Centralny rejestr zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 13 czerwca 2001 r.
w sprawie centralnego rejestru zezwoleń na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych.

Na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 578) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb prowadzenia centralnego rejestru zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na organizowaniu imprez turystycznych oraz na pośredniczeniu na zlecenie klientów w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych, wydawanych w trybie określonym ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwanego dalej "rejestrem", dokumenty i dane, na podstawie których dokonuje się wpisu do rejestru, oraz zakres danych gromadzonych w księdze rejestrowej i jej wzór.
§  2.
1.
Rejestr prowadzi minister właściwy do spraw turystyki.
2.
Wpisów do rejestru dokonuje się na podstawie ostatecznych decyzji o udzieleniu, ograniczeniu zakresu, zmianie przedmiotu lub zakresu oraz cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności, o której mowa w § 1, oraz na podstawie informacji przekazanych przez wojewodę o formie zapewnienia zwrotu wpłat wniesionych przez klientów i pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju, z zastrzeżeniem ust. 3.
3.
Wpisów do rejestru dokonuje się również na podstawie informacji przekazanych przez wojewodów lub upoważnione przez nich jednostki, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, o wypłatach środków w celu pokrycia kosztów powrotu klientów do kraju i zwrotu wniesionych przez nich wpłat, pomniejszających sumy zabezpieczenia.
4.
Wojewoda niezwłocznie przekazuje ministrowi właściwemu do spraw turystyki kopie decyzji i informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5.
5.
Informacje, o których mowa w ust. 2 i 3, mogą być przekazywane przez wojewodów w formie elektronicznej.
§  3.
Dane o formach zabezpieczenia finansowego, o których mowa w § 2 ust. 2, mogą być przekazywane w postaci kopii umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej lub umów ubezpieczenia, składanych przez przedsiębiorców ubiegających się o zezwolenie, lub w formie wyciągów obejmujących:
1)
wskazanie banku lub zakładu ubezpieczeniowego udzielającego zabezpieczenia finansowego,
2)
wskazanie sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej w umowie ubezpieczenia,
3)
wskazanie terminu ważności zabezpieczenia finansowego oraz terminu, do którego jest możliwe składanie żądania wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego,
4)
określenie jednostki organizacyjnej lub osoby, do której należy zgłaszać żądanie wypłaty środków z zabezpieczenia finansowego, wraz z podaniem adresu oraz numeru telefonu i telefaksu, zapewniających niezwłoczny kontakt w tej sprawie.
§  4.
1.
Rejestr jest prowadzony w postaci ksiąg rejestrowych w formie elektronicznej.
2.
Każdego wpisu do księgi rejestrowej dokonuje się na odrębnej karcie, przy czym każdy wpis oznacza się numerem wynikającym z kolejności wpisów oraz zaopatruje się w datę jego dokonania.
3.
Dla każdego przedsiębiorcy prowadzącego działalność, o której mowa w § 1, sporządza się odrębną księgę rejestrową, opatrując ją osobnym numerem. Jeżeli podmiot wpisany do rejestru został utworzony w wyniku przekształcenia innego podmiotu lub połączenia innych podmiotów, w rejestrze zamieszcza się także oznaczenia poprzednich numerów rejestrowych tego podmiotu lub podmiotów, które uległy połączeniu.
4.
Księga rejestrowa składa się z pięciu działów.
5.
W dziale pierwszym rejestru zamieszcza się następujące dane:
1)
oznaczenie przedsiębiorcy, jego formy prawnej, siedziby zakładu głównego i nazwy, pod jaką świadczy usługi objęte zezwoleniem,
2)
oznaczenie liczby jednostek organizacyjnych samodzielnie dokonujących czynności prawnych, ich siedziby oraz imiona i nazwiska osób kierujących ich działalnością,
3)
oznaczenie organu zezwalającego na działalność oraz numer i datę wydania zezwolenia,
4)
numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy,
5)
oznaczenie poprzedniego numeru rejestrowego przedsiębiorcy, o którym mowa w ust. 3.
