Kryteria i tryb przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych na informatyzację.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 14 marca 2006 r.
w sprawie kryteriów i trybu przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych na informatyzację

Na podstawie art. 12 ust. 6 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565 oraz z 2006 r. Nr 12, poz. 65) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przeznaczania oraz rozliczania środków finansowych przeznaczonych na dofinansowanie przygotowania lub realizacji projektów informatycznych, oprogramowania interfejsowego, a także kodów źródłowych tego oprogramowania lub innych przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanych dalej "przedsięwzięciami", w tym:
1)
sposób oceny wniosków dotyczących przedsięwzięć przewidzianych do dofinansowania;
2)
sposób oceny realizacji przedsięwzięć, zgodnie z warunkami określonymi w umowie;
3)
sposób rozliczania przyznanych środków finansowych;
4)
sposób dysponowania przyznanymi środkami finansowymi;
5)
wzory wniosku o dofinansowanie oraz raportów z przebiegu realizacji przedsięwzięć i rozliczenia przyznanych środków finansowych.
§  2. 1
(uchylony).
§  3. 2
(uchylony).
§  4.
1.
Przyznanie środków finansowych następuje na podstawie oceny wniosku złożonego w urzędzie obsługującym Ministra, zwanym dalej "ministerstwem", przez podmiot publiczny lub przez podmiot upoważniony do występowania w imieniu konsorcjum, o którym mowa w ust. 2, zwany dalej "podmiotem wiodącym". Wysokość przyznanych środków finansowych nie może być wyższa od określonej we wniosku.
2.
O przyznanie środków finansowych może ubiegać się konsorcjum podmiotów publicznych.
3.
Do wniosku należy w szczególności dołączyć:
1)
wykaz osób reprezentujących podmiot ubiegający się o dofinansowanie;
2)
kalkulację kosztów związanych z przygotowaniem lub realizacją przedsięwzięcia;
3)
oświadczenie, że przygotowanie lub realizacja przedsięwzięcia nie są finansowane ze środków budżetu państwa innych niż te, których dysponentem jest Minister;
4)
dokumenty potwierdzające, że podmioty publiczne ubiegające się o dofinansowanie nie zalegają z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5)
kopię umowy lub porozumienia o utworzeniu konsorcjum podmiotów publicznych, określającego w szczególności podział zadań związanych z przygotowaniem lub realizacją przedsięwzięcia pomiędzy członków konsorcjum, sposób finansowania tych zadań oraz wskazanie podmiotu wiodącego - dotyczy wniosku składanego przez konsorcjum podmiotów publicznych;
6)
zgodę na powszechne udostępnienie i rozpowszechnienie osiągniętych wyników, a w przypadku oprogramowania interfejsowego - zobowiązanie do nieodpłatnego udostępnienia udokumentowanych kodów źródłowych tego oprogramowania.
4.
W przypadku złożenia wniosku niekompletnego wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 14 dni z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
5.
Ocena wniosku jest dokonywana przez zespół, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwany dalej "zespołem", i powinna zawierać liczbę przyznanych punktów, propozycję dotyczącą wysokości przyznawanych środków finansowych albo odmowy ich przyznania oraz uzasadnienie tej propozycji. Wzór formularza oceny wniosku określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  5.
Minister podejmuje decyzję w sprawie przyznania albo odmowy przyznania środków finansowych na dofinansowanie przedsięwzięcia, którego dotyczy wniosek, na podstawie oceny, o której mowa w § 4 ust. 5.
§  6.
Środki finansowe są przekazywane na rachunek bankowy podmiotu wskazanego w umowie, o której mowa w art. 12 ust. 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, zwanej dalej "umową", zgodnie z harmonogramem prac określonym w umowie lub w ratach kwartalnych. Warunkiem przekazania kolejnej raty jest przyjęcie rozliczenia nie mniej niż 80 % poprzednich rat według zadań, na podstawie złożonych faktur.
§  7.
1.
Podmioty publiczne lub konsorcja podmiotów publicznych, które otrzymały środki finansowe, składają do ministerstwa raporty roczne oraz raport końcowy z wykonania zadań oraz wydatkowania środków finansowych, w terminach i formie określonych w rozporządzeniu. W przypadku przedsięwzięcia, którego realizacja nie przekracza jednego roku, nie sporządza się raportu rocznego.
2.
Niezłożenie w terminie raportów, o których mowa w ust. 1, lub złożenie raportu niespełniającego wymagań określonych w rozporządzeniu stanowi podstawę do wstrzymania przez Ministra dofinansowania lub skutkuje odstąpieniem od umowy, z żądaniem zwrotu środków finansowych przez podmiot publiczny lub konsorcjum podmiotów publicznych, któremu przekazano te środki.
3.
Sprawowanie nadzoru nad prawidłowością wykonywania zadań oraz wydatkowania środków finansowych zgodnie z umową w przypadku konsorcjum podmiotów publicznych należy do obowiązków podmiotu wiodącego.
4.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli na podstawie przepisów odrębnych, że przekazany raport nie został sporządzony prawidłowo lub jest nierzetelny, Minister może zarządzić wznowienie postępowania dotyczącego oceny wykonania i rozliczenia finansowanych zadań.
5.
Raporty, o których mowa w ust. 1, są oceniane przez zespół.
6.
Ocena raportów rocznych zawiera propozycje dotyczące w szczególności:
1)
kontynuowania dofinansowania przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia,
2)
wstrzymania lub zmniejszenia dofinansowania przygotowania lub realizacji przedsięwzięcia,
3)
odstąpienia od umowy

