Zm.: rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY 1
z dnia 15 kwietnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie ustalenia planu rozwoju Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 31 marca 1999 r. w sprawie ustalenia planu rozwoju Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 35, poz. 328) załącznik otrzymuje brzmienie określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

PLAN ROZWOJU KAMIENNOGÓRSKIEJ SPECJALNEJ STREFY EKONOMICZNEJ MAŁEJ PRZEDSIĘBIORCZOŚCI

I.

Wstęp

Plan rozwoju Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości określa cele ustanowienia strefy oraz działania, środki techniczne i organizacyjne służące osiągnięciu tych celów, obowiązki zarządzającego dotyczące działań zmierzających do osiągnięcia celów ustanowienia strefy i terminy wykonania tych obowiązków.

Specjalna strefa ekonomiczna w Kamiennej Górze została utworzona w dniu 1 grudnia 1997 r. w regionie cechującym się wysokim poziomem bezrobocia i zróżnicowaną strukturą przemysłu. W wyniku transformacji gospodarczej duża liczba przedsiębiorstw została zlikwidowana, generując znaczną liczbę bezrobotnych.

Stworzenie odpowiedniej liczby nowych miejsc pracy wymaga zastosowania silnych bodźców proinwestycyjnych. Utworzenie strefy pozwala na pełniejsze wykorzystanie potencjalnych możliwości regionu, takich jak: rynek pracy, istniejąca infrastruktura techniczna, obiekty byłych przedsiębiorstw, dogodne położenie wynikające z układu komunikacyjnego, bliskość granicy z Republiką Czeską i Republiką Federalną Niemiec.

Działania zarządzającego strefą polegają na pozyskiwaniu inwestorów i ustanawianiu na ich rzecz praw do nieruchomości, gospodarowaniu infrastrukturą oraz przeprowadzaniu przetargów lub rokowań, udzielaniu inwestorom zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy, wykonywaniu bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców strefy.

W Specjalnej Strefie Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości w Kamiennej Górze są preferowane małe i średnie przedsiębiorstwa. Rozwój strefy, a tym samym zakres działań zarządzającego w sferze infrastruktury, jest uzależniony w głównej mierze od napływu inwestorów, profilu i wielkości produkcji, zapotrzebowania na media oraz czynników wynikających m.in. z wzajemnych porozumień.

Nakłady związane z budową zakładów oraz przyłączy infrastruktury wewnętrznej ponoszą sami inwestorzy, natomiast koszty rozwoju infrastruktury doprowadzającej media do granic nieruchomości ponosi zarządzający lub dysponenci mediów oraz gminy. Nie wyklucza się udziału przedsiębiorców w rozwoju infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania.

Inwestorzy mają do dyspozycji duże zasoby wykwalifikowanej siły roboczej. Rozwinięty system szkolnictwa zawodowego daje możliwość zdobycia kwalifikacji odpowiadających potrzebom inwestorów.

Preferowani są inwestorzy, którzy trwale zwiążą się ze strefą, szybko stworzą nowe miejsca pracy, wykorzystają naturalne zasoby regionu oraz stworzą możliwości kooperacyjne dla firm funkcjonujących w regionie.

II.

Cele ustanowienia strefy

Rozwój gospodarczy poprzez zastosowanie rozwiązań uwzględniających i wykorzystujących szczególne uwarunkowania regionu.

1. Cele strategiczne:

- zmniejszenie bezrobocia w regionie poprzez utworzenie na terenie strefy oraz w jej otoczeniu 5.000 nowych miejsc pracy,

- zagospodarowanie nieczynnych obiektów po zlikwidowanych zakładach przemysłowych,

- dywersyfikacja działalności gospodarczej.

2. Działania:

- promocja strefy w kraju i za granicą,

- pozyskiwanie inwestorów z różnych branż,

- preferowanie działalności rozwijającej kooperację z przedsiębiorcami działającymi w regionie,

- monitorowanie wpływu przedsiębiorstw działających na terenie strefy na środowisko naturalne.

