Szczegółowy sposób interwencyjnego postępowania przy podejmowaniu decyzji dotyczących obniżenia ilości zapasów obowiązkowych paliw ciekłych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 31 października 2006 r.
w sprawie szczegółowego sposobu interwencyjnego postępowania przy podejmowaniu decyzji dotyczących obniżenia ilości zapasów obowiązkowych paliw ciekłych

Na podstawie art. 19i ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw (Dz. U. z 2003 r. Nr 24, poz. 197, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
procedury wydawania przez ministra właściwego do spraw gospodarki, zwanego dalej "ministrem", decyzji:
a)
zezwalających na obniżenie ilości zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, o których mowa w art. 19g ust. 2 oraz art. 19h ust. 3 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw, zwanej dalej "ustawą",
b)
nakazujących sprzedaż określonej ilości zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, o których mowa w art. 19g ust. 4 ustawy,
c)
nakazujących sprzedaż określonej ilości zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, o których mowa w art. 19h ust. 5 ustawy;
2)
podmioty, które mogą występować z wnioskami o wydanie decyzji, o których mowa w pkt 1 lit. a i b;
3)
wymagane dokumenty oraz dane, które powinny być zawarte we wnioskach o wydanie decyzji, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Decyzje, o których mowa w art. 19g ust. 2 ustawy, minister wydaje z urzędu lub na wniosek:
1)
wojewody;
2)
producenta lub przywożącego obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych.
§  3.
1.
Z wnioskiem, o którym mowa w § 2 pkt 1, wojewoda występuje w przypadku, gdy zakłócenia w dostawach ropy naftowej lub produktów naftowych lub zagrożenie wystąpieniem takich zakłóceń mają miejsce na obszarze jego właściwości i oddziałują negatywnie na funkcjonowanie wojewódzkiej administracji zespolonej oraz na bezpieczeństwo i zaopatrzenie ludności w produkty pierwszej potrzeby.
2.
Wniosek wojewody powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu administracji rządowej;
2)
określenie rodzaju paliw oraz proponowanej wielkości obniżenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
3)
określenie proponowanego okresu obniżenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
4)
uzasadnienie konieczności obniżenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
5)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
3.
Minister, wydając decyzję, uwzględnia miejsce magazynowania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych oraz konieczność zapewnienia sprawnych dostaw brakujących paliw ciekłych na obszar województwa, na którym wystąpiły zakłócenia w dostawach lub zagrożenie wystąpieniem takich zakłóceń.
4.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  4.
1.
Wniosek producenta lub przywożącego, o którym mowa w § 2 pkt 2, powinien zawierać:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub przywożącego;
2)
propozycje w zakresie rodzaju paliw i wielkości obniżenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
3)
propozycje w zakresie terminu oraz sposobu odtworzenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
4)
propozycję w zakresie przewidywanego harmonogramu obniżania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
5)
uzasadnienie konieczności obniżenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
6)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
2.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, chyba że zachodzi potrzeba uzgodnienia z producentem lub przywożącym elementów decyzji w sposób odmienny niż proponowany we wniosku, w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2-4.
3.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 2, powinny zostać zakończone w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  5.
1.
Decyzje, o których mowa w art. 19g ust. 4 ustawy, minister wydaje na wniosek:
1)
wojewody;
2)
podmiotu zainteresowanego nabyciem paliw.
2.
Wniosek wojewody powinien zawierać:
1)
oznaczenie organu administracji rządowej;
2)
określenie ilości i rodzaju paliw, których nabyciem jest zainteresowany określony podmiot;
3)
wskazanie przeznaczenia paliwa z podaniem priorytetu zgodnie z listą, o której mowa w ust. 4;
4)
uzasadnienie konieczności nabycia paliw;
5)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
3.
Wniosek podmiotu zainteresowanego nabyciem paliw powinien zawierać:
1)
nazwę, siedzibę i adres podmiotu oraz formę prawną prowadzonej działalności;
2)
określenie rodzaju prowadzonej działalności;
3)
określenie ilości i rodzaju paliw, których nabyciem jest zainteresowany podmiot;
4)
wskazanie przeznaczenia paliw, z podaniem priorytetu zgodnie z listą, o której mowa w ust. 4;
5)
uzasadnienie konieczności nabycia paliw;
6)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
4.
Rozpatrując wnioski, o których mowa w ust. 1, minister bierze pod uwagę aktualny poziom zaopatrzenia rynku w paliwa ciekłe, stan zapasów obowiązkowych paliw ciekłych oraz potrzebę priorytetowego zaopatrzenia podmiotów zabezpieczających podstawowe warunki bytowe i społeczne obywateli oraz organów państwa i służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa publicznego, a także Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie ich działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego, kierując się listą priorytetów udostępniania paliw z zapasów obowiązkowych.
5.
Listę priorytetów, o których mowa w ust. 4, określa załącznik do rozporządzenia.
6.
