Udzielanie pomocy publicznej w sektorze hutnictwa żelaza i stali.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 maja 2001 r.
w sprawie udzielania pomocy publicznej w sektorze hutnictwa żelaza i stali.

Na podstawie art. 14 ust. 2 oraz art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy w sektorze hutnictwa żelaza i stali, jej maksymalne wielkości oraz obowiązki sprawozdawcze związane z monitorowaniem.
§  2.
1.
Rozporządzenie stosuje się wyłącznie do przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie produkcji żeliwa i stali oraz stopów żelaza sekcja D, podsekcja DJ, dział 27, grupa 27.1, klasa 27.10, podklasa 27.10.Z, produkcji rur stalowych, przewodów rurowych i profili drążonych sekcja D, podsekcja DJ, dział 27, grupa 27.2, klasa 27.22, podklasa 27.22.Z, obróbki wstępnej sekcja D, podsekcja DJ, dział 27, grupa 27.3, klasa 27.31-35, podklasa 27.31.Z-35.Z, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności określoną w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 7 października 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz. U. Nr 128, poz. 829, z 1998 r. Nr 143, poz. 918, z 1999 r. Nr 92, poz. 1047 i z 2001 r. Nr 12, poz. 93).
2.
Rozporządzenia nie stosuje się do produkcji konstrukcji stalowych, rur innych niż wymienione w ust. 1, odlewów i wyrobów kutych.
§  3.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców,
2)
ustawie o publicznym obrocie papierami wartościowymi - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. Nr 118, poz. 754 i Nr 141, poz. 945, z 1998 r. Nr 107, poz. 669 i Nr 113, poz. 715 oraz z 2000 r. Nr 22, poz. 270, Nr 60, poz. 702 i 703, Nr 94, poz. 1037, Nr 103, poz. 1099, Nr 114, poz. 1191, Nr 116, poz. 1216 i Nr 122, poz. 1315).