III.

Infrastruktura techniczna

1. Podstrefa Kamienna Góra o powierzchni 131,15 ha

1.1. Obszar podstrefy zlokalizowany w mieście Kamienna Góra - 77,42 ha

Woda: Dostawy realizowane są z ujęć komunalnych. Ujęcia są połączone z miastem magistralami o średnicy: 500 mm i 250 mm. Istnieje możliwość poboru wód powierzchniowych w ilości około 100 m3/h do celów przemysłowych, z przepływającej przez miasto rzeki Bóbr.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni poprzez sieć kolektorów. Dla części terenów strefy wymagana jest budowa kanalizacji sanitarnej.

Kanalizacja deszczowa: Część terenów strefy posiada kanalizację deszczową.

Energia elektryczna: W pobliżu terenów strefy znajdują się linie 110 kV oraz Główny Punkt Zasilania (GPZ). Rezerwa mocy wynosi 30 MW.

Energia cieplna: Część terenu strefy może być zasilana z elektrociepłowni o mocy 68 MW.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajdują się gazociągi średniego i niskiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych na terenie miasta Kamienna Góra zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Przez miasto Kamienna Góra przebiegają:

- droga krajowa nr 5 - Wrocław - Bolków - Kamienna Góra - Lubawka (przejście graniczne), która w Bolkowie łączy się z drogą krajową nr 3 - Szczecin - Jakuszyce (przejście graniczne). Droga krajowa nr 5 jest w trakcie modernizacji na odcinku Kamienna Góra - Lubawka. W ciągu drogi krajowej nr 5 zostanie wybudowana obwodnica w Kamiennej Górze przebiegająca przez obszar strefy. Droga krajowa nr 3 łączy się w Legnicy z autostradą A4,

- droga wojewódzka nr 367, która łączy miasto Kamienna Góra z Wałbrzychem, a w Jeleniej Górze łączy się z drogą krajową nr 30 prowadzącą do przejścia granicznego w Jędrzychowicach koło Zgorzelca.

Przewiduje się budowę drogi ekspresowej Szczecin - Lubawka.

Kamienna Góra leży przy linii kolejowej Lubawka (granica państwa) - Marciszów, która łączy się z linią kolejową Jelenia Góra - Wrocław. Teren strefy jest obsługiwany przez stację w Kamiennej Górze.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej w rejonie ul. Magazynowej, Jedwabnej i Towarowej,

- budowa kanalizacji sanitarnej w rejonie ul. Magazynowej, Jedwabnej i Towarowej, z włączeniem do kolektora w ul. Jeleniogórskiej,

- budowa kanalizacji deszczowej w rejonie ul. Magazynowej,

- budowa stacji transformatorowych,

- budowa drogi (ul. Magazynowa) o dł. ok. 800 m.

1.2. Obszar podstrefy zlokalizowany w gminie Lubawka - 8,20 ha

Woda: Dostawy wody realizowane są z sieci miejskiej.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni poprzez kolektor.

Kanalizacja deszczowa: Wody odprowadzane są do kolektora.

Energia elektryczna: W pobliżu terenów strefy znajdują się GPZ. Rezerwa mocy wynosi 6 MW.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajdują się gazociągi średniego i niskiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Teren strefy znajduje się w pobliżu drogi krajowej nr 5 prowadzącej z Kamiennej Góry do przejścia granicznego w Lubawce i przylega do projektowanej obwodnicy miejskiej w ciągu drogi krajowej nr 5.

W mieście Lubawka znajduje się towarowo-osobowa stacja kolejowa przy linii kolejowej Marciszów - Lubawka (przejście graniczne).

Rozwój w zakresie infrastruktury: budowa sieci wodociągowej.

1.3. Obszar podstrefy zlokalizowany w gminie Kamienna Góra Obręb Krzeszów - 33,22 ha.

Woda: Dostawy wody realizowane są z wodociągu magistralnego zlokalizowanego w odległości ok. 300 m od granicy strefy.

