Szczegółowy tryb postępowania organów Inspekcji Handlowej, wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji oraz tryb wydawania i wymiany legitymacji.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 28 lutego 2002 r.
w sprawie szczegółowego trybu postępowania organów Inspekcji Handlowej, wzoru legitymacji służbowej pracowników Inspekcji oraz trybu wydawania i wymiany legitymacji.

Na podstawie art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110, poz. 1189) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepis ogólny

§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
tryb przygotowania postępowania kontrolnego,
2)
szczegółowy tryb przeprowadzania kontroli,
3)
sposób dokumentowania wyników kontroli,
4)
sposób zabezpieczania dowodów i produktów,
5)
wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz tryb wydawania i wymiany legitymacji.

Rozdział  2

Wszczęcie i prowadzenie postępowania kontrolnego

§  2. 
1. 
W celu realizacji planów kontroli, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, zwanej dalej "ustawą", Główny Inspektor opracowuje programy kontroli o znaczeniu krajowym lub ponadwojewódzkim oraz innych kontroli wykonywanych na jego zlecenie lub na zlecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
W pozostałych przypadkach programy kontroli opracowuje wojewódzki inspektor.
3. 
Programy kontroli powinny zawierać w szczególności:
1)
określenie podmiotowego i przedmiotowego zakresu kontroli,
2)
wykaz przepisów prawnych regulujących zagadnienia objęte zakresem kontroli.
4. 
Inspektor przeprowadza kontrolę w oparciu o program kontroli.
§  3. 
Wojewódzki inspektor, na wniosek inspektora złożony przed zakończeniem kontroli, może, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, przedłużyć termin przeprowadzenia kontroli przez dokonanie adnotacji na upoważnieniu do przeprowadzenia kontroli.
§  4. 
Przy przeprowadzaniu kontroli przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenach podlegających ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, niewymienionych w art. 4 pkt 1 ustawy, inspektor jest zobowiązany do przestrzegania przepisów regulujących zasady wstępu na te tereny.
§  5. 
1. 
Jeżeli w trakcie kontroli uproszczonej, o której mowa w art. 23 ustawy, stwierdzono nieprawidłowości, których usunięcie w toku kontroli jest konieczne ze względu na bezpieczeństwo lub interes konsumentów albo interes gospodarczy państwa, inspektor przeprowadza kontrolę na zasadach ogólnych.
2. 
O podjęciu kontroli na zasadach ogólnych inspektor jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić wojewódzkiego inspektora.

Rozdział  3

Zabezpieczenie dowodów i produktów

§  6. 
Zabezpieczenie dowodów wykonuje się w odniesieniu do:
1)
produktów - przez opatrzenie ich plombami, pieczęciami lub innymi znakami urzędowymi oraz przekazanie ich do przechowania kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi, z zastrzeżeniem pkt 2, albo przez przechowywanie ich w zabezpieczonym pomieszczeniu kontrolowanego albo wojewódzkiego inspektoratu, w warunkach właściwych dla poszczególnych rodzajów produktów,
2)
dokumentów, ewidencji, informacji, innych rzeczy niebędących produktami oraz produktów, które mogą być dowodami w sprawach o wykroczenia lub w sprawach karnych - przez:
a)
oddanie na przechowanie kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi w zamkniętym i zabezpieczonym pomieszczeniu,
b)
opieczętowanie lub nałożenie innych znaków urzędowych i oddanie na przechowanie osobom, o których mowa w lit. a),
c)
złożenie na przechowanie w pomieszczeniu Inspekcji Handlowej,
3)
pomieszczeń - przez ich zamknięcie oraz nałożenie plomb, pieczęci lub innych znaków urzędowych,
4)
produktów spożywczych oraz produktów niebezpiecznych - przez ich umieszczenie w pomieszczeniach i w warunkach spełniających wymagania określone w przepisach odrębnych.
§  7. 
1. 
Postanowienie dotyczące zabezpieczenia dowodów powinno zawierać określenie terminu zabezpieczenia.
2. 
Jeżeli jest to możliwe, termin zabezpieczenia produktów powinien być określany z uwzględnieniem terminów gwarancji, terminów przydatności do spożycia oraz innych terminów określających ważność lub trwałość produktu.
§  8. 
Z zastrzeżeniem przepisu art. 26 ust. 2 ustawy, wojewódzki inspektor uchyla zabezpieczenie dowodów, jeżeli stało się bezprzedmiotowe.