Rozdział  2

Szczegółowe warunki dopuszczalności pomocy

§  4.
W sektorze hutnictwa żelaza i stali jest dopuszczalne udzielanie pomocy dla przedsiębiorców, przeznaczonej na:
1)
wspieranie prac badawczo-rozwojowych,
2)
ochronę środowiska lub inwestycje energooszczędne,
3)
zaprzestanie lub ograniczenie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę,
4)
restrukturyzację przedsiębiorstw.
§  5.
Do pomocy na wspieranie prac badawczo-rozwojowych stosuje się art. 18 ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jego podstawie.
§  6.
1.
Dopuszczalne jest udzielanie pomocy na inwestycje związane z dostosowaniem do nowych wymagań prawnych z zakresu ochrony środowiska, jeżeli są spełnione następujące warunki:
1)
instalacja dostosowywanych urządzeń nastąpiła co najmniej dwa lata przed dniem wejścia w życie przepisów określających te wymagania,
2)
pomoc jest udzielana z zachowaniem maksymalnych wielkości określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy.
2.
Jeżeli maksymalne wielkości pomocy dla obszarów, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, są niższe niż 25% kosztów inwestycji, to w przypadku małych i średnich przedsiębiorców, realizujących na tych obszarach inwestycje określone w ust. 1, maksymalna intensywność pomocy ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych, maksymalnie jednak do 25% kosztów inwestycji.
3.
Jeżeli maksymalne wielkości pomocy dla obszarów, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, są niższe niż 40% kosztów inwestycji, to w przypadku małych i średnich przedsiębiorców, realizujących na tych obszarach inwestycje pozwalające na istotne obniżenie zanieczyszczenia środowiska poniżej obowiązujących wymagań prawnych, maksymalna intensywność pomocy ulega zwiększeniu o 10 punktów procentowych, maksymalnie jednak do 40% kosztów inwestycji.
§  7.
1.
Dopuszczalna jest pomoc na inwestycje powodujące wzrost poziomu jakości i nowoczesności wyrobów oraz polegające na zastąpieniu dotychczasowych urządzeń urządzeniami, które spełniają nowe wymagania prawne z zakresu ochrony środowiska, pod warunkiem że stopień zamortyzowania dotychczasowych urządzeń wynosi najwyżej 75%, a ich instalacja nastąpiła co najmniej dwa lata przed wejściem w życie przepisów określających nowe wymagania prawne. W szczególności pomoc ta może mieć formę gwarancji i poręczeń udzielanych przedsiębiorstwu pożyczek o normalnej komercyjnej stopie procentowej przed wejściem w życie przepisów określających nowe wymagania prawne.
2.
Dopuszczalna jest pomoc na inwestycje pozwalające na istotne obniżenie zanieczyszczenia środowiska poniżej obowiązujących wymagań prawnych, które polegają na zastąpieniu dotychczasowych urządzeń nowymi urządzeniami, pod warunkiem że stopień zamortyzowania dotychczasowych urządzeń wynosi najwyżej 75%.
3.
Pomocy, o której mowa w ust. 1 i 2, udziela się z zachowaniem maksymalnych wielkości dla obszarów określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy, z uwzględnieniem art. 20 ust. 2 i 3 ustawy.
4.
Przy obliczaniu wielkości pomocy, od kosztów inwestycji, o których mowa w ust. 2, odejmuje się planowane korzyści ekonomiczne przedsiębiorcy wynikające z obniżenia kosztów produkcji na skutek realizacji tych inwestycji.
5.
Do pomocy wspierającej inwestycje energooszczędne stosuje się art. 20 ust. 1-3 ustawy.
§  8.
1.
Dopuszczalna jest pomoc dla przedsiębiorców przeznaczona na zaprzestanie prowadzenia działalności lub jej ograniczenie, która ma na celu pokrycie wypłat dla zwalnianych pracowników lub pracowników, którzy wyrazili zgodę na wcześniejsze przejście na emeryturę, pod warunkiem że:
1)
przedsiębiorca prowadził działalność gospodarczą, o której mowa w § 2 ust. 1, w dniu udzielenia pomocy albo w dniu wystąpienia z wnioskiem o jej udzielenie,
2)
intensywność udzielanej pomocy nie przekroczy 50% kwoty wypłat dokonywanych przez przedsiębiorcę.
2.
Dopuszczalna jest także pomoc dla przedsiębiorców przeznaczona na całkowite zaprzestanie prowadzenia działalności gospodarczej, pod warunkiem że przedsiębiorcy:
1)
prowadzili działalność, o której mowa w § 2 ust. 1, przed dniem 1 stycznia 2000 r. i prowadzą ją nadal w dniu udzielenia pomocy albo w dniu wystąpienia z wnioskiem o jej udzielenie,
2)
unieruchamiają lub likwidują urządzenia produkcyjne w ciągu 6 miesięcy po zaprzestaniu produkcji lub w ciągu 6 miesięcy od dnia udzielenia pomocy,
3)
nie są podmiotami dominującymi albo zależnymi w stosunku do innego przedsiębiorcy, który prowadzi działalność, o której mowa w § 2 ust. 1, w rozumieniu przepisów ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, ani takimi podmiotami w stosunku do innego przedsiębiorcy spoza sektora hutnictwa żelaza i stali, który pozostaje w stosunku dominacji albo zależności z innym przedsiębiorcą z tego sektora.
3.
Wielkość udzielanej pomocy nie może przekroczyć wyższej spośród dwóch następujących wartości:
1)
zdyskontowanej wartości planowanych kosztów stałych przedsiębiorcy w okresie trzech lat, pomniejszonej o wszelkie korzyści uzyskane z tytułu zaprzestania prowadzenia działalności, o której mowa w § 2 ust. 1, albo
2)
wartości księgowej netto likwidowanych urządzeń.
§  9.
1.
Pomocy przeznaczonej na zaprzestanie prowadzenia działalności można udzielać przedsiębiorcy prowadzącemu działalność, o której mowa w § 2 ust. 1, należącemu do grupy kapitałowej przedsiębiorców powiązanych ze sobą relacjami zależności i dominacji w rozumieniu ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi, przy zachowaniu następujących warunków:
1)
przedsiębiorca lub grupa kapitałowa zmniejszą zdolności produkcyjne w ciągu pięciu lat od dnia udzielenia pomocy,
2)
księgi rachunkowe przedsiębiorcy zostały zbadane przez audytora, który potwierdził prawdziwość oraz rzetelność ksiąg przedstawiających aktywa oraz pasywa.
2.
Wielkość udzielanej pomocy nie może przekroczyć średniej z dwóch wartości, o których mowa w § 8 ust. 3.
§  10.
Pomoc na restrukturyzację zatrudnienia jest dopuszczalna pod warunkiem, że jest ona przeznaczona na pokrycie kosztów zwolnień pracowników w związku z restrukturyzacją dokonywaną na podstawie programu restrukturyzacji sektora.
§  11.
1.
Pomoc na restrukturyzację przedsiębiorstw jest udzielana pod warunkiem, że:
1)
program restrukturyzacji jest związany z ogólną racjonalizacją i ograniczeniem zdolności produkcyjnych w Polsce,
2)
zapewnia przetrwanie firm korzystających z pomocy w normalnych warunkach rynkowych po zakończeniu okresu restrukturyzacji oraz
3)
wielkość i nasilenie pomocy są ograniczone ściśle do koniecznego minimum do przetrwania i będą stopniowo znoszone.
2.
Pomoc, o której mowa w ust. 1, nie może być udzielana po dniu uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.

