Warunki, jakim powinny odpowiadać wojewódzkie plany zdrowotne, oraz zakres danych niezbędnych do przygotowania takiego planu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 16 czerwca 2003 r.
w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać wojewódzkie plany zdrowotne, oraz zakresu danych niezbędnych do przygotowania takiego planu

Na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2003 r. o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia (Dz. U. Nr 45, poz. 391, Nr 73, poz. 660 i Nr 96, poz. 874) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewódzki plan zdrowotny, zwany dalej "planem", zawiera:
1)
charakterystykę zdrowotną populacji zamieszkującej dane województwo, z uwzględnieniem czynników mających wpływ na stan zdrowia;
2)
potrzeby zdrowotne wynikające z oceny stanu zdrowotnego obywateli, poprzez określenie liczby świadczeń zdrowotnych według wskazanych w rozporządzeniu rodzajów świadczeń zdrowotnych na 10 tys. ubezpieczonych;
3)
kierunki działań ze wskazaniem priorytetów mających na celu zabezpieczenie potrzeb zdrowotnych obywateli oraz poprawę stanu ich zdrowia.
2.
W planie, na podstawie oceny stanu zdrowotnego obywateli, określa się cele zdrowotne oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, a także terminy wykonania tych działań.
3.
W planie, na podstawie oceny stanu zdrowotnego obywateli, można również określić długoterminowe cele zdrowotne oraz proponowane sposoby ich osiągnięcia w okresie 4 lat począwszy od roku, którego plan dotyczy.
§  2.
Plan określa zapotrzebowanie na świadczenia zdrowotne z zakresu podstawowej, stomatologicznej, ambulatoryjnej, specjalistycznej i stacjonarnej opieki zdrowotnej oraz zasady ich organizacji, uwzględniając:
1)
strukturę demograficzną i sytuację epidemiologiczną na obszarze województwa;
2)
infrastrukturę, w tym istniejący system dróg i połączeń komunikacyjnych środkami transportu publicznego;
3)
istniejącą i niezbędną liczbę zakładów opieki zdrowotnej;
4)
istniejącą i niezbędną liczbę osób udzielających świadczeń zdrowotnych gwarantujących odpowiednią dostępność, jakość i kompleksowość świadczeń;
5)
możliwe do zrealizowania formy całodobowego zabezpieczenia świadczeń, w tym dostęp do świadczeń w dni powszednie w godzinach wieczornych, godzinach nocnych, w dni wolne od pracy wynikające z pięciodniowego tygodnia pracy, niedziele i święta.
§  3.
1.
W planie uwzględnia się konieczność zapewnienia ubezpieczonym w szczególności:
1)
całodobowego dostępu do świadczeń lekarskich, świadczeń pielęgniarek i położnych, w tym realizację tych świadczeń, w razie potrzeby, w domu chorego oraz w dni wolne od pracy;
2)
ciągłości leczenia ambulatoryjnego i stacjonarnego, w tym dla osób przewlekle chorych;
3)
realizacji innych świadczeń w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, opieki stomatologicznej, ambulatoryjnej i stacjonarnej opieki specjalistycznej, a w szczególności:
a)
badań diagnostycznych, w tym analityki medycznej,
b)
rehabilitacji leczniczej,
c)
profilaktyki zdrowotnej, w tym szczepień ochronnych i profilaktyki stomatologicznej,
d)
opieki medycznej nad noworodkiem, niemowlęciem, dzieckiem i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania, kobietą ciężarną i kobietą w okresie do 42 dni od dnia porodu, osobami niepełnosprawnymi oraz opieki paliatywnej;
4)
promocji zdrowego stylu życia.
2.
W zakresie organizacji świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej i opieki stomatologicznej w planie uwzględnia się w szczególności prawo ubezpieczonego do:
1)
uzyskania świadczenia w dniu zgłoszenia, w przypadku zachorowania i gdy wymaga tego stan jego zdrowia;
2)
dostępu do świadczeniodawcy w czasie nie dłuższym niż godzina dojazdu środkami transportu publicznego;
3)
realizacji badań określonych w odrębnych przepisach w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą;
4)
realizacji badań określonych w odrębnych przepisach w zakresie opieki nad kobietami w ciąży oraz kobietami w okresie do 42 dni od dnia porodu.
§  4.
1.
W planie określa się liczbę świadczeniodawców w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, w tym lekarzy rodzinnych, lekarzy medycyny ogólnej, lekarzy chorób wewnętrznych, lekarzy pediatrów, pielęgniarek i położnych środowiskowych, rodzinnych oraz pielęgniarek w środowisku nauczania i wychowania, umożliwiającą organizację zabezpieczenia podstawowej opieki zdrowotnej na terenie województwa.
2.
W planie określa się liczbę świadczeniodawców w zakresie opieki stomatologicznej, umożliwiającą organizację zabezpieczenia tej opieki.
3.
Przy ustalaniu liczby świadczeniodawców, o których mowa w ust. 1 i 2, uwzględnia się wskaźniki określone w ust. 12 załącznika do rozporządzenia.
§  5.
1.
Plan jest przygotowywany co najmniej na jeden rok kalendarzowy.
2.
Plan tworzy się uwzględniając przede wszystkim charakterystykę województwa pod względem:
1)
stanu zdrowia obywateli;
2)
czynników społeczno-ekonomicznych;
3)
środowiska fizycznego.
3.
Plan zawiera również projekt zaspokojenia potrzeb zdrowotnych mieszkańców województwa, który określa w szczególności:
1)
krótkoterminowe i długoterminowe - cele strategiczne;
2)
kierunki działań;
3)
warunki zaspokojenia potrzeb zdrowotnych;
4)
plan działań operacyjnych.
4.
Szczegółowe warunki, jakim ma odpowiadać plan, oraz zakres danych niezbędnych do jego przygotowania są określone w załączniku do rozporządzenia.
5.
Plan przygotowuje się w wersji drukowanej i elektronicznej.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  1

