Wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 12 kwietnia 2006 r.
w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej

Na podstawie art. 105 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa wymogi, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na:
1)
wcześniejszą niż w dniu określonym w umowie spłatę przez dom maklerski:
a)
zobowiązań z tytułu papierów wartościowych o nieoznaczonym terminie wymagalności oraz innych instrumentów finansowych o nieoznaczonym terminie wymagalności,
b)
zobowiązań z tytułu pożyczki lub kredytu, w wyniku których powstały zobowiązania podporządkowane;
2)
zaliczenie zobowiązań, wymienionych w pkt 1 lit. a, do kapitałów domu maklerskiego;
3)
stosowanie przez dom maklerski innego niż ustalony przez rynek regulowany modelu obliczania stosunku zmiany wartości opcji do zmiany wartości instrumentu bazowego będącego przedmiotem tej opcji;
4)
obliczanie wymogów kapitałowych na pokrycie poszczególnych rodzajów ryzyka za pomocą stosowania własnych wewnętrznych modeli zarządzania ryzykiem przez dom maklerski.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
parametrach cenowych - rozumie się przez to cenę lub inny niż cena wskaźnik wartości danego instrumentu bazowego, w tym w szczególności stopę procentową oraz kurs waluty i indeks giełdowy;
2)
wartości zagrożonej - rozumie się przez to przewidywaną stratę na utrzymywanych pozycjach w instrumentach bazowych z tytułu zmian parametrów cenowych, obliczoną za pomocą modelu o parametrach szacowanych na podstawie obserwacji zmian tych parametrów w przeszłości, której przekroczenie w ustalonym okresie prognozy może wystąpić z prawdopodobieństwem równym założonemu poziomowi istotności;
3)
rozporządzeniu o wymogach kapitałowych - rozumie się przez to rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2006 r. w sprawie zakresu i szczegółowych zasad wyznaczania wymogów kapitałowych oraz maksymalnej wysokości kredytów, pożyczek i wyemitowanych dłużnych papierów wartościowych w stosunku do kapitałów (Dz. U. Nr 67, poz. 479);
4)
zobowiązaniach podporządkowanych - rozumie się przez to zobowiązania określone w § 10 rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
5)
pozycji pierwotnej - rozumie się przez to saldo, o którym mowa w § 3 załącznika nr 1 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych.
§  3.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. a, zawiera:
1)
wskazanie warunków dokonywania spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
2)
informację o możliwości odroczenia spłaty odsetek należnych z tytułu zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
3)
informację o wysokości spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, uwzględnianych w kapitale uzupełniającym II kategorii, określonym w § 3 załącznika nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
4)
informację o prognozowanej wysokości nadzorowanych kapitałów, określonych w załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po spłacie zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
5)
informację o prognozowanej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego, określonego w § 4 ust. 2 rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po dokonaniu spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a.
§  4.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 1 lit. b, zawiera:
1)
charakterystykę zaciągniętych zobowiązań podporządkowanych, które mają podlegać wcześniejszej spłacie;
2)
informację o prognozowanej wysokości nadzorowanych kapitałów, określonych w załączniku nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po spłacie zobowiązań podporządkowanych;
3)
informację o wysokości wpłaconych na rzecz domu maklerskiego środków pieniężnych pochodzących z kredytu lub pożyczki, w wyniku których powstały zobowiązania podporządkowane;
4)
informację o prognozowanej wysokości całkowitego wymogu kapitałowego, określonego w § 4 ust. 2 rozporządzenia o wymogach kapitałowych, po dokonaniu przez dom maklerski spłaty zobowiązań podporządkowanych;
5)
warunki wcześniejszej spłaty zobowiązań podporządkowanych.
