Przetarg na wyłonienie sprzedawców z urzędu dla paliw gazowych lub energii elektrycznej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 9 lutego 2006 r.
w sprawie przetargu na wyłonienie sprzedawców z urzędu dla paliw gazowych lub energii elektrycznej

Na podstawie art. 9i ust. 12 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
tryb ogłaszania przetargu na wyłonienie sprzedawców z urzędu dla paliw gazowych lub energii elektrycznej, zwanego dalej "przetargiem";
2)
szczegółowe wymagania co do zawartości dokumentacji przetargowej;
3)
warunki i tryb organizowania i przeprowadzania przetargu.
§  2.
Postępowanie przetargowe rozpoczyna się w dniu opublikowania ogłoszenia o przetargu w Biuletynie Urzędu Regulacji Energetyki.
§  3.
1.
W zakresie warunków uczestnictwa w przetargu w dokumentacji przetargowej zamieszcza się wymagania:
1)
złożenia oferty w miejscu, formie oraz terminie określonych w dokumentacji przetargowej;
2)
zachowania zgodności oferty z wymaganiami określonymi w ust. 2;
3)
nabycia dokumentacji przetargowej;
4)
podania adresu właściwego do doręczeń.
2.
W zakresie wymagań, jakim powinna odpowiadać oferta, w dokumentacji przetargowej zamieszcza się:
1)
opis sposobu przygotowania oferty;
2)
określenie zawartości oferty, w tym:
a)
dokumenty potwierdzające formę prawną przedsiębiorstwa energetycznego uczestniczącego w przetargu, zwanego dalej "uczestnikiem przetargu", w tym aktualny wypis z właściwego rejestru albo aktualne zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
b)
dokumenty potwierdzające wiarygodność finansową uczestnika przetargu, w tym sprawozdania finansowe, o których mowa w art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej "ustawą", za ostatnie 3 lata wykonywanej przez uczestnika przetargu działalności gospodarczej, a w przypadku gdy działalność ta wykonywana jest w okresie krótszym niż 3 lata - za okres jej wykonywania,
c)
dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w art. 9i ust. 7 ustawy,
d)
propozycję cen i stawek opłat, które uczestnik przetargu zamierza stosować w rozliczeniach z odbiorcami, dla określonego w ogłoszeniu o przetargu zakresu usług kompleksowych będących przedmiotem przetargu, oraz struktury odbiorców określonych w dokumentacji przetargowej,
e)
informacje o zakresie i formie wykonywanej działalności gospodarczej, w szczególności dotyczące doświadczenia w prowadzeniu obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną,
f)
informacje o środkach finansowych planowanych do wykorzystania dla wykonywania działalności gospodarczej sprzedawcy z urzędu lub o planowanym sposobie pozyskania środków na ten cel,
g)
informacje o możliwościach technicznych wykonywania działalności gospodarczej, będącej przedmiotem przetargu,
h)
wykaz dostarczonych dokumentów.
3.
W zakresie kryteriów oceny ofert w dokumentacji przetargowej zamieszcza się:
1)
szczegółowy opis kryteriów oceny ofert;
2)
określenie maksymalnej liczby punktów, jaką może uzyskać oferta w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
3)
szczegółowy opis sposobu oceny ofert w zakresie każdego z kryteriów oceny ofert;
4)
minimalną liczbę punktów, którą musi uzyskać oferta, zwaną dalej "minimum kwalifikacyjnym", spośród których wybierana jest oferta, która uzyskała najwyższą liczbę punktów.
4.
W dokumentacji przetargowej mogą być również zamieszczone informacje dotyczące warunków świadczenia usług kompleksowych przez sprzedawcę z urzędu, w szczególności określenie:
1)
daty rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej przez sprzedawcę z urzędu;
2)
struktury i liczby odbiorców gazu ziemnego lub energii elektrycznej w gospodarstwach domowych w poprzednim roku kalendarzowym;
3)
wielkości paliw gazowych lub energii elektrycznej dostarczonych w poprzednim roku kalendarzowym odbiorcom gazu ziemnego lub energii elektrycznej w gospodarstwach domowych;
4)
wykazu przedsiębiorstw energetycznych wytwarzających energię elektryczną w odnawialnych źródłach energii w poprzednim roku kalendarzowym, przyłączonych do sieci na obszarze działania sprzedawcy z urzędu;
5)
ilości energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii, która została dostarczona w poprzednim roku kalendarzowym do sieci na obszarze działania sprzedawcy z urzędu;
6)
okresu, na jaki zostanie wyłoniony sprzedawca z urzędu.
5.