Rozdział  3

Obowiązki związane z monitorowaniem pomocy

§  12.
Przedsiębiorca, o którym mowa w § 2 ust. 1, jest zobowiązany do przekazywania organowi nadzorującemu rocznych sprawozdań na potrzeby monitorowania pomocy.
§  13.
1.
Sprawozdania, o których mowa w § 12, zawierają informacje dotyczące w szczególności:
1)
pełnej nazwy (firmy), siedziby i adresu przedsiębiorcy,
2)
struktury własności przedsiębiorstwa,
3)
struktury grupy kapitałowej, jeżeli przedsiębiorca do niej należy,
4)
liczby zatrudnionych,
5)
wielkości i struktury produkcji,
6)
danych ekonomiczno-finansowych,
7)
form, tytułów (przeznaczenia), kwot, intensywności, podstaw prawnych oraz organów udzielających pomocy,
8)
wykorzystania otrzymanej pomocy,
9)
stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych,
10)
poszczególnych grup produktowych,
11)
rynków, na których działa przedsiębiorca, oraz udziału przedsiębiorcy lub grupy kapitałowej w tych rynkach.
2.
Dla sprawozdań, o których mowa w ust. 1, ustala się wzór formularza sprawozdawczego, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
3.
Przedsiębiorca przekazuje także informacje dotyczące:
1)
maksymalnych zdolności produkcyjnych i poziomu ich wykorzystania, z podziałem na wytwarzane wyroby hutnictwa żelaza i stali,
2)
udziału wartości pomocy w kosztach produkcji, z podziałem na wytwarzane wyroby hutnictwa żelaza i stali.
4.
Przedsiębiorca należący do grupy kapitałowej, o której mowa w § 9 ust. 1, poza informacjami określonymi w ust. 1 i 3, wskazuje dodatkowo korzyści dla całej grupy, wynikające z udzielonej pomocy.
§  14.
Sprawozdania oraz informacje, o których mowa w § 13, są przekazywane organowi nadzorującemu w terminie 90 dni od zakończenia każdego roku kalendarzowego.