§  5.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 2, zawiera:
1)
charakterystykę zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
2)
wskazanie warunków dokonywania spłaty zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
3)
opis zasad zwrotu środków wynikających z zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, w przypadku upadłości lub likwidacji domu maklerskiego;
4)
opis warunków emisji lub obrotu papierami wartościowymi, dotyczących możliwości pokrywania strat środkami finansowymi wynikającymi z zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, wraz z niespłaconymi odsetkami należnymi z tytułu tych zobowiązań;
5)
informację o możliwości odroczenia spłaty odsetek należnych z tytułu zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a;
6)
wskazanie wielkości zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a, uwzględnianych w kapitale uzupełniającym II kategorii, określonym w § 3 załącznika nr 9 do rozporządzenia o wymogach kapitałowych;
7)
wskazanie sfinansowanej części papierów wartościowych, które stanowią podstawę zobowiązań, o których mowa w § 1 pkt 1 lit. a.
§  6.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 3, zawiera:
1)
opis modelu obliczania stosunku zmiany wartości opcji do zmiany wartości instrumentu bazowego będącego przedmiotem tej opcji;
2)
opis założeń przyjętych w konstrukcji modelu;
3)
przykładowe wyliczenia współczynnika delta, o którym mowa w rozporządzeniu o wymogach kapitałowych;
4)
charakterystykę opcji;
5)
opis metod szacowania parametrów modelu wyceny opcji;
6)
wyniki weryfikacji empirycznej założeń modelu.
§  7.
1.
Wniosek, o którym mowa w § 1 pkt 4, zawiera:
1)
opis wybranego modelu zarządzania ryzykiem i zakres jego stosowania do obliczania wymogów kapitałowych, uzupełniony o wskazanie:
a)
zasad zarządzania ryzykiem,
b)
procedur zapewniających zgodność modelu z zasadami zarządzania ryzykiem oraz z procedurami kontroli wewnętrznej w zakresie ryzyka,
c)
stanu zatrudnienia i kwalifikacji osób odpowiedzialnych za zarządzanie ryzykiem,
d)
usytuowania jednostki organizacyjnej, zajmującej się zarządzaniem ryzykiem, w strukturze domu maklerskiego i jego powiązań z innymi jednostkami organizacyjnymi domu maklerskiego,
e)
zasad nadzorowania pracy jednostki organizacyjnej zajmującej się zarządzaniem ryzykiem,
f)
integralności modelu,
g)
konstrukcji limitów w zakresie zarządzania ryzykiem,
h)
zasad niezależnej weryfikacji modelu i jej częstotliwości,
i)
zasad przeglądu procesu zarządzania ryzykiem w szczególności w zakresie:
dokumentacji procesu zarządzania ryzykiem,
organizacji jednostki kontroli ryzyka,
zintegrowania modelu z codziennym procesem zarządzania ryzykiem,
trybu wewnętrznego zatwierdzania modelu,
trybu zatwierdzania wszelkich znaczących zmian w modelu,
rodzajów ryzyka ujmowanych przez model,
integralności systemu informacji zarządczej,
dokładności i kompletności danych stosowanych w modelu,
weryfikacji spójności, terminowości i rzetelności źródeł danych używanych w modelu oraz niezależności takich źródeł danych,
poprawności założeń dotyczących zmienności oraz korelacji,
dokładności wyceny sald bilansowych i pozabilansowych stanowiących podstawę dla określenia ryzyka i wyników modelu,
sposobu weryfikacji dokładności modelu przez dokonywanie przeglądu wyników weryfikacji historycznej i rewaluacyjnej, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2,
liczby dni, spośród ostatnich 250 dni roboczych, w których rzeczywista dzienna strata na pozycjach pierwotnych objętych modelem przekroczyła wartość zagrożoną wyznaczoną na dany dzień roboczy,
częstotliwości dokonywania przeglądu;
2)
opis procedur zarządzania ryzykiem;
3)
opis metody obliczania wartości zagrożonej, uzupełniony o informacje dotyczące:
a)
