Roczne opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 8 lutego 2005 r.
w sprawie rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością

Na podstawie art. 185 ust. 11 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 i Nr 273, poz. 2703) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wysokość, terminy i sposób uiszczania rocznych opłat za prawo do dysponowania częstotliwością, przez podmioty, które uzyskały prawo do dysponowania częstotliwością oraz prawo do wykorzystywania częstotliwości, zwanych dalej "opłatą".
§  2.
1.
Do ustalenia wysokości opłaty w poszczególnych służbach radiokomunikacyjnych przyjmuje się warunki wykorzystywania częstotliwości oraz dane dotyczące lokalizacji stacji nadawczych lub nadawczo-odbiorczych lub dane dotyczące obszaru, na którym mogą być wykorzystywane częstotliwości, określone w decyzji przyznającej prawo do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania, przy czym wysokość opłat nie może przekroczyć limitów określonych w ustawie z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne.
2.
Wysokość opłat określa:
1)
dla radiokomunikacji ruchomej lądowej - załącznik nr 1 do rozporządzenia;
2)
dla radiokomunikacji stałej lądowej oraz radiokomunikacji satelitarnej - załącznik nr 2 do rozporządzenia;
3)
dla radiokomunikacji lotniczej oraz morskiej i żeglugi śródlądowej - załącznik nr 3 do rozporządzenia;
4)
dla radiofonii i telewizji - załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  3.
Podmiot, który dysponuje częstotliwością dla różnego rodzaju łączności, dla których są przewidziane zróżnicowane opłaty, uiszcza opłatę w wysokości najwyższej określonej dla danego rodzaju łączności.
§  4.
W przypadku dysponowania kanałem radiowym na tym samym obszarze przez więcej niż jeden podmiot posiadający prawo do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania, każdy z tych podmiotów wnosi opłatę w wysokości 50 % opłaty.
§  5.
1.
Za prawo do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania:
1)
przez stacje radiokomunikacyjne nadawcze i nadawczo-odbiorcze, z wyłączeniem stacji ruchomych, zlokalizowane na obszarach administracyjnych miast liczących powyżej 100.000 mieszkańców,
2)
przez nadawcze stacje radiofoniczne i telewizyjne o mocy promieniowanej większej od 0,1 kW, zlokalizowane na obszarach administracyjnych miast liczących powyżej 100.000 mieszkańców oraz na obszarach przylegających do każdego z tych miast w promieniu do 20 km od środka każdego obszaru miejskiego

- uiszcza się opłatę w wysokości 200 % opłaty.

2.
Jeżeli jedna stacja przęsła linii radiowej jest zlokalizowana na obszarach administracyjnych miast liczących powyżej 100.000 mieszkańców, a druga stacja poza tym obszarem, uiszcza się opłatę w wysokości 150 % opłaty.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się w przypadku dysponowania częstotliwością:
1)
w radiokomunikacji lądowej przeznaczonej wyłącznie do świadczenia doraźnej pomocy przy ratowaniu życia i zdrowia ludzkiego przez jednostki służby zdrowia;
2)
do prowadzenia akcji przez jednostki organizacyjne, których statutowym obowiązkiem jest planowanie, prowadzenie i uczestnictwo w akcjach zapobiegania i łagodzenia skutków klęsk żywiołowych i katastrof.
§  6.
1.
Opłatę uiszcza się w ratach kwartalnych w wysokości równej 1/4 opłaty rocznej do końca stycznia, kwietnia, lipca i października danego roku.
2.
Opłatę można uiścić jednorazowo za cały rok do końca lutego danego roku albo w ratach półrocznych w wysokości równej 1/2 opłaty rocznej do końca lutego i sierpnia danego roku.
3.
W przypadku doręczenia decyzji o prawie do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania w trakcie kwartału, opłatę za kwartał, w którym podmiot uzyskał takie prawo, uiszcza się w kwocie równej iloczynowi liczby miesięcy objętych w danym kwartale decyzją i 1/12 opłaty rocznej.
4.
Za okresowe, krótsze niż kwartał, prawo do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania opłatę uiszcza się jednorazowo w kwocie równej iloczynowi liczby miesięcy występujących w okresie objętym tym prawem i 1/12 opłaty rocznej.
5.
Minimalna wysokość opłaty wynosi 1/12 opłaty rocznej.
6.
Opłaty, o których mowa w ust. 3 i 4 oraz § 7, uiszcza się w terminie 14 dni:
1)
od dnia doręczenia decyzji, o ile w decyzji nie wskazano terminu, od którego prawo przysługuje;
2)
od dnia uzyskania prawa, o ile w decyzji określono termin, od którego prawo przysługuje.
§  7.
Za prawo do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania w celu:
1)
przeprowadzenia badań,
2)
eksperymentów,
3)
zapewnienia okazjonalnego przekazu informacji