6.
W dziale drugim rejestru zamieszcza się imiona i nazwiska osób kierujących działalnością zakładu głównego, o którym mowa w ust. 5 pkt 1.
7.
W dziale trzecim rejestru zamieszcza się informacje o przedmiocie i zakresie działalności objętej zezwoleniem, informacje o formie zabezpieczenia finansowego tej działalności, o podmiocie udzielającym zabezpieczenia finansowego oraz informację o ograniczeniu zakresu zezwolenia.
8.
W dziale czwartym rejestru zamieszcza się informacje o wysokości sumy gwarancji lub sumy gwarancyjnej ubezpieczenia, dacie upływu ważności zabezpieczenia finansowego, terminie zgłaszania żądań wypłaty wynikającym z dokumentów zabezpieczenia finansowego oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty i zrealizowanych wypłatach środków z zabezpieczenia finansowego, pomniejszających jego sumę. Informacje odnoszące się do sumy zabezpieczenia finansowego podaje się w złotych lub w euro, z zależności od waluty zabezpieczenia finansowego.
9.
W dziale piątym rejestru zamieszcza się informacje o cofnięciu zezwolenia, zaprzestaniu działalności objętej zezwoleniem i wygaśnięciu zezwolenia, a w odniesieniu do przedsiębiorców będących osobami prawnymi lub niemającymi osobowości prawnej spółkami prawa handlowego - także informacje o otwarciu i zakończeniu likwidacji.
10.
Wpisowi podlegają również zmiany i uzupełnienia danych zamieszczonych w rejestrze.
11.
Wzór karty księgi rejestrowej, o której mowa w ust. 2, określa załącznik do rozporządzenia.
§  5.
1.
Wpis do rejestru potwierdza się odpisem księgi rejestrowej w formie wydruku komputerowego, przesyłanym wojewodzie udzielającemu zezwolenia i zainteresowanemu przedsiębiorcy.
2.
Przedsiębiorca objęty wpisem do rejestru może żądać sprostowania wpisu, jeżeli jest on niezgodny z informacjami zawartymi w zezwoleniu i danymi, o których mowa w § 2 ust. 2.
§  6.
1.
Dla każdego przedsiębiorcy podlegającego wpisowi prowadzi się akta rejestrowe obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu do rejestru.
2.
Akta rejestrowe nie mogą być udostępniane osobom trzecim.
§  7.
1.
Rejestr jest jawny. Każdy może żądać udzielenia informacji objętych wpisem do rejestru przez złożenie zapytania w dowolnej formie w odniesieniu do konkretnych przedsiębiorców, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Informacje zawarte w rejestrze mogą być udostępniane także w sposób zautomatyzowany, w tym poprzez powszechnie dostępne sieci komputerowe.
§  8.
Informację udzieloną w związku z zapytaniem dotyczącym wysokości sumy gwarancji organ rejestrowy uzupełnia o informacje o dokonanych wypłatach i zgłoszonych żądaniach wypłaty, pomniejszających tę sumę.
§  9.
1.
Wojewoda ma prawo dostępu do pełnych danych rejestrowych, niezależnie od miejsca siedziby przedsiębiorcy.
2.
Dane rejestrowe mogą być udostępniane jednostkom samorządu gospodarczego oraz organizacjom zajmującym się ochroną praw konsumenta, w formie wykazów obejmujących dane określone w § 4 ust. 5, 7 i 9.
3.
Jednostki i organizacje, o których mowa w ust. 2, organ rejestrowy oraz wojewodowie mogą publikować wykaz przedsiębiorców posiadających zezwolenie na działalność organizatorów turystyki i pośredników turystycznych, obejmujący nazwy i siedziby, pod jakimi świadczą oni usługi turystyczne.
4.
Dopuszcza się udzielanie informacji zbiorczych dla celów naukowo-badawczych, pod warunkiem zachowania ich anonimowości.
§  10.
Dotychczasowe wpisy do ksiąg rejestrowych zachowują ważność.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KARTY KSIĘGI REJESTROWEJ

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024