcji

22. kupno obligacji

23. sprzedaż obligacji

24. kupno innych papierów wartościowych

25. sprzedaż innych papierów wartościowych

26. obrót udziałami

27. obrót jednostkami uczestnictwa w funduszach inwestycyjnych

28. obrót wkładami/udziałami w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych

29. zamiana wierzytelności na akcje

30. zamiana wierzytelności na udziały

31. zamiana papierów wartościowych

32. umowa przenosząca własność nieruchomości, zakończona aktem notarialnym

33. umowa przenosząca własność rzeczy ruchomej

34. umowa przenosząca posiadanie nieruchomości

35. umowa przenosząca posiadanie rzeczy ruchomej

36. zamiana nieruchomości

37. umowa leasingu

38. umowa factoringu

39. umowa komisu

40. składka z tytułu ubezpieczenia osobowego

41. realizacja polisy z tytułu ubezpieczenia osobowego

42. składka z tytułu ubezpieczenia majątkowego

43. realizacja polisy z tytułu ubezpieczenia majątkowego

44. przepływy wartości majątkowych związanych z grami losowymi

45. przepływy wartości majątkowych związanych z zakładami wzajemnymi

46. przepływy wartości majątkowych związanych z grą na automatach

00. inne - w tym przypadku należy podać szczegóły w polu 45 (Uwagi)

*) Kategoria powyższa dotyczy transakcji, przy której instytucja obowiązana nie uczestniczy w jej bezpośrednim, pieniężnym rozliczeniu. Do tej kategorii transakcji zalicza się w szczególności: zamianę wierzytelności na akcje lub udziały, przeniesienie własności lub posiadania papierów wartościowych, praw majątkowych oraz nieruchomości i rzeczy ruchomych, w tym oddanie w komis lub pod zastaw takich wartości.

F. Status prawny podmiotu - wykaz kodów

01. osoba fizyczna

02. osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą

03. osoba fizyczna wykonująca wolny zawód

04. spółka cywilna

05. spółka jawna

06. spółka partnerska

07. spółka komandytowa

08. spółka komandytowo-akcyjna

09. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością

10. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji

11. spółka akcyjna

12. spółka akcyjna w organizacji

13. spółdzielnia

14. przedsiębiorstwo państwowe

15. towarzystwo ubezpieczeń wzajemnych

16. główny oddział zagranicznego zakładu ubezpieczeń

17. jednostka badawczo-rozwojowa

18. stowarzyszenie

19. fundacja

20. organizacja społeczna i zawodowa

21. przedsiębiorca określony w przepisach o zasadach prowadzenia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności gospodarczej w zakresie drobnej wytwórczości przez zagraniczne osoby prawne i fizyczne, zwany dalej "przedsiębiorstwem zagranicznym"

22. oddział lub przedstawicielstwo przedsiębiorcy zagranicznego działającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej

00. inne - w tym przypadku należy podać szczegóły w polu 45 (Uwagi)

ZAŁĄCZNIK Nr 3 9

WZÓR FORMULARZA IDENTYFIKACYJNEGO

A. Formularz identyfikacyjny instytucji obowiązanej składa się z dwóch części zamieszczonych na następnych stronach.

B. Pierwsza część formularza dotyczy centralnej jednostki organizacyjnej instytucji obowiązanej. W przypadku istnienia jednostek organizacyjnych instytucji obowiązanej należy wypełnić dodatkowo część drugą załącznika, zgodnie z zamieszczonym schematem.

C. Pola formularza identyfikacyjnego wypełnia się dużymi literami, wyraźnym pismem drukowanym lub pismem maszynowym, rozpoczynając od lewej strony. Jedna komórka oznacza jeden znak (litera, cyfra, znak interpunkcyjny).

D. W razie popełnienia błędu przy wypełnianiu karty należy przekreślić niewłaściwy ciąg znaków i wpisać prawidłowe dane w kolejnych komórkach odpowiedniego pola.

E. W przypadku braku danych lub w przypadku niewystępowania danych odpowiednie pola należy pozostawić niewypełnione.

F. Wszelkie daty mają strukturę;

rrrrmmdd (rok - 4 cyfry; miesiąc - 2 cyfry; dzień - 2 cyfry).

