Ustalanie stanu przesyłek oraz postępowanie reklamacyjne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU I BUDOWNICTWA 1
z dnia 24 lutego 2006 r.
w sprawie ustalania stanu przesyłek oraz postępowania reklamacyjnego

Na podstawie art. 79 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2000 r. Nr 50, poz. 601, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.  [Przedmiot regulacji; wyłączenia]
1.  2
 Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowy tryb i sposób ustalania stanu przesyłek;
2)
warunki, jakim powinny odpowiadać reklamacje i wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób i przesyłek;
3)
tryb postępowania reklamacyjnego.
2.  3
 Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do skarg, o których mowa w:
1)
art. 26 i 27 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 181/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. dotyczącego praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 55 z 28.02.2011, str. 1);
2)
art. 24 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1177/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. o prawach pasażerów podróżujących drogą morską i drogą wodną śródlądową oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) 2006/2004 (Dz. Urz. UE L 334 z 17.12.2010, str. 1, z późn. zm.);
3)
art. 27 rozporządzenia (WE) nr 1371/2007 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2007 r. dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym (Dz. Urz. UE L 315 z 03.12.2007, str. 14, z późn. zm.).
§  2.  [Dokonanie ustalenia stanu przesyłki]
1. 
Ustalenia stanu przesyłki dokonuje się protokolarnie w czasie przewozu lub po jego zakończeniu w celu określenia zakresu szkody, jeżeli nastąpiło naruszenie stanu przesyłki.
2. 
Za naruszenie stanu przesyłki uważa się każde obniżenie wartości przesyłki spowodowane nieprawidłowościami lub zaniedbaniami w okresie od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania uprawnionemu.
3. 
Przewoźnik przystępuje niezwłocznie do sprawdzenia i ustalenia stanu przesyłki na wniosek uprawnionego, a także w przypadku, gdy:
1)
spostrzeże ślady naruszenia przesyłki, pojemnika transportowego lub środka transportowego (plomb, zamknięć, ścian, podłogi lub dachu);
2)
przypuszcza, że przesyłka doznała ubytku lub uszkodzenia.
4. 
O podjęciu czynności sprawdzania i ustalenia stanu przesyłki przewoźnik zawiadamia uprawnionego.
5. 
Uprawniony może brać udział w czynnościach sprawdzania i ustalania stanu przesyłki także w przypadku, gdy ustalenie stanu przesyłki nie następuje na jego wniosek. W takim przypadku uprawniony również podpisuje protokół ustalenia stanu przesyłki.
§  3.  [Protokół ustalenia stanu przesyłki]
1. 
Protokół ustalenia stanu przesyłki powinien zawierać w szczególności informacje dotyczące:
1)
pierwotnego stanu przesyłki i wartości przesyłki wynikającej z zapisów w dokumencie przewozowym;
2)
rodzaju naruszeń stanu przesyłki, pojemnika transportowego lub środka transportowego;
3)
rozmiarów naruszenia, w tym ubytków ilości, masy lub objętości przesyłki;
4)
przypuszczalnego czasu i miejsca, w którym nastąpiło naruszenie stanu przesyłki;
5)
przypuszczalnych przyczyn naruszenia stanu przesyłki;
6)
innych okoliczności, w jakich nastąpiło naruszenie stanu przesyłki.
2. 
Jeżeli ustalenia stanu przesyłki dokonuje się po jej wydaniu, to w protokole odnotowuje się także okoliczności ujawnienia naruszenia stanu przesyłki.
§  4.  [Przedmiot reklamacji]
Uprawniony albo podróżny może złożyć do przewoźnika reklamację:
1)
z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy przewozu;
2)
gdy nie zgadza się z treścią wezwania do zapłaty i może udowodnić, że posiadał ważny dokument przewozu lub dokument poświadczający jego uprawnienie do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego.
§  5.  4 [Forma złożenia reklamacji]
1. 