- ustala się opłatę w wysokości 50 % kwoty równej iloczynowi liczby miesięcy w okresie objętym tym prawem i 1/12 opłaty rocznej.

§  8.
1.
W przypadku rezygnacji przez podmiot z prawa do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania przed końcem okresu, na jaki prawo to zostało przyznane, ratę opłaty za kwartał, w którym upłynął 30-dniowy termin od dnia złożenia wniosku o rezygnację, uiszcza się w kwocie równej iloczynowi liczby miesięcy w okresie, w którym przysługiwało to prawo, i 1/12 opłaty rocznej.
2.
W przypadku cofnięcia prawa do dysponowania częstotliwością lub jej wykorzystywania przed końcem okresu, na jaki prawo zostało przyznane, ratę opłaty za kwartał, w którym doręczono decyzję o cofnięciu przysługującego prawa, uiszcza się w kwocie równej iloczynowi liczby miesięcy w okresie, w którym przysługiwało to prawo, i 1/12 opłaty rocznej.
§  9.
Opłaty wnosi się na rachunek bieżący dochodów Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty.
§  10.
1.
Opłata wniesiona za pierwszy kwartał 2005 r. lub za kolejne kwartały, za prawo do:
1)
dysponowania częstotliwością lub
2)
wykorzystywania częstotliwości,

zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2003 r. w sprawie opłat za dokonanie rezerwacji częstotliwości, za prawo do dysponowania częstotliwością oraz za prawo do wykorzystywania częstotliwości (Dz. U. Nr 204, poz. 1975), stanowi realizację obowiązku wniesienia opłaty za te prawa zgodnie z niniejszym rozporządzeniem odpowiednio za poszczególne kwartały.

2.
W przypadku doręczenia, po dniu 1 stycznia 2005 r., lecz przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, pozwolenia radiowego na używanie urządzenia radiowego w:
1)
systemach służby stałej typu punkt - wiele punktów lub
2)
stacjonarnych systemach radiowego dostępu abonenckiego,

ratę opłaty rocznej za prawo do dysponowania częstotliwością, należną za pierwszy kwartał 2005 r., uiszcza się zgodnie z niniejszym rozporządzeniem do końca lutego 2005 r.

3.
W przypadku uiszczenia, zgodnie z rozporządzeniem, o którym mowa w ust. 1, opłaty za prawo do:
1)
dysponowania częstotliwością lub
2)
wykorzystywania częstotliwości,

w pierwszym kwartale 2005 r., w wysokości wyższej niż określona w niniejszym rozporządzeniu, nadpłatę uiszczonej opłaty zwraca się na wskazany przez podmiot rachunek bankowy.

§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 14 lutego 2005 r.1)
______

1) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 listopada 2003 r. w sprawie opłat za dokonanie rezerwacji częstotliwości, za prawo do dysponowania częstotliwością oraz za prawo do wykorzystywania częstotliwości (Dz. U. Nr 204, poz. 1975), które utraciło moc z dniem wejścia w życie rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

  1 WYSOKOŚĆ OPŁAT DLA RADIOKOMUNIKACJI RUCHOMEJ LĄDOWEJ

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością (jednym kanałem radiowym) w sieci telekomunikacyjnej o lokalnym obszarze działania określa tablica 1.