- wraz z uzasadnieniem.

7.
Przy ocenie raportu końcowego z wykonania przedsięwzięcia zespół uwzględnia w szczególności odpowiednio następujące kryteria:
1)
zgodność zakresu merytorycznego wykonanego przedsięwzięcia z umową;
2)
prawidłowość wydatkowania środków finansowych w porównaniu z kosztorysem i harmonogramem prac;
3)
zagwarantowanie spełnienia minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych lub minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej;
4)
stopień i zakres realizacji celów przedsięwzięcia oraz celów określonych w Planie Informatyzacji Państwa, zwanym dalej "Planem";
5)
efekty gospodarcze i korzyści społeczne osiągnięte w wyniku wykonania przedsięwzięcia albo przewidywane do osiągnięcia w ciągu roku od dnia jego zakończenia;
6)
zakres oddziaływania na inne przedsięwzięcia lub projekty opisane w Planie.
8.
Ocena raportu końcowego z wykonania zadań oraz wydatkowania środków finansowych powinna zawierać wnioski o uznanie umowy za:
1)
wykonaną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych;
3)
niewykonaną w całości lub części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz z ewentualnym wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
9.
Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 5-8, Minister podejmuje decyzję w sprawie.
§  8.
1.
Środki finansowe niewykorzystane na wykonanie zadań, na które zostały przyznane, podlegają zwrotowi.
2.
Środki finansowe nieprawidłowo wykorzystane podlegają zwrotowi na rachunek bankowy ministerstwa wraz z odsetkami naliczonymi zgodnie z przepisami o finansach publicznych.

Rozdział  2

Dofinansowanie projektów informatycznych

§  9.
Minister, w ramach środków finansowych, wyodrębnia w planie finansowym środki na przygotowanie lub realizację projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu niebędących ponadsektorowymi albo sektorowymi projektami informatycznymi; w szczególności dotyczy to projektów obejmujących:
1)
wdrażanie systemów teleinformatycznych gospodarki i administracji elektronicznej;
2)
tworzenie i rozwój publicznej infrastruktury dostępu do Internetu;
3)
tworzenie i rozwój publicznej infrastruktury dostępu do usług świadczonych drogą elektroniczną;
4)
tworzenie i rozwój polskich zasobów cyfrowych w Internecie;
5)
tworzenie i rozwój systemów elektronicznego kształcenia.
§  10. 3
1.
Wniosek o dofinansowanie przygotowania lub realizacji projektu informatycznego składa się w terminie do dnia 31 marca lub do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok, w którym jest planowane wykonanie projektu, w formie pisemnej w jednym egzemplarzu oraz na informatycznym nośniku danych - płycie CD.
2.
Wzór formularza wniosku o dofinansowanie przygotowania lub realizacji projektu informatycznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3.
Projekt informatyczny, którego realizacja jest szczególnie pilna dla rozwoju usług dla przedsiębiorców, obywateli i administracji publicznej, może zostać dofinansowany w roku złożenia wniosku, gdy wniosek złożono do dnia 31 marca, a wnioskodawca gwarantuje, w formie oświadczenia, możliwość realizacji projektu do końca roku.
§  11.
1. 4
Minister, w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminów, o których mowa w § 10, tworzy listy rankingowe, w których wskaże najlepsze projekty informatyczne do dofinansowania. Listy rankingowe są publikowane w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw informatyzacji.
1a. 5
Na podstawie list, o których mowa w ust. 1, Minister tworzy ostateczną listę rankingową w celu wyłonienia najlepszych projektów informatycznych. Lista rankingowa jest publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw informatyzacji.
1b. 6
Decyzję o dofinansowaniu projektów informatycznych Minister podejmie w ciągu miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy budżetowej na podstawie listy, o której mowa w ust. 1a.
2. 7
Wniosek o dofinansowanie przygotowania lub realizacji projektu informatycznego ocenia zespół, uwzględniając, odpowiednio do rodzaju projektu, następujące kryteria:
1)
cel ustanowienia projektu informatycznego;
2)
możliwość wykonania projektu informatycznego i zastosowania jego wyników;
3)
zakres oddziaływania na inne przedsięwzięcia lub projekty opisane w Planie;
4)
zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu projektu informatycznego;
5)
techniczne warunki projektu informatycznego określające w szczególności funkcje, składniki sprzętowe oraz oprogramowanie systemu teleinformatycznego, które przy uwzględnieniu minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych zostaną wykorzystane do wykonania zadań określonych w projekcie;
6)
znaczenie projektu informatycznego dla promocji społeczeństwa informacyjnego i gospodarki opartej na wiedzy;
7)
znaczenie projektu informatycznego dla integracji zasobów i usług świadczonych drogą elektroniczną w administracji publicznej;
8)
znaczenie projektu informatycznego dla realizacji zadań publicznych udostępnianych drogą elektroniczną, w szczególności przydatność dla:
a)
przedsiębiorców,
b)
obywateli,
c)
administracji publicznej.
2a. 8
Zespół może wezwać wnioskodawcę do przedstawienia prezentacji projektu informatycznego.
3.
Okres wykonania projektu informatycznego nie może przekraczać 3 lat; w uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony, za zgodą Ministra, do 5 lat.
§  12.
1.
Raport roczny z wykonania projektu informatycznego oraz wydatkowania środków finansowych, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 3 do rozporządzenia, składa się w terminie do końca lutego.
2.
Raport końcowy z wykonania projektu informatycznego oraz wydatkowania środków finansowych, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 4 do rozporządzenia, składa się w terminie 60 dni od określonego w umowie dnia zakończenia projektu.

