Przekazywanie i zwrot środków na prefinansowanie projektów w ramach Programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 1 czerwca 2006 r.
w sprawie przekazywania i zwrotu środków na prefinansowanie projektów w ramach Programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A

Na podstawie art. 211 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 i Nr 169, poz. 1420 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319 i Nr 104, poz. 708) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Rozporządzenie określa tryb i terminy przekazywania środków z budżetu państwa na prefinansowanie projektów w ramach Programów Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A oraz tryb i terminy zwrotu pożyczek do budżetu państwa, a w szczególności:
1)
dokumenty niezbędne do przekazania pożyczki;
2)
sposób ustalania transz pożyczki i warunki przekazywania środków;
3)
tryb i termin rozliczenia pożyczki;
4)
sposób zwrotu pożyczki;
5)
tryb i termin zwrotu pożyczki w przypadku, o którym mowa w art. 211 ust. 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych, zwanej dalej "ustawą";
6)
wysokość prowizji bankowych;
7)
wysokość oprocentowania.
2.
Prefinansowanie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy:
1)
Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Kraj Związkowy Brandenburgia - Polska (Województwo Lubuskie) 2000-2006 - realizowanego na podstawie decyzji Komisji Europejskiej K (2004) 5051 z dnia 13 grudnia 2004 r. zmieniającej decyzję K (2001) 2107 z dnia 19 września 2001 r. zatwierdzającej program "INTERREG III A Brandenburgia/Województwo Lubuskie" w ramach inicjatywy wspólnotowej INTERREG III obejmującej Republikę Federalną Niemiec i Rzeczpospolitą Polską,
2)
Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Meklemburgia Pomorze Przednie/Brandenburgia - Polska (Województwo Zachodniopomorskie) 2000-2006 - realizowanego na podstawie decyzji Komisji Europejskiej K (2004) 4773 z dnia 3 grudnia 2004 r. zmieniającej decyzję K (2001) 2109 z dnia 20 września 2001 r. zatwierdzającej program "INTERREG III Meklemburgia - Pomorze Przednie/Brandenburgia - Województwo Zachodniopomorskie (Westpommeren)" w ramach inicjatywy wspólnotowej obejmującej Republikę Federalną Niemiec i Rzeczpospolitą Polską,
3)
Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Wolny Kraj Związkowy Saksonia - Polska (Województwo Dolnośląskie) 2000-2006 - realizowanego na podstawie decyzji Komisji Europejskiej K (2004) 4657 z dnia 29 listopada 2004 r. zmieniającej decyzję K (2001) 1358 z dnia 13 lipca 2001 r. zatwierdzającej program "Wolny Kraj Związkowy Saksonia - Województwo Dolnośląskie" w ramach inicjatywy wspólnotowej INTERREG III obejmującej Republikę Federalną Niemiec i Rzeczpospolitą Polską,

zwanych dalej "Programami".

§  2.
Minister odpowiedzialny za zarządzanie Programami w Polsce przekazuje Ministrowi Finansów, do 15 dnia każdego miesiąca, zapotrzebowanie na środki na prefinansowanie projektów realizowanych w ramach Programów w okresie kolejnych 3 miesięcy, z tym że zapotrzebowanie na pierwszy miesiąc tego okresu sporządza się w ujęciu dekadowym.
§  3.
Oprocentowanie pożyczki jest równe stopie rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale, z zastrzeżeniem art. 209 ust. 5 ustawy.

Rozdział  2

Pożyczki dla państwowych jednostek budżetowych

§  4.
1.
Udzielenie pożyczki państwowym jednostkom budżetowym następuje po złożeniu wniosku o jej udzielenie wraz z informacją o przyjęciu projektu do realizacji przekazaną przez Instytucję Krajową dla Programów.
2.
Dokumentami niezbędnymi do przekazania pożyczki są:
1)
umowa pożyczki;
2)
harmonogram przekazywania transz pożyczki, opracowany przez pożyczkobiorcę.
3.
Pożyczkobiorca dokonuje miesięcznej aktualizacji harmonogramu przekazywania transz pożyczki.
4.
Minister Finansów przekazuje środki na prefinansowanie na rachunek bankowy pożyczkobiorcy, wskazany w umowie pożyczki, w terminie i w wysokości określonych w harmonogramie przekazywania transz pożyczki.
§  5.
1.
Pożyczkobiorca przekazuje Ministrowi Finansów, do 15 dnia każdego miesiąca, informacje o wydatkach, dokonanych ze środków pożyczki w miesiącu poprzednim.
2.
Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 1, jest warunkiem przekazania następnej transzy pożyczki.