Rozdział  4

Przepis końcowy

§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR FORMULARZA SPRAWOZDAWCZEGO PRZEDSIĘBIORCY KORZYSTAJĄCEGO Z POMOCY PUBLICZNEJ W SEKTORZE HUTNICTWA ŻELAZA I STALI

wzór

Objaśnienia:

1. Podstawa prawna otrzymanej pomocy - w przypadku, gdy:

- pomoc została udzielona na podstawie ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, datę aktu i ogólne określenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym została opublikowana, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (w kolejności: artykuł ustawy, ustęp, punkt, litera, tiret),

- pomoc została udzielona na podstawie aktu wykonawczego do ustawy, należy podać: oznaczenie rodzaju aktu, nazwę organu wydającego akt, datę aktu i oznaczenie przedmiotu aktu oraz oznaczenie roku, numeru i pozycji Dziennika Ustaw, w którym został opublikowany, oraz oznaczenie przepisu będącego podstawą udzielenia pomocy (w kolejności: paragraf, ustęp, punkt, litera, tiret),

- pomoc została udzielona na podstawie decyzji lub uchwały, należy podać według kolejności: nazwę aktu, datę wydania i organ wydający ten akt,

- pomoc została udzielona na podstawie umowy, należy podać rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz strony umowy.

2. Forma:

- dotacja,

- dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (bezpośrednio dla przedsiębiorców),

- inne wydatki związane z funkcjonowaniem jednostek budżetowych lub realizacją ich zadań statutowych,

- zwolnienie z podatku,

- odliczenie od podatku,

- obniżka lub zmniejszenie, powodujące obniżenie podstawy opodatkowania lub wysokości podatku,

- obniżenie wysokości opłaty,

- zwolnienie z opłaty,

- zaniechanie poboru podatku,

- zaniechanie poboru opłaty,

- umorzenie zaległości podatkowej,

- umorzenie odsetek od zaległości podatkowej,

- umorzenie opłaty (składki, wpłaty),

- umorzenie odsetek za zwłokę z tytułu opłaty (składki, wpłaty),

- umorzenie kar,

- oddanie do korzystania mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych dla przedsiębiorcy od oferowanych na rynku,

- zbycie mienia będącego własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego i ich związków na warunkach korzystniejszych od oferowanych na rynku,

- kontyngenty taryfowe,

- wniesienie kapitału,

- konwersja wierzytelności na akcje lub udziały,

- pożyczka preferencyjna,

- kredyt preferencyjny,

- dopłaty do oprocentowania kredytów bankowych (dla banków),

- pożyczki warunkowo umorzone,

- odroczenie terminu płatności podatku,

- rozłożenie na raty płatności podatku,

- rozłożenie na raty płatności zaległości podatkowej,

- odroczenie terminu płatności opłaty (składki, wpłaty),

- rozłożenie na raty opłaty (składki, wpłaty),

- odroczenie terminu płatności kary,

- rozłożenie na raty kary,

- poręczenie,

- gwarancja,

- inne.

3. Przeznaczenie:

- wspieranie prac badawczo-rozwojowych,

- ochrona środowiska lub inwestycje energooszczędne,

- zaprzestanie lub ograniczenie prowadzenia działalności przez przedsiębiorcę,

- restrukturyzacja zatrudnienia,

- restrukturyzacja przedsiębiorstw,

- pomoc udzielana w celu naprawienia szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia,

- pomoc o charakterze socjalnym dla indywidualnych konsumentów bez dyskryminacji ze względu na pochodzenie towarów,

- pomoc udzielana w celu likwidacji poważnych zakłóceń w gospodarce o charakterze ponadsektorowym,

- pomoc udzielana w celu wsparcia krajowych przedsiębiorców działających w ramach przedsięwzięcia gospodarczego podejmowanego w interesie europejskim,

- pomoc udzielana w celu promowania kultury, nauki i oświaty oraz ochrony dziedzictwa kulturowego,

- pomoc stanowiąca rekompensatę dla przedsiębiorcy z tytułu realizacji zadań publicznych.

4. Kwota:

- należy ją przedstawić jako ekwiwalent dotacji netto obliczony zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów wydanym na podstawie art. 11 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704).

5. Intensywność:

- intensywność pomocy liczona jako udział kwoty udzielonej pomocy w kosztach kwalifikujących się do objęcia pomocą.

6. Organ:

- pełna nazwa i siedziba organu udzielającego pomocy.

wzór

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024