Kanalizacja sanitarna: Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są do komunalnej oczyszczalni w Czadrowie. Wymagana jest budowa kolektora sanitarnego odprowadzającego ścieki z terenu strefy.

Kanalizacja deszczowa: Wody odprowadzane są do rowu otwartego.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy przebiegają dwie linie napowietrzne 20 kV. Rezerwa mocy wynosi ok. 2 MW i istnieje możliwość rozbudowy.

Gaz: Zgodnie z koncepcją gazyfikacji gminy Kamienna Góra zasilanie w gaz nastąpi z magistralnego gazociągu wysokiego ciśnienia Wałbrzych - Jelenia Góra. Wymaga to budowy 2 km gazociągu wysokiego ciśnienia oraz 2 km gazociągów średniego ciśnienia. Nakłady na budowę gazociągu wysokiego ciśnienia poniesie Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmują się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Krzeszów połączony jest z Kamienną Górą drogą powiatową. Celem powiązania obszaru strefy z w.w drogą należy wykonać drogę dojazdową o długości 0,5 km. Przy granicy strefy znajduje się linia kolejowa w dobrym stanie (aktualnie nieczynna), która może spełniać funkcję bocznicy kolejowej.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa sieci wodociągowej na terenie strefy,

- budowa kolektora sanitarnego,

- budowa drogi dojazdowej do terenu strefy.

1.4. Obszar podstrefy zlokalizowany w mieście Piechowice - 12,31 ha.

Teren strefy jest w pełni uzbrojony.

2. Podstrefa Nowogrodziec o powierzchni 102,21 ha

2.1. Obszar podstrefy zlokalizowany w gminie Nowogrodziec - 86,97 ha

Woda: Dostawy wody realizowane są z ujęć komunalnych w Godzieszowie. Wymagana jest rozbudowa wodociągu zasilającego. Zadanie w ramach zadań własnych realizowane jest przez gminę Nowogrodziec.

Kanalizacja sanitarna: Z części terenów strefy ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są kolektorem do zbiorników bezodpływowych. Dla części terenów strefy wymagana jest budowa kanalizacji sanitarnej oraz włączenie do komunalnej oczyszczalni ścieków w ramach programu skanalizowania gminy Nowogrodziec.

Kanalizacja deszczowa: Część terenów strefy posiada kanalizację deszczową. Dla pozostałej części wymagana jest budowa kanalizacji z odprowadzeniem do rowu w Czerwonej Wodzie.

Energia elektryczna: Na terenie strefy znajduje się trafostacja 20/0,4 kV. W 2005 r. będzie realizowana, wspólnie z EnergiaPro Koncern Energetyczny S.A. w Jeleniej Górze i inwestorami strefowymi, budowa GPZ o mocy 30 MW. Rezerwa mocy wynosi 12 MW.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajduje się zespół gazociągów wysokiego i średniego ciśnienia, które całkowicie zaspokajają potrzeby strefy.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A., która zaspokaja wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Teren strefy przylega do:

- drogi krajowej nr 4 (Zgorzelec - Bolesławiec - Wrocław), która łączy teren strefy z odległym o 17 km przejściem granicznym w Jędrzychowicach koło Zgorzelca,

- drogi wojewódzkiej nr 296 (Lubań - Żagań) prowadzącej do autostrady A-18.

W odległości 300 m od granic strefy, na planowanej autostradzie A-4 (Jędrzychowice - Wrocław - wschodnia granica kraju), projektowany jest węzeł zjazdowo-wjazdowy Godzieszów.

W odległości ok. 3 km od granic strefy znajduje się stacja towarowo-osobowa Gierałtów - Wykroty z rampą przeładunkową, w ciągu zelektryfikowanej linii kolejowej Jelenia Góra - Lubań - Węgliniec (duża węzłowa stacja kolejowa), która łączy się w Węglińcu z linią kolejową Wrocław - Zgorzelec (kolejowe przejście graniczne).

