Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 29 września 2005 r.
w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2006

Na podstawie art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na 2006 r.
§  2.
Z kwoty części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwanej dalej "ustawą", wydziela się kwoty w wysokości:
1)
9 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 3;
2)
7 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 4;
3)
30 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 5;
4)
30 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 6;
5)
24% - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 7.
§  3.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 1, rozdziela się między powiaty, w których różnica wydatków na rodziny zastępcze między rokiem 2004 a rokiem 2003, powiększona o środki z rezerwy subwencji ogólnej, przyznane w 2004 r. na rodziny zastępcze, jest dodatnia.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty stanowi iloczyn kwoty, o której mowa w § 2 pkt 1, i współczynnika udziału dodatniej różnicy wydatków powiatu na rodziny zastępcze w sumie dodatnich różnic.
3.
Współczynnik, o którym mowa w ust. 2, ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się dodatnią różnicę między wydatkami powiatu poniesionymi w 2004 r. na rodziny zastępcze, powiększonymi o kwotę przyznaną w 2004 r. na rodziny zastępcze z rezerwy subwencji ogólnej, a wydatkami poniesionymi na rodziny zastępcze w 2003 r.;
2)
oblicza się sumę dodatnich różnic wydatków, o których mowa w pkt 1, dla powiatów spełniających warunek, o którym mowa w ust. 1;
3)
ustala się współczynnik udziału powiatu, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, jako iloraz dodatniej różnicy powiatu, o której mowa w pkt 1, w sumie dodatnich różnic, o której mowa w pkt 2.
4.
Kwotę wydatków ustala się na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  4.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 2, rozdziela się między powiaty, w których nie działa powiatowy urząd pracy, a zadania tej jednostki realizowane są przez inny powiat.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się kwotę wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy w roku 2004 r. w powiecie, w którym powiatowy urząd pracy w roku 2004 obejmował swoim zasięgiem działania obszar przekraczający granice tego powiatu;
2)
ustala się liczbę mieszkańców w 2004 r. na obszarze powiatów obsługiwanych przez jeden powiatowy urząd pracy;
3)
ustala się kwotę wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy, poniesionych w 2004 r. na jednego mieszkańca, jako iloraz kwoty wydatków bieżących powiatowego urzędu pracy w powiecie, który w 2004 r. obejmował swoim zasięgiem działania obszar przekraczający granice tego powiatu, i liczby mieszkańców, o której mowa w pkt 2;
4)
ustala się kwotę części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatu, w którym nie ma powiatowego urzędu pracy, jako iloczyn liczby mieszkańców, o której mowa w pkt 2, i kwoty wydatków na jednego mieszkańca, o której mowa w pkt 3;
5)
w przypadku gdy suma kwot obliczonych dla wszystkich powiatów jest większa od kwoty przeznaczonej do podziału na ten cel, o której mowa w § 2 pkt 2, wysokość należnej powiatowi kwoty mnoży się przez iloraz kwoty, o której mowa w § 2 pkt 2, i sumy kwot ustalonych dla wszystkich powiatów;
6)
w przypadku gdy suma kwot obliczonych dla wszystkich powiatów jest mniejsza od kwoty przeznaczonej do podziału na ten cel, o której mowa § 2 pkt 2, nadwyżka zwiększa kwotę przeznaczoną do podziału, o której mowa w § 2 pkt 3.
3.
Liczbę mieszkańców powiatu stanowi suma liczby mieszkańców faktycznie zamieszkałych na obszarze gmin wchodzących w skład powiatu, według stanu na dzień 31 grudnia 2004 r., ustalonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
4.
Wydatki bieżące ustala się na podstawie danych wykazanych w sprawozdaniach budżetowych sporządzanych na podstawie odrębnych przepisów.
§  5.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 3, rozdziela się między powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju.
2.