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI, JAKIM MA ODPOWIADAĆ PLAN, ORAZ ZAKRES DANYCH NIEZBĘDNYCH DO JEGO PRZYGOTOWANIA

1. Plan składa się co najmniej z dwóch części.

2. W części I planu należy przedstawić charakterystykę populacji województwa, biorąc pod uwagę najistotniejsze parametry określające stan zdrowia jego mieszkańców.

3. Najważniejszymi elementami charakterystyki populacji są:

1) diagnoza stanu zdrowia;

2) chorobowość i zapadalność;

3) zapobieganie chorobom;

4) czynniki ryzyka mieszkańców województwa;

5) czynniki społeczno-ekonomiczne;

6) środowisko fizyczne.

4. Dla postawienia diagnozy stanu zdrowia populacji województwa należy skorzystać przede wszystkim ze wskaźników ogólnej charakterystyki urodzeń oraz umieralności i jej przyczyn, w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, a w szczególności z następujących współczynników i danych:

1) współczynnika żywych urodzeń na 1.000 osób, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś;

2) współczynnika noworodków z niską masą urodzeniową poniżej 2.500g, w tym poniżej 1.000g, na 1.000 żywych urodzeń, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach;

3) współczynnika zgonów na 10 tys. osób, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś;

4) współczynnika zgonów na 10 tys. osób, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe i płeć; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat;

5) współczynnika umieralności niemowląt na 1.000 urodzeń żywych, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś;

6) współczynnika umieralności na 1.000 osób z powodu wszystkich zgonów, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe i płeć; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat;

7) głównych przyczyn zgonów zgodnie z klasyfikacją międzynarodową ICD-10, zwaną dalej "ICD-10", w systemie kategorii 3-znakowych, ogółem w województwie według grup wiekowych; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat;

8) głównych przyczyn zgonów zgodnie z ICD-10, według grup, w poszczególnych powiatach według grup wiekowych; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat.