Reklamacja może być złożona w formie:
1)
pisemnej:
a)
w jednostce organizacyjnej wskazanej przez przewoźnika jako właściwej do załatwienia reklamacji,
b)
w dowolnym punkcie odprawy lub
c)
przesyłką pocztową za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481), zwanej dalej "Prawem pocztowym";
2)
ustnej do protokołu - w jednostce organizacyjnej, o której mowa w pkt 1 lit. a, o ile taka forma złożenia reklamacji została wskazana przez przewoźnika;
3)
dokumentowej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez przewoźnika;
4)
elektronicznej - z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, o ile takie środki zostały do tego celu wskazane przez przewoźnika, i z opatrzeniem kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
2. 
Złożenie reklamacji z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej oznacza zgodę uprawnionego albo podróżnego na doręczenie przez przewoźnika:
1)
odpowiedzi na reklamację,
2)
wezwania, o którym mowa w § 6 ust. 3 lub § 6a ust. 1

- na adres poczty elektronicznej, z którego reklamacja została wysłana, albo z wykorzystaniem innego środka komunikacji elektronicznej użytego przez uprawnionego albo podróżnego do złożenia reklamacji, o ile w treści reklamacji nie umieszczono żądania udzielenia odpowiedzi lub doręczania wezwań w formie pisemnej na wskazany adres zamieszkania lub siedziby.

3. 
Uprawniony albo podróżny, który złożył reklamację w formie, o której mowa w ust. 1 pkt 1 lub 2, może zażądać udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej, jeżeli przewoźnik wskazał możliwość prowadzenia korespondencji w tej formie.
4. 
W trakcie rozpatrywania reklamacji uprawniony albo podróżny powiadamia przewoźnika o zmianie adresu zamieszkania lub siedziby, adresu poczty elektronicznej lub innego środka komunikacji elektronicznej. W przeciwnym razie doręczenia, o których mowa w § 6 ust. 3 lub § 6a ust. 1, dokonane na dotychczasowy adres lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej wykorzystanych do złożenia reklamacji uznaje się za skuteczne.
§  5a.  5 [Termin złożenia reklamacji]
1. 
Reklamację składa się nie później niż w terminie roku od dnia, w którym zaistniało zdarzenie uzasadniające jej złożenie, z zastrzeżeniem § 9 ust. 1.
2. 
W przypadku, o którym mowa w art. 77 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe, reklamację składa się nie później niż w terminie dwóch miesięcy od dnia, w którym zaistniało zdarzenie uzasadniające jej złożenie.
§  5b.  6 [Treść i załączniki do reklamacji]
1. 
Reklamacja powinna zawierać:
1)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) uprawnionego albo podróżnego;
3)
załączoną kopię dokumentu dotyczącego zawarcia umowy przewozu lub dane określone przez przewoźnika, pozwalające zidentyfikować zawartą umowę przewozu;
4)
uzasadnienie reklamacji;
5)
kwotę roszczenia (oddzielnie dla każdego dokumentu przewozowego);
6)
numer rachunku bankowego lub adres właściwy do wypłaty odszkodowania lub innej należności;
7)
podpis uprawnionego lub podróżnego - w przypadku reklamacji wnoszonej w formie pisemnej.
2. 
Do reklamacji mogą zostać załączone kopie innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów.
3. 
Do reklamacji składanej w formie dokumentowej albo elektronicznej załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, w postaci elektronicznej.
4. 
Do reklamacji składanej w formie ustnej załącza się dokumenty, o których mowa w ust. 1 pkt 3 i ust. 2, w postaci papierowej lub elektronicznej.
§  5c.  7 [Potwierdzenie wpływu reklamacji]
 Przewoźnik potwierdza uprawnionemu albo podróżnemu wpływ reklamacji złożonej w formie, o której mowa w:
1)
§ 5 ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz pkt 2 - niezwłocznie;
2)
§ 5 ust. 1 pkt 3 i 4 - w terminie 7 dni od dnia jej wpływu.
§  6.  8 [Odpowiedź na reklamację]
1. 
