Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 27 listopada 2002 r.
w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060, z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 68, poz. 632, Nr 113, poz. 984 i Nr 127, poz. 1089) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  2. 1
1.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumentach z wyborów, należy przez to rozumieć:
1)
spisy wyborców;
2)
karty do głosowania (wykorzystane i niewykorzystane);
3)
postanowienia właściwych organów wyborczych w sprawie przyjęcia zawiadomień o utworzeniu komitetu wyborczego oraz zamiarze zgłaszania kandydatów na radnych wraz z załączonymi do zawiadomień dokumentami;
4)
protokoły rejestracji list kandydatów na radnych oraz rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wraz ze zgłoszeniami tych list i kandydatów oraz załączonymi do zgłoszeń dokumentami;
5)
postanowienia o: odmowie rejestracji listy kandydatów na radnych, skreśleniu z zarejestrowanej listy nazwiska kandydata, unieważnieniu rejestracji listy kandydatów wraz z dokumentami będącymi podstawą do podjęcia tych postanowień, a także postanowienia dotyczące odmowy rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę do podjęcia tych postanowień;
6)
obwieszczenia o zarejestrowanych listach kandydatów na radnych i kandydatach na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz inne obwieszczenia terytorialnych komisji wyborczych;
7)
dokumenty dotyczące losowania numerów list kandydatów;
8)
protokoły głosowania w obwodzie oraz protokoły głosowania na obszarze powiatu i miasta na prawach powiatu w wyborach do sejmiku województwa;
9)
protokoły wyborów do rad wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgach wyborczych;
10)
protokoły wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast;
11)
protokoły obsadzenia mandatów radnych bez głosowania;
12)
protokoły posiedzeń, uchwały, urzędowe obwieszczenia i inne dokumenty komisji wyborczych;
13)
postanowienia komisarzy wyborczych;
14)
obwieszczenia i komunikaty Państwowej Komisji Wyborczej i komisarzy wyborczych o wynikach wyborów do rad i wynikach wyborów wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
2.
Dokumentami z wyborów są także sprawozdania finansowe komitetów wyborczych, ekspertyzy, opinie i raporty biegłych rewidentów oraz postanowienia organów wyborczych w sprawach sprawozdań finansowych komitetów wyborczych z wyłączeniem dokumentów dołączonych do sprawozdań finansowych.
§  3.
1.
Obwodowe i terytorialne komisje wyborcze po wykonaniu swoich zadań przekazują posiadane dokumenty z wyborów, jako depozyt, odpowiednio właściwemu miejscowo wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, staroście lub marszałkowi województwa.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są udostępniane tylko przez właściwe organy wyborcze wyłącznie na żądanie sądów w związku z postępowaniami w sprawach protestów wyborczych oraz na żądanie sądów lub prokuratury i Policji prowadzących postępowanie karne.
§  4.
1.
Po upływie 30 dni od podjęcia przez sąd prawomocnych orzeczeń w sprawach protestów wyborczych komisarz wyborczy nakazuje organom, o których mowa w § 3 ust. 1, zniszczenie następujących dokumentów z wyborów:
1)
spisów wyborców (obu egzemplarzy);
2)
kart do głosowania (wykorzystanych i niewykorzystanych);
3)
przekazanych, na zasadach określonych w § 3 ust. 1, drugich egzemplarzy:
a)
protokołów rejestracji list kandydatów na radnych oraz wykazów podpisów osób popierających zgłoszone listy,
b)
protokołów rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast,
c)
protokołów głosowania w obwodzie,
d)
protokołów wyborów wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgach wyborczych,
e)
protokołów obsadzenia mandatów radnych bez głosowania,
f)
protokołów głosowania na obszarze powiatu (miasta na prawach powiatu) w wyborach do sejmiku województwa.
2.
Sposób zniszczenia dokumentów określa dyrektor właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego. Zniszczenie następuje na podstawie zgody dyrektora właściwego archiwum państwowego.
3.
Dokumenty z wyborów znajdujące się w posiadaniu obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych, niewymienione w ust. 1, nie podlegają zniszczeniu i są przekazywane dyrektorowi właściwej rzeczowo i terytorialnie delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
§  4a. 2
 Dokumenty dołączone do sprawozdań finansowych komitetów wyborczych podlegają zniszczeniu po upływie okresów przechowywania wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
§  5.
 Dokumenty z wyborów przekazane przez terytorialne komisje wyborcze komisarzom wyborczym, a także dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 3, oraz dokumenty z wyborów sporządzone przez komisarzy wyborczych stanowią zasób archiwalny i są przechowywane przez dyrektorów właściwych rzeczowo i terytorialnie delegatur Krajowego Biura Wyborczego, w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych, do końca kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego. Po upływie tego terminu dokumenty z wyborów przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych.
§  6.
Dokumenty z wyborów przekazane przez komisarzy wyborczych Państwowej Komisji Wyborczej oraz inne dokumenty będące w posiadaniu Państwowej Komisji Wyborczej podlegają przekazaniu Kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego. Dokumenty te stanowią zasób archiwalny i są przechowywane w Krajowym Biurze Wyborczym do czasu ich przekazania właściwemu archiwum państwowemu na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
§  7.
Wykazy obywateli popierających utworzenie komitetu wyborczego wyborców oraz wykazy wyborców popierających zgłoszenia list kandydatów na radnych są udostępniane tylko przez organy wyborcze na żądanie sądów lub prokuratury i Policji prowadzących postępowanie karne. Wykazy te podlegają zniszczeniu w terminie i w sposób wskazany w § 4 ust. 1.
§  7a. 3
1.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 2, stanowią zasób archiwalny i są przechowywanie w archiwach zakładowych do końca kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
2.
Dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 2, nie przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych do czasu zakończenia postępowania w sprawach sądowych o orzeczenie przepadku korzyści majątkowych na rzecz Skarbu Państwa oraz postępowania karnego.
§  8.
1.
Dokumenty z wyborów stanowiące zasób archiwalny udostępnia się do wglądu osobie zainteresowanej w obecności i pod nadzorem upoważnionego pracownika jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego, w której dokumenty są przechowywane, w siedzibie tej jednostki.
2.
Sporządzenie urzędowego odpisu, kserokopii bądź udostępnienie w innej formie danych z dokumentów z wyborów wymaga zgody kierownika właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego.
§  9.
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do postępowania z dokumentami z wyborów, które są przeprowadzane w toku kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  10.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym rozporządzeniem, dotyczących w szczególności gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 52, poz. 534).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
___________

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 32, poz. 303).

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
2 § 4a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
3 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024