5. Chorobowość i zapadalność wyraża się w szczególności w postaci:

1) struktury hospitalizacji ogólnych i psychiatrycznych wykonanych w zakładach opieki zdrowotnej zlokalizowanych na terenie województwa na rzecz:

a) mieszkańców województwa,

b) ubezpieczonych zamieszkujących na terenie innych województw

- według przyczyn leczenia - według ICD-10, w systemie kategorii 3-znakowych - w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan;

2) zapadalności mieszkańców województwa na wybrane choroby zakaźne i zatrucia związkami chemicznymi - według ICD-10 w systemie kategorii 3-znakowych - w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o 2 lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, według następującej listy chorób:

a) grypa (kody ICD-10: J10, J11),

b) zatrucia i zakażenia pokarmowe (A02.0, A05),

c) gruźlica (A15-A19),

d) kiła (A51-A53),

e) rzeżączka (A54),

f) AIDS (B20-B22),

g) zakażenia HIV,

h) zapalenie opon mózgowych (A39.0, A87, B00.3, B02.1,G00, G03),

i) zapalenie mózgu (A39.8, A83-A86, B00.4, B02.0, B25.8, B04.0, G04.2-G04.9),

j) krztusiec (A37),

k) borelioza (A69.2),

l) różyczka (B06, P35.0),

m) ospa wietrzna (B01),

n) wirusowe zapalenie wątroby (B15-B19);

3) struktury niepełnosprawności z podziałem według stopni tej niepełnosprawności, orzeczonych przez powiatowe zespoły do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności - w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, ogółem i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe i płeć; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat;

4) struktury niepełnosprawności z podziałem według przyczyn tej niepełnosprawności - zgodnie z ICD-10 w systemie kategorii 3-znakowych - orzeczonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, ogółem i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału na grupy wiekowe i płeć; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat.

6. Zapobieganie chorobom przedstawia się z uwzględnieniem w szczególności:

1) liczby zrealizowanych szczepień wśród dzieci i młodzieży (wyszczepialność), w stosunku do zobowiązania wynikającego z kalendarza szczepień obowiązkowych, w podziale na powiaty oraz poszczególne rodzaje szczepień, w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o 2 lata rok, dla którego jest przygotowywany plan;

2) liczby osób objętych badaniami przesiewowymi dotyczącymi raka piersi, z podziałem według źródeł finansowania i wniosków wynikających z tych badań dotyczących zaspokajania potrzeb w tym zakresie;

3) liczby osób objętych badaniami przesiewowymi dotyczącymi raka szyjki macicy z podziałem według źródeł finansowania i wniosków wynikających z tych badań dotyczących zaspokajania potrzeb w tym zakresie;

4) liczby osób objętych badaniami przesiewowymi dotyczącymi raka prostaty z podziałem według źródeł finansowania i wniosków wynikających z tych badań dotyczących zaspokajania potrzeb w tym zakresie;

5) liczby osób objętych badaniami przesiewowymi dotyczącymi stomatologii, z podziałem według źródeł finansowania i wniosków wynikających z tych badań dotyczących zaspokajania potrzeb w tym zakresie;

6) innych zrealizowanych programów profilaktycznych, ważnych ze względu na istniejące na terenie województwa problemy zdrowotne, przedstawiając liczbę osób objętych badaniami przesiewowymi z podziałem według źródeł finansowania i wniosków wynikających z tych badań dotyczących zaspokajania potrzeb w tym zakresie.

7. Czynniki ryzyka mieszkańców województwa są charakteryzowane na podstawie dostępnych na terenie województwa danych w okresie dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, dotyczących zachowań zdrowotnych mieszkańców przede wszystkim w zakresie:

1) szacowanej populacji regularnie palących papierosy;

2) szacowanej populacji osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych;

3) innych zachowań ważnych ze względu na powstawanie problemów zdrowotnych mieszkańców województwa.

8. Czynniki społeczno-ekonomiczne mające wpływ na powstawanie potrzeb zdrowotnych i ich zaspokajanie określa się na podstawie w szczególności następujących informacji:

1) populacji ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś, w okresie dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, według stanu na dzień 31 grudnia każdego z tych lat;

2) struktury populacji według płci i wieku ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś, w okresie dwóch następujących po sobie lat poprzedzających o dwa lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, według stanu na dzień 31 grudnia każdego z tych lat; grupy wiekowe należy określać z postępem 5 lat;

3) zmian demograficznych populacji na podstawie danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS), w okresie co najmniej pięciu następujących po sobie lat poprzedzających o 2 lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, według struktury wiekowej, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś;

