Książeczka żeglarska i opłaty za jej wystawienie.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 2 kwietnia 2003 r.
w sprawie książeczki żeglarskiej i opłat za jej wystawienie

Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych (Dz. U. Nr 61, poz. 258, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wzór książeczki żeglarskiej;
2)
tryb wystawiania, wymiany i unieważniania książeczki żeglarskiej;
3)
rodzaj dokonywanych w książeczce żeglarskiej adnotacji urzędowych i wpisów, a także sposób i tryb ich dokonywania;
4)
wysokość pobieranych przez urząd morski opłat za wystawienie książeczki żeglarskiej.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 23 maja 1991 r. o pracy na morskich statkach handlowych;
2)
"dyrektorze urzędu morskiego" - należy przez to rozumieć także konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli książeczka żeglarska jest wystawiana za granicą przez polski urząd konsularny.
§  3.
Do wniosku o wystawienie lub wymianę książeczki żeglarskiej, składanego do dyrektora urzędu morskiego, należy załączyć:
1)
wypełniony kwestionariusz paszportowy oraz trzy aktualne fotografie o wymiarach 3,5 x 4,5 cm;
2)
dokument stwierdzający posiadanie morskich kwalifikacji zawodowych marynarza lub rybaka albo
3)
oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy o pracę na statku, albo
4)
oświadczenie armatora o rodzaju zawartej lub zamierzonej umowy w sprawie praktyk pływania ucznia;
5)
aktualne świadectwo o stanie zdrowia, stwierdzające zdolność do pracy na statkach, wystawione przez uprawnionego lekarza;
6)
poświadczoną kopię stron paszportu lub w razie jego braku - dowodu osobistego, które zawierają dane o tożsamości wnioskodawcy;
7)
dowód wniesienia opłaty za wystawienie książeczki żeglarskiej.
§  4.
1.
Wystawiając książeczkę żeglarską, należy:
1)
przytwierdzić fotografię posiadacza na drugiej stronie okładki i opatrzyć ją w prawym dolnym rogu odciskiem suchej pieczęci tłoczonej urzędu morskiego;
2)
wypełnić czarnym tuszem rubryki na drugiej i trzeciej stronie okładki;
3)
przyłożyć na trzeciej stronie okładki pieczęć urzędu morskiego oraz umieścić obok niej podpis dyrektora urzędu morskiego albo osoby przez niego upoważnionej.
2.
Książeczka żeglarska powinna być opatrzona numerem ewidencyjnym na pierwszej i czwartej stronie okładki oraz na wszystkich nieparzystych stronach książeczki.
3.
Dyrektor urzędu morskiego wydaje książeczkę żeglarską w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku.
§  5.
1.
W książeczce żeglarskiej dokonuje się wpisów i adnotacji urzędowych dotyczących:
1)
posiadacza książeczki żeglarskiej;
2)
kwalifikacji zawodowych posiadacza książeczki żeglarskiej uprawniających do pracy na morskich statkach handlowych;
3)
danych o statku, na którym posiadacz książeczki jest zatrudniony lub odbywa praktykę;
4)
danych o czasie zatrudnienia na statku;
5)
stanu zdrowia posiadacza książeczki żeglarskiej;
6)
terminu ważności książeczki żeglarskiej.
2.
Wpisy i adnotacje urzędowe dokonane po wystawieniu książeczki żeglarskiej powinny być opatrzone datą, podpisem oraz pieczęcią uprawnionej osoby.
3.
Wpisy i adnotacje urzędowe powinny być dokonywane starannie, drukowanymi literami bez używania skrótów i korekt. Pomyłki prostuje się przez przekreślenie błędnego tekstu w sposób pozwalający na jego odczytanie i wpisanie obok tekstu prawidłowego, poświadczonego podpisem.
§  6.
1.
Posiadacz książeczki żeglarskiej, w celu dokonania wymiany książeczki, składa do dyrektora urzędu morskiego, który ją wydał, pisemny wniosek o jej wymianę.
2.
Książeczka żeglarska podlega wymianie na nową:
1)
w razie jej uszkodzenia w stopniu utrudniającym posługiwanie się nią;
2)
w razie zmiany imienia lub nazwiska jej posiadacza;
3)
jeżeli brak w niej miejsca na dokonanie wymaganych wpisów.
3.