Minister, wydając decyzję, uwzględnia miejsce magazynowania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych oraz konieczność zapewnienia sprawnych dostaw paliw ciekłych do podmiotów zainteresowanych ich nabyciem.
7.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  6.
1.
Decyzje, o których mowa w art. 19h ust. 3 ustawy, minister wydaje z urzędu lub na wniosek producenta lub przywożącego, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, po przeprowadzeniu postępowania wstępnego.
2.
Postępowanie wstępne minister rozpoczyna niezwłocznie po zakończeniu uzgodnień z odpowiednimi organami organizacji międzynarodowych, z członkostwem w których wiąże się obowiązek obniżenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, przeprowadzonych zgodnie z przepisami Unii Europejskiej i innymi wiążącymi Rzeczpospolitą Polską zobowiązaniami międzynarodowymi.
3.
Postępowanie wstępne polega na zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w prasie o zasięgu krajowym ogłoszenia zawierającego:
1)
informację o zobowiązaniach Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z przeprowadzonych uzgodnień;
2)
określenie ilości i rodzaju paliw, których ma dotyczyć obniżenie;
3)
określenie okresu obowiązywania decyzji zezwalających na obniżenie zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
4)
wezwanie producentów lub przywożących, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, do składania, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia ogłoszenia, wniosków o obniżenie tych zapasów.
4.
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub przywożącego;
2)
propozycje dotyczące rodzaju paliw ciekłych oraz wielkości obniżania zapasów obowiązkowych takich paliw;
3)
propozycje w zakresie przewidywanego terminu oraz sposobu odtworzenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
4)
propozycję w zakresie przewidywanego harmonogramu obniżania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
5)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
5.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia publikacji wezwania do składania wniosków, chyba że zachodzi potrzeba uzgodnienia z producentem lub przywożącym elementów decyzji w sposób odmienny niż proponowany we wniosku, w zakresie, o którym mowa w ust. 4 pkt 2-4.
6.
Uzgodnienia, o których mowa w ust. 5, powinny zostać zakończone w terminie 21 dni od dnia otrzymania wniosku.
7.
W przypadku gdy decyzja jest wydawana z urzędu, ilość zapasów obniżanych w celu realizacji zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej jest dzielona równomiernie na wszystkich producentów i przywożących, w oparciu o ich udziały w sprzedaży paliw, o których mowa w art. 18 ustawy, w poprzednim roku kalendarzowym, określone na podstawie informacji przedłożonych przez producentów i przywożących Prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych w trybie art. 19l ust. 1 ustawy.
§  7.
1.
Decyzje, o których mowa w art. 19h ust. 5 ustawy, minister wydaje po przeprowadzeniu postępowania w trybie określonym w ust. 2-6.
2.
Postępowanie, o którym mowa w ust. 1, minister rozpoczyna niezwłocznie po zakończeniu uzgodnień ze stosownymi organami organizacji międzynarodowych, z członkostwem w których wiąże się obowiązek sprzedaży paliw z zapasów obowiązkowych paliw ciekłych na rzecz innego kraju, zgodnie ze stosownymi przepisami Unii Europejskiej i innymi wiążącymi Rzeczpospolitą Polską zobowiązaniami międzynarodowymi.
3.
Postępowanie polega na zamieszczeniu w Biuletynie Informacji Publicznej oraz prasie o zasięgu krajowym ogłoszenia zawierającego:
1)
informację o zobowiązaniach Rzeczypospolitej Polskiej wynikających z przeprowadzonych uzgodnień;
2)
określenie ilości i rodzaju paliw przewidzianych do sprzedaży z zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
3)
listę państw posiadających na mocy uzgodnień, o których mowa w ust. 2, prawo do dodatkowych dostaw;
4)
wezwanie producentów lub przywożących, obowiązanych do tworzenia i utrzymywania zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, do składania, w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia, deklaracji o gotowości sprzedaży paliw z zapasów obowiązkowych.
4.
Deklaracja, o której mowa w ust. 3 pkt 4, powinna zawierać dodatkowo:
1)
oznaczenie, siedzibę i adres producenta lub przywożącego;
2)
określenie ilości i rodzaju paliw;
3)
przewidywany termin oraz sposób odtworzenia zapasów obowiązkowych paliw ciekłych;
4)
dane osoby uprawnionej do kontaktu.
5.
Minister po otrzymaniu deklaracji producentów lub przywożących niezwłocznie przekazuje je organom organizacji międzynarodowych, o których mowa w ust. 2.
6.
Producenci i przywożący niezwłocznie informują ministra o dokonaniu uzgodnień z podmiotami, na których rzecz ma nastąpić sprzedaż paliw.
7.
Wydając decyzję, minister uwzględnia:
1)
konieczność zapewnienia realizacji zobowiązań międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej, w sposób optymalny z technicznego i operacyjnego punktu widzenia;
2)
uzgodnienia, o których mowa w ust. 6.
8.
Minister wydaje decyzję w terminie 14 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 6.
§  8.
Decyzje, o których mowa w rozporządzeniu, doręcza się niezwłocznie stronom postępowania oraz Prezesowi Agencji Rezerw Materiałowych.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 131, poz. 909).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 42, poz. 386, z 2005 r. Nr 132, poz. 1110 i Nr 143, poz. 1201 oraz z 2006 r. Nr 169, poz. 1200 i Nr 170, poz. 1217.