4) aktualnej prognozy ludności na podstawie danych GUS dla województwa i powiatów, z uwzględnieniem struktury wieku oraz podziału miasto-wieś na okres 4 lat następujących po roku, w którym jest przygotowywany plan;

5) rocznego wzrostu albo spadku przyrostu naturalnego w okresie co najmniej czterech następujących po sobie lat poprzedzających o 2 lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś;

6) współczynnika płodności kobiet w województwie według następujących przedziałów wiekowych:

a) 15-19 lat,

b) 20-24 lata,

c) 25-29 lat,

d) 30-34 lata,

e) 35-39 lat,

f) 40-44 lata,

g) 45-49 lat

- w okresie co najmniej czterech następujących po sobie lat poprzedzających o 2 lata rok, dla którego jest przygotowywany plan, w podziale na powiaty;

7) struktury populacji według poziomu wykształcenia ogółem w województwie i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś;

8) stopy bezrobocia - w podziale na powiaty i dla województwa;

9) liczby uprawnionych do pobierania zasiłku dla bezrobotnych ogółem i w poszczególnych powiatach, z uwzględnieniem podziału miasto-wieś.

9. Środowisko fizyczne przedstawia się poprzez określenie tych czynników fizycznych, które mają wpływ na stan zdrowotny człowieka, a w szczególności:

1) charakterystyki województwa i poszczególnych powiatów w zakresie stężenia w powietrzu:

a) tlenku węgla (CO),

b) dwutlenku siarki (SO2),

c) ołowiu (Pb),

d) ozonu (O3),

e) pyłu o średnicy aerodynamicznej ziaren do 10 µm (pyłu PM10)

- w zakresie dostępnych danych;

2) liczby ludności korzystającej z wody pitnej odpowiadającej warunkom określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 203, poz. 1718), w stosunku do ogółu liczby mieszkańców w województwie i w poszczególnych powiatach;

3) stanu wodociągów oraz stopnia skanalizowania w województwie i w poszczególnych powiatach.

10. Zasoby systemu ochrony zdrowia są charakteryzowane poprzez wybrane elementy infrastruktury i zasobów kadrowych zakładów opieki zdrowotnej, według następującego układu danych dotyczących zakładów opieki zdrowotnej, dla których organem założycielskim jest:

1) sejmik województwa,

2) rada powiatu,

3) rada gminy,

4) Minister Obrony Narodowej,

5) minister właściwy do spraw wewnętrznych,

6) minister właściwy do spraw zdrowia,

7) organ państwowej uczelni medycznej lub państwowej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych,

8) inny niż wymieniony w pkt 1-7 organ

- według poniższego układu tabelarycznego wraz z podaniem dnia, na który te dane są ustalane:

Lp. Charakterystyka globalna
kody i nazwy oddziałów według załącznika do liczba liczba personelu lekarskiego liczba personelu pielęgniarek i położnych
rozporządzenia Ministra Zdrowia * łóżek zatrudnionego na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełne etaty) świadczącego pracę na podstawie umów cywilnoprawnych zatrudnionego na podstawie umowy o pracę (w przeliczeniu na pełne etaty) świadczącego pracę na podstawie umów cywilnoprawnych

*Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania (Dz. U. Nr 30, poz. 379 oraz z 2002 r. Nr 223, poz. 1880).

11. Społeczną ocenę systemu ochrony zdrowia określa się na podstawie:

1) liczby i charakterystyki treści skarg pacjentów, z podziałem według miejsc ich składania w okresie co najmniej dwóch następujących po sobie lat o rok poprzedzających rok, dla którego jest przygotowywany plan, według poniższego układu tabelarycznego:

Lp. Miejsce złożenia Ilość 20 najczęściej występujących tematów składanych skarg wraz z charakterystyką
1 Narodowy Fundusz Zdrowia
2 Organy samorządu terytorialnego
3 Urząd wojewódzki
4 Okręgowe izby samorządów zawodów medycznych
5 Inne (z określeniem)

2) oceny przestrzegania praw pacjenta prezentowanej w szczególności przez badania opinii publicznej oraz stowarzyszenia, których celem statutowym jest ochrona zdrowia.