Rozdział  3

Dofinansowanie tworzenia oprogramowania interfejsowego

§  13.
Minister, w ramach środków finansowych, wyodrębnia w planie finansowym środki na przygotowanie lub realizację tworzenia oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, a także kodów źródłowych tego oprogramowania.
§  14. 9
1.
Wniosek o dofinansowanie przygotowania lub realizacji oprogramowania interfejsowego, a także kodów źródłowych tego oprogramowania, składa się w terminie do dnia 15 lutego lub do dnia 30 czerwca w formie pisemnej w jednym egzemplarzu oraz na informatycznym nośniku danych - płycie CD.
2.
Wzór formularza wniosku, o którym mowa w ust. 1, określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
§  15.
1. 10
Minister tworzy listę rankingową, na podstawie której, w terminie 2 miesięcy od dnia upływu terminów, o których mowa w § 14, decyduje o przyznaniu albo odmowie przyznania środków finansowych. Lista rankingowa jest publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2.
Wniosek o dofinansowanie przygotowania lub realizacji oprogramowania interfejsowego ocenia zespół, uwzględniając, odpowiednio do rodzaju oprogramowania, poza kryteriami, o których mowa w § 11 ust. 2, następujące kryteria:
1)
techniczne warunki oprogramowania interfejsowego;
2)
techniczne warunki oprogramowania systemu teleinformatycznego i sposób odwzorowania w standardzie interfejsowym struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących.
3.
Okres wykonania oprogramowania interfejsowego nie może przekraczać roku; w uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony, za zgodą Ministra, do 2 lat.
§  16.
1.
Raport końcowy z wykonania oprogramowania interfejsowego oraz wydatkowania środków finansowych, sporządzony według wzoru określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia, składa się w terminie 30 dni od określonego w umowie dnia zakończenia wykonywania oprogramowania interfejsowego.
2.
W przypadku gdy okres wykonania oprogramowania interfejsowego został przedłużony zgodnie z § 15 ust. 3, składa się w terminie do końca lutego, nie wcześniej jednak niż po upływie 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy, raport dodatkowy, wypełniając części A, B i C raportu określonego w załączniku nr 6 do rozporządzenia.
3.
Z raportem końcowym przekazywane jest oprogramowanie interfejsowe wraz z jego udokumentowanymi kodami źródłowymi.
4.
Raport końcowy oceniany jest przez zespół z uwzględnieniem, poza kryteriami, o których mowa w § 7 ust. 7, następujących kryteriów:
1)
wyników testów akceptacyjnych oprogramowania interfejsowego;
2)
wyników wdrożenia pilotażowego oprogramowania interfejsowego;
3)
zastosowania w oprogramowaniu interfejsowym standardowych struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących.