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- rozbudowa sieci wodociągowej na terenie strefy,

- rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

- budowa dróg wewnętrznych na terenie strefy wraz z ich włączeniem do drogi krajowej nr 4 oraz drogi wojewódzkiej nr 296,

- budowa GPZ wspólnie z EnergiaPro Koncern Energetyczny S.A. oraz inwestorami strefowymi.

2.2. Obszar podstrefy zlokalizowany w mieście Lubań - 15,24 ha

Woda: Dostawy wody realizowane są z wodociągu miejskiego. Na obszarze po zlikwidowanym zakładzie przemysłowym wymagana jest sukcesywna wymiana sieci wodociągowej.

Kanalizacja sanitarna: Na terenie po zlikwidowanym zakładzie przemysłowym funkcjonowała kanalizacja ogólnospławna i obecnie wymagana jest budowa nowej sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki socjalno-bytowe odprowadzane są kolektorem do komunalnej oczyszczalni ścieków.

Kanalizacja deszczowa: Na części terenu strefy funkcjonuje kanalizacja deszczowa.

Energia elektryczna: Na terenie strefy znajdują się trzy trafostacje 20/0,4 kV. Rezerwa mocy wynosi 2,5 MW.

Gaz: W pobliżu terenów strefy znajduje się gazociąg średniego ciśnienia. Konieczne jest wykonanie gazociągu doprowadzającego gaz na teren strefy.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Drogi wewnętrzne na terenie strefy wymagają modernizacji i poszerzenia oraz włączenia do dróg miejskich.

Przez miasto Lubań przebiega droga krajowa nr 30 Jelenia Góra - Zgorzelec. Odległość od przejścia granicznego w Jędrzychowicach k. Zgorzelca wynosi 20 km.

Tereny po zlikwidowanym zakładzie przemysłowym przylegają do towarowo-osobowej stacji kolejowej - zelektryfikowana linia kolejowa Jelenia Góra - Lubań - Węgliniec.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- sukcesywna wymiana i rozbudowa sieci wodociągowej na terenie strefy,

- budowa kanalizacji sanitarnej,

- budowa dróg wewnętrznych na terenie strefy oraz wjazdów,

- przygotowanie terenu dla inwestorów poprzez wyburzenie części zdekapitalizowanych obiektów kubaturowych.

3. Podstrefa Jawor o powierzchni 7,84 ha

Woda: Dostawy wody realizowane są z wodociągu miejskiego położonego w odległości ok. 300 m od terenu strefy.

Kanalizacja sanitarna: W pobliżu strefy przebiega kolektor sanitarny. Należy wykonać ok. 300 m kolektora sanitarnego.

Kanalizacja deszczowa: W pobliżu strefy znajduje się kanalizacja deszczowa.

Energia elektryczna: W pobliżu strefy przebiega linia napowietrzna 20 kV.

Gaz: W pobliżu strefy znajduje się gazociąg niskiego ciśnienia.

Telekomunikacja: Świadczeniem usług telekomunikacyjnych zajmuje się Telekomunikacja Polska S.A. oraz Telefonia DIALOG S.A., które zaspokajają wszystkie potrzeby w tym zakresie.

Komunikacja: Konieczne jest wybudowanie drogi dojazdowej o dł. ok. 300 m. Teren strefy zlokalizowany jest w odległości 12 km od autostrady oraz 1 km od centrum miasta.

Teren strefy leży przy linii kolejowej Legnica - Jaworzyna Śląska i przylega do bocznicy kolejowej.

Rozwój w zakresie infrastruktury:

- budowa drogi dojazdowej do terenu strefy,

- budowa przyłącza wodno-kanalizacyjnego,

- budowa trafostacji.

IV.