ZAŁĄCZNIK

LISTA PRIORYTETÓW UDOSTĘPNIANIA PALIW Z ZAPASÓW OBOWIĄZKOWYCH PALIW CIEKŁYCH

Priorytet*) Procent dostępnych dostaw paliw ciekłych na rynku w odniesieniu do średnich dostaw z ostatniego roku kalendarzowego DOSTAWY HURTOWE
benzyny silnikowe benzyny lotnicze, materiały pędne do silników lotniczych na bazie nafty oleje napędowe do silników oleje napędowe pozostałe oleje opałowe
1 2 3 4 5 6 7
1 do 2 % Administracja publiczna:

- ministerstwa

i urzędy

centralne,

- terenowa

administracja

rządowa

(zespolona i

niezespolona),

- samorząd

terytorialny.

Służba zdrowia:

- publiczne i

niepubliczne

ZOZ,

- pogotowie

ratunkowe.

Służby komunalne:

- wodno-

kanalizacyjne,

- ciepłownicze,

- energetyczne,

- oczyszczania

miasta.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego)

Służby ratunkowe i poszukiwawcze.

Służba zdrowia:

- pogotowie

lotnicze.

Terenowa administracja (zespolona):

- policja,

- straż pożarna.

Aerokluby (klucze rozpoznania łącznikowego OC).

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego).

Administracja publiczna:

- ministerstwa

i urzędy

centralne,

- terenowa

administracja,

rządowa

(zespolona i

niezespolona),

- samorząd

terytorialny.

Służba zdrowia:

- publiczne i

niepubliczne

ZOZ,

- pogotowie

ratunkowe.

Służby komunalne:

- wodno-

kanalizacyjne,

- ciepłownicze,

- energetyczne,

- oczyszczania

miasta.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego)

Służba zdrowia:

- publiczne i

niepubliczne

ZOZ.

Terenowa administracja (zespolona i niezespolona):

- policja,

- straż

pożarna.

Służby ratunkowe i poszukiwawcze.

Służby komunalne:

- wodno-

kanalizacyjne,

- ciepłownicze,

- energetyczne,

- oczyszczania

miasta.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego)

Służba zdrowia:

- publiczne i

niepubliczne

ZOZ.

Terenowa administracja (zespolona):

- policja,

- straż pożarna.

Służby ratunkowe i poszukiwawcze.

Służby komunalne:

- wodno-

kanalizacyjne,

- ciepłownicze,

energetyczne,

- oczyszczania

miasta.

Siły Zbrojne RP (w zakresie działań na rzecz bezpieczeństwa publicznego)

2 2-10 % Zakłady opieki społecznej.

Placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Ośrodki odosobnienia (zakłady karne, domy poprawcze).

Transport zabezpieczający:

- zakłady

produkcji,

przetwórstwa i

dystrybucji

żywności.

Transport publiczny:

- komunikacja

miejska.

Usługi pocztowe, telekomunikacyjne i bankowe.

Zakłady opieki społecznej.

Placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Ośrodki odosobnienia (zakłady karne, domy poprawcze).

Transport zabezpieczający:

- zakłady

produkcji,

przetwórstwa i

dystrybucji

żywności.

Transport publiczny:

- komunikacja

miejska.

Usługi pocztowe, telekomunikacyjne i bankowe.

Zakłady opieki społecznej.

Placówki opiekuńczo-wychowawcze.

Zakłady opieki społecznej.

Placówki opiekuńczo-wychowawcze.

3 10-25 % Administracja terenowa (zespolona):

- służby ochrony

środowiska,

- służby

weterynaryjne.

Transport bydła rzeźnego na cele produkcji i tuczu zwierząt lub dla celów weterynaryjnych. Pozbywanie się odpadków z rzeźni.

Usługi weterynaryjne.

Rzeźnie bydła na cele produkcji żywności lub tuczu zwierząt lub dla celów weterynaryjnych, pozbywanie się odpadów z rzeźni.

Administracja terenowa (zespolona):

- służby

weterynaryjne.

4 25-75 % Inne uzasadnione zużycie. Przewozy lotnicze w zakresie zapewnienia:

- obowiązku

użyteczności

publicznej,

- ciągłości

funkcjonowania

transportu

lotniczego.

Terenowa administracja (niezespolona):

- służby celne i

podatkowe.

Rolnictwo:

- produkcja

żywności i tucz

zwierząt.

Zaopatrzenie aptek.

Lokalna komunikacja pasażerska.

Rolnictwo:

- produkcja

żywności i

tucz zwierząt.

Placówki oświatowe.
5 Powyżej 75% Inne uzasadnione zużycie. Wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła.

Działalność dotycząca produkcji, przesyłu i dystrybucji paliw wszystkich typów.

Rutynowe działania dla podtrzymania obiektów nuklearnych lub innych niebezpiecznych obiektów.

Inne uzasadnione zużycie.
*) Priorytety o wyższym numerze obejmują także priorytety o niższym numerze.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024