Organizacja, tryb działania i szczegółowe zadania Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA 1
z dnia 4 maja 2006 r.
w sprawie organizacji, trybu działania i szczegółowych zadań Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia

Na podstawie art. 33j ust. 2 ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. - Prawo atomowe (Dz. U. z 2004 r. Nr 161, poz. 1689 i Nr 173, poz. 1808, z 2005 r. Nr 163, poz. 1362 oraz z 2006 r. Nr 52, poz. 378) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Dyrektora Krajowego Centrum Ochrony Radiologicznej w Ochronie Zdrowia, zwanego dalej "Centrum", powołuje i odwołuje minister właściwy do spraw zdrowia.
2.
Dyrektor kieruje Centrum przy pomocy zastępców i kierowników komórek organizacyjnych.
3.
Dyrektor Centrum powołuje i odwołuje:
1)
zastępców dyrektora;
2)
kierowników komórek organizacyjnych Centrum.
4.
Dyrektor może tworzyć i znosić zespoły doradcze i opiniodawcze niezbędne dla realizacji poszczególnych zadań Centrum.
5.
Dyrektor może udzielać pełnomocnictw osobom fizycznym lub prawnym do dokonywania określonych czynności cywilnoprawnych.
§  2.
Dyrektor kieruje Centrum i reprezentuje je na zewnątrz, a w szczególności:
1)
ustala szczegółową organizację wewnętrzną;
2)
ustala roczny plan działalności Centrum;
3)
określa i realizuje politykę kadrową;
4)
zarządza mieniem i odpowiada za wyniki działalności Centrum;
5)
wykonuje czynności w sprawach z zakresu prawa pracy w stosunku do osób zatrudnionych w Centrum;
6)
rozstrzyga we wszystkich sprawach dotyczących zakresu działalności Centrum;
7)
ustala plany i harmonogramy realizowanych inwestycji;
8)
przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia projekt planu finansowego Centrum na następny rok budżetowy;
9)
zatwierdza plan finansowy na dany rok budżetowy;
10)
sporządza i przekazuje ministrowi właściwemu do spraw zdrowia sprawozdanie finansowe z poprzedniego roku;
11)
dysponuje środkami finansowymi będącymi w dyspozycji Centrum, zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym;
12)
powołuje komisje przetargowe na zasadach określonych w odrębnych przepisach;
13)
organizuje pracę i podział zadań pomiędzy poszczególnych pracowników podległych komórek organizacyjnych, ustala regulaminy wewnętrzne komórek organizacyjnych oraz inne przepisy wewnętrzne;
14)
składa ministrowi właściwemu do spraw zdrowia roczne sprawozdanie z oceny wdrożenia wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
15)
wykonuje inne zadania zlecone przez ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  3. 2
 
1.
W Centrum działają komórki organizacyjne zapewniające prawidłowe wykonywanie zadań nałożonych na Centrum.
2.
Organizację wewnętrzną, w tym liczbę komórek organizacyjnych oraz szczegółowy zakres ich działania, określają statut i regulamin organizacyjny Centrum.
§  4.
1.
Centrum prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w przepisach o finansach publicznych.
2.
Centrum prowadzi rachunkowość na zasadach określonych w przepisach o rachunkowości.
§  5.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie monitorowania stanu ochrony radiologicznej wynikającego ze stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych należy:
1)
analizowanie informacji uzyskanej w wyniku działalności kontrolnej organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej;
2)
przeprowadzanie przesiewowych pomiarów powierzchniowej dawki wejściowej dla różnych rodzajów badań rentgenodiagnostycznych;
3)
organizowanie i prowadzenie systemu informacji naukowej, technicznej i prawnej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
4)
współpraca ze środkami masowego przekazu w sprawach informowania społeczeństwa o medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
5)
analizowanie sprawozdań komisji do spraw procedur i audytów klinicznych zewnętrznych i opracowywanie wniosków w tych sprawach;
6)
prowadzenie pomiarów kontrolnych dawek indywidualnych otrzymywanych przez personel oraz opracowywanie na tej podstawie wniosków, prognoz i analiz;
7)
wspomaganie i konsultowanie zakładów opieki zdrowotnej w zakresie tworzenia systemów zarządzania jakością związanych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
8)
opracowywanie, tłumaczenie oraz publikowanie materiałów szkoleniowych z zakresu medycznych zastosowań promieniowania i ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
9)
organizowanie pomiarów porównawczych dla laboratoriów wykonujących specjalistyczne testy kontroli fizycznych parametrów urządzeń radiologicznych.
§  6.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie składania rocznych sprawozdań ministrowi właściwemu do spraw zdrowia z oceny wdrożenia wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych należy:
1)
analizowanie i ocenianie działalności podmiotów zaangażowanych w procesy wdrażania wymagań bezpiecznego stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
2)
przedstawianie propozycji w zakresie priorytetów wdrożenia systemów ochrony radiologicznej pacjentów i personelu;
3)
przedstawianie propozycji dotyczących kierunków i planów rozwoju bazy materialnej w zakresie stosowania promieniowania jonizującego w celach medycznych;
4)
współpraca z właściwymi towarzystwami naukowymi w celu wymiany informacji i wzajemnej konsultacji projektów rozwoju medycznych zastosowań promieniowania jonizującego.
