Rejestry jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 25 lipca 2002 r.
w sprawie rejestrów jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.

Na podstawie art. 24 ust. 13 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 113, poz. 1207 i Nr 154, poz. 1801) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa dane objęte wpisem do rejestrów jednostek systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne, zwanych dalej "jednostkami systemu", o których mowa w art. 24 ust. 10 i 11 ustawy z dnia 25 lipca 2001 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym, zwanej dalej "ustawą", wzory tych rejestrów i tryb dokonywania w nich wpisów i zmian oraz wykreśleń.
§  2. 
1. 
Rejestr jednostek systemu, zwany dalej "rejestrem", jest prowadzony w sposób zinformatyzowany, a wydruki z niego tworzą księgi rejestrowe.
2. 
Księgi rejestrowe prowadzi się odrębnie dla każdej jednostki systemu i oznacza numerem identyfikacyjnym, zwanym dalej "numerem księgi", który odpowiada kolejności dokonywanego wpisu nowej jednostki systemu do rejestru.
3. 
Księgi rejestrowe składają się z dwóch działów.
§  3. 
1. 
Rejestr prowadzony przez wojewodę składa się z rejestru szpitalnych oddziałów ratunkowych i rejestru zespołów ratownictwa medycznego.
2. 
W dziale pierwszym księgi rejestrowej dla szpitalnego oddziału ratunkowego pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
1)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
2)
rubryka druga - data wpisu do rejestru,
3)
rubryka trzecia - pełna nazwa dysponenta jednostki systemu,
4)
rubryka czwarta - skrócona nazwa dysponenta jednostki systemu,
5)
rubryka piąta - adres siedziby dysponenta jednostki systemu,
6)
rubryka szósta - obszar działania dysponenta jednostki systemu,
7)
rubryka siódma - numer identyfikacyjny REGON dysponenta jednostki systemu i resortowy kod identyfikacyjny dysponenta jednostki systemu, będącego zakładem opieki zdrowotnej,
8)
rubryka ósma - data i numer ostatecznej decyzji o włączeniu albo wyłączeniu jednostki z systemu albo data złożenia wniosku o dokonanie zmiany w rejestrze,
9)
rubryka dziewiąta - uwagi.
3. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla szpitalnego oddziału ratunkowego pod nazwą "Szpitalny oddział ratunkowy" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja szpitalnego oddziału ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i adres siedziby szpitala, w którym utworzono szpitalny oddział ratunkowy,
d)
rubryka czwarta - imię (imiona) i nazwisko ordynatora szpitalnego oddziału ratunkowego,
e)
rubryka piąta - uwagi,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie szpitalnego oddziału ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i typ wyrobów medycznych, zgodnie z terminologią ECRI i SEWAM,
d)
rubryka czwarta - producent wyrobów medycznych,
e)
rubryka piąta - kod wyrobów medycznych według terminologii ECRI i SEWAM,
f)
rubryka szósta - rok produkcji wyrobów medycznych,
g)
rubryka siódma - uwagi,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny szpitalnego oddziału ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - oznaczenie grup personelu medycznego zatrudnionego w szpitalnym oddziale ratunkowym,
d)
rubryka czwarta - uwagi,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - data zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
d)
rubryka czwarta - nazwa i siedziba zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
e)
rubryka piąta - okres, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
f)
rubryka szósta - suma gwarancyjna ustalona w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
g)
rubryka siódma - uwagi.
4. 
Dział pierwszy księgi rejestrowej dla zespołu ratownictwa medycznego pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" prowadzi się zgodnie z ust. 2.
5. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla zespołu ratownictwa medycznego pod nazwą "Zespół ratownictwa medycznego" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja zespołu ratownictwa medycznego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i adres siedziby zakładu opieki zdrowotnej, w którym utworzono zespół ratownictwa medycznego,
d)
rubryka czwarta - miejsce stacjonowania zespołu ratownictwa medycznego,
e)
rubryka piąta - rodzaj zespołu ratownictwa medycznego,
f)
rubryka szósta - obszar działania zespołu ratownictwa medycznego,
g)
rubryka siódma - uwagi,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie zespołu ratownictwa medycznego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - marka, typ, rodzaj i rok produkcji środka transportu,
d)
rubryka czwarta - właściciel środka transportu,
e)
rubryka piąta - nazwa i typ wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu,
f)
rubryka szósta - producent wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu,
g)
rubryka siódma - kod wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu, zgodnie z terminologią ECRI i SEWAM,
h)
rubryka ósma - rok produkcji wyrobów medycznych, w które jest wyposażony środek transportu,
i)
rubryka dziewiąta - uwagi,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny zespołu ratownictwa medycznego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - oznaczenie grup personelu medycznego zespołu ratownictwa medycznego,
d)
rubryka czwarta - uwagi,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - data zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
d)
rubryka czwarta - nazwa i siedziba zakładu ubezpieczeń, z którym zawarto umowę ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
e)
rubryka piąta - okres, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
f)
rubryka szósta - suma gwarancyjna ustalona w umowie ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,
g)
rubryka siódma - uwagi.