przyjętego poziomu istotności,
b)
założonego okresu utrzymywania stałej wielkości i struktury pozycji pierwotnych zarówno w celu obliczania wymogu kapitałowego, jak i w celu weryfikacji modelu,
c)
szacowania parametrów modelu, w szczególności zmienności i współczynników korelacji, wraz z określeniem wiarygodności danych i okresu szacowania,
d)
częstotliwości dokonywanych aktualizacji szacowania parametrów modelu;
4)
opis procedur wewnętrznej kontroli dotrzymywania wymogów kapitałowych;
5)
dokumentację budowy modelu;
6)
specyfikację założeń modelu i sposób ich weryfikacji;
7)
opis źródeł i metod aktualizacji danych wykorzystywanych w modelu;
8)
wskazanie parametrów modelu i sposób ich szacowania, w tym schemat ważenia danych;
9)
opis specyfiki sytuacji domu maklerskiego w zakresie podejmowanego ryzyka, uwzględniający w szczególności czynniki, o których mowa w ust. 2;
10)
założenia i opis przyjętych zasad weryfikacji modelu, w tym szczegółowych zasad wyznaczania rzeczywistych dziennych strat i rewaluacyjnych strat na pozycjach pierwotnych objętych modelem;
11)
określenie warunków zaniechania stosowania modelu do obliczania wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka;
12)
analizę zastosowania modelu do obliczania wymogów kapitałowych za okres 12 miesięcy poprzedzających datę przedłożenia wniosku, wraz z analizą wypełnienia tego wymogu.
2.
W przypadku domu maklerskiego zawierającego transakcje terminowe opcyjne lub transakcje terminowe złożone, określone w przepisach rozporządzenia o wymogach kapitałowych, opis metody obliczania wartości zagrożonej powinien dodatkowo uwzględniać:
1)
nieliniowość zmian wartości opcji względem zmian bieżących parametrów cenowych;
2)
wpływ innych niż zmiany bieżących parametrów cenowych czynników wpływających na wartość opcji;
3)
sposób uwzględnienia w modelu wymogów określonych w pkt 1 i 2.
3.
Założenia i opis przyjętych zasad weryfikacji modelu, o których mowa w ust. 1 pkt 10, powinny wskazywać:
1)
częstotliwość porównywania wartości zagrożonych, obliczonych dla poprzedzających dany dzień 250 kolejnych dni roboczych, z rzeczywistymi dziennymi stratami na pozycjach pierwotnych objętych modelem, uwzględniającymi rzeczywiste zmiany parametrów cenowych, wielkości i struktury pozycji pierwotnych (weryfikacja historyczna);
2)
częstotliwość porównywania wartości zagrożonych, obliczonych dla poprzedzających dany dzień 250 kolejnych dni roboczych, z rewaluacyjnymi stratami na pozycjach pierwotnych objętych modelem, z tytułu rzeczywistych zmian parametrów cenowych, obliczonymi przy założeniu utrzymywania przez 24 godziny stałej wielkości i struktury pozycji pierwotnych (weryfikacja rewaluacyjna);
3)
częstotliwości dokonywania symulacji wpływu skrajnie niekorzystnych warunków na wynik zrealizowany na pozycjach pierwotnych, objętych modelem, oraz na poziom wartości zagrożonej, uwzględniających między innymi skrajne zakłócenia:
a)
parametrów cenowych,
b)
poziomu płynności rynków,
c)
związków korelacyjnych zmian parametrów cenowych,
d)
zmienności parametrów cenowych,
e)
struktury i wielkości pozycji pierwotnych i innych specyficznych uwarunkowań domu maklerskiego w zakresie ryzyka;
4)
zasady przechowywania pełnej dokumentacji przeprowadzonych obliczeń wartości zagrożonych, wyników weryfikacji i symulacji, o których mowa w pkt 1-3.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 25 kwietnia 2006 r.2)
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 220, poz. 1887).

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie wymogów, jakim powinny odpowiadać wnioski domów maklerskich o wydanie zezwolenia na niektóre czynności w ramach prowadzonej działalności maklerskiej (Dz. U. Nr 94, poz. 906).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024