Działania prawno-organizacyjne i ekonomiczne

1. Warunki prawno-organizacyjne

1.1. Zarządzanie strefą

Zarządzającym Kamiennogórską Specjalną Strefą Ekonomiczną Małej Przedsiębiorczości została ustanowiona Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości S.A. z siedzibą w Kamiennej Górze. Zarządzający strefą prowadzi działania zmierzające do osiągnięcia celów ustanowienia strefy, zgodnie z planem rozwoju oraz regulaminem strefy, w szczególności przez:

- promocję strefy,

- udzielenie przedsiębiorcom wyłonionym w drodze przetargu lub rokowań zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy,

- ustanawianie na rzecz inwestorów prawa własności, dzierżawy i innych form władania nieruchomościami,

- współdziałanie z właścicielami mediów i infrastruktury w celu tworzenia dobrych warunków przedsiębiorcom działającym na terenie strefy,

- gospodarowanie infrastrukturą w sposób ułatwiający przedsiębiorcom prowadzenie działalności gospodarczej,

- wykonywanie bieżącej kontroli zgodności działalności przedsiębiorców na terenie strefy z udzielonymi zezwoleniami.

1.2. Regulamin strefy

Regulamin strefy określa sposób wykonywania zarządu strefą przez zarządzającego, w szczególności stosunek pomiędzy zarządzającym a przedsiębiorcami prowadzącymi działalność gospodarczą na terenie strefy.

1.3. Procedura udzielania zezwoleń

Ustalenie przedsiębiorców, którzy uzyskują zezwolenia, następuje w drodze przetargu lub rokowań, zgodnie z procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 254, poz. 2539). Rokowania i przetargi przeprowadza zarządzający.

Minister właściwy do spraw gospodarki powierzył zarządzającemu udzielanie zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej, wykonywanie bieżącej kontroli działalności przedsiębiorców na terenie strefy oraz ustalanie zakresu tej kontroli.

W przypadku inwestycji, której planowane koszty przekraczają 10 mln euro, zarządzający strefą występuje do ministra właściwego do spraw gospodarki o opinię.

2. Warunki ekonomiczne

2.1. Udostępnianie infrastruktury

Na obszarach wszystkich podstref dostępność i poziom infrastruktury jest różny. W większości przypadków tereny wymagają dozbrojenia.

Udział zarządzającego w udostępnianiu infrastruktury będzie polegał w szczególności na:

- współdziałaniu w opracowywaniu i realizacji programu rozwoju infrastruktury na nieuzbrojonych terenach strefy,

- współdziałaniu w opracowaniu planu modernizacji istniejącej infrastruktury,

- współdziałaniu w tworzeniu warunków do zawierania umów pomiędzy inwestorami a gestorami mediów,

- umożliwieniu inwestorom korzystania z infrastruktury na określonych warunkach.

2.2. Edukacja i szkolenia

Zaspokojenie oczekiwań inwestorów w zakresie doboru odpowiednio wyszkolonych kadr możliwe będzie dzięki ofercie instytucji szkolących, działających w lokalnym środowisku.

Wsparcie ze strony zarządzającego obejmuje następujące działania:

- rozwój współpracy z lokalnym samorządem w celu uwzględnienia potrzeb inwestorów przy ustalaniu kierunków kształcenia,

- utrzymywanie kontaktów z instytucjami szkolącymi i wspomagającymi finansowanie szkoleń, np. z urzędami pracy.

2.3. Otoczenie strefy

W związku z istotną rolą strefy dla otoczenia w aspekcie ekonomicznym, społecznym oraz kulturowym zarządzający podejmuje:

- współpracę z instytucjami biznesowymi w celu rozwijania doradztwa prawnego, organizacyjnego, finansowego i innych usług konsultingowych,

- współpracę z władzami samorządowymi oraz przedsiębiorstwami i innymi instytucjami, w celu tworzenia przyjaznego środowiska dla inwestorów (rozwoju mieszkalnictwa, hotelarstwa, bazy turystyczno-wypoczynkowej, komunikacyjnej itp.),

- współpracę z instytucjami społecznymi i politycznymi, a także ośrodkami kształtowania opinii społecznej całego regionu, w celu tworzenia przyjaznego klimatu dla strefy,

- współpracę z placówkami dyplomatycznymi i przedsiębiorcami działającymi za granicą, w celu promocji strefy i pozyskiwania inwestorów.

