Prowadzenie rejestru pracowniczych programów emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 28 maja 2004 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pracowniczych programów emerytalnych

Na podstawie art. 37 ust. 3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób prowadzenia rejestru pracowniczych programów emerytalnych oraz terminy i tryb wydawania wypisów z tego rejestru, a także warunki uczestnictwa w programie zawarte w umowie zakładowej i umowie międzyzakładowej, które powinny być wpisywane do rejestru programów.
§  2.
1.
Rejestr pracowniczych programów emerytalnych składa się z ksiąg rejestrowych.
2.
Dla każdego pracowniczego programu emerytalnego, zwanego dalej "programem", prowadzi się oddzielną księgę rejestrową.
§  3.
1.
Księga rejestrowa programu składa się z rubryk, do których wpisuje się:
1)
numer kolejny wpisu;
2)
firmę, siedzibę i adres oraz adres do korespondencji pracodawcy, a w przypadku programu międzyzakładowego - firmy, siedziby i adresy oraz adresy do korespondencji wszystkich pracodawców tworzących ten program;
3)
numer REGON pracodawcy, a w przypadku programu międzyzakładowego - numery REGON wszystkich pracodawców tworzących ten program;
4)
firmę, siedzibę i adres oraz adres do korespondencji zarządzającego;
5)
formę programu;
6)
warunki uczestnictwa w programie;
7)
dane dotyczące porozumienia pracodawcy i reprezentacji pracowników o zawieszeniu odprowadzania bądź ograniczeniu wysokości składek podstawowych zgodnie z art. 38 ust. 8 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych, zwanej dalej "ustawą";
8)
informację o zmianie zakładowej albo międzyzakładowej umowy emerytalnej, ze wskazaniem paragrafów objętych zmianą, wraz z datą wejścia w życie tej zmiany;
9)
numer akt, datę dokonania wpisu, podpis kierownika komórki organizacyjnej, która dokonuje wpisu;
10)
uwagi o toczącym się postępowaniu administracyjnym lub sądowym, które dotyczy postępowania rejestrowego programu;
11)
dodatkowe informacje o programie;
12)
status programu.
2.
Wzór księgi rejestrowej stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  4.
Rubryka 6 księgi rejestrowej zakładowego albo międzyzakładowego programu składa się z sekcji, do których wpisuje się:
1)
wymagany staż,
2)
wysokość składki podstawowej,
3)
minimalną wysokość składki dodatkowej oraz sposób jej deklarowania,
4)
terminy przelewu składki podstawowej i dodatkowej na rachunek uczestnika,
5)
okres wypowiedzenia udziału w programie przez uczestnika, o którym mowa w art. 47 ust. 1 ustawy,
6)
okresy wypowiedzenia umowy zakładowej w przypadku podjęcia przez pracodawcę decyzji, o których mowa w art. 40 ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy,
7)
koszty i opłaty obciążające uczestników, a w przypadku programu prowadzonego w formie umowy grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń w formie grupowego ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym także:
8)
warunki ubezpieczenia:
a)
zakres ubezpieczenia,
b)
datę objęcia odpowiedzialnością przez zakład ubezpieczeń,
c)
sumę ubezpieczenia,
d)
nazwy ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych.
§  5.
Księgi rejestrowe nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania.
§  6.
Niezależnie od księgi rejestrowej dla każdego programu prowadzi się odrębne akta rejestrowe, obejmujące dokumenty stanowiące podstawę wpisu oraz dotyczące postępowania rejestrowego.
§  7.
Dokumenty, o których mowa w art. 30 ust. 2, art. 31 ust. 2 oraz art. 32 ust. 2 ustawy, załączone do wniosku o wpis programu do rejestru oraz o zmianę wpisu do rejestru, powinny być dołączone w oryginałach albo w uwierzytelnionych urzędowo odpisach lub wyciągach.
§  8.
1.
Wpisu do rejestru pracowniczych programów emerytalnych dokonuje organ nadzoru.
2.
Wykreślenie wpisu jest również wpisem.
§  9.
Wypisy z rejestru pracowniczych programów emerytalnych wydaje się osobie mającej w tym interes prawny, w terminie 14 dni od dnia złożenia pisemnego wniosku do organu nadzoru.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2004 r.2)
______

1) Minister Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 4 maja 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 106, poz. 1124).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 11 maja 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia rejestru pracowniczych programów emerytalnych oraz terminów i trybu wydawania wypisów z rejestru (Dz. U. Nr 62, poz. 396), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207).

ZAŁĄCZNIK

WZÓR KSIĘGI REJESTROWEJ PRACOWNICZEGO PROGRAMU EMERYTALNEGO

Numer kolejny wpisu Firma, siedziba i adres oraz adres do korespondencji pracodawcy, a w przypadku programu międzyzakładowego - firmy, siedziby i adresy oraz adresy do korespondencji wszystkich pracodawców tworzących ten program Numer REGON pracodawcy, a w przypadku programu międzyzakładowego - numery REGON wszystkich pracodawców tworzących ten program Firma, siedziba i adres oraz adres do korespondencji zarządzającego Forma programu Warunki uczestnictwa w programie Dane dotyczące porozumienia pracodawcy i reprezentacji pracowników o zawieszeniu odprowadzania bądź ograniczeniu wysokości składek podstawowych, zgodnie z art. 38 ust. 8 ustawy o pracowniczych programach emerytalnych Informacja o zmianie zakładowej albo międzyzakładowej umowy emerytalnej, ze wskazaniem paragrafów objętych zmianą, wraz z datą wejścia w życie tej zmiany Numer akt, data dokonania wpisu, podpis kierownika komórki organizacyjnej, która dokonuje wpisu Uwagi o toczącym się postępowaniu administracyjnym lub sądowym, które dotyczy postępowania rejestrowego programu Dodatkowe informacje o programie Status programu
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
Sekcje:
1. wymagany staż
2. wysokość składki podstawowej
3. minimalna wysokość składki

dodatkowej oraz sposób jej

deklarowania

4. terminy przelewu składki

podstawowej i dodatkowej na

rachunek uczestnika

5. okres wypowiedzenia udziału w

programie przez uczestnika, o

którym mowa w art. 47 ust. 1

ustawy o pracowniczych

programach emerytalnych

6. okresy wypowiedzenia umowy

zakładowej w przypadku podjęcia

przez pracodawcę decyzji, o

których mowa w art. 40 ust. 2

pkt 3 i 4 ustawy o

pracowniczych programach

emerytalnych

7. koszty i opłaty obciążające

uczestników

8. warunki ubezpieczenia*
a) zakres ubezpieczenia
b) data objęcia odpowiedzialnością

przez zakład ubezpieczeń

c) suma ubezpieczenia
d) nazwy ubezpieczeniowych

funduszy kapitałowych

* Sekcja przeznaczona dla pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego w formie umowy grupowego ubezpieczenia na życie pracowników z zakładem ubezpieczeń z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024