Odpowiedzi na reklamację udziela się w terminie 30 dni od dnia jej wpływu do przewoźnika.
2. 
Przez udzielenie odpowiedzi na reklamację należy rozumieć nadanie jej przesyłką pocztową albo wysłanie z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
3. 
Jeżeli złożona reklamacja nie spełnia warunków, o których mowa w § 5b, przewoźnik wzywa uprawnionego albo podróżnego nie później niż w okresie 14 dni od dnia jej wpływu, gdy jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, aby usunął braki w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, z pouczeniem, że nieusunięcie braków w tym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania. Termin, o którym mowa w ust. 1, biegnie od dnia otrzymania przez przewoźnika uzupełnionej reklamacji.
4. 
Odpowiedź na reklamację zawiera:
1)
imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2)
informację o uznaniu albo nieuznaniu reklamacji w całości albo w części;
3)
uzasadnienie merytoryczne ze wskazaniem podstawy prawnej nieuznania reklamacji w całości albo w części;
4)
w przypadku przyznania odszkodowania - kwotę odszkodowania oraz informację o terminie i sposobie jego wypłaty;
5)
w przypadku zwrotu należności - określenie wysokości kwoty oraz informację o terminie i sposobie jej wypłaty;
6)
pouczenie o prawie odwołania do przewoźnika w przypadku nieuwzględnienia reklamacji w całości albo w części;
7)
pouczenie o prawie odwołania do właściwego miejscowo sądu;
8)
podpis osoby upoważnionej - w przypadku odpowiedzi na reklamację udzielonej w formie pisemnej albo elektronicznej.
5. 
Doręczenia wezwań, o których mowa w ust. 3 oraz § 6a ust. 1, dokonuje się przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego, za potwierdzeniem odbioru lub z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
6. 
Terminy, o których mowa w ust. 3 i § 6a ust. 1, uważa się za zachowane, jeżeli przed ich upływem odpowiedź uprawnionego albo podróżnego na wezwanie została nadana przesyłką pocztową w rozumieniu Prawa pocztowego albo wysłana z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej.
§  6a.  9 [Wezwanie uprawnionego lub podróżnego do przedłożenia dokumentów]
1. 
Jeżeli jest to niezbędne do prawidłowego rozpatrzenia reklamacji, przewoźnik może, nie później niż w terminie 14 dni od dnia jej wpływu, wezwać uprawnionego albo podróżnego, w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 14 dni od dnia doręczenia wezwania, do przekazania oryginałów lub poświadczonych kopii dokumentów dotyczących zawarcia umowy przewozu lub innych dokumentów związanych z rodzajem i wysokością roszczenia, w tym poświadczających uprawnienie do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów. Wezwanie zawiera pouczenie, że nieprzekazanie dokumentów w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie reklamacji bez rozpoznania.
2. 
Oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1, są zwracane uprawnionemu albo podróżnemu najpóźniej w dniu udzielenia odpowiedzi na reklamację przesyłką rejestrowaną w rozumieniu Prawa pocztowego.
§  7.  [Treść wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób]
1. 
Wezwanie do zapłaty sporządzane jest wraz z kopią stanowiącą protokół, w obecności podróżnego, który odmówił natychmiastowego uregulowania przewoźnikowi należności z tytułu realizowanej umowy przewozu - przez przewoźnika albo osobę przez niego upoważnioną.
2. 
Wezwanie do zapłaty z tytułu przewozu osób powinno zawierać:
1) 10
 imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2) 11
 dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie;
3)
imię, nazwisko oraz adres podróżnego;
4)
datę, relację przejazdu (numer pociągu, numer linii, numer kursu); miejsce ujawnienia braku dokumentu przewozu lub zatrzymania środka transportowego bez uzasadnionej przyczyny;
5)
tytuł i wysokość roszczenia przewoźnika, z wyszczególnieniem opłaty za przejazd i opłaty dodatkowej, której wysokość określają przepisy wydane na podstawie art. 34a ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe;
6)
nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność;
7)
termin uregulowania należności;
8) 12
 pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji;
9)
rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości podróżnego;
10)
uwagi podróżnego;
11)
numer identyfikacyjny sporządzającego.