Tablica 1

Lp. Typ sieci radiokomunikacyjnej Rodzaj kanału Szerokość kanału Opłata w złotych
Łączność w relacji
stacja bazowa - stacja ruchoma stacja bazowa - stacja bazowa stacja ruchoma
wysokość zawieszenia anteny stacji bazowej h [m n.p.t.] wysokość zawieszenia anteny

stacji bazowej h [m n.p.t]

- stacja

ruchoma

h ≤ 40 h > 40 h ≤ 40 h > 40
[kHz] P ≤ 10 W P > 10 W P ≤ 10 W P > 10 W P ≤ 10 W P > 10 W P ≤ 10 W P > 10 W P ≤ 10

W

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
1 Sieci łączności simpleks 25,0 500 750 650 1.000 1.000 3.000 2.800 5.000 300
dwukierunkowej typu 12,5 300 350 300 600 500 1.500 1.400 2.500 200
dyspozytorskiego dupleks, semidupleks 25,0 800 1.200 1.000 1.600 1.500 4.500 4.200 7.500 -
(radiotelefoniczne, transmisji danych, monitoringu, zdalnego sterowania itp.) 12,5 500 750 650 1.000 1.000 3.000 2.800 5.000 -
2 Sieci łączności simpleks 25,0 500 750 650 1.000 1.000 3.000 2.800 5.000 -
jednokierunkowej (przywoławcze, monitoringu, zdalnego sterowania itp.) 12,5 300 350 300 600 500 1.500 1.400 2.500 -

Oznaczenia:

P - moc wyjściowa nadajnika wyrażona w watach,

n.p.t - nad poziomem terenu,

h - wysokość zawieszenia anteny stacji bazowej wyrażona w metrach [m n.p.t.].

1.1. Do ustalenia wysokości opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością (jednym kanałem radiowym) w sieci radiokomunikacji ruchomej lądowej o lokalnym obszarze działania przyjmuje się, że obszar działania sieci, wyznaczony jako suma obszarów działania stacji bazowych wchodzących w skład tej sieci, jest obszarem powierzchniowo jednospójnym, tzn. dla każdych dwóch dowolnych punktów należących do tego obszaru istnieje krzywa łącząca te dwa punkty należąca do tego obszaru.

1.2. Do ustalenia wysokości opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością (jednym kanałem radiowym) w przypadku, kiedy obszar działania sieci składa się z dwóch lub więcej obszarów powierzchniowo jednospójnych połączonych ze sobą za pomocą stacji retransmisyjnych lub łączy dzierżawionych, opłatę wnosi się osobno dla każdego z tych obszarów.

1.3. Przy ustalaniu wysokości opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przyjmuje się parametry stacji z najwyżej zawieszoną anteną stacji bazowej.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym w sieci telekomunikacyjnej realizowanej przy wykorzystaniu wyłącznie urządzeń ruchomych z możliwością przemieszczania się ich na terytorium całego kraju:

- dla kanału radiowego o szerokości 12,5 kHz wynosi 700 zł,

- dla kanału radiowego o szerokości 25 kHz wynosi 1.400 zł.

3. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością (jednym kanałem radiowym) w sieci telekomunikacyjnej pracującej na terytorium całego kraju określa tablica 2.