Rozdział  3

Pożyczki dla jednostek samorządu terytorialnego

§  6.
1.
Udzielenie pożyczki jednostkom samorządu terytorialnego następuje po złożeniu wniosku o jej udzielenie wraz z informacją o przyjęciu projektu do realizacji przekazaną przez Instytucję Krajową dla Programów.
2.
Dokumentami niezbędnymi do przekazania pożyczki są:
1)
umowa pożyczki;
2)
harmonogram przekazywania transz pożyczki, opracowany przez pożyczkobiorcę.
3.
Oryginał umowy pożyczki minister odpowiedzialny za zarządzanie Programami przesyła Ministrowi Finansów.
4.
Pożyczkobiorca dokonuje miesięcznej aktualizacji harmonogramu przekazywania transz pożyczki.
5.
Oprocentowanie pożyczki, z zastrzeżeniem art. 209 ust. 5 ustawy, wynosi w przypadku:
1)
Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Kraj Związkowy Brandenburgia - Polska (Województwo Lubuskie) 2000-2006 dla:
a)
Priorytetu 2 - Rozwój infrastruktury - 0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale,
b)
Priorytetu 1 - Współpraca gospodarcza i wspieranie małych i średnich przedsiębiorstw, Priorytetu 3 - Środowisko naturalne, Priorytetu 4 - Rozwój rolnictwa i obszarów wiejskich, Priorytetu 6 - Współpraca oraz Priorytetu 8 - Pomoc techniczna - 0,1 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale,
c)
Priorytetu 5 - Szkolenie i zatrudnienie - 0,0 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale;
2)
Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Meklemburgia Pomorze Przednie/Brandenburgia - Polska (Województwo Zachodniopomorskie) 2000-2006 dla:
a)
Priorytetu B - Poprawa infrastruktury technicznej i turystycznej - 0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale,
b)
Priorytetu A - Rozwój gospodarczy i kooperacja. Priorytetu C - Środowisko, Priorytetu D - Rozwój wiejski, Priorytetu F - Współpraca wewnątrzregionalna, inwestycje na rzecz kultury i spotkań, fundusz małych projektów oraz Priorytetu H - Pomoc techniczna - 0,1 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale,
c)
Priorytetu E - Działania na rzecz podwyższenia kwalifikacji i oddziałujące na zatrudnienie - 0,0 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale;
3)
Programu Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III A Wolny Kraj Związkowy Saksonia - Polska (Województwo Dolnośląskie) 2000-2006 dla:
a)
Priorytetu B - Infrastruktura - 0,25 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale,
b)
Priorytetu A - Rozwój gospodarczy i współpraca przedsiębiorstw, Priorytetu C - Środowisko, Priorytetu D - Rozwój obszarów wiejskich i miejskich, Priorytetu F - Współpraca - Kultura, sprawy społeczne, bezpieczeństwo oraz Priorytetu PT - Pomoc techniczna - 0,1 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale,
c)
Priorytetu E - Kształcenie, szkolenie i zatrudnienie - 0,0 stopy rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych sprzedanych na ostatnim przetargu, przeprowadzonym w miesiącu, poprzedzającym dany kwartał kalendarzowy, dla każdej transzy pożyczki ciągnionej w tym kwartale.
6.
Przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio, w przypadku zawierania umów pożyczki przez Bank Gospodarstwa Krajowego na zlecenie ministra odpowiedzialnego za zarządzanie Programami.
§  7.
Środki z budżetu państwa, na prefinansowanie, są przekazywane na rachunek bankowy Ministra Finansów do obsługi pożyczek, w terminie i w wysokości wynikających z zapotrzebowania, o którym mowa w § 2.
§  8.
W przypadku zlecenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawierania umów pożyczek, Bank Gospodarstwa Krajowego występuje do Ministra Finansów o zasilenie rachunku bankowego, o którym mowa w § 7.
§  9.
1.
Pożyczkobiorca przekazuje ministrowi odpowiedzialnemu za zarządzanie Programami, do 7 dnia każdego miesiąca, informacje o wydatkach, dokonanych ze środków pożyczki w miesiącu poprzednim.
2.
Minister odpowiedzialny za zarządzanie Programami przekazuje Ministrowi Finansów, do 15 dnia każdego miesiąca, informacje o wykorzystaniu środków pożyczek w miesiącu poprzednim.
3.
Przekazanie informacji, o której mowa w ust. 2, jest warunkiem przekazania środków na zasilenie rachunku bankowego, o którym mowa w § 7.
§  10.
Pożyczkobiorca ponosi koszty prowizji zgodnie z tabelami prowizji i opłat banku.

Rozdział  4

Zwrot i rozliczenie pożyczki

§  11.
1.
Zwrot środków z otrzymanej pożyczki następuje z rachunku bankowego Instytucji Krajowej dla Programów lub Instytucji Pośredniczącej, prowadzonego w Narodowym Banku Polskim dla Programów, w terminie określonym w umowie pożyczki, po przedstawieniu przez pożyczkobiorcę wniosku o płatność wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesione wydatki, zweryfikowanymi i zatwierdzonymi przez Instytucję Krajową dla Programów lub Instytucję Pośredniczącą.
2.
W przypadku zwrotu pożyczek przez państwowe jednostki budżetowe, środki z rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim, wskazany w umowie pożyczki.
3.
W przypadku zlecenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawierania umów pożyczek, środki z rachunku bankowego, o którym mowa w ust. 1, są przekazywane na rachunek bankowy, o którym mowa w § 7, poprzez rachunek bankowy pożyczkobiorcy utworzony do obsługi pożyczki.
§  12.
W przypadku niewpłynięcia środków z budżetu Unii Europejskiej, z przyczyn zależnych od pożyczkobiorcy, zwrot pożyczki następuje ze środków własnych pożyczkobiorcy, w terminie 3 miesięcy od dnia ostatecznego zwrotu pożyczki, określonego w umowie pożyczki.
§  13.
Spłata naliczonego oprocentowania pożyczki następuje na rachunek bankowy budżetu państwa w Narodowym Banku Polskim wskazany w umowie pożyczki, a w przypadku zlecenia Bankowi Gospodarstwa Krajowego zawierania umów pożyczek - na rachunek bankowy, o którym mowa w § 7.
§  14.
1.
Rozliczenie pożyczki następuje w terminie miesiąca od dnia ostatecznego zwrotu pożyczki określonego w umowie pożyczki, a w przypadku niewpłynięcia w tym terminie środków z budżetu Unii Europejskiej - na rachunek bankowy, o którym mowa w § 11 ust. 1, w terminie miesiąca od dnia ich wpływu.
2.
Rozliczenie pożyczki w przypadku, o którym mowa w § 12, następuje w terminie miesiąca od dnia zwrotu pożyczki, ze środków własnych pożyczkobiorcy.

Rozdział  5

Przepis końcowy

§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024