§  7.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie zapewnienia wsparcia merytorycznego i fachowego doradztwa dla komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie medycznych zastosowań promieniowania jonizującego należy:
1)
skalowanie aparatury kontrolno-pomiarowej do pomiaru promieniowania jonizującego dla celów ochrony radiologicznej personelu i pacjenta;
2)
udzielanie konsultacji pracownikom komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych w zakresie podejmowania decyzji dotyczących ochrony radiologicznej;
3)
prowadzenie szkoleń doskonalących dla pracowników komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
4)
wspomaganie merytoryczne działalności prowadzącej do akredytacji komórek organizacyjnych higieny radiacyjnej wojewódzkich stacji sanitarno-epidemiologicznych;
5)
inicjowanie działań prowadzących do pozyskiwania środków pomocowych Unii Europejskiej w celu organizacyjnego i technicznego rozwoju systemu nadzoru Państwowej Inspekcji Sanitarnej w zakresie ochrony radiologicznej.
§  8.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie opracowywania metod i procedur badań parametrów technicznych urządzeń radiologicznych należy:
1)
prowadzenie badań pilotażowych przed wdrożeniem do stosowania nowych metod pomiarowych;
2)
prowadzenie działalności upowszechniającej nowe metody i procedury pomiarowe i szkolenie w tym zakresie;
3)
wspomaganie procesu akredytacji laboratoriów prowadzących ocenę parametrów technicznych urządzeń radiologicznych;
4)
doradztwo w sprawach zakupów aparatury kontrolno-pomiarowej dla oceny parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
5)
monitorowanie światowego postępu w dziedzinie aparatury pomiarowej i ocen parametrów fizycznych urządzeń radiologicznych;
6)
inicjowanie, organizowanie i prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej i wdrożeniowej z zakresu ochrony radiologicznej pacjentów i personelu.
§  9.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie opiniowania projektów przepisów w dziedzinie ochrony radiologicznej pacjenta należy:
1)
monitorowanie działalności Komisji Europejskiej w zakresie proponowanych i wprowadzanych zmian prawnych, zaleceń i innych dokumentów mogących wpływać na przepisy polskiego prawa w zakresie ochrony radiologicznej w medycynie i jakości świadczonych usług;
2)
występowanie do ministra właściwego do spraw zdrowia w celu podjęcia inicjatywy prawodawczej;
3)
udział w grupach i zespołach roboczych ministra właściwego do spraw zdrowia przygotowujących lub opiniujących projekty przepisów prawnych dotyczących ochrony radiologicznej w medycznych zastosowaniach promieniowania jonizującego;
4)
współpraca z właściwymi komórkami organizacyjnymi urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw zdrowia.
§  10.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie udziału w komisjach wyjaśniających przyczyny wypadków wynikających ze stosowania promieniowania jonizującego w medycynie należy:
1)
wspomaganie merytoryczne działalności konsultantów krajowych biorących udział w wyjaśnianiu przyczyn wypadków;
2)
uczestniczenie w powypadkowych audytach klinicznych;
3)
analizowanie przyczyn i okoliczności błędów dozymetrycznych oraz wypadków wynikających z awarii urządzeń radiologicznych.
§  11.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie konsultowania programów szkoleniowych z zakresu ochrony radiologicznej dla lekarzy specjalistów różnych dziedzin należy:
1)
współdziałanie z konsultantami krajowymi opracowującymi programy specjalizacji dla lekarzy;
2)
upowszechnianie wymagań Unii Europejskiej w zakresie kształcenia specjalistycznego lekarzy różnych dziedzin;
3)
opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla potrzeb szkolenia lekarzy w ramach specjalizacji;
4)
opracowywanie materiałów dydaktycznych z zakresu ochrony radiologicznej dla pielęgniarek i położnych.
§  12.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie współpracy z Prezesem Państwowej Agencji Atomistyki, Głównym Inspektorem Sanitarnym, Głównym Inspektorem Sanitarnym Wojska Polskiego oraz Głównym Inspektorem Sanitarnym Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji należy:
1)
ustalenie wspólnych zasad postępowania w zakresie inicjowania i wdrażania programów prowadzących do rozwoju ochrony radiologicznej oraz sposobu wymiany informacji i organizacji szkoleń;
2)
współpraca z tymi organami w związku z realizacją zadań Centrum, mających związek z medycznymi zastosowaniami promieniowania jonizującego.
§  13.
Do szczegółowych zadań Centrum w zakresie przeprowadzania w okresach 5-letnich oceny dawki dla ludności wynikającej z medycznych zastosowań promieniowania jonizującego należy:
1)
opracowanie systemu pozyskiwania informacji o częstości zabiegów diagnostycznych i leczniczych z wykorzystaniem promieniowania jonizującego;
2)
wyjaśnianie przyczyn zmian wartości ocenianej dawki;
3)
publikowanie wyników oceny.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia
1 Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 220, poz. 1901).
2 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 24 stycznia 2011 r. (Dz.U.11.35.180) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 marca 2011 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024