§  4. 
1. 
Rejestr prowadzony przez ministra właściwego do spraw zdrowia składa się z rejestru jednostek lotniczego pogotowia ratunkowego i rejestru lotniczych grup poszukiwawczo-ratowniczych.
2. 
Dział pierwszy księgi rejestrowej dla jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 2.
3. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla jednostek lotniczego pogotowia ratunkowego pod nazwą "Lotnicze pogotowie ratunkowe" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", w której umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
a)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
b)
rubryka druga - data wpisu,
c)
rubryka trzecia - nazwa i adres siedziby zakładu opieki zdrowotnej, w którym utworzono jednostkę lotniczego pogotowia ratunkowego,
d)
rubryka czwarta - miejsce stacjonowania jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego,
e)
rubryka piąta - obszar działania jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego,
f)
rubryka szósta - uwagi,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 2,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 3,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 4.
4. 
W dziale pierwszym księgi rejestrowej dla lotniczej grupy poszukiwawczo-ratowniczej pod nazwą "Oznaczenie dysponenta jednostki systemu" umieszcza się rubryki obejmujące następujące dane:
1)
rubryka pierwsza - numer kolejny wpisu,
2)
rubryka druga - data wpisu do rejestru,
3)
rubryka trzecia - pełna nazwa dysponenta jednostki systemu,
4)
rubryka czwarta - skrócona nazwa dysponenta jednostki systemu,
5)
rubryka piąta - adres siedziby dysponenta jednostki systemu,
6)
rubryka szósta - obszar działania dysponenta jednostki systemu,
7)
rubryka siódma - numer identyfikacyjny REGON dysponenta jednostki systemu i resortowy kod identyfikacyjny dysponenta jednostki systemu, będącego zakładem opieki zdrowotnej,
8)
rubryka ósma - data porozumienia, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy, albo data i numer ostatecznej decyzji o wyłączeniu jednostki z systemu albo data złożenia wniosku o dokonanie zmiany w rejestrze,
9)
rubryka dziewiąta - uwagi.
5. 
Dział drugi księgi rejestrowej dla lotniczej grupy poszukiwawczo-ratowniczej pod nazwą "Lotnicza grupa poszukiwawczo-ratownicza" składa się z czterech części:
1)
część pierwsza pod nazwą "Organizacja lotniczej grupy poszukiwawczo-ratowniczej", którą prowadzi się zgodnie z ust. 3 pkt 1,
2)
część druga pod nazwą "Wyposażenie jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 2,
3)
część trzecia pod nazwą "Personel medyczny jednostki lotniczego pogotowia ratunkowego", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 3,
4)
część czwarta pod nazwą "Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej", którą prowadzi się zgodnie z § 3 ust. 5 pkt 4.
§  5. 
1. 
Wpis jednostki systemu w rejestrze następuje na podstawie ostatecznej decyzji o włączeniu jednostki do systemu albo porozumienia, o którym mowa w art. 24 ust. 4 ustawy.
2. 
Dane wpisane do rejestru nie mogą być z niego usunięte.
§  6. 
1. 
Zmian w rejestrze dokonuje się na podstawie wniosku dysponenta jednostki systemu o dokonanie zmian w rejestrze. Do wniosku dysponent jednostki dołącza dokumenty zawierające dane podlegające wpisowi do rejestru, które uległy zmianie.
2. 
Wpisowi do rejestru podlegają zmiany stanu faktycznego i prawnego odnoszące się do jednostki systemu, powstałe po wpisie do rejestru i dotyczące danych, o których mowa w § 3 ust. 2-5 i w § 4 ust. 2-5.
3. 
Dysponent jednostki systemu zgłasza organowi prowadzącemu rejestr zmiany, o których mowa w ust. 2, w terminie 14 dni od dokonania zmiany.
§  7. 
Wykreślenie jednostki systemu z rejestru następuje na podstawie ostatecznej decyzji o wyłączeniu jednostki z systemu.
§  8. 
Jeżeli organ prowadzący rejestr, dokonując wpisu jednostki do rejestru, zmiany w rejestrze lub wykreślenia jednostki z rejestru, stwierdzi brak danych podlegających wpisowi do rejestru, wzywa dysponenta jednostki systemu do ich uzupełniania w wyznaczonym terminie.
§  9. 
Dla każdej księgi rejestrowej prowadzi się akta rejestrowe, obejmujące decyzje, wnioski lub porozumienie, o których mowa w § 5 i 6, oraz dokumenty zgromadzone w postępowaniu o włączenie jednostki do systemu lub wyłączenie jednostki systemu z systemu, zawierające dane podlegające wpisowi do rejestru, albo złożone przez dysponenta jednostki systemu z wnioskiem o dokonanie zmiany w rejestrze. O dołączonym dokumencie organ prowadzący rejestr czyni wzmiankę w księdze rejestrowej, a każdy dołączony dokument oznacza numerem księgi.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024