Tablica 2

Lp. Typ sieci radiokomunikacyjnej Rodzaj kanału Szerokość kanału radiowego

[kHz]

Opłata

w złotych

1 2 3 4 5
1 simpleks 12,5 5.000
dyspozytorska, w tym typu 25,0 8.000
trankingowego dupleks, 12,5 10.000
semidupleks 25,0 16.000
2 przywoławcza simpleks 25,0 2.000

4. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością w służbie radiokomunikacji lądowej wyłącznie do świadczenia usług doraźnej pomocy w zakresie ratowania życia i zdrowia ludzkiego przez jednostki służby zdrowia oraz GOPR, TOPR, WOPR i RG (Ratownictwo Górnicze) wynosi 50 % opłaty rocznej określonej na podstawie pkt 1 i 3.

5. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym dupleksowym kanałem radiowym w publicznej sieci telefonii ruchomej o strukturze komórkowej, w szczególności:

1) sieci pracującej w standardzie CDMA 2000 i każdym późniejszym standardzie kompatybilnym wstecz ze standardem CDMA 2000,

2) sieci pracującej w standardzie 802.16 i każdym późniejszym standardzie kompatybilnym wstecz ze standardem 802.16,

oblicza się zgodnie z pkt 9 oraz pkt 7 albo 8, z wyjątkiem tych sieci, dla których opłatę określa tablica 3.

Tablica 3

Lp. Typ sieci radiokomunikacyjnej Szerokość kanału radiowego [kHz] Opłata w złotych
w pierwszym roku rezerwacji częstotliwości w drugim roku rezerwacji częstotliwości w trzecim roku rezerwacji częstotliwości w czwartym roku i następnych latach rezerwacji częstotliwości
1 2 3 4 5 6 7
1 Analogowa sieć ruchoma pracująca w standardzie NMT 450i 25 - - - 24.000
2 Cyfrowa sieć ruchoma pracująca w standardzie GSM 900 i GSM 1.800 200 80.000 92.000 104.000 120.000
3 Cyfrowa sieć ruchoma pracująca w standardzie UMTS 5.000 600.000 800.000 1.000.000 1.150.000

6. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym TDD (Time Division Duplex) w cyfrowej sieci ruchomej pracującej w standardzie UMTS wynosi 50 % opłaty rocznej określonej na podstawie pkt 5.

7. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym dupleksowym kanałem radiowym o łącznej szerokości 1 MHz w ogólnopolskich publicznych sieciach ruchomych o strukturze komórkowej wynosi 154.875 zł.

8. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym dupleksowym kanałem radiowym o łącznej szerokości 1 MHz w nieogólnopolskich publicznych sieciach radiowych o strukturze komórkowej wynosi 125 zł za każdą gminę objętą obszarem wykorzystywania częstotliwości.

9. Jeżeli przyznana szerokość widma wykorzystywanego w sieci, o której mowa w pkt 7 albo 8, jest różna od 1 MHz, wysokość opłaty wyznacza się z następującej zależności:

gdzie:

OR - oznacza wysokość rocznej opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym w sieciach telefonii ruchomej o strukturze komórkowej,

B - oznacza przyznaną szerokość kanału,

B0 - oznacza kanał o łącznej szerokości 1 MHz,

OR(B0) - oznacza wysokość opłaty rocznej za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym o łącznej szerokości 1 MHz w sieciach telefonii ruchomej o strukturze komórkowej określonej w pkt 7 albo 8.

10. Opłata za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym w sieci telekomunikacyjnej, z wyłączeniem sieci o strukturze komórkowej, wynosi 24.000 zł niezależnie od szerokości kanału radiowego.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

  2 WYSOKOŚĆ OPŁAT DLA RADIOKOMUNIKACJI STAŁEJ LĄDOWEJ I SATELITARNEJ

I. Radiokomunikacja stała w zakresie częstotliwości poniżej 30 MHz.

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym o szerokości 4 kHz w relacjach krajowych wynosi 3.000 zł.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym o szerokości 4 kHz w relacjach zagranicznych wynosi 4.000 zł.

II. Systemy służby stałej typu punkt - punkt (PP) - linie radiowe.

1. Wysokość rocznej opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym dwuczęstotliwościowym w jednym przęśle linii radiowej typu stacjonarnego dla właściwej szerokości kanału oraz właściwego zakresu częstotliwości określa tablica 1.

