Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 3 września 2004 r.
w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przyjmuje się Sektorowy Program Operacyjny "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006", który stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

(Załącznik do rozporządzenia jest zawarty w oddzielnym załączniku do niniejszego numeru)

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 września 2005 r. (Dz.U.05.185.1548) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  1

Sektorowy Program Operacyjny Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich, 2004-2006

SPIS TREŚCI

1. CHARAKTERYSTYKA STANU ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH I SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO W RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ

1.1. Miejsce i rola sektora rolnego w gospodarce Rzeczpospolitej Polskiej oraz charakterystyka gospodarstw rolnych

1.2. Rolnictwo a środowisko

1.3. Aktywność zawodowa ludności wiejskiej

1.4. Infrastruktura w rolnictwie i na obszarach wiejskich

1.4.1. Infrastruktura techniczna

1.4.2. Infrastruktura społeczna

1.5. Przetwórstwo surowców rolnych

1.5.1. Produkcja i przetwórstwo mleka

1.5.2. Produkcja i przetwórstwo mięsa

1.5.3. Produkcja i przetwórstwo owoców i warzyw

1.5.4. Przetwórstwo zbóż

1.5.5. Przemysł ziemniaczany (skrobiowy)

1.5.6. Przetwórstwo jaj oraz centra pakowania i dystrybucji jaj

1.5.7. Przetwórstwo chmielu

1.5.8. Przetwórstwo miodu

1.5.9. Przetwórstwo lnu i konopi na cele nieżywnościowe

1.5.10. Chłodnictwo mięsa

1.5.11. Rynki hurtowe

tekst

2. NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I MOŻLIWOŚCI ROZWOJU SEKTORA ROLNO-ŻYWNOŚCIOWEGO I OBSZARÓW WIEJSKICH

2.1. Problemy rozwoju rolnictwa

2.1.1. Siła robocza

2.1.2. Struktura gospodarstw rolnych

2.1.3. Integracja pozioma i pionowa w sektorze rolno-żywnościowym

2.1.4. Niedobór kapitału

2.1.5. Dostosowanie gospodarstw rolnych do wymogów Unii Europejskiej

2.1.6. Ograniczenia produkcji rolnej wynikające z warunków naturalnych

2.1.7. Zagrożenia dla środowiska naturalnego

2.2. Możliwości rozwoju rolnictwa

2.2.1. Zasoby wytwórcze i stan środowiska naturalnego

2.2.2. Struktura wieku ludności

2.2.3. Pozaprodukcyjne funkcje rolnictwa

2.3. Problemy rozwoju obszarów wiejskich

2.3.1. Zatrudnienie

2.3.2. Poziom wykształcenia ludności wiejskiej

2.3.3. Stan rozwoju infrastruktury wiejskiej

2.4. Kierunki rozwoju obszarów wiejskich

2.4.1. Tworzenie dodatkowego źródła dochodu w gospodarstwach rolnych oraz tworzenie miejsc pracy poza rolnictwem

2.4.2. Zachowanie tradycyjnych form zagospodarowania przestrzennego oraz walorów środowiskowych

2.4.3. Rozwój agroturystyki

2.5. Problemy przemysłu rolno-spożywczego

2.5.1. Efektywność i wydajność pracy w przemyśle rolno-spożywczym

2.5.2. Wyposażenie techniczne

2.5.3. Baza surowcowa

2.5.4. Bezpieczeństwo i jakość artykułów rolno-spożywczych oraz dostosowanie do standardów Unii Europejskiej

2.5.5. Zarządzanie, marketing, dystrybucja

2.5.6. Problemy handlu hurtowego artykułami rolno-spożywczymi

2.6. Możliwości rozwoju przetwórstwa

2.6.1. Zaplecze surowcowe

2.6.2. Potencjał przetwórczy

2.6.3. Zwiększenie stopnia przetworzenia żywności

2.6.4. Innowacyjność w dziedzinie produktów finalnych przetwórstwa rolno-spożywczego

2.6.5. Racjonalizacja zarządzania i działalności marketingowej w przetwórstwie rolno-spożywczym

2.6.6. Poprawa standardów higienicznych i jakościowych w przetwórstwie

2.6.7. Wykorzystanie bliskości dużych rynków zbytu (krajowego i innych państw)

2.6.8. Rozwój rynków hurtowych

tekst

3. WSPARCIE RESTRUKTURYZACJI I MODERNIZACJI SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO ORAZ ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH W OKRESIE PRZEDAKCESYJNYM