Rozdział  4

Dofinansowanie innych przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego

§  17.
Minister, w ramach środków finansowych, wyodrębnia w planie finansowym środki na dofinansowanie przygotowania lub realizacji innych niż określone w rozdziale 2 i 3 przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, zwanych dalej "innymi przedsięwzięciami", a w szczególności na:
1)
uczestnictwo w projektach współfinansowanych z niepodlegających zwrotowi środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, w szczególności realizowanych w ramach programów Unii Europejskiej lub innych międzynarodowych programów związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego, zwanych dalej "programami międzynarodowymi", a także na działalność wspomagającą uczestnictwo w tych programach;
2)
tworzenie, przechowywanie, przetwarzanie, udostępnianie i upowszechnianie informacji dotyczących rozwoju społeczeństwa informacyjnego oraz gospodarki opartej na wiedzy;
3)
upowszechnianie, promocję i popularyzację zagadnień dotyczących rozwoju społeczeństwa informacyjnego, w tym:
a)
organizowanie konferencji, wystaw, targów, konkursów, olimpiad tematycznych i przedsięwzięć promocyjnych,
b)
informacje dotyczące zagadnień społeczeństwa informacyjnego w środkach masowego przekazu,
c)
przedsięwzięcia szkoleniowe wspomagające promocję społeczeństwa informacyjnego,
d)
promowanie przedsięwzięć innowacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem wyników badań naukowych lub prac rozwojowych.
§  18.
1. 11
Wniosek o dofinansowanie innych przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego składa się w terminie do dnia 15 lutego lub do dnia 31 maja danego roku, w formie pisemnej w jednym egzemplarzu oraz na informatycznym nośniku danych - płycie CD.
1a. 12
Wzór formularza wniosku o dofinansowanie przygotowania lub realizacji projektu informatycznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
2.
W przypadku ubiegania się o dofinansowanie innego przedsięwzięcia, o którym mowa w § 17 pkt 1, do wniosku dołącza się kopię umowy wraz z informacją dotyczącą podziału środków finansowych pomiędzy podmioty uczestniczące w realizacji projektu międzynarodowego lub projektu realizowanego w ramach programu Unii Europejskiej.
§  19.
1. 13
Minister tworzy listę rankingową, na podstawie której w terminie 3 miesięcy od dnia upływu terminów, o których mowa w § 18 ust. 1, decyduje o przyznaniu albo odmowie przyznania środków finansowych. Lista rankingowa jest publikowana w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw informatyzacji.
2.
Przy ocenie wniosku zespół odpowiednio do rodzaju innego przedsięwzięcia uwzględnia kryteria, o których mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, 3, 4, 6-9, oraz w przypadku, o którym mowa w § 17 pkt 1, znaczenie przedsięwzięcia realizowanego w ramach uczestnictwa podmiotów publicznych lub konsorcjów podmiotów publicznych w programie międzynarodowym lub projekcie realizowanym w ramach programu Unii Europejskiej.
3.
Okres wykonania innego przedsięwzięcia nie może przekraczać 3 lat; w uzasadnionych przypadkach okres ten może być przedłużony, za zgodą Ministra, do 5 lat.
§  20.
Raporty roczne i raport końcowy z wykonania innego przedsięwzięcia sporządza się według wzorów określonych odpowiednio w załącznikach nr 3 i 4 do rozporządzenia, w terminach, o których mowa w § 12.
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - informatyzacja, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 220, poz. 1897).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 14

WZÓR

FORMULARZ OCENY WNIOSKU

ZAŁĄCZNIK Nr  2 15

WZÓR

Wniosek o dofinansowanie

ZAŁĄCZNIK Nr  3

WZÓR

R-1 Raport roczny

z wykonania projektu informatycznego/innego przedsięwzięcia wspierającego rozwój społeczeństwa informacyjnego* dofinansowywanego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 albo 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz wydatkowania środków finansowych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  4

WZÓR

K-1 Raport końcowy

z wykonania przygotowania lub realizacji projektu informatycznego/innego przedsięwzięcia wspierającego rozwój społeczeństwa informacyjnego* dofinansowywanego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 albo 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz wydatkowania środków finansowych

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  5

WZÓR

I-2 Wniosek o dofinansowanie

przygotowania lub realizacji oprogramowania interfejsowego, a także kodów źródłowych tego oprogramowania, składany na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.)

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr  6

WZÓR

K-2 Raport końcowy

z wykonania przygotowania lub realizacji oprogramowania interfejsowego dofinansowywanego na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.) oraz wydatkowania środków finansowych

wzór

1 § 2 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
2 § 3 uchylony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
3 § 10:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.

4 § 11 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
5 § 11 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
6 § 11 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
7 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.
8 § 11 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.
9 § 14:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.

10 § 15 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
11 § 18 ust. 1:

- zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 lit. a) rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.

12 § 18 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 4 lit. b) rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.
13 § 19 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 18 kwietnia 2007 r. (Dz.U.07.78.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 maja 2007 r.
14 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.
15 Załącznik nr 2 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 12 czerwca 2008 r. (Dz.U.08.118.760) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 lipca 2008 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024