Tablica 1

Zakres częstotliwości

f [GHz]

Szerokość kanału [MHz] Opłata w złotych
1 2 3
f < 7,11 28 25.000
7,11 ≤ f <11,70 28 15.000
11,70 ≤ f < 22,00 28 10.000
22,00 ≤ f < 26,50 28 5.000
26,50 ≤ f < 39,50 28 2.000
39,50 ≤ f < 57,00 28 1.000
f ≥ 57,00 100 20

1.1. W przypadku prawa do dysponowania jednym kanałem radiowym jednoczęstotliwościowym w jednym przęśle linii radiowej typu stacjonarnego opłatę uiszcza się w wysokości 75 % opłaty rocznej określonej w tablicy 1 dla właściwej szerokości kanału oraz właściwego zakresu częstotliwości.

1.2. W przypadku używania urządzeń analogowych opłatę uiszcza się w wysokości 200 % opłaty rocznej.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym, w przewoźnych liniach radiowych wynosi:

- w przypadku linii służących do łączności awaryjnej lub tymczasowej - 25 % opłaty rocznej określonej w tablicy 1 dla właściwego zakresu częstotliwości oraz właściwej szerokości kanału,

- w pozostałych przypadkach - 75 % opłaty rocznej określonej w tablicy 1 dla właściwego zakresu częstotliwości oraz właściwej szerokości kanału.

3. W przypadku prawa do dysponowania jednym kanałem radiowym o szerokości innej niż określona w tablicy 1 wysokość rocznej opłaty wyznacza się z następującej zależności:

gdzie:

OR - oznacza wysokość rocznej opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym dla właściwej szerokości kanału oraz właściwego zakresu częstotliwości,

B - oznacza właściwą szerokość kanału,

B0 - oznacza szerokość kanału określoną w tablicy 1,

OR (B0) - oznacza wysokość opłaty rocznej za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym dla właściwego zakresu częstotliwości oraz szerokości kanału określonej w tablicy 1.

III. Systemy służby stałej typu punkt - wiele punktów (PMP), z wyjątkiem stacjonarnych systemów radiowego dostępu abonenckiego.

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania 1 MHz widma częstotliwości na obszarze gminy, z zastrzeżeniem pkt 2, wynosi:

a) dla gmin miejskich 125 zł,

b) dla gmin miejsko-wiejskich 25 zł,

c) dla gmin wiejskich 10 zł.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez każdą stację bazową lub przekaźnikową w liniach radiowych typu punkt - wiele punktów (PMP) stosowanych w stacjonarnych sieciach o strukturze komórkowej za każdy 1MHz wykorzystywanego widma częstotliwości, dla systemów według pozwoleń wydanych przez Prezesa URTiP do dnia 31 grudnia 2004 r., określa tablica 2.

Tablica 2

Zakres częstotliwości

f [GHz]

Opłata za każdy 1 MHz wykorzystywanego widma częstotliwości w złotych
1 2
f ≤ 5,925 400
f > 5,925 200

3. Wysokość opłaty rocznej za prawo do dysponowania 1 MHz widma częstotliwości na obszarze całego kraju stanowi iloczyn liczby wszystkich gmin i kwoty określonej w pkt 1 lit. b.

IV. Stacjonarne systemy radiowego dostępu abonenckiego.

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością w łączu jednokanałowym RSŁA wynosi 100 zł.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością dla każdej sieci pracującej w systemie dostępu abonenckiego wykorzystującego:

- standard cyfrowych telefonów bezprzewodowych DECT wynosi 400 zł,

- standard cyfrowych telefonów bezprzewodowych CT2 wynosi 600 zł.

3. W przypadku systemów niewymienionych w pkt 1 i 2 wysokość rocznej opłaty za prawo do dysponowania 1 MHz widma częstotliwości na obszarze każdej gminy, z zastrzeżeniem pkt 5, wynosi 100 zł.

