Wykonywanie funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacnianie obronności na czas pokoju.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW INFRASTRUKTURY 1 I OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 stycznia 2004 r.
w sprawie wykonywania funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacniania obronności na czas pokoju

Na podstawie art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady wykonywania funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej oraz umacniania obronności państwa na czas pokoju, uwzględniając związane z tym obowiązki odpowiednich służb i organów oraz określone zasady współpracy państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym z odpowiednimi służbami wojskowymi.
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o państwowym organie zarządzania ruchem lotniczym, rozumie się przez to jednostkę organizacyjną przedsiębiorstwa państwowego "Porty Lotnicze" - Agencję Ruchu Lotniczego.
§  2.
1.
Wykonywanie funkcji wynikających ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej polega na:
1)
zapewnieniu bezpieczeństwa i płynności ruchu lotniczego, w rozumieniu art. 127 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
ochronie granicy państwowej w przestrzeni powietrznej;
3)
zarządzaniu ruchem lotniczym;
4)
zapewnieniu służby poszukiwawczo-ratowniczej.
2.
Funkcje, o których mowa w ust. 1 pkt 2-4, są wykonywane przez właściwe organy i w sposób określony w odrębnych przepisach.
§  3.
1.
Funkcje państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym wynikające z umacniania obronności państwa w czasie pokoju obejmują współpracę z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie:
1)
zapewnienia suwerenności i obrony polskiej przestrzeni powietrznej;
2)
reagowania w sytuacjach kryzysowych.
2.
Funkcje państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym wynikające ze zwierzchnictwa w polskiej przestrzeni powietrznej w czasie pokoju obejmują współpracę z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie:
1)
zarządzania przestrzenią powietrzną na poziomie strategicznym, taktycznym i przedtaktycznym;
2)
zarządzania przepływem ruchu lotniczego;
3)
zapewniania służb ruchu lotniczego;
4)
zapewniania służb poszukiwania i ratownictwa;
5)
zapewniania służb informacji lotniczej;
6)
szkolenia lotniczego;
7)
wzajemnego zapewniania informacji meteorologicznej;
8)
planowania, organizowania i wykonywania krajowych i międzynarodowych ćwiczeń i treningów;
9)
wymiany informacji niezbędnych dla efektywnej rutynowej współpracy oraz współdziałania w sytuacjach szczególnych;
10)
wspólnego użytkowania przestrzeni powietrznej przez ruch lotniczy ogólny i operacyjny;
11)
realizacji zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych.
§  4.
Współpraca, o której mowa w § 3, z właściwymi jednostkami organizacyjnymi Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej jest realizowana przez:
1)
powołany, na podstawie art. 121 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, wspólny cywilno-wojskowy organ doradczy odpowiedzialny za kształtowanie zasad zarządzania i wykorzystania przestrzeni powietrznej;
2)
państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym, a w szczególności przez jego następujące jednostki organizacyjne:
a)
ośrodek zarządzania przestrzenią powietrzną,
b)
centralny ośrodek zarządzania ruchem lotniczym,
c)
ośrodki regionalne kontroli ruchu lotniczego,
d)
ośrodki informacji powietrznej i służby alarmowej;
3)
cywilne lotniskowe organy służby ruchu lotniczego.
§  5.
Współpraca, o której mowa w § 3, w części dotyczącej lotnictwa państwowego należy do:
1) 2
Dowództwa Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
2)
Szefostwa Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
3) 3
Centrum Operacji Powietrznych Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
wojskowych lotniskowych organów służby ruchu lotniczego;
5)
stanowisk kierowania lotami na poligonach lotniczych;
6)
ośrodka koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego;
7)
organów dowodzenia lotnictwem podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
§  6.
1. 4
Organizację współpracy i stanowienie jej zasad poza zakresem działań, o których mowa w § 3, mogą określać porozumienia zawierane pomiędzy państwowym organem zarządzania ruchem lotniczym a Szefostwem Służby Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Porozumienia te podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i Dowódcę Sił Powietrznych Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Porozumienia, o których mowa w ust. 1, mogą obejmować również zasady współpracy i wymiany informacji pomiędzy sąsiadującymi cywilnymi i wojskowymi organami służb ruchu lotniczego.
§  7.
Państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym i dowództwa rodzajów sił zbrojnych współpracują z uwzględnieniem potrzeb lotnictwa państwowego w celu:
1)
zapewnienia lotnictwu państwowemu wykorzystania przestrzeni powietrznej dla realizacji zadań umacniania obronności oraz zachowania suwerenności i bezpieczeństwa państwa;
2)
udostępniania informacji o ruchu lotniczym statków powietrznych wykonujących loty w polskiej przestrzeni powietrznej;
3)
zapewnienia szkolenia personelu latającego lotnictwa państwowego;
4)
opracowania procedur służb ruchu lotniczego dla lotnisk lotnictwa państwowego;
5)
zapewnienia służb ruchu lotniczego dla lotnictwa państwowego;
6)
prowadzenia akcji poszukiwawczo-ratowniczych;
7)
zapewnienia służby informacji lotniczej.
§  8.
Z zachowaniem kompetencji właściwych ministrów, państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym oraz jednostki organizacyjne wymienione w § 5 uzgadniają procedury operacyjne współpracy, o której mowa w § 3, dla podległych im jednostek.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2 § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 27 października 2005 r. (Dz.U.05.214.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2005 r.
3 § 5 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 27 października 2005 r. (Dz.U.05.214.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2005 r.
4 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 października 2005 r. (Dz.U.05.214.1810) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024