3.1. Działania w zakresie restrukturyzacji sektora żywnościowego i aktywizacji obszarów wiejskich

3.1.1. Inwestycje w gospodarstwach rolnych

3.1.2. Tworzenie nowych miejsc pracy w produkcji pozarolniczej, usługach i handlu na obszarach wiejskich

3.1.3. Szkolenia zawodowe

3.1.4. Rozwój infrastruktury technicznej i produkcyjnej na obszarach wiejskich

3.1.5. Inwestycje w przetwórstwie artykułów rolno-spożywczych

3.2. Inne elementy wsparcia dla rolnictwa w okresie przedakcesyjnym

3.3. Pomoc Unii Europejskiej w ramach programów przedakcesyjnych

3.3.1. Program PHARE

Program PHARE w latach 1990-1997

Nowa Orientacja PHARE 1998-2002

3.3.2. Program SAPARD jako instrument wsparcia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich oraz budowy potencjału instytucjonalnego

tekst

4. STRATEGIA, CELE I PRIORYTETY PROGRAMU

4.1. Strategia rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w ramach Narodowego Planu Rozwoju

4.2. Pomoc państwa dla sektora rolnictwa i przetwórstwa artykułów rolnych

4.2.1. Dotacje przedmiotowe

4.2.2. Dopłaty do oprocentowania kredytów na cele rolnicze

4.3. Cele Programu

Cel 1. "Poprawa konkurencyjności oraz trwałego i zrównoważonego rozwoju sektora rolnego"

Cel 2. "Wsparcie dla przemysłu przetwórczego w celu poprawy jego pozycji konkurencyjnej"

Cel 3. "Wsparcie wielofunkcyjnego rozwoju obszarów wiejskich"

4.4. Priorytety i działania Programu

Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym"

Priorytet 2. "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich"

Priorytet 3. "Pomoc techniczna"

4.5. Relacje między Programem a instrumentami I i II filaru WPR

4.5.1. Wspólna Organizacja Rynków

4.5.2. Instrumenty towarzyszące

tekst

5. OPIS DZIAŁAŃ SEKTOROWEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO "RESTRUKTURYZACJA I MODERNIZACJA SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO ORAZ ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH 2004-2006"

5.1. Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym"

Działanie 1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych"

Działanie 1.2. "Ułatwianie startu młodym rolnikom"

Działanie 1.3. "Szkolenia"

Działanie 1.4. "Wsparcie doradztwa rolniczego"

Działanie 1.5. "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych"

5.2. Priorytet 2. " Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich"

Działanie 2.1. "Przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą i/lub pożarem oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych"

Działanie 2.2. "Scalanie gruntów"

Działanie 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego"

Działanie 2.4. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów"

Działanie 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi"

Działanie 2.6. "Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem"

Działanie 2.7. "Pilotażowy Program Leader+"

5.3. Priorytet 3. "Pomoc techniczna"

Działanie 3.1. "Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania Programu"

Działanie 3.2. "Rozwój instytucjonalny"

Działanie 3.3. "Informowanie i promocja Programu"

