Szczegółowe warunki i sposób postępowania przy użyciu broni palnej przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 22 stycznia 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków i sposobu postępowania przy użyciu broni palnej przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu.

Na podstawie art. 15 ust. 3 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu (Dz. U. Nr 27, poz. 298 i Nr 106, poz. 1149) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Funkcjonariusz Biura Ochrony Rządu, zwany dalej "funkcjonariuszem", ma prawo użycia broni palnej w stosunku do osób tylko w przypadkach określonych w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 16 marca 2001 r. o Biurze Ochrony Rządu.
2. 
Użycie broni palnej następuje przez oddanie strzału w kierunku osoby w celu jej obezwładnienia, po wyczerpaniu trybu postępowania określonego w § 3.
§  2. 
Przy podejmowaniu decyzji o użyciu broni palnej funkcjonariusze są obowiązani postępować ze szczególną rozwagą, traktując broń palną jako szczególny i ostateczny środek przymusu bezpośredniego.
§  3. 
1. 
Funkcjonariusz przed użyciem broni palnej jest obowiązany:
1)
po uprzednim okrzyku "BOR" wezwać osobę do zachowania się zgodnego z prawem, a w szczególności do natychmiastowego porzucenia broni lub niebezpiecznego narzędzia, zaniechania ucieczki, odstąpienia od bezprawnych działań lub użycia przemocy,
2)
w razie niepodporządkowania się wezwaniom określonym w pkt 1, zagrozić użyciem broni palnej, wzywając "STÓJ - BO STRZELAM",
3)
oddać strzał ostrzegawczy w górę, jeżeli wezwania określone w pkt 1 i 2 okażą się bezskuteczne.
2. 
Przepisów ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy z zachowania osoby posiadającej broń lub niebezpieczne narzędzie wynika, że wszelka zwłoka groziłaby bezpośrednim niebezpieczeństwem dla życia lub zdrowia ludzkiego.
§  4. 
Broni palnej nie używa się w stosunku do kobiet o widocznej ciąży, osób, których wygląd wskazuje na wiek do 13 lat, starców oraz osób o widocznym kalectwie.
§  5. 
1. 
Jeżeli wskutek użycia broni palnej nastąpiło zranienie osoby, funkcjonariusz jest obowiązany, z zachowaniem bezpieczeństwa własnego i innych osób oraz bez zbędnej zwłoki, udzielić jej pierwszej pomocy przedmedycznej, a następnie spowodować udzielenie pomocy lekarskiej.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, oraz gdy w wyniku użycia broni palnej nastąpiła śmierć osoby lub szkoda w mieniu, funkcjonariusz jest obowiązany ponadto do:
1)
zabezpieczenia śladów na miejscu zdarzenia i niedopuszczenia na to miejsce osób postronnych, gdy okoliczności zdarzenia oraz bezpieczeństwo osób chronionych na to pozwalają,
2)
w miarę możliwości, ustalenia świadków zdarzenia.
3. 
Funkcjonariusz może odstąpić od obowiązku, o którym mowa w ust. 1, w przypadku gdy:
1)
udzielenie pomocy może zagrozić bezpieczeństwu osób, obiektów lub urządzeń znajdujących się pod ochroną Biura Ochrony Rządu lub
2)
zostanie zapewnione udzielenie pomocy przez inne właściwe podmioty, które są obowiązane do udzielenia pomocy zranionej osobie na podstawie odrębnych przepisów.
§  6. 
1. 
O każdym przypadku użycia broni palnej lub oddania strzału ostrzegawczego funkcjonariusz jest obowiązany niezwłocznie powiadomić oficera operacyjnego Biura Ochrony Rządu oraz swojego przełożonego.
2. 
Oficer operacyjny Biura Ochrony Rządu, po uzyskaniu informacji o użyciu broni palnej, jest obowiązany niezwłocznie powiadomić swojego przełożonego, udzielić funkcjonariuszowi niezbędnej pomocy, a w przypadku, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 1, spowodować udzielenie pomocy lekarskiej osobie poszkodowanej, a także powiadomić najbliższą komendę Policji oraz - jeżeli w wyniku użycia broni palnej nastąpiła śmierć lub zranienie człowieka - również właściwego miejscowo prokuratora.
§  7. 
O każdym przypadku użycia broni palnej lub podjęcia czynności, o których mowa w § 3, funkcjonariusz jest obowiązany powiadomić swojego przełożonego pisemnym meldunkiem, który powinien zawierać w szczególności:
1)
wskazanie stopnia, imienia i nazwiska funkcjonariusza,
2)
określenie czasu i miejsca użycia broni palnej,
3)
opis sytuacji poprzedzającej użycie broni palnej,
4)
opis przyczyn i skutków użycia broni palnej, w tym wynikających z § 3 ust. 2,
5)
wskazanie, czy udzielono pierwszej pomocy i zapewniono pomoc lekarską,
6)
dane osobowe ewentualnych świadków zdarzenia,
7)
opis czynności podjętych po użyciu broni palnej.
§  8. 
Do obowiązków przełożonego, o którym mowa w § 6, należy:
1)
zbadanie, czy użycie broni palnej lub podjęcie czynności określonych w § 3 nastąpiło zgodnie z obowiązującymi przepisami,
2)
niezwłoczne zawiadomienie Szefa Biura Ochrony Rządu o każdym przypadku użycia broni palnej.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024