4. Wysokość opłaty rocznej za prawo do dysponowania 1 MHz widma częstotliwości na obszarze całego kraju stanowi iloczyn liczby wszystkich gmin i 50 % kwoty określonej w pkt 3.

5. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez każdą stację bazową lub przekaźnikową, pracującą w systemach radiowego dostępu abonenckiego z rozproszeniem widma za każdy 1 MHz wykorzystywanego widma, dla systemów według pozwoleń wydanych przez Prezesa URTiP do dnia 31 grudnia 2004 r., określa tablica 3.

Tablica 3

Zakres częstotliwości f [GHz] Opłata za każdy 1 MHz wykorzystywanego widma częstotliwości w złotych
1 2
f ≤ 1,0 400
1,0 < f ≤ 2,5 80
2,5 < f ≤ 3,6 260
3,6 < f ≤ 6,0 240
f > 6,0 200

V. Radary.

Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jedną częstotliwością przez każdą stację w stacjonarnych systemach radarowych wynosi 300 zł.

VI. Łączność satelitarna.

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez każdą stałą naziemną stację satelitarną pracującą w służbie stałej satelitarnej wynosi 7.200 zł.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością w służbie stałej satelitarnej służącej do dosyłania sygnałów radiodyfuzyjnych w relacji Ziemia-satelita, wykonywanej za pomocą jednej stałej naziemnej stacji satelitarnej, za każde 10 kHz wykorzystywanego widma częstotliwości, wynosi 60 zł.

3. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością w służbie radiokomunikacyjnej satelitarnej, przez jedną naziemną stację satelitarną, pracującą w sieci typu VSAT:

- dla stacji centralnej zarządzającej siecią stacji końcowych oraz stacji końcowej pełniącej funkcje sterujące siecią, za każdy 1 kHz wykorzystywanego widma, wynosi 60 zł,

- dla stacji końcowej zwykłej wynosi 60 zł.

4. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością w służbie stałej satelitarnej przez jedną stałą naziemną stację satelitarną, używaną przez jednostkę budżetową wyłącznie do celów szkoleniowych, wynosi 2.400 zł.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WYSOKOŚĆ OPŁAT DLA RADIOKOMUNIKACJI LOTNICZEJ ORAZ MORSKIEJ I ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym w radiokomunikacji lotniczej, w zakresie częstotliwości 117,975-137,000 MHz przez jedną lub więcej stacji lotniskowych pokrywających zasięgiem to samo lotnisko w relacji "ziemia-statek powietrzny", wykorzystywanym przez każdy podmiot:

- dla kanału radiowego o szerokości 25 kHz wynosi 400 zł,

- dla kanału radiowego o szerokości 8,33 kHz wynosi 100 zł.

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością przez każdą stację nadawczą w systemach radionawigacji i radiolokacji wynosi 300 zł.

3. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania częstotliwością w radiokomunikacji morskiej i żeglugi śródlądowej przez każdą stację nadbrzeżną w relacji łączności "brzeg-statek" określa tablica 1.

Tablica 1

Zakres częstotliwości Szerokość kanału [kHz] Opłata

w złotych

1 2 3
Pasmo morskie VHF 12,5 200 zł za jeden kanał
25 400 zł za jeden kanał
Pozostałe pasma przewidziane dla służby radiokomunikacyjnej morskiej i żeglugi śródlądowej zgodnie z Regulaminem Radiokomunikacyjnym 2.400 zł za jedno pasmo

4. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem radiowym w radiokomunikacji morskiej i żeglugi śródlądowej, w zakresie częstotliwości VHF przez każdą stację przewoźną lub przenośną, w relacji łączności "brzeg-statek" określa tablica 2.