12. Część II planu zawiera plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych, w którym znajduje się opis najważniejszych elementów mających związek z procesem zaspokajania potrzeb zdrowotnych określonych w części I, w tym:

1) celów strategicznych planu, a w szczególności:

a) celów długoterminowych według hierarchii ważności,

b) celów krótkoterminowych według hierarchii ważności;

2) kierunków działań, które powinny odzwierciedlać wskazane w pkt 1 cele według priorytetów i być zaprezentowane według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Nazwa kierunku działania Uzasadnienie

3) warunków zaspokojenia potrzeb zdrowotnych:

a) populacji gminy - plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej oraz położnictwa i ginekologii, a także stomatologii, określa się na podstawie poniżej podanych wskaźników:

- podstawowa opieka zdrowotna:

Wskaźniki zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych na 10 tys. mieszkańców w poszczególnych grupach świadczeń dla określenia planu zabezpieczenia w podstawowej opiece zdrowotnej:

Świadczeniodawca (co najmniej jeden) Liczba osób objętych opieką zdrowotną
Lekarz rodzinny lub lekarz podstawowej opieki zdrowotnej 2,5 tys. (±10%)
Lekarz pediatra zatrudniony w podstawowej opiece zdrowotnej 1,2 tys. (±10%)
Lekarz ginekolog 10,0 tys. kobiet

od 15 roku życia (±10%)

Pielęgniarka środowiskowa - rodzinna 2,5 tys. (±10%)
Położna środowiskowa - rodzinna 6,0 tys. populacji żeńskiej bez względu

na wiek (±10%)

Pielęgniarka środowiskowa w środowisku nauczania i wychowania 800 uczniów (±10%)

Zbiorczy plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Nazwa powiatu/gminy Ludność* Minimalna liczba etatów przeliczeniowych
lekarze podstawowej opieki zdrowotnej lekarze - ginekolodzy pielęgniarki środowiskowe-rodzinne położne środowiskowe-rodzinne pielęgniarki w środowisku nauczania i wychowania

* Według ostatnich dostępnych danych na dzień 31 grudnia;

- stomatologia:

Wskaźniki zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych w zakresie stomatologii na 10 tys. mieszkańców (według poniższego układu tabelarycznego):

Świadczeniodawca

(co najmniej jeden)

Liczba osób

objętych opieką zdrowotną

Lekarz stomatolog 3,0 tys. (± 10%)

Zbiorczy plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w podstawowej opiece zdrowotnej należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Nazwa Ludność * Minimalna liczba etatów przeliczeniowych
powiatu/gminy Lekarze stomatolodzy

* Według ostatnich dostępnych danych na dzień 31 grudnia,

b) populacji powiatu - plan zaspokojenia potrzeb w zakresie specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej określa się na podstawie wskaźników wyrażonych liczbą porad na 10 tys. mieszkańców w poszczególnych poradniach, zgodnie z nazwą i 4-znakowym kodem według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania, w następujących specjalnościach:

- alergologia,

- chirurgia ogólna,

- choroby płuc,

- dermatologia i wenerologia,

- diabetologia,

- kardiologia,

- neurologia,

- okulistyka,

- chirurgia urazowo-ortopedyczna,

- rehabilitacja narządu ruchu,

- otolaryngologia,

- położnictwo i ginekologia,

- psychiatria,

- rehabilitacja medyczna,

- reumatologia.

Zbiorczy plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej dla populacji powiatów należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Nazwa powiatu Kody i nazwy poradni według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia * Liczba świadczeń na 10 tys. mieszkańców powiatu rocznie**

*Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

** Określona w tabeli liczba świadczeń w zakresie pediatrii powinna odnosić się do populacji dzieci w wieku od 0 do 18 roku życia, natomiast w zakresie położnictwa i ginekologii do populacji płci żeńskiej bez względu na wiek.

c) populacji województwa - plan zaspokojenia potrzeb na specjalistyczną ambulatoryjną opiekę zdrowotną należy określić na podstawie wskaźników wyrażonych liczbą porad na 10 tys. mieszkańców w poszczególnych poradniach, zgodnie z nazwą i 4-znakowym kodem według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

Zbiorczy plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie specjalistycznej ambulatoryjnej opieki zdrowotnej dla populacji województwa należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Kod i nazwa poradni według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia* Liczba świadczeń na 10 tys. mieszkańców województwa rocznie **

*Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

** Określona w tabeli liczba świadczeń w zakresie pediatrii powinna odnosić się do populacji dzieci w wieku od 0 do 18 roku życia, natomiast w zakresie położnictwa i ginekologii do populacji płci żeńskiej bez względu na wiek.

d) dla populacji powiatu - plan zaspokojenia potrzeb w zakresie stacjonarnej opieki zdrowotnej należy określić na podstawie wskaźników dla populacji wyrażonych liczbą łóżek na 10 tys. mieszkańców na oddziałach chorób wewnętrznych, położnictwa i ginekologii, pediatrycznych i chirurgicznych ogólnych, zgodnie z nazwą i 4-znakowym kodem według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

Zbiorczy plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie stacjonarnej opieki zdrowotnej dla populacji powiatów należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Nazwa powiatu Kod i nazwa oddziałów według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia* Liczba łóżek na 10 tys. mieszkańców powiatu **
4000 Oddział chorób wewnętrznych
4401 Oddział pediatryczny
4450 Oddział ginekologiczno-położniczy
4500 Oddział chirurgiczny ogólny

*Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

** Określona w tabeli liczba świadczeń w zakresie pediatrii powinna odnosić się do populacji dzieci w wieku od 0 do 18 roku życia, natomiast w zakresie położnictwa i ginekologii do populacji płci żeńskiej bez względu na wiek.

e) dla populacji województwa - plan zaspokojenia potrzeb w zakresie stacjonarnej opieki zdrowotnej należy określić na podstawie wskaźników dla populacji wyrażonych liczbą łóżek na 10 tys. mieszkańców w poszczególnych oddziałach, zgodnie z nazwą i 4-znakowym kodem według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

Zbiorczy plan zaspokojenia potrzeb zdrowotnych w zakresie stacjonarnej opieki zdrowotnej dla populacji województwa należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Lp. Kod i nazwa oddziałów według załącznika do rozporządzenia Ministra Zdrowia* Liczba łóżek na 10 tys. mieszkańców województwa**

*Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 marca 2000 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania.

** Określona w tabeli liczba świadczeń w zakresie pediatrii powinna odnosić się do populacji dzieci w wieku od 0 do 18 roku życia, natomiast w zakresie położnictwa i ginekologii do populacji płci żeńskiej bez względu na wiek.

f) dla populacji województwa - plan realizacji programów profilaktycznych należy przedstawić w następującym układzie tabelarycznym:

Lp. Nazwa programu Adresaci programu Opis zakładanych celów Przewidywana liczba mieszkańców województwa objęta programem

g) inne świadczenia zdrowotne, które z punktu widzenia istniejących potrzeb zdrowotnych należy zaplanować do realizacji w związku ze stwierdzonymi problemami zdrowotnymi. Ich opis stanowi uzupełnienie lit. a-f;

4) planu działań operacyjnych opisanego poprzez zamierzenia konkretnych czynności, które zostały zaplanowane celem wdrożenia zakładanych powyżej celów strategicznych i kierunków działań. Plan ten zawiera w szczególności opis następujących elementów:

a) założenia ogólne działań operacyjnych,

b) sposób zarządzania planem w postaci:

- zaplanowanych rozwiązań organizacyjnych (według poniższego układu tabelarycznego):

Lp. Opis przyjętego rozwiązania Lokalizacja ośrodka zarządzającego Osoba odpowiedzialna Uwagi

- zaplanowanej procedury bieżącego koordynowania wykorzystania zasobów placówek stacjonarnych na terenie województwa, w tym w dużych aglomeracjach (według poniższego układu tabelarycznego):

Lp. Opis przyjętego rozwiązania Lokalizacja ośrodka zarządzającego Osoba odpowiedzialna Uwagi

5) etapów realizacji planu, w syntetyczny sposób odzwierciedlających zakładaną realizację planu zaspokajania potrzeb zdrowotnych, które należy przedstawić według następującego układu tabelarycznego:

Nazwa etapu Główne cele etapu Opis działań (sposobu realizacji) Termin realizacji

______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833).

1 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 marca 2004 r. (Dz.U.04.58.564) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024