V.

Strategia rozwoju strefy

1. Założenia ogólne

Przy opracowywaniu strategii rozwoju przyjęto następujące założenia:

- preferowanie inwestycji trwale związanych z obszarem strefy i generujących znaczną liczbę miejsc pracy,

- oparcie strategii gospodarczej na średnich i małych przedsiębiorstwach,

- pozyskiwanie inwestorów nastawionych na lokalne powiązania kooperacyjne, które prowadzą do tworzenia miejsc pracy również poza strefą,

- lokowanie na terenie strefy zakładów nieuciążliwych dla środowiska.

2. Założenia szczegółowe

W oparciu o analizę uwarunkowań demograficznych, strukturę bezrobotnych oraz tradycję przemysłową przewiduje się preferowanie działalności w następujących gałęziach przemysłu:

- włókienniczego i tekstylnego,

- obuwniczego,

- elektromaszynowego i elektronicznego,

- odzieżowego,

- metalowego,

- motoryzacyjnego,

- produkcji materiałów budowlanych.

3. Działalność usługowa

Zarządzający gromadzi wszelkie informacje, które mogą być wykorzystane przez przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, zarówno na terenie strefy, jak i w otoczeniu.

Zarządzający prowadzi aktywną politykę na rzecz rozwoju usług:

- związanych z dostawą mediów,

- finansowych, bankowych i ubezpieczeniowych,

- doradztwa prawnego,

- celnych,

- transportowych.

4. Pozyskiwanie inwestorów

4.1. Zasady pozyskiwania inwestorów

W celu pozyskania inwestorów podejmowane są przez zarządzającego następujące działania:

- kreowanie wizerunku strefy poprzez intensywną promocję w kraju i za granicą (publikacje w czasopismach, udział w konferencjach, seminariach, targach, spotkaniach biznesowych),

- promocja adresowana (oferty kierowane do przedsiębiorców krajowych i zagranicznych z wybranych branż),

- analiza rynku, w celu określenia zainteresowania inwestorów określonymi gałęziami przemysłu,

- współpraca w zakresie promocji strefy z agencjami rządowymi i pozarządowymi,

- współpraca z samorządami (wojewódzkim, powiatowymi, gminnymi) oraz lokalnymi i regionalnymi organizacjami gospodarczymi,

- zawieranie porozumień o współpracy z instytucjami, które będą kierować przedsiębiorców zainteresowanych inwestowaniem bezpośrednio do strefy,

- dystrybucja materiałów promocyjnych.

Zakłada się pozyskiwanie następujących inwestorów:

- krajowych i zagranicznych, którzy stworzą małe i średnie przedsiębiorstwa produkcyjne,

- wykorzystujących majątek strefy, zwłaszcza istniejące obiekty,

- prowadzących działalność w preferowanych branżach,

- prowadzących działalność usługową (bez zezwolenia) na rzecz obsługi przedsiębiorców strefy.

4.2. Udostępnianie majątku

Udostępnienie majątku następuje w drodze umowy cywilnoprawnej.

5. Rozwój środków technicznych

Dostępność i jakość infrastruktury to kluczowe czynniki rozwoju strefy. Stworzenie warunków odpowiadających potrzebom inwestorów wymaga budowy, rozbudowy lub modernizacji istniejącej infrastruktury. Zakres i czas realizacji inwestycji w zakresie infrastruktury będzie zależny od ilości i rodzaju przedsięwzięć realizowanych na terenie strefy.

Istniejące rezerwy mediów w przeważającej mierze są wystarczające dla potrzeb planowanego rozwoju strefy, natomiast udostępnienie ich potencjalnym inwestorom wymaga doprowadzenia sieci infrastruktury technicznej do granic strefy, wybudowania związanych z nimi urządzeń technicznych i ułożenia sieci rozprowadzającej.