Tablica 2

Lokalizacja stacji Szerokość kanału [kHz] Opłata

w złotych

1 2 3
W zasięgu stacji nadbrzeżnej 12,5 150
25 300
Poza zasięgiem stacji 12,5 200
nadbrzeżnej lub przy jej braku 25 400

ZAŁĄCZNIK Nr  4

  3 WYSOKOŚĆ OPŁAT DLA RADIOFONII I TELEWIZJI

I. Radiofonia

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jedną częstotliwością przez jedną stację radiofoniczną w zakresie fal ultrakrótkich UKF FM określa tablica 1.

Tablica 1

Wysokość zawieszenia anteny h [m] Moc promieniowana P [kW] Opłata

w złotych

1 2 3
h ≤ 50 P ≤ 0,1 1.000
0,1 < P ≤ 0,5 2.000
P > 0,5 4.000
50 < h ≤ 100 P ≤ 0,1 2.000
0,1 < P ≤ 1 5.250
1,0 < P ≤ 10,0 8.000
P > 10 12.000
h > 100 P ≤ 1,0 6.750
1,0 < P ≤ 10,0 11.750
10,0 < P ≤ 100,0 18.000
P > 100,0 22.000

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jedną częstotliwością przez jedną stację radiofoniczną w zakresie fal długich wynosi 10.000 zł.

3. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jedną częstotliwością przez jedną stację radiofoniczną w zakresie fal średnich określa tablica 2.

Tablica 2

Moc nadajnika

P [kW]

Opłata

w złotych

1 2
P < 1 500
1 ≤ P ≤ 50 1.000
P > 50 2.000

4. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jedną częstotliwością przez jedną stację radiofoniczną w zakresie fal krótkich wynosi 4.000 zł.

5. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jedną częstotliwością przez jedną stację radiofoniczną pracującą zgodnie ze standardem naziemnej radiofonii cyfrowej T-DAB określa tablica 3.

Tablica 3

Moc promieniowana

P [kW]

Wysokość zawieszenia anteny h [m] Opłata w złotych
1 2 3
P < 1 h ≤ 50 300
50 < h ≤ 150 600
h > 150 900
P ≥ 1 h ≤ 50 600
50 < h ≤ 150 900
h > 150 1.200

6. Nadawcy nieposiadający prawa do nadawania reklam wnoszą opłatę w wysokości 50 % wysokości opłaty podanej w pkt 1-4.

II. Telewizja

1. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem telewizyjnym przez jedną analogową stację telewizyjną określa tablica 4.

Tablica 4

Wysokość zawieszenia anteny h [m] Moc promieniowana

P [kW]

Opłata

w złotych

1 2 3
h ≤ 50 P ≤ 0,1 2.250
0,1 < P ≤ 0,5 4.500
P > 0,5 9.000
50 < h ≤ 100 P ≤ 0,1 4.500
0,1 < P ≤ 1,0 12.000
1,0 < P ≤ 10,0 18.000
P > 10,0 27.000
h > 100 P ≤ 1,0 15.000
1,0 < P ≤ 10,0 26.250
10,0 < P ≤ 100,0 40.500
P > 100,0 49.500

2. Wysokość opłaty za prawo do dysponowania jednym kanałem telewizyjnym przez jedną cyfrową stację telewizyjną pracującą zgodnie ze standardem DVB-T określa tablica 5.

Tablica 5

Moc promieniowania

P [kW]

Wysokość zawieszenia anteny h [m] Opłata w złotych
1 2 3
P < 1,0 h ≤ 50 400
50 < h ≤ 150 1.000
h > 150 1.400
1,0 ≤ P < 10 h ≤ 50 1.000
50 < h ≤ 150 1.400
h > 150 1.800
P ≥ 10 h ≤ 50 1.400
50 < h ≤ 150 1.800
h > 150 2.400
1 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 listopada 2008 r. (Dz.U.08.215.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
2 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 listopada 2008 r. (Dz.U.08.215.1356) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2009 r.
3 Załącznik nr 4 zmieniony przez pkt 1 obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2005 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.05.266.2250).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024