3. 
Do wezwania do zapłaty wręczanego podróżnemu za podpisem w protokole dołącza się formularz przekazu na wpłatę. W przypadku odmowy przyjęcia wezwania do zapłaty w protokole, w miejscu przeznaczonym na podpis, zamieszcza się adnotację "odmowa przyjęcia".
§  8.  [Treść wezwania do zapłaty z tytułu przewozu przesyłek]
Wezwanie do zapłaty z tytułu przewozu przesyłek powinno zawierać:
1) 13
 imię i nazwisko (nazwę) i adres zamieszkania (siedziby) przewoźnika;
2) 14
 dane określone przez przewoźnika pozwalające zidentyfikować wezwanie;
3)
imię i nazwisko (nazwę) i adres (siedzibę) podmiotu, do którego kierowane jest wezwanie;
4)
tytuły roszczenia z uzasadnieniem;
5)
kwoty roszczenia - oddzielnie dla każdego tytułu roszczenia oraz łączną kwotę należności;
6)
termin uregulowania należności;
7)
nazwę banku i numer konta, na które należy wpłacić należność;
8) 15
 pouczenie o możliwości złożenia reklamacji, ze wskazaniem adresu jednostki organizacyjnej, w której można ją złożyć, oraz formy złożenia reklamacji;
9)
podpis przewoźnika.
§  9.  16 [Reklamacja dotycząca wezwania do zapłaty]
1. 
Reklamację dotyczącą sporządzonego wezwania do zapłaty z tytułu przewozu osób lub przesyłek składa się nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania wezwania do zapłaty.
2. 
Do reklamacji, o których mowa w ust. 1, przepisy § 5 ust. 1-4 oraz § 5b-6a stosuje się odpowiednio.
§  10.  [Milczące uwzględnienie reklamacji]
Nieudzielenie przez przewoźnika odpowiedzi na reklamację w wymaganym terminie skutkuje uwzględnieniem reklamacji.
§  11.  [Zmiana rozstrzygnięcia w przypadku złożenia odwołania przez podróżnego]
W przypadku złożenia odwołania przez podróżnego od nieuwzględnionej w całości lub części reklamacji przewoźnik, w terminie 14 dni od daty otrzymania odwołania, może zmienić rozstrzygnięcie, gdy dokonano błędnej oceny stanu faktycznego albo gdy zostały ujawnione nowe, istotne dla sprawy okoliczności, które nie były wcześniej znane.
§  12.  [Przepisy stosowane do przewozu rzeczy i żywych zwierząt przewożonych pod opieką podróżnego]
Przepisy dotyczące reklamacji z tytułu przewozu osób mają zastosowanie również do przewozu rzeczy i żywych zwierząt przewożonych pod opieką podróżnego.
§  13.  [Wejście w życie]
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia 17 .
1 Minister Transportu i Budownictwa kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Transportu i Budownictwa (Dz. U. Nr 220, poz. 1900).
2 § 1 ust. 1 według numeracji ustalonej przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
3 § 1 ust. 2 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
5 § 5a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
6 § 5b dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
7 § 5c dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
8 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
9 § 6a dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
10 § 7 ust. 2 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
11 § 7 ust. 2 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
12 § 7 ust. 2 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
13 § 8 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
14 § 8 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
15 § 8 pkt 8 zmieniony przez § 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
16 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 8 rozporządzenia z dnia 13 grudnia 2017 r. (Dz.U.2017.2406) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 marca 2018 r.
17 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 lutego 1997 r. w sprawie przewozu przesyłek towarowych (Dz. U. Nr 26, poz. 142 oraz z 1998 r. Nr 75, poz. 489), które zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 16 grudnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo przewozowe (Dz. U. Nr 281, poz. 2780), w zakresie objętym niniejszym rozporządzeniem, utraciło moc z dniem 1 lutego 2006 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024