Dokumenty, o których mowa w ust. 2 pkt 2 lit. a i b, należy składać w formie oryginału lub kserokopii poświadczonej za zgodność z oryginałem.
6.
Oferty złożone po terminie określonym w dokumentacji przetargowej zwraca się bez otwierania.
§  4.
1.
Uczestnik przetargu, który nabył za opłatą dokumentację przetargową, może, nie później niż na 14 dni przed upływem terminu do złożenia ofert, zwrócić się do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zwanego dalej "Prezesem URE", z pisemnym wnioskiem o wyjaśnienie jej treści.
2.
Prezes URE niezwłocznie przekazuje wyjaśnienie, bez ujawniania źródła zapytania, wszystkim uczestnikom przetargu, którzy nabyli dokumentację przetargową oraz podali adres właściwy do doręczeń. Wyjaśnienie to jest wiążące dla uczestników przetargu.
3.
Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 2, podlega także ogłoszeniu na stronach internetowych Urzędu Regulacji Energetyki.
4.
Przekroczenie terminu określonego w ust. 1 skutkuje pozostawieniem wniosku bez rozpatrzenia.
§  5.
1.
Przetarg przeprowadza się w dwóch etapach.
2.
Etap pierwszy obejmuje sprawdzenie spełnienia warunków uczestnictwa w przetargu, w tym:
1)
złożenia oferty w miejscu i terminie określonym w dokumentacji przetargowej;
2)
nabycia dokumentacji przetargowej przez uczestnika przetargu, po uiszczeniu opłaty, o której mowa w art. 9i ust. 7 ustawy, potwierdzonego dowodem wpłaty;
3)
spełnienia warunków określonych przez Prezesa URE w dokumentacji przetargowej, o których mowa w art. 9i ust. 5 ustawy, jakim odpowiadać powinien uczestnik przetargu;
4)
zachowania formy i zgodności zawartości złożonej oferty z wymaganiami dokumentacji przetargowej.
3.
Warunkiem dopuszczenia ofert do drugiego etapu jest spełnienie warunków i wymagań sprawdzonych w etapie pierwszym.
4.
Etap drugi obejmuje:
1)
ocenę ofert na podstawie kryteriów oceny ofert określonych przez Prezesa URE w dokumentacji przetargowej, o których mowa w § 3 ust. 3 pkt 1;
2)
przyznanie każdej ofercie liczby punktów na podstawie poszczególnych kryteriów oceny ofert;
3)
ustalenie, które z ofert uzyskały minimum kwalifikacyjne.
5.
Ocena oferty stanowi sumę punktów uzyskanych dla poszczególnych kryteriów w etapie drugim.
6.
W przypadku gdy więcej niż jedna oferta otrzymała taką samą liczbę punktów, o wyborze oferty decydują najniższe ceny i stawki opłat zawarte w złożonych propozycjach, określonych w dokumentacji przetargowej.
§  6.
1.
Z postępowania przetargowego sporządza się protokół.
2.
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
oznaczenie czasu i miejsca przeprowadzenia poszczególnych etapów przetargu;
2)
wskazanie nazw i adresów uczestników przetargu;
3)
liczbę oraz wskazanie ofert poddanych sprawdzeniu w etapie pierwszym;
4)
oznaczenie ofert zakwalifikowanych do etapu drugiego oraz niezakwalifikowanych z podaniem przyczyn ich niezakwalifikowania;
5)
szczegółowe uzasadnienie rozstrzygnięć i ocen dokonywanych w postępowaniu przetargowym, w tym rozstrzygnięcia dotyczącego uzyskania minimum kwalifikacyjnego;
6)
liczbę punktów, jaką uzyskała każda oferta w etapie drugim w zakresie poszczególnych kryteriów;
7)
ustalenie kolejności ofert wraz z oceną punktową i uzasadnieniem;
8)
wskazanie wybranej oferty;
9)
podanie przyczyn nierozstrzygnięcia przetargu, o ile nie został on rozstrzygnięty.
3.
Dokumentacja związana z przeprowadzonym przetargiem stanowi załącznik do protokołu.
4.
Protokół wraz z załączoną dokumentacją udostępnia się do wglądu uczestnikom przetargu na ich wniosek, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji prawnie chronionych.
§  7.
Prezes URE, po zakończeniu postępowania przetargowego, niezwłocznie zawiadamia na piśmie uczestników przetargu o wyniku przetargu.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2007 r.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 220, poz. 1888).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 203, poz. 1966, z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 34, poz. 293, Nr 91, poz. 875, Nr 96, poz. 959 i Nr 173, poz. 1808 oraz z 2005 r. Nr 62, poz. 552, Nr 163, poz. 1362 i Nr 175, poz. 1462.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024