Wysokość należnej powiatowi kwoty ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się powiaty, w których długość dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca powiatu jest wyższa od średniej długości dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca kraju;
2)
dla powiatów, o których mowa w pkt 1, ustala się różnicę między długością dróg powiatowych w przeliczeniu na jednego mieszkańca w powiecie a średnią długością dróg powiatowych w kraju w przeliczeniu na jednego mieszkańca w kraju;
3)
ustala się nadwyżkę długości dróg powiatowych dla powiatu przez przemnożenie wyliczonej różnicy długości dróg, o której mowa w pkt 2, i liczby mieszkańców danego powiatu;
4)
oblicza się współczynnik udziału, do dziesiątego miejsca po przecinku, nadwyżki długości dróg danego powiatu w łącznej wysokości nadwyżek długości dróg powiatów spełniających warunki, o których mowa w ust. 1;
5)
współczynnik udziału, o którym mowa w pkt 4, mnoży się przez kwotę, o której mowa w § 2 pkt 3.
3.
Liczbę mieszkańców w powiecie ustala się zgodnie z § 4 ust. 3.
4.
Długość dróg powiatowych oraz dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu ustala się na podstawie informacji ministra właściwego do spraw transportu sporządzonej na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2005 r. w sprawie trybu sporządzania informacji oraz gromadzenia i udostępniania danych o sieci dróg publicznych, obiektach mostowych, tunelach oraz promach (Dz. U. Nr 67, poz. 583).
§  6.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 4, rozdziela się między miasta na prawach powiatu w zależności od długości dróg wojewódzkich i krajowych, znajdujących się w granicach miast na prawach powiatu.
2.
Wysokość należnej miastu na prawach powiatu kwoty ustala się jako iloczyn łącznej kwoty, o której mowa w § 2 pkt 4, i współczynnika udziału długości dróg wojewódzkich i krajowych miasta na prawach powiatu w ogólnej długości dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu w kraju.
3.
Współczynnik udziału miasta na prawach powiatu w długości dróg wojewódzkich i krajowych w miastach na prawach powiatu w kraju, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, ustala się w następujący sposób:
1)
ustala się łączną długość dróg wojewódzkich i krajowych w granicach miast na prawach powiatu w kraju;
2)
dla danego miasta na prawach powiatu oblicza się współczynnik udziału jako iloraz długości dróg wojewódzkich i krajowych w tym mieście i łącznej długości dróg wojewódzkich i krajowych, o której mowa w pkt 1.
4.
Długość dróg wojewódzkich i krajowych ustala się zgodnie z § 5 ust. 4.
§  7.
1.
Kwotę, o której mowa w § 2 pkt 5, rozdziela się między powiaty, w których kwota planowanych dochodów powiatu na 2006 r. jest niższa od kwoty planowanych dochodów powiatu na 2005 r.
2.
Kwotę planowanych dochodów powiatu na 2006 r. stanowi suma dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej i poszczególnych kwot subwencji równoważącej, o których mowa w § 2 pkt 1, 3 i 4, pomniejszona o ustaloną wpłatę do budżetu państwa.
3.
Kwotę planowanych dochodów powiatu na 2005 r. stanowi suma dochodów z tytułu subwencji wyrównawczej i subwencji równoważącej, zmniejszonej o kwotę, o której mowa § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2004 r. w sprawie sposobu podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla powiatów na rok 2005 (Dz. U. Nr 214, poz. 2170), pomniejszona o planowaną wpłatę do budżetu państwa.
4.
Wysokość należnej powiatowi kwoty stanowi iloczyn kwoty, o której mowa w § 2 pkt 5, i współczynnika udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów.
5.
Współczynnik udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów, obliczony do dziesiątego miejsca po przecinku, ustala się w następujący sposób:
1)
dla każdego powiatu oblicza się ujemną różnicę pomiędzy dochodami, o których mowa w ust. 2 i 3;
2)
ustala się kwotę sumy ujemnych różnic, o których mowa w pkt 1;
3)
ustala się współczynnik udziału ujemnej różnicy dochodów powiatu w sumie ujemnych różnic dochodów powiatów, jako iloraz kwot, o których mowa w pkt 1 i 2.
6.
Planowane na 2005 r. dochody powiatu ustala się na podstawie informacji przekazanych zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 2 ustawy.
§  8.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla danego powiatu stanowi sumę kwot obliczonych zgodnie z § 3-7.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
_________

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024