Żeglarska książeczka pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia 8 maja 2002 r.
w sprawie żeglarskiej książeczki pracy członka załogi statku żeglugi śródlądowej.

Na podstawie art. 40 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2001 r. Nr 5, poz. 43 i Nr 100, poz. 1085) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa wzór żeglarskiej książeczki pracy, tryb jej wydawania i wymiany, rodzaj dokonywanych w niej adnotacji i wpisów urzędowych, a także sposób i tryb ich dokonywania.
§  2. 
Ustala się wzór żeglarskiej książeczki pracy, zwanej dalej "książeczką", stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Książeczkę wydaje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej właściwy ze względu na adres zameldowania osoby ubiegającej się o wydanie książeczki lub ze względu na siedzibę armatora, u którego osoba ubiegająca się o wydanie książeczki jest zatrudniona albo ma zostać zatrudniona - na jej pisemny wniosek.
§  4. 
Do wniosku o wydanie książeczki należy załączyć:
1)
dokument stwierdzający posiadanie kwalifikacji zawodowych uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
2)
świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3)
dwie aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm oraz przedłożyć do wglądu dowód osobisty albo paszport.
§  5. 
1. 
W celu dokonania wymiany książeczki na nową posiadacz książeczki składa do dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który ją wydał, z zastrzeżeniem ust. 3, pisemny wniosek o jej wymianę. Przepisy § 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
W razie wymiany książeczki na nową dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje na pierwszej stronie książeczki odcisku prostokątnego stempla o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" i zwraca książeczkę jej posiadaczowi.
3. 
W razie utraty książeczki jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej, który wydał książeczkę, oraz składa pisemne oświadczenie wyjaśniające przyczyny jej utraty. Okoliczności przedstawione w oświadczeniu powinny być potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
4. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 3, dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę osobie ubiegającej się o jej wydanie na jej pisemny wniosek. Przepisy § 3 i 4 stosuje się odpowiednio.
5. 
Dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej wydaje nową książeczkę w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w ust. 1 albo ust. 4.
§  6. 
1. 
W książeczce dokonuje się następujących wpisów i adnotacji urzędowych:
1)
o poprzednich żeglarskich książeczkach pracy i zmianach adresu zameldowania posiadacza książeczki,
2)
o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki uprawniających do pracy na statkach żeglugi śródlądowej,
3)
o kwalifikacjach zawodowych posiadacza książeczki do żeglugi na Renie,
4)
potwierdzających stan zdrowia do wykonywania pracy na statku,
5)
dotyczących danych o statku i zatrudnieniu na statku,
6)
dotyczących danych o przebiegu żeglugi: drogi wodne i czas podróży,
7)
o weryfikacji, o której mowa w § 8.
2. 
Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 1-4 i 7, dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
3. 
Wpisów, o których mowa w ust. 1 pkt 5 i 6, dokonuje armator, kierownik statku lub inna osoba upoważniona przez armatora.
§  7. 
1. 
Wpisy, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1-4 i 7, dokonane po wydaniu książeczki, powinny być opatrzone datą, odciskiem pieczęci urzędu żeglugi śródlądowej i podpisem dyrektora urzędu żeglugi śródlądowej.
2. 
Wpisów należy dokonywać starannie, pismem czytelnym, bez używania skrótów. Wpisanych wyrazów nie wolno przerabiać lub czynić nieczytelnymi. Omyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego wyrazu, w sposób pozwalający na odczytanie pierwotnego tekstu, i wpisanie prawidłowego wyrazu.
3. 
Wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 5 i 6, należy dokonywać na bieżąco oraz zgodnie z zapisami dokonanymi w dzienniku pokładowym.
4. 
Wpisów dotyczących zakończenia podróży należy dokonać najpóźniej przed rozpoczęciem kolejnej podróży.
§  8. 
1. 
W celu sprawdzenia poprawności i rzetelności dokonanych wpisów, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 6, poddaje się je weryfikacji raz na 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji.
2. 
W przypadku przerwy w podróżach trwającej dłużej niż 12 miesięcy, licząc od daty ostatniej weryfikacji, wpisy, o których mowa w ust. 1, podlegają weryfikacji w ciągu 12 miesięcy od chwili rozpoczęcia podróży.
3. 
Weryfikacji dokonuje dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej.
4. 
Przeprowadzając weryfikację dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej ma prawo zażądać przedłożenia dzienników pokładowych, ich wyciągów lub innych dokumentów.
5. 
Po przeprowadzeniu weryfikacji dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej dokonuje w książeczce zapisu o dokonanej weryfikacji.
6. 
Jeżeli posiadacz książeczki nie przedłoży książeczki do weryfikacji przed upływem terminów, o których mowa w ust. 1 i 2, wpisy dokonane po upływie tych terminów nie będą uwzględniane.
§  9. 
Wszystkie strony książeczki powinny być ponumerowane; okładka i wszystkie strony książeczki powinny być ponadto opatrzone numerem ewidencyjnym.
§  10. 
1. 
Dokumenty żeglarskie załogi, wydane zgodnie z wzorami określonymi w zarządzeniu Ministra Komunikacji nr 64 z dnia 15 kwietnia 1975 r. w sprawie dokumentów żeglarskich członków załóg statków żeglugi śródlądowej (Dz. Urz. Ministerstwa Komunikacji Nr 12, poz. 92), podlegają wymianie na żeglarskie książeczki pracy określone w niniejszym rozporządzeniu, w terminie do dnia 31 grudnia 2002 r.
2. 
Termin składania wniosków o wymianę dokumentów, o których mowa w ust. 1, upływa z dniem 31 października 2002 r. Przepisy § 5 ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

Żeglarska książeczka pracy

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024