Tryb wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 3 września 2002 r.
w sprawie trybu wykonywania przez Narodowy Bank Polski kontroli określonej w przepisach ustawy - Prawo dewizowe.

Na podstawie art. 42 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe (Dz. U. Nr 141, poz. 1178) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1. 
Rozporządzenie określa tryb wykonywania przez Narodowy Bank Polski, zwany dalej "NBP", kontroli w zakresie określonym ustawą z dnia 27 lipca 2002 r. - Prawo dewizowe, zwanej dalej "ustawą", obejmującym:
1)
udzielone przez Prezesa NBP zezwolenia dewizowe, zwane dalej "zezwoleniami dewizowymi";
2)
działalność kantorową prowadzoną na podstawie zezwolenia Prezesa NBP;
3) 1
 wykonywanie przez rezydentów, dokonujących obrotu dewizowego z zagranicą, obowiązku przekazywania NBP danych w zakresie niezbędnym do sporządzania bilansu płatniczego oraz międzynarodowej pozycji inwestycyjnej;
4) 2
 czynności wykonywane przez uprawnione banki w związku z pośrednictwem w dokonywaniu przez rezydentów przekazów pieniężnych za granicę oraz rozliczeń w kraju z nierezydentami, a także przy dokonywaniu przez nierezydentów przekazów gotówkowych za granicę, wpłat gotówkowych na ich własne rachunki bankowe oraz rachunki bankowe innych nierezydentów.

Rozdział  2

Jednostki organizacyjne NBP wykonujące kontrolę

§  2. 
1. 
NBP wykonuje kontrolę poprzez swoje jednostki organizacyjne:
1)
Centralę;
2)
oddziały okręgowe;
3)
Główny Oddział Walutowo-Dewizowy w Warszawie.
2. 
Upoważnienia do przeprowadzania kontroli są udzielane kontrolerom w formie pisemnej:
1)
w Centrali - przez upoważnionego przez Prezesa NBP dyrektora departamentu Centrali lub jego zastępcę;
2)
w oddziałach okręgowych oraz w Głównym Oddziale Walutowo-Dewizowym w Warszawie, zwanych dalej "oddziałami NBP" - przez dyrektora oddziału lub upoważnionego przez niego zastępcę.
§  3. 
1. 
Kontrolerzy będący pracownikami Centrali przeprowadzają kontrolę na całym terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Kontrolerzy będący pracownikami oddziałów NBP przeprowadzają kontrolę na obszarze objętym ich właściwością miejscową.
3. 
Kontrolerzy będący pracownikami Głównego Oddziału Walutowo-Dewizowego w Warszawie przeprowadzają kontrolę na obszarze województwa mazowieckiego.
§  4. 
1.  3
 Kontrolerzy będący pracownikami Centrali przeprowadzają kontrolę w centralach uprawnionych banków oraz wobec rezydentów i nierezydentów, którym Prezes NBP, albo z jego upoważnienia dyrektor departamentu w Centrali, udzielił zezwolenia dewizowego.
2. 
Kontrolerzy będący pracownikami Centrali mogą przeprowadzać kontrolę w zakresie objętym właściwością miejscową i rzeczową oddziałów NBP.
§  5. 
1. 
Kontrolerzy będący pracownikami oddziałów NBP przeprowadzają kontrolę:
1)
wobec rezydentów i nierezydentów, którym dyrektorzy oddziałów NBP udzielili, z upoważnienia Prezesa NBP, zezwolenia dewizowego, zgodnie z właściwością miejscową;
2)
wobec podmiotów, którym dyrektorzy oddziałów NBP udzielili, z upoważnienia Prezesa NBP, zezwolenia na prowadzenie działalności kantorowej;
3)
wobec rezydentów, w zakresie wykonania obowiązku, o którym mowa w § 1 pkt 3, zgodnie z właściwością miejscową.
4) 4
 w oddziałach uprawnionych banków, które mają siedzibę na terenie objętym właściwością miejscową danego oddziału NBP.
2. 
Pracownicy, o których mowa w ust. 1, mogą przeprowadzać kontrolę w zakresie działania Centrali na podstawie pisemnego polecenia udzielonego przez dyrektora departamentu Centrali lub jego zastępcę, upoważnionego przez Prezesa NBP.