Rozdział  4

Dokumentowanie wyników kontroli i postępowania przed stałym polubownym sądem konsumenckim

§  9. 
1. 
Wyniki kontroli inspektor dokumentuje w protokole kontroli, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
2. 
Inspektor jest obowiązany zapoznać kontrolowanego lub jego przedstawiciela z treścią protokołu.
3. 
Protokół podpisuje inspektor oraz kontrolowany lub jego przedstawiciel, w którego obecności przeprowadzono kontrolę.
4. 
O braku uwag do protokołu należy uczynić adnotację w protokole.
5. 
Jeden egzemplarz protokołu przekazuje się, za pokwitowaniem, kontrolowanemu lub jego przedstawicielowi, w którego obecności przeprowadzono kontrolę, a drugi pozostawia się w aktach sprawy.
6. 
W razie odmowy podpisania lub odbioru protokołu inspektor sporządzający protokół powinien uczynić o tym adnotację w protokole, podając, jeżeli jest to możliwe, przyczynę odmowy.
§  10. 
1. 
W przypadku dokonania oględzin lub przeprowadzenia innych dowodów inspektor sporządza odrębne protokoły. Przepisy § 9 stosuje się odpowiednio.
2.  
O sporządzeniu odrębnego protokołu należy uczynić adnotację w protokole kontroli.
3. 
Wzór protokołu oględzin stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  11. 
Wyniki kontroli uproszczonej inspektor dokumentuje przez sporządzenie raportu służbowego z kontroli uproszczonej, który powinien zawierać:
1)
czas trwania kontroli uproszczonej,
2)
imię i nazwisko, stanowisko służbowe oraz numer legitymacji służbowej inspektora przeprowadzającego kontrolę uproszczoną,
3)
dane identyfikujące kontrolowanego,
4)
opis stanu faktycznego stwierdzonego w wyniku kontroli uproszczonej,
5)
własnoręczny podpis inspektora.
§  12. 
Inspektor może, z urzędu lub na wniosek kontrolowanego, prostować błędy pisarskie i rachunkowe lub inne oczywiste pomyłki w protokole kontroli, odrębnym protokole, o którym mowa w § 10 ust. 1, oraz w raporcie służbowym, o którym mowa w § 11.
§  13. 
Postępowanie przed stałym polubownym sądem konsumenckim dokumentuje się przez sporządzenie protokołu rozprawy, którego wzór określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.

Rozdział  5

Wzór legitymacji służbowej pracowników Inspekcji Handlowej oraz tryb jej wydawania i wymiany

§  14. 
1. 
Pracownicy jednostek organizacyjnych Inspekcji Handlowej, zwani dalej "pracownikami", na czas trwania stosunku pracy otrzymują legitymacje służbowe.
2. 
Wzór legitymacji służbowej określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  15. 
1. 
W przypadku utraty legitymacji służbowej pracownik jest obowiązany niezwłocznie zawiadomić o tym organ, który wydał legitymację.
2. 
Organ, który wydał legitymację, zleca przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz unieważnia legitymację służbową i wydaje nową.
§  16. 
Legitymacje służbowe wydaje:
1)
Głównemu Inspektorowi i jego zastępcy - Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
2)
pracownikom Głównego Inspektoratu - Główny Inspektor,
3)
wojewódzkiemu inspektorowi i jego zastępcy - wojewoda,
4)
pracownikom wojewódzkiego inspektoratu - wojewódzki inspektor.
§  17. 
1. 
Legitymacja służbowa podlega wymianie w przypadku:
1)
zmiany nazwiska,
2)
uszkodzenia lub zniszczenia,
3)
zmiany stanowiska,
4)
utraty ważności legitymacji z mocy prawa.
2. 
Wymiany legitymacji służbowych dokonują organy określone w § 16.
§  18. 
Dotychczas wydane legitymacje służbowe zachowują ważność przez okres 12 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia.

Rozdział  6

Przepisy końcowe

§  19. 
Traci moc rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1999 r. w sprawie trybu postępowania organów Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 96, poz. 1116).
§  20. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

.................................

(pieczęć nagłówkowa wojewódzkiego

inspektoratu Inspekcji Handlowej)

Nr akt kontroli........... Karta nr...........

W dniu .............................. r. o godz. ...........

inspektor(rzy):.............................................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nr legitymacji służbowej)

............................................................

reprezentujący .................... Wojewódzkiego Inspektora

Inspekcji Handlowej, działający na podstawie upoważnienia Nr .......... z dnia ........... r., rozpoczął(ęli) kontrolę w:

............................................................

............................................................

(dane identyfikujące kontrolowanego - imię i nazwisko

lub nazwa, siedziba lub adres)

............................................................

Właścicielem kontrolowanego przedsiębiorstwa/jednostki*) jest:

............................................................

Kontrolę przeprowadzono w obecności: .......................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Opis ustaleń kontroli: .....................................

........................... ..........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

*) Niepotrzebne skreślić.

Ciąg dalszy protokołu kontroli z dnia..............., nr akt

kontroli ............................. karta nr ............

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................ .........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Ciąg dalszy protokołu kontroli z dnia .............., nr akt

kontroli .................. karta nr .......................

W toku kontroli sporządzono następujące odrębne protokoły:..................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Załączniki do protokołu kontroli: ..........................

............................................................

............................................................

............................................................

Do treści protokołu kontrolowany uwag nie zgłasza*).

Uwagi kontrolowanego/przedstawiciela kontrolowanego*)

odnośnie do stwierdzeń zawartych w protokole kontroli*):

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Omówienie poprawek: ........................................

............................................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono i po osobistym odczytaniu podpisano

w ................w dniu .......... r. o godzinie ........ .

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

Kontrolowany odmówił podpisania protokołu z powodu*): ......

............................................................

............................................................