Formularz identyfikacyjny instytucji obowiązanej

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr 4 10

STRUKTURA I ZASADY BUDOWY PLIKÓW W FORMACIE TEKSTOWYM

A. Instytucje obowiązane przekazują dane w osobnych plikach zawierających:

1) rekordy transakcji pojedynczych lub powiązanych, których okoliczności wskazują na to, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (litera P)

2) rekordy transakcji powiązanych (gotówkowe, bezgotówkowe, w tym również powyżej 10 tys. euro*), których okoliczności nie wskazują na to, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (litera Z)

3) rekordy pojedynczych transakcji, których rezultatem jest wpłata gotówkowa powyżej 10 tys. euro*, a których okoliczności nie wskazują na to, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (litera G)

4) rekordy pojedynczych transakcji, których rezultatem jest wypłata gotówkowa powyżej 10 tys. euro*, a których okoliczności nie wskazują na to, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (litera W)

5) rekordy pojedynczych transakcji zakupu lub sprzedaży waluty obcej powyżej 10 tys. euro*, a których okoliczności nie wskazują na to, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (litera D)

6) rekordy pojedynczych bezgotówkowych transakcji powyżej 10 tys. euro*, których okoliczności nie wskazują na to, że środki użyte w transakcji mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł (litera B)

7) rekordy korygujące (litera K).

W rekordach przesyłane są tylko pola niepuste.

B. Ogólne zasady budowy plików z danymi:

- każde pole w rekordzie danych poprzedzone jest unikatową dwucyfrową etykietą

- rekordy o zmiennej długości

- oznaczenia typów rekordu:

HE - rekord nagłówkowy

DA - rekord danych

TR - rekord końca

- znacznik końca rekordu - {CR} {LF}

- znacznik końca zbioru - {CtrlZ}

C. Zasady nazywania plików

1. Dla pliku w formacie tekstowym:

ANNXXXXX.txt

gdzie:

A - wskazane w załączniku 4 oznaczenie literowe odpowiadające rodzajowi pliku

XXXXX - pięcioznakowe oznaczenie instytucji obowiązanej nadane przez nią i konsekwentnie stosowane w przekazie danych dla GIIF

NN - dwucyfrowy numer sekwencyjny pliku (niezależnie od rodzaju) z tej samej daty

D. Struktura pliku w formacie tekstowym

Rekord nagłówkowy

Rekord danych 1

...........

Rekord danych n

Rekord końca

Znacznik końca zbioru {CtrlZ}

E. Struktura rekordu nagłówkowego

lp. nazwa pola długość pola zawartość komentarz
1 typRek 2A HE Rekord nagłówkowy
2 pDat 8N Data utworzenia pliku
3 pCzas 6N Czas utworzenia pliku w strukturze ggmmss
4 nrNipIO 10N Numer NIP instytucji obowiązanej
5 {CR} {LF} Znacznik końca rekordu

F. Struktura rekordu danych

lp. nazwa pola długość pola zawartość komentarz
1 typRek 2A DA Rekord danych
2 ; Separator pola
3 01 2N Etykieta pierwsza
4 separator 1X : Separator etykiety
5 dane Pierwsze pole z danymi
6 separator 1X ; Separator pola
N NN 2N Etykieta ostatniego pola
N+1 separator 1X : Separator etykiety i danych
N+2 dane Ostatnie pole z danymi
N+3 ; Separator pola
N+4 {CR} {LF} Znacznik końca rekordu

G. Struktura rekordu końca

lp. nazwa pola długość pola zawartość komentarz
1 typRek 2A TR Rekord końca
2 ilRek 8N Liczba rekordów w pliku
3 {CR} {LF} Znacznik końca rekordu

________

* Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. (Dz. U. Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 63, poz. 641, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 32, poz. 299, Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676, Nr 89, poz. 804, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1204, Nr 169, poz. 1385 i Nr 180, poz. 1500 oraz z 2003 r. Nr 65, poz. 597) z dniem 1 stycznia 2004 r. kwotę 10 tys. euro zastępuje się kwotą 15 tys. euro.

ZAŁĄCZNIK Nr 5 11

STRUKTURA I ZASADY BUDOWY PLIKÓW W FORMACIE XML

A. Załącznik zawiera schemat pliku w formacie Rozszerzalnego Języka Znaczników (XML).

B. Pliki w formacie XML sporządzone na podstawie załączonego schematu zawierają rekordy transakcji wg podziału wskazanego w lit. A w załączniku nr 4.

C. Zasady nazywania plików:

ANNXXXXX.xml

gdzie:

A - wskazane w załączniku nr 4 lit. A oznaczenie literowe odpowiadające rodzajowi pliku,

XXXXX - pięcioznakowe oznaczenie instytucji obowiązanej nadane przez nią i konsekwentnie stosowane w przekazie danych dla GIIF,

NN - dwucyfrowy numer sekwencyjny pliku (niezależnie od rodzaju) z tej samej daty.

D. Definicje pól pliku w formacie Rozszerzalnego Języka Znaczników (XML) zawiera opis pól w załączniku nr 2.

schemat

1 § 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2004 r.
2 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
3 § 7 ust. 4 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
4 § 8 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
5 § 11a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
6 § 12:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 29 marca 2002 r. (Dz.U.02.32.308) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 marca 2002 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.

7 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
8 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
9 Załącznik nr 3 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
10 Załącznik nr 4 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.
11 Załącznik nr 5 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 20 maja 2003 r. (Dz.U.03.101.935) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 czerwca 2003 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024