W razie wymiany książeczki żeglarskiej na nową dyrektor urzędu morskiego lub osoba przez niego upoważniona odciska prostokątny stempel o wymiarach 9 x 3 cm w kolorze czerwonym, o treści "ANULOWANO" na trzeciej stronie okładki książeczki żeglarskiej dotychczasowej i zwraca ją posiadaczowi.
4.
W razie utraty książeczki żeglarskiej jej posiadacz zawiadamia o tym dyrektora urzędu morskiego, który wydał książeczkę żeglarską, oraz składa pisemne oświadczenie, w którym podaje przyczyny jej utraty potwierdzone przez właściwy organ lub armatora.
5.
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, dyrektor urzędu morskiego wystawia nową książeczkę żeglarską na pisemny wniosek osoby ubiegającej się o jej wydanie.
§  7.
Wzór książeczki żeglarskiej stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  8.
1.
Z chwilą wydania ostatecznej decyzji o unieważnieniu książeczki żeglarskiej z przyczyn, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 2 lit. b-d oraz art. 15 ust. 2 pkt 2 ustawy, dyrektor urzędu morskiego wzywa posiadacza książeczki żeglarskiej do niezwłocznego jej przedłożenia, w celu zniszczenia.
2.
Jeżeli na wezwanie, o którym mowa w ust. 1, posiadacz książeczki żeglarskiej nie przedłoży jej w celu zniszczenia, dyrektor urzędu morskiego powiadamia właściwe organy o unieważnieniu książeczki żeglarskiej.
§  9.
1.
Za wystawienie książeczki żeglarskiej dyrektor urzędu morskiego pobiera od wnioskodawcy opłatę w jednostkach taryfowych, zwanych dalej "j.t.", których wartość złotowa jest ustalona zgodnie z załącznikiem do ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o bezpieczeństwie morskim (Dz. U. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060).
2.
Opłata, o której mowa w ust. 1, z uwzględnieniem art. 11 ust. 3 ustawy, wynosi:
1)
50 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas nieokreślony;
2)
40 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas określony;
3)
20 j.t. - za książeczkę wystawioną na czas określonej podróży.
3.
Za wystawienie nowej książeczki żeglarskiej w miejsce utraconej dyrektor urzędu morskiego pobiera opłatę w podwójnej wysokości.
§  10.
Dyrektor urzędu morskiego prowadzi ewidencję wydanych, anulowanych i unieważnionych książeczek żeglarskich.
§  11.
W sprawach wszczętych i niezakończonych do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stosuje się przepisy tego rozporządzenia.
§  12.
Traci moc rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 sierpnia 1992 r. w sprawie książeczek żeglarskich i opłat za ich wystawianie (Dz. U. Nr 67, poz. 340, z 1994 r. Nr 40, poz. 154, z 1996 r. Nr 107, poz. 513 oraz z 2000 r. Nr 61, poz. 716).
§  13.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - gospodarka morska, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 113, poz. 547, z 1998 r. Nr 113, poz. 717, z 2000 r. Nr 109, poz. 1156 oraz z 2002 r. Nr 240, poz. 2060.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KSIĄŻECZKI ŻEGLARSKIEJ

wzór

Uwagi do załącznika:

* Format książeczki: 88 x 125 mm

* Okładka koloru szarego, miękka typu paszportowego, wodoodporna z godłem i napisami tłoczonymi w kolorze srebrnym

* Papier ze znakiem wodnym: tło giloszowe, rozeta stalorytnicza wykonana farbą optycznie zmienną, mikrodruk, papier zabezpieczony chemicznie, włókna widoczne w świetle dziennym oraz włókna aktywne w UV

* Kolorystyka morska

* Pierwsza i czwarta strona okładki oraz wszystkie strony nieparzyste książeczki oznaczone numerem ewidencyjnym tłoczonym (Nr 0000000) siedmiocyfrowym, wykonanym farbą aktywną w UV

* Napisy w kolorze czarnym

* Winylowa taśma samoprzylepna znajdująca się tuż za drugą stroną okładki, skierowana stroną przylepną w jej kierunku, zabezpieczająca przed wilgocią i zamazywaniem danych posiadacza książeczki żeglarskiej powinna być przyklejona do drugiej strony okładki przez posiadacza książeczki po uprzednim złożeniu przez niego podpisu pod znajdującym się tam zdjęciem lub odciśnięciu lewego kciuka w przypadku osób niepiśmiennych.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024