Sposób ustalania opłat za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów, akredytacją i notyfikacją.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 12 kwietnia 2001 r.
w sprawie sposobu ustalania opłat za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów, akredytacją i notyfikacją.

Na podstawie art. 29 ust. 3 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 43, poz. 489) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa sposób ustalania opłat za czynności związane z:
1)
obowiązkową oceną zgodności wyrobów, które mogą stwarzać zagrożenie albo służą ochronie lub ratowaniu życia, zdrowia, mienia lub środowiska, zwanych dalej "wyrobami",
2)
akredytacją,
3)
notyfikacją.
§  2.
1.
Opłaty za czynności związane z obowiązkową oceną zgodności wyrobów oraz akredytacją są ustalane w cennikach stanowiących ofertę krajowej jednostki akredytującej, notyfikowanego laboratorium, notyfikowanej jednostki kontrolującej lub certyfikującej.
2.
Opłaty, o których mowa w ust. 1, zawierają również kwotę podatku od towarów i usług.
3.
Cenniki, o których mowa w ust. 1, ustala odpowiednio kierownik krajowej jednostki akredytującej, notyfikowanego laboratorium, notyfikowanej jednostki kontrolującej lub certyfikującej.
4.
Wysokość opłat ujętych w cennikach, o których mowa w ust. 1, może podlegać okresowej aktualizacji, nie częściej jednak niż raz na sześć miesięcy, na zasadach i w trybie przewidzianych do ich ustalenia.
§  3.
Opłaty za notyfikację ustala minister właściwy ze względu na przedmiot oceny zgodności lub Szef Urzędu Ochrony Państwa w decyzji administracyjnej, o której mowa w art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 28 kwietnia 2000 r. o systemie oceny zgodności, akredytacji oraz zmianie niektórych ustaw.
§  4.
1.
W przypadku zgłaszania przez wnioskodawcę do akredytacji więcej niż jednego laboratorium, jednostki certyfikującej lub kontrolującej w osobnych procesach akredytacji, opłata wstępna ulega zmniejszeniu o 20%.
2.
W przypadku przeprowadzenia oceny laboratorium, jednostki certyfikującej lub kontrolującej w języku obcym, wynagrodzenie auditorów i ekspertów technicznych oraz koszty administracyjno-organizacyjne mogą ulec zwiększeniu z tytułu dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dokonania tłumaczeń i obsługi w języku obcym, nie więcej jednak niż o 30%.
3.
W przypadku równoczesnego wykonywania badań, sprawdzania zgodności wyrobów z wymaganiami albo certyfikacji wyrobów o zbliżonych rozwiązaniach technicznych dostarczonych przez tego samego wnioskodawcę, opłata za te czynności ulega zmniejszeniu stosownie do poniesionych kosztów.
4.
W przypadku przeprowadzania badań, sprawdzania zgodności wyrobów z wymaganiami lub certyfikacji wyrobów na podstawie dokumentów wystawionych w języku obcym albo w razie konieczności sporządzenia w języku obcym sprawozdań, opłata za te czynności może być zwiększona z tytułu dodatkowych kosztów związanych z koniecznością dokonania tłumaczeń, nie więcej niż o 30%.

Rozdział  2

Sposób ustalania opłat za czynności związane z oceną zgodności wyrobów

§  5.
1.
Opłaty za badania na potrzeby oceny zgodności wyrobów różnicuje się odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywania badań.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za badania wyrobów stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub programu badania,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy laboratorium.
§  6.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za certyfikację zgodności stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub procedury oceny,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin,
5)
uzasadniony koszt pracy jednostki certyfikującej.
2.
Przy ustalaniu opłaty za certyfikację zgodności uwzględnia się uzasadnione koszty poszczególnych etapów procesu certyfikacji, zwanych dalej "kosztami jednostkowymi procesu certyfikacji".
3.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu certyfikacji składają się koszty:
1)
wstępnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności, dokonania identyfikacji próbek i dostawcy, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
przeprowadzenia kontroli warunków techniczno-organizacyjnych,
3)
przeprowadzenia szczegółowej analizy dokumentacji oraz przygotowania decyzji certyfikacyjnej i wystawienia certyfikatu,
4)
rozpatrzenia wniosku przez komitet techniczny jednostki certyfikującej,
5)
sprawowania nadzoru nad wydanym certyfikatem.
§  7.
1.
Opłaty za sprawdzenie zgodności wyrobów z wymaganiami, dokonywane przez notyfikowane jednostki kontrolujące, ustala się odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywanych czynności.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za sprawdzenie zgodności wyrobów z wymaganiami stanowią w szczególności:
1)
rodzaj wykonanej czynności lub usługi,
2)
rodzaj wyrobu,
3)
stopień skomplikowania wyrobu lub programu wykonywanej czynności,
4)
uzasadniony koszt pracy jednej osoby w jednym dniu lub godzinie, pomnożony przez liczbę osób i dni lub godzin.

Rozdział  3

Sposób ustalania opłat za akredytację

§  8.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację laboratoriów stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów i ekspertów technicznych,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy krajowej jednostki akredytującej,
4)
liczba metod badawczych zgłoszonych do akredytacji,
5)
liczba dziedzin bądź technik badawczych zgłoszonych do akredytacji,
6)
liczba metod badawczych, na które laboratorium uzyskało akredytację,
7)
zakres wzorcowań zgłoszonych do akredytacji.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek certyfikujących stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów i ekspertów technicznych,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy krajowej jednostki akredytującej,
4)
rodzaj i model certyfikacji oraz zakres akredytacji.
3.
Podstawę do określenia wysokości opłat za akredytację jednostek kontrolujących stanowią w szczególności:
1)
niezbędna liczba auditorów i ekspertów technicznych,
2)
uzasadniony koszt pracy jednego auditora i eksperta technicznego w jednym dniu lub godzinie,
3)
uzasadniony koszt pracy krajowej jednostki akredytującej,
4)
liczba obszarów lub dziedzin ujętych we wniosku o akredytację.
§  9.
1.
Opłaty związane z akredytacją laboratoriów, jednostek certyfikujących i kontrolujących obejmują następujące koszty:
1)
poszczególnych etapów procesu akredytacji, zwane dalej "kosztami jednostkowymi procesu akredytacji",
2)
sprawowania nadzoru nad akredytowanymi podmiotami,
3)
uczestnictwa w krajowym systemie akredytacji.
2.
Na sumę kosztów jednostkowych procesu akredytacji składają się koszty:
1)
wstępnego rozpatrzenia wniosku, przeprowadzenia analizy kompletności dokumentacji, rejestracji wniosku oraz przygotowania i wysłania potwierdzenia (opłata wstępna),
2)
wykonywania prac organizacyjno-administracyjnych,
3)
przeprowadzenia oceny w procesie akredytacji zgodnie z procedurą jednostki akredytującej,
4)
oceny przebiegu procesu i wydania opinii przez komitet techniczny krajowej jednostki akredytującej.

Rozdział  4

Sposób ustalania opłat za czynności związane z notyfikacją

§  10.
1.
Podstawę do określenia wysokości opłat za notyfikację laboratoriów stanowi liczba dziedzin, metod badawczych lub zakresów wzorcowań zgłoszonych do notyfikacji.
2.
Podstawę do określenia wysokości opłat za notyfikację jednostek certyfikujących stanowi rodzaj i model certyfikacji oraz zakres notyfikacji.
3.
Podstawę do określenia wysokości opłat za notyfikację jednostek kontrolujących stanowi w szczególności liczba obszarów lub dziedzin ujętych we wniosku o notyfikację.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024