Przetwarzanie przez Policję danych osobowych w celach wykrywczych lub identyfikacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 21 lutego 2005 r.
w sprawie przetwarzania przez Policję danych osobowych w celach wykrywczych lub identyfikacyjnych

Na podstawie art. 20 ust. 19 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z 2002 r. Nr 7, poz. 58, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposoby przetwarzania, w celach wykrywczych lub identyfikacyjnych, w zbiorach danych prowadzonych przez Policję danych osobowych o:
a)
osobach podejrzanych o popełnienie przestępstw ściganych z oskarżenia publicznego,
b)
nieletnich dopuszczających się czynów zabronionych przez ustawę jako przestępstwa ścigane z oskarżenia publicznego,
c)
osobach o nieustalonej tożsamości lub usiłujących ukryć swoją tożsamość przed organami ścigania lub wymiaru sprawiedliwości,
d)
osobach poszukiwanych,

zwanych dalej "danymi osobowymi";

2)
rodzaje służb policyjnych uprawnionych do korzystania ze zbiorów danych prowadzonych przez Policję;
3)
wzory dokumentów obowiązujących przy przetwarzaniu danych osobowych.
2.
Przetwarzanie danych osobowych o kodzie genetycznym regulują przepisy art. 21a-21e ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji.
§  2.
Policja przetwarza dane osobowe w zbiorach danych prowadzonych w systemach informatycznych, registraturach lub innych zbiorach ewidencyjnych.
§  3.
Dane osobowe mogą być przetwarzane w zbiorach danych:
1)
centralnych - w których przetwarza się dane niezbędne do realizacji zadań Policji uzyskane z terenu całego kraju oraz przekazywane Policji na mocy ustaw, jak też umów i porozumień międzynarodowych, na zasadach w nich określonych;
2)
wewnętrznych - w których przetwarza się dane niezbędne do realizacji zadań jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, prowadzącej zbiór.
§  4.
1.
Centralny zbiór danych zawierający dane osobowe tworzy Komendant Główny Policji, wskazując w szczególności:
1)
datę utworzenia zbioru;
2)
podstawę prawną prowadzenia zbioru;
3)
cel prowadzenia zbioru;
4)
zakres danych przetwarzanych w zbiorze;
5)
osoby odpowiedzialne za prowadzenie zbioru;
6)
kategorie uprawnionych do korzystania ze zbioru;
7)
tryb uzyskiwania przez policjantów uprawnień do korzystania ze zbioru;
8)
sposoby uzupełniania, uaktualniania lub prostowania danych przetwarzanych w zbiorze.
2.
Wewnętrzny zbiór danych zawierający dane osobowe tworzy kierownik jednostki organizacyjnej Policji lub komórki organizacyjnej Komendy Głównej Policji, stosując odpowiednio przepis ust. 1.
3.
Zbiór danych likwiduje podmiot, który utworzył ten zbiór, wskazując w szczególności:
1)
datę likwidacji zbioru;
2)
sposób usunięcia zgromadzonych w zbiorze danych osobowych;
3)
skład osobowy komisji likwidacyjnej;
4)
dokumenty potwierdzające likwidację zbioru.
§  5.
1.
Zbiory danych rejestruje się w rejestrze zbiorów danych osobowych prowadzonym przez Komendanta Głównego Policji.
2.
Rejestr, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
określenie rodzaju zbioru;
2)
dane wymienione w § 4 ust. 1 oraz ich zmiany;
3)
dane wymienione w § 4 ust. 3 pkt 1-3.
3.
Do rejestru dołącza się kopie dokumentów o:
1)
utworzeniu zbioru danych;
2)
zmianie w organizacji zbioru danych lub osób odpowiedzialnych za prowadzenie zbioru danych;
3)
likwidacji zbioru danych.
§  6.
1.
Dane osobowe przetwarza się zgodnie z celem, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 3.
2.
Dane osobowe przetwarzane w zbiorze danych mogą być koordynowane.
3.
Koordynacja polega na niezwłocznym przekazaniu jednostce lub komórce organizacyjnej Policji, która dane zarejestrowała, informacji o zainteresowaniu innej jednostki lub komórki organizacyjnej tą samą osobą.
§  7.
1.
Dane osobowe usuwa się ze zbioru danych, jeżeli:
1)
czynu, w związku z którym zarejestrowano osobę, nie popełniono;
2)
nastąpiło uniewinnienie osoby prawomocnym wyrokiem sądu;
3)
w wyniku weryfikacji, o której mowa w art. 20 ust. 17 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, stwierdzono, że są one zbędne dla realizacji ustawowych zadań wykonywanych przez Policję.
2.
Weryfikacja, o której mowa w art. 20 ust. 17 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji, może nastąpić również na wniosek osoby, której dotyczą dane osobowe.
§  8.
1.
Usunięcia danych osobowych ze zbioru danych dokonuje kierownik jednostki lub komórki organizacyjnej Policji, która zarejestrowała te dane w zbiorze, w ciągu 90 dni od otrzymania przez Policję od organu procesowego lub sądu kopii postanowienia lub wyroku w przedmiocie, o którym mowa w § 7 ust. 1 pkt 1 lub 2.
2.
Z czynności usunięcia danych osobowych ze zbioru danych sporządza się protokół.
3.
Wzór protokołu usunięcia danych osobowych ze zbioru danych stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
4.
W przypadku określonym w § 7 ust. 2, osobę, której dane osobowe dotyczą, zawiadamia się o usunięciu tych danych bądź odmowie ich usunięcia.
5.
Wzór zawiadomienia, o którym mowa w ust. 4, stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  9.
Do korzystania z informacji zgromadzonych w zbiorach danych są uprawnione służby: kryminalna, prewencyjna i śledcza3) Policji, w zakresie niezbędnym do realizacji ich zadań.
§  10.
Komendant Główny Policji oraz kierownicy, o których mowa w § 4 ust. 2, dostosują prowadzone zbiory danych do wymogów rozporządzenia w terminie 6 miesięcy od dnia jego wejścia w życie.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 marca 2005 r.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 134, poz. 1436 i Nr 283, poz. 2818 oraz z 2005 r. Nr 19, poz. 164).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 19, poz. 185, Nr 74, poz. 676, Nr 81, poz. 731, Nr 113, poz. 984, Nr 115, poz. 996, Nr 176, poz. 1457 i Nr 200, poz. 1688, z 2003 r. Nr 90, poz. 844, Nr 113, poz. 1070, Nr 130, poz. 1188 i 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 166, poz. 1609, Nr 192, poz. 1873 i Nr 210, poz. 2036, z 2004 r. Nr 171, poz. 1800, Nr 179, poz. 1842, Nr 210, poz. 2135, Nr 273, poz. 2703 i Nr 277, poz. 2742 oraz z 2005 r. Nr 10, poz. 70.