Konieczna jest budowa następujących elementów infrastruktury:

- dróg wewnętrznych,

- stacji transformatorowych i ułożenia linii kablowych,

- stacji redukcyjnych i sieci gazowej,

- sieci kanalizacji sanitarnej i deszczowej,

- sieci wodociągowej,

- sieci telekomunikacyjnej.

W związku z tym, że aktualne możliwości finansowe zarządzającego nie pozwalają na rozpoczęcie wszystkich koniecznych inwestycji, podjęte zostaną starania o finansowanie lub współfinansowanie przedsięwzięć przez gestorów poszczególnych mediów oraz władze samorządowe. Te ostatnie, już na etapie tworzenia strefy, zobowiązały się do współfinansowania budowy infrastruktury.

6. Nakłady na rozwój strefy

Rozwój strefy wymaga poniesienia nakładów przez:

- zarządzającego,

- gminy,

- inwestorów,

- dysponentów mediów.

6.1. Nakłady zarządzającego

Koszty utrzymania majątku będącego własnością zarządzającego ponosi sam zarządzający. Koszty te, w miarę udostępniania majątku inwestorom, będą sukcesywnie malały.

Przychody uzyskiwane z tytułu dzierżawy bądź sprzedaży majątku spółki przeznaczane są na inwestycje infrastrukturalne i bieżącą działalność zarządzającego.

Wysokość środków przeznaczonych na promocję i marketing będzie wynikiem możliwości finansowych zarządzającego.

Stałym wydatkiem zarządzającego są koszty funkcjonowania spółki.

Szczegółowe prognozy przychodów i kosztów będą sporządzane w ramach rocznych planów ekonomiczno-finansowych zarządzającego.

6.2. Nakłady inwestorów

Przedsiębiorcy podejmujący działalność na terenie strefy będą ponosić nakłady na zakup gruntów, budowę i wyposażenie zakładów produkcyjnych. Poniosą również koszty rozbudowy infrastruktury, głównie w zakresie budowy przyłączy lokalnych.

7. Etapy rozwoju strefy

Kształtowanie i rozwój strefy jest przedsięwzięciem długofalowym. Plan rozwoju strefy ma więc charakter strategiczny, długookresowy. Rozwój strefy można podzielić na 3 etapy:

Etap Okres Główne cele etapu
I 2005-2008 - realizacja inwestycji infrastrukturalnych,
- wprowadzanie inwestorów do strefy,
- gospodarowanie urządzeniami infrastruktury gospodarczej i

technicznej,

- monitorowanie działalności gospodarczej na terenie strefy
II 2009-2012 osiągnięcie docelowego poziomu aktywności gospodarczej i zatrudnienia
III 2013-2017 przygotowanie warunków do funkcjonowania obszaru przemysłowego po wygaśnięciu regulacji prawnych obowiązujących w ciągu 20 lat trwania strefy

8. Obowiązki zarządzającego

Lp. Zadanie Termin wykonania
1 Dostosowanie procedury przeprowadzania przetargów i rokowań do rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 15 listopada 2004 r. w sprawie przetargów i rokowań oraz kryteriów oceny zamierzeń co do przedsięwzięć gospodarczych, które mają być podjęte przez przedsiębiorców na terenie Kamiennogórskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Małej Przedsiębiorczości czerwiec 2005 r.
2 Realizacja inwestycji infrastrukturalnych i gospodarowanie urządzeniami infrastruktury technicznej praca ciągła
3 Promocja strefy w kraju i za granicą praca ciągła
4 Kontrola działalności przedsiębiorców na terenie strefy w zakresie spełnienia warunków zezwoleń praca ciągła, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od upływu terminu realizacji warunku
5 Monitorowanie działalności przedsiębiorców w strefie i sporządzanie informacji o funkcjonowaniu strefy co kwartał
1 Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024