........................... ...........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Puczenie

Na podstawie art. 20 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.

o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25 i Nr 110,

poz. 1189) kontrolowany może zgłosić uwagi bezpośrednio do

protokołu bądź wnieść je na piśmie do wojewódzkiego inspektora

Inspekcji Handlowej w ciągu 7 dni od dnia przedstawienia

protokołu do podpisu.

Kwituję odbiór 1 egz. protokołu kontroli ............

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

...................................

(pieczęć nagłówkowa wojewódzkiego

inspektoratu Inspekcji Handlowej)

Nr akt kontroli .............. Karta nr ...........

Protokół oględzin

W dniu(ach)............. r. inspektor(rzy): ................

............................................................

(imię i nazwisko, stanowisko, nr legitymacji służbowej)

...........................................................,

reprezentujący .................... Wojewódzkiego Inspektora

Inspekcji Handlowej w ............., działając na podstawie:

1) art. 16 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r.

o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 4, poz. 25

i Nr 110, poz. 1189)*),

2) art. .... Kpa, art. ....Kpw*), art...... Kpk*)

w obecności:

1).......................................................

2).......................................................

dokonał(li) oględzin:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Oględziny wykazały, co następuje:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Ciąg dalszy protokołu oględzin z dnia ................, nr akt

kontroli..................... karta nr .....................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

........................... ..........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Ciąg dalszy protokołu oględzin z dnia .............., nr akt

kontroli ........................ karta nr..................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Omówienie poprawek:

............................................................

............................................................

............................................................

Na tym protokół zakończono i po osobistym odczytaniu

podpisano w dniu ............. r. o godzinie ...............

Protokół sporządzono w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

Kontrolowany/przedstawiciel kontrolowanego*) odmówił podpisania

protokołu z powodu: ........................................

............................................................

............................................................

............................ ...........................

(podpis kontrolowanego lub (podpisy inspektorów

jego przedstawiciela) przeprowadzających

kontrolę)

Kwituję odbiór 1 egz. protokołu oględzin ...................

(podpis kontrolowanego

lub jego

przedstawiciela

*) Niepotrzebne skreślić.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

Stały Polubowny Sąd Konsumencki ......................

przy Wojewódzkim Inspektorze (miejscowość i data)

Inspekcji Handlowej

w ...........................

(sygnatura akt)

.............................

(wartość przedmiotu sporu)

PROTOKÓŁ ROZPRAWY

1. Imię i nazwisko superarbitra: ...........................

2. Imię i nazwisko arbitra: ................................

3. Imię i nazwisko arbitra:.................................

4. Imię i nazwisko protokolanta: ...........................

5. Na rozprawę stawili się*):

Imię i nazwisko albo nazwa powoda: .........................

Miejsce zamieszkania albo siedziba powoda: .................

Imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika

powoda: ....................................................

Imię i nazwisko albo nazwa pozwanego: ......................

Miejsce zamieszkania albo siedziba pozwanego: ..............

Imię i nazwisko przedstawiciela ustawowego albo pełnomocnika

pozwanego: .................................................

Oznaczenie innych osób, które stawiły się na rozprawie:

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

*) Niepotrzebne skreślić.

6. Oznaczenie przedmiotu sporu: ............................

............................................................

............................................................

............................................................

.......................... ........................

(podpis protokolanta) (podpis superarbitra)

Ciąg dalszy protokołu z dnia .......... w sprawie nr .......

Przebieg rozprawy: .........................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

........................... ........................

(podpis protokolanta) (podpis superarbitra)

Ciąg dalszy protokołu z dnia .......... w sprawie nr .......

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

............................................................

Superarbiter po naradzie ogłosił wyrok sądu przez odczytanie

sentencji i podanie ustnie zasadniczych motywów, którymi

kierował się przy wydaniu wyroku. Superarbiter pouczył

strony, że:

1) odpis wyroku zostanie im doręczony w terminie 14 dni

od dnia jego wydania,

2) od wyroku przysługuje, w terminie miesiąca od dnia

jego doręczenia, skarga do sądu, który byłby właściwy

do rozpoznania sporu, gdyby strony nie dokonały zapisu

na sąd polubowny.

............................. .........................

(podpis protokolanta) (podpis superarbitra)

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA INSPEKCJI HANDLOWEJ

str. 1

Pierwsza strona legitymacji:

- legitymacja pokryta giloszem koloru zielonego,

- orzeł w kolorze białym,

- znak Inspekcji Handlowej,

- napis "RZECZPOSPOLITA POLSKA" w kolorze zielonym,

- napis "INSPEKCJA HANDLOWA" w kolorze zielonym,

- napis "Legitymacja nr.........." w kolorze czarnym.

str. 2

Odwrotna strona legitymacji:

- gilosz jak na stronie 1,

- miejsce na zdjęcie,

- miejsce na pieczęć wystawcy,

- napisy w kolorze czarnym.

Uwaga:

Legitymacja będzie wykonana na papierze ze znakiem wodnym.

Legitymacja jest dwustronnie laminowana folią plastikową.

Wymiar legitymacji po zalaminowaniu będzie wynosił 55 mm na 85 mm.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024