Sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych oraz wykaz dokumentów dołączanych do takich wniosków.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 31 sierpnia 2005 r.
w sprawie sposobu składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych oraz wykazu dokumentów dołączanych do takich wniosków

Na podstawie art. 46 ust. 4 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154, z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz z 2005 r. Nr 48, poz. 447 i Nr 167, poz. 1396) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób składania wniosków o zmianę wpisu do rejestru brokerów ubezpieczeniowych, zwanych dalej "wnioskami o zmianę wpisu";
2)
wykaz dokumentów dołączanych do wniosków o zmianę wpisu.
§  2.
1.
Wnioski o zmianę wpisu składane są na piśmie.
2.
Wniosek o zmianę wpisu podpisywany jest przez brokera ubezpieczeniowego.
3.
W przypadku gdy brokerem ubezpieczeniowym jest osoba prawna, wniosek o zmianę wpisu podpisują osoby uprawnione do jej reprezentacji.
§  3.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą fizyczną, dołącza się następujące dokumenty:
1)
w przypadku zmiany danych osobowych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. a-c ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej "ustawą", kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego zmianę tych danych;
2)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 2 lit. d-f ustawy, zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej albo odpis z rejestru przedsiębiorców, potwierdzające zmianę tych danych;
3)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 5 ustawy, pisemną informację, o której mowa odpowiednio w art. 32 ust. 2 lub art. 32 ust. 7 ustawy;
4)
w przypadku zmiany danych dotyczących osób fizycznych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 7 ustawy, broker ubezpieczeniowy obowiązany jest złożyć:
a)
oświadczenie stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu, dotyczący osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie, został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 5,
b)
oświadczenie stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca w imieniu brokera ubezpieczeniowego czynności brokerskie spełnia wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. a-e ustawy;
5)
w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 8 ustawy, oryginał lub kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej.
§  4.
1.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 2 lit. a-d ustawy, dołącza się następujące dokumenty:
1)
akt notarialny umowy spółki, potwierdzający zaistniałe zmiany;
2)
odpis z Krajowego Rejestru Sądowego, potwierdzający zaistniałe zmiany.
2.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych osobowych osób wchodzących w skład zarządu, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 2 lit. c ustawy, należy dołączyć kopię dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego zmianę tych danych oraz:
1)
w przypadku zmian dotyczących składu zarządu, należy dodatkowo dołączyć:
a)
oświadczenie o pełnej zdolności do czynności prawnych,
b)
informację o osobie, wydaną z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenie o niekaralności, wydane przez organ innego państwa, właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku o zmianę wpisu, świadczące o niekaralności za przestępstwa określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy,
c)
kopię świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub dyplomu ukończenia szkoły wyższej,
d)
oświadczenie, że wnioskodawca był lub nie był członkiem zarządu brokera ubezpieczeniowego lub reasekuracyjnego będącego osobą prawną, któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji,
e)
oświadczenia, że wnioskodawca był lub nie był brokerem ubezpieczeniowym lub reasekuracyjnym (osoba fizyczna), któremu cofnięto zezwolenie na wykonywanie działalności brokerskiej w zakresie ubezpieczeń lub reasekuracji;
2)
w przypadku zmian dotyczących składu członków zarządu, którzy spełniają wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. e i f ustawy, należy dodatkowo dołączyć:
a)
kopię zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych,
b)
informację o przebiegu pracy zawodowej oraz świadectwa pracy, umowy agencyjne lub inne dokumenty, potwierdzające co najmniej trzyletnie doświadczenie zawodowe w zakresie ubezpieczeń, zdobyte w okresie 5 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej.
3.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 4 ustawy, dołącza się pisemną informację, o której mowa odpowiednio w art. 32 ust. 2 lub art. 32 ust. 7 ustawy.
4.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 6 ustawy, w odniesieniu do osób fizycznych, broker ubezpieczeniowy obowiązany jest złożyć:
1)
oświadczenie stwierdzające, że wniosek o zmianę wpisu, dotyczący osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie, został sporządzony na podstawie dokumentów wymienionych w § 5;
2)
oświadczenie stwierdzające, że osoba fizyczna wykonująca w imieniu brokera ubezpieczeniowego czynności brokerskie spełnia wymogi określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. a-e ustawy.
5.
Do wniosku o zmianę wpisu, w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną, w przypadku zmiany danych, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 7 ustawy, dołącza się oryginał lub kopię polisy poświadczoną przez zakład ubezpieczeń, stwierdzającą zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej z tytułu wykonywania działalności brokerskiej.
§  5.
Wniosek o zmianę wpisu w stosunku do danych, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, sporządza się na podstawie następujących dokumentów, będących w posiadaniu brokera:
1)
oświadczenia osoby fizycznej o pełnej zdolności do czynności prawnych;
2)
informacji o osobie, wydanej z Krajowego Rejestru Karnego, lub zaświadczenia o niekaralności, wydanego przez organ innego państwa, właściwy do wydawania zaświadczeń o niekaralności, nie później niż 3 miesiące przed dniem złożenia wniosku, świadczących o niekaralności za przestępstwa określone w art. 28 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy;
3)
kopii świadectwa dojrzałości lub świadectwa ukończenia szkoły dającej wykształcenie średnie lub kopii dyplomu ukończenia szkoły wyższej;
4)
kopii dowodu osobistego lub innego dokumentu potwierdzającego tożsamość oraz miejsce zamieszkania;
5)
kopii zaświadczenia o zdanym egzaminie przed Komisją Egzaminacyjną dla Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych.
§  6.
1.
Oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, składane są na piśmie oddzielnie dla każdej osoby fizycznej, przy pomocy której wykonywane są czynności brokerskie.
2.
Oświadczenia, o których mowa w § 3 pkt 4 i § 4 ust. 4, podpisywane są przez brokera ubezpieczeniowego.
3.
W przypadku gdy brokerem ubezpieczeniowym jest osoba prawna, oświadczenia, o których mowa w ust. 2, podpisują osoby uprawnione do jej reprezentacji.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024