3) Służba śledcza Policji działa na podstawie zarządzenia nr 1 Komendanta Głównego Policji z dnia 29 lutego 2000 r. w sprawie powołania oraz określenia organizacji, zakresu działania i właściwości terytorialnej służby śledczej (Dz. Urz. KGP Nr 2, poz. 15 i 16, z 2002 r. Nr 10, poz. 63, z 2003 r. Nr 4, poz. 9 i Nr 12, poz. 62 oraz z 2004 r. Nr 10, poz. 46).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR PROTOKOŁU USUNIĘCIA DANYCH OSOBOWYCH ZE ZBIORU DANYCH

PROTOKÓŁ

usunięcia danych osobowych ze zbioru danych

1. Nazwa zbioru danych: .......................................

............................................................

............................................................

2. Podstawa prawna usunięcia danych: ..........................

............................................................

............................................................

3. Miejsce przetwarzania danych: ..............................

............................................................

4. Zakres danych: .............................................

............................................................

............................................................

5. Skład komisji likwidacyjnej (imię, nazwisko, stanowisko):

............................................................

............................................................

............................................................

6. Sposób usunięcia danych: ...................................

............................................................

............................................................

............................................................

.................. , dnia ......... 200.... r.

miejscowość

.............................

podpisy członków komisji

.............................

.............................

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZAWIADOMIENIA O USUNIĘCIU DANYCH OSOBOWYCH LUB ODMOWIE ICH USUNIĘCIA

ZAWIADOMIENIE

W dniu ...................... 200..... r. rozpatrzono Pani/Pana

wniosek o weryfikację danych osobowych, o której mowa w art. 20

ust. 17 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz. U. z

2002 r. Nr 7, poz. 58, z późn. zm.), i po jej dokonaniu podjęto

decyzję o:

1) usunięciu danych*

zgromadzonych w zbiorach danych prowadzonych przez Policję

obejmujących:

............................................................

(wskazać zakres usuniętych danych)

............................................................

2) odmowie usunięcia danych*

Uzasadnienie: ..............................................

............................................................

............................................................

............................................................

..............................

(podpis kierownika jednostki

organizacyjnej Policji)

______

* Niepotrzebne skreślić.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024