Rozdział  3

Czynności kontrolne

§  6. 
Przed przystąpieniem do kontroli, pisemne upoważnienie do jej przeprowadzenia doręcza się osobiście kierownikowi kontrolowanej jednostki, w przypadku kontroli w siedzibie kontrolowanej jednostki, albo jako załącznik do pisma, o którym mowa w § 8 ust. 2, w przypadku kontroli w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP.
§  7. 
Kontrolerzy informują kierownika kontrolowanej jednostki o istotnych nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli, wskazując na potrzebę niezwłocznego podjęcia działań w celu ich usunięcia.
§  8. 
1. 
Przedmiotem kontroli przeprowadzanej w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP jest dokumentacja dostarczona przez kontrolowaną jednostkę.
2. 
Dyrektor jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub upoważniony przez niego zastępca mogą wystąpić z pismem do kierownika kontrolowanej jednostki z żądaniem zgłoszenia się osobiście lub oddelegowania upoważnionego pracownika albo przesłania określonych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w wyznaczonym terminie.
3. 
Pismo, o którym mowa w ust. 2, powinno zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki;
2)
zakres kontroli;
3)
określenie żądanych dokumentów lub wyjaśnień;
4)
termin i sposób dostarczenia żądanych dokumentów lub wyjaśnień do siedziby jednostki organizacyjnej NBP, w formie korespondencyjnej lub przez upoważnionego przedstawiciela kontrolowanej jednostki;
5)
podpis i pieczątkę dyrektora jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę lub upoważnionego przez niego zastępcy.
§  9. 
1. 
Kontrola wykonywana w siedzibie kontrolowanej jednostki jest przeprowadzana przez co najmniej dwóch kontrolerów jednocześnie.
2. 
Kontrola wykonywana w siedzibie jednostki organizacyjnej NBP może być przeprowadzana przez jednego kontrolera.
§  10. 
Kontrolę przeprowadza się w dniach i godzinach pracy obowiązujących w kontrolowanej jednostce.
§  11. 
Dokumenty sporządzane przez kontrolowaną jednostkę na potrzeby kontroli powinny być opatrzone stosownymi pieczątkami oraz podpisane przez osoby upoważnione do ich sporządzenia.
§  12. 
1. 
W przypadku konieczności przerwania kontroli, kontrolerzy przekazują kierownikowi kontrolowanej jednostki pisemną informację o jej przerwaniu, w której wyznaczają termin i warunki jej ponownego podjęcia.
2. 
Informację, o której mowa w ust. 1, podpisują kierownik kontrolowanej jednostki oraz kontrolerzy.

Rozdział  4

Ustalenia z kontroli i ich dokumentowanie

§  13. 
Protokół i sprawozdanie, o których mowa w art. 36 ustawy, powinny:
1)
zawierać zwięzły opis wyników kontroli;
2)
wskazywać naruszone przepisy prawne bądź warunki zawarte w zezwoleniu dewizowym lub zezwoleniu na prowadzenie działalności kantorowej;
3)
stanowić podstawę do sformułowania wniosków pokontrolnych i zaleceń.
§  14. 
Protokół i sprawozdanie powinny ponadto zawierać:
1)
nazwę kontrolowanej jednostki w pełnym brzmieniu oraz adres jej siedziby;
2)
imię i nazwisko oraz stanowisko osoby udzielającej upoważnienia do przeprowadzenia kontroli oraz datę wystawienia upoważnienia;
3)
imię i nazwisko kontrolera lub kontrolerów;
4)
określenie zakresu kontroli;
5)
określenie okresu objętego kontrolą, a w przypadku protokółu także datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli;
6)
listę osób udzielających wyjaśnień w trakcie kontroli;
7)
określenie dokumentów, na podstawie których przeprowadzono kontrolę;
8)
wykaz załączników stanowiących część składową sprawozdania lub protokółu;
9)
adnotację o przekazaniu kierownikowi kontrolowanej jednostki jednego egzemplarza protokółu albo sprawozdania;
10)
pouczenie o prawie i trybie składania przez kontrolowaną jednostkę zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokóle lub sprawozdaniu;
11)
imiona i nazwiska członków organu zarządzającego kontrolowanej jednostki, w przypadku osób prawnych.
§  15. 
Kopie dokumentów źródłowych, zestawienia, obliczenia oraz wyjaśnienia i oświadczenia, na podstawie których kontrolerzy dokonali ustaleń w toku przeprowadzonej kontroli, stanowią załączniki do protokółu albo sprawozdania z kontroli.
§  16. 
1. 
Kontrolerzy przekazują protokół kierownikowi kontrolowanej jednostki wraz z pismem określającym termin jego podpisania, który nie może być dłuższy niż 7 dni od dnia doręczenia protokółu.
2. 
Protokół podpisuje się w siedzibie kontrolowanej jednostki albo w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP wykonującej kontrolę.
3. 
Protokół opatrzony pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po jego odczytaniu podpisują, parafując każdą ze stron, kontrolerzy, pod imiennymi pieczątkami określającymi ich stanowiska służbowe, oraz przedstawiciel kontrolowanej jednostki, pod pieczątkami firmową i imienną.
§  17. 
1. 
Sprawozdanie podpisuje się w siedzibie właściwej jednostki organizacyjnej NBP, wykonującej kontrolę.
2. 
Sprawozdanie opatrzone pieczęcią właściwej jednostki organizacyjnej NBP, po uprzednim parafowaniu każdej ze stron, podpisuje kontroler pod imienną pieczątką określającą również jego stanowisko służbowe.

Rozdział  5

Postępowanie pokontrolne

§  18. 
W przypadku stwierdzenia w toku kontroli rażącego naruszenia przepisów prawa lub warunków udzielonego zezwolenia dewizowego, lub zezwolenia na prowadzenie działalności kantorowej, kontrolerzy występują do Prezesa NBP albo dyrektora jednostki organizacyjnej NBP, który wydał takie zezwolenie, o jego uchylenie.
§  19. 
Kierownik kontrolowanej jednostki jest obowiązany, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń pokontrolnych, poinformować w formie pisemnej jednostkę organizacyjną NBP, wykonującą kontrolę, o działaniach podjętych w celu wykonania zaleceń pokontrolnych.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  20. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 1999 r. w sprawie trybu wykonywania kontroli dewizowej przez Narodowy Bank Polski (Dz. U. Nr 27, poz. 249).
§  21. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 października 2002 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

1 § 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.
2 § 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.
3 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.
4 § 5 ust. 1 pkt 4 dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2004 r. (Dz.U.04.160.1668) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 lipca 2004 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024