tekst

6. SYSTEM WDRAŻANIA

6.1. Uwagi ogólne

6.2. Kompetencje organów

6.2.1. Instytucje zarządzające

6.2.2. Instytucja zarządzająca Programem

6.2.3. Instytucje wdrażające

6.2.4. Beneficjent końcowy

6.2.5. Komitety sterujące

6.3. Zarządzanie finansowe oraz kontrola

6.3.1. Rola instytucji zarządzającej Programem w zarządzaniu finansowym i kontroli

6.3.2. Rola Jednostki Monitorująco-Kontrolnej

6.3.3. Rola instytucji płatniczej

6.3.4. Procedury audytu i kontroli

6.3.4.1. Poświadczenie zamknięcia pomocy

6.3.4.2. Kontrola pogłębiona

6.3.4.3. Audyt wewnętrzny

6.3.4.4. Raport o nieprawidłowościach

6.3.4.5. Zbieranie, monitorowanie i przekazywanie danych

6.4. Monitorowanie

6.4.1. Monitorowanie

6.4.2. Skwantyfikowane cele i wskaźniki monitorowania

6.5. Ewaluacja

6.5.1. Ocena przed rozpoczęciem realizacji (ex-ante)

6.5.2. Ocena średniookresowa (mid-term)

6.5.3. Ocena po zakończeniu realizacji (ex-post)

6.6. Informowanie i promocja Programu

6.7. Proces konsultacji Programu

6.7.1. Przebieg procesu konsultacji społecznych Programu

tekst

7. SPÓJNOŚĆ I ZGODNOŚĆ PROGRAMU Z POLITYKAMI UNII EUROPEJSKIEJ

7.1. Polityka konkurencji

7.2. Zasady zamówień publicznych

7.3. Polityka ochrony środowiska

7.4. Spójność społeczno-gospodarcza

7.5. Równy status kobiet i mężczyzn

7.6. Polityka zatrudnienia

7.7. Instrumenty WPR

tekst

8. OCENA EX-ANTE PROGRAMU

tekst

9. SZACUNKOWA TABELA FINANSOWA DLA SEKTOROWEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO "RESTRUKTURYZACJA I MODERNIZACJA SEKTORA ŻYWNOŚCIOWEGO ORAZ ROZWÓJ OBSZARÓW WIEJSKICH 2004-2006" WEDŁUG PRIORYTETU I ROKU9)

Priorytet/Rok Środki publiczne
Ogółem Wkład Unii Europejskiej Krajowy wkład publiczny
Ogółem EFRR EFS EFOiGR FIFG Ogółem Budżet państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inne
Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym" 1.330.398.246 847.199.004 - - 847.199.004 - 483.199.242 483.199.242 - -
2004 307.278.868 196.051.627 - - 196.051.627 - 111.227.241 111.227.241 - -
2005 439.084.663 280.147.030 - - 280.147.030 - 158.937.633 158.937.633 - -
2006 584.034.715 371.000.347 - - 371.000.347 - 213.034.368 213.034.368 - -
Priorytet 2. "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich" 433.414.622 327.490.234 - - 327.490.234 - 105.924.388 83.424.388 22.500.000 -
2004 103.926.988 78.379.594 - - 78.379.594 - 25.547.394 20.290.939 5.256.455 -
2005 148.505.919 112.000.143 - - 112.000.143 - 36.505.776 28.994.589 7.511.187 -
2006 180.981.715 137.110.497 - - 137.110.497 - 43.871.218 34.138.860 9.732.358 -
Priorytet 3. "Pomoc techniczna" 24.000.000 18.000.000 - 18.000.000 - 6.000.000 6.000.000 - -
2004 5.606.884 4.205.163 - - 4.205.163 - 1.401.721 1.401.721 - -
2005 8.011.928 6.008.946 - - 6.008.946 - 2.002.982 2.002.982 - -
2006 10.381.188 7.785.891 - - 7.785.891 - 2.595.297 2.595.297 - -
Program ogółem (łącznie priorytety) 1.787.812.868 1.192.689.238 - - 1.192.689.238 - 595.123.630 572.623.630 22.500.000 -
2004 416.812.740 278.636.384 - - 278.636.384 - 138.176.356 132.919.901 5.256.455 -
2005 595.602.510 398.156.119 - - 398.156.119 - 197.446.391 189.935.204 7.511.187 -
2006 775.397.618 515.896.735 - - 515.896.735 - 259.500.883 249.768.525 9.732.358 -
Koszty całkowite związane z EFRR - - - - - - - - - -
Koszty całkowite związane z EFS - - - - - - - - - -
Koszty całkowite związane z EFOiGR - 1.192.689.238 - - 1.192.689.238 - - - - -
Koszty całkowite związane z FIFG - - - - - - - - - -

9) Wkład Unii Europejskiej oblicza się na podstawie całkowitych kosztów publicznych.

Załącznik nr 1

tekst

Załącznik nr 2

tekst

Załącznik nr 3

tekst

Załącznik nr 4

tekst

Załącznik nr 5

tekst

Załącznik nr 6

tekst

Załącznik nr 7

tekst

1 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 13 września 2005 r. (Dz.U.05.185.1548) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 września 2005 